Verrekking bandjes hoefgewricht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 17:53

Vandaag voor de 1ste controle geweest! Wat was ik zenuwachtig... Archy liep daar achter weer helemaal goed! Echo had nog weinig nut, aangezien dat daar nog niet veel verandering op te zien zou zijn. Dit moet over ongeveer 2 maanden. Voor nu mag ik weer licht beginnen met arbeid ohz, nu twee weken Lang beginnen met stappen 15 min dit opbouwen en na twee weken moet hij op ongeveer 30 min stappen zitten. Na 2 weken mag ik er 5 min draven bij pakken en elke week 5 min langer draf erbij pakken, zodat hij over 2 maanden op ongeveer half uur stap en half uur draf zit. Met deze training moet ik kijken of hij het goed volhoud of weer Kreupel word. Verder mag hij niet Los in de bak of het land op

mijnzoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 19:10

@marjan1986 Goed nieuws toch, dan kun je weer langzaam aan het werk. Alleen niet los op het land dat is denk wel balen, ook niet op een postzegel? Of vindt hij dat niet erg? Succes met opbouwen in ieder geval!!

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 19:45

indd goed nieuws!!! *\o/* Nu hopen dat zijn blessure niet gaat opspelen onder belasting. De eerste meters ohz zijn vandaag gelijk al gemaakt! :P Hij was gister bekaf na het bezoekje kliniek, want tsja meneer moest op de zachte volte draven.... en dat werd natuurlijk rodeo.... Ik zag er zo tegenop om er weer op te moeten dat ik vandaag dacht ik stap er nu op aangezien hij gister moe was en ik het anders alleen maar uitstel. hihi. :') Had ook geen andere keuze eigenlijk vandaag. Ja hem op stal laten staan. Want er is woensdag een stukje open gekapt in zijn hoef door de hoefsmid en daar loopt hij op het harde echt heel gevoelig op (was bijna ontsteking) en aan de hand stappen in de bak dat ging niet meer omdat hij steeds ontploft.

Afbeelding

grace1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 16:34

Marjan1986@ Wat een goed nieuws.
Heel veel succes.
Ik lees graag hoe het verder verloopt.

Een andere vraag voor iedereen hier.
Mijn paard is ook al 1,5 jaar bezig met deze blessure.
We zaten alweer op 20 minuten draven en 10 minuten galoperen met daarbij een half uur stappen.
Ik rij om de dag, de andere dagen wandel ik een half uur aan de hand.
Ze staat verder overigens 24/7 buiten.
Nu heeft ze in januari door een paar gekke sprongen/draaien een kleine terugval gehad en moesten we weer heel rustig opbouwen.
Op de echo was niets schokkends te zien, heel ietsje dikte verschil in de banden maar zag er verder op zich goed uit.
Het is een sensibel en vrolijk paard wat super graag werkt en het liefst lekker draaft en galopeert.
Wanneer ze niet werkt doet ze regelmatig gek in de wei, maar als ze werkt is ze rustig op de wei.
Arts vond stilzetten geen goed idee.
Dus 6 weken stappen was een opgave, maar is gelukt.
Nu zijn we inmiddels opgebouwd naar een kwartier draven en een paar rondje galoperen naast een half uur stappen.
Hier wil ik haar voorlopig even op laten, niet te snel.
Met rijden loopt ze echt super, lekker ruim en swingen.
Aan de hand op het vlakke gladde asfalt of op het zand is ze ook goed.
Maar nu het zo droog is en de wei wat hard en natuurlijk niet helemaal vlak is, zie ik dat ze toch soms heel licht onzuiver kan zijn in draf.
Neem ik haar mee naar het asfalt of het zand is ze dus wel goed.
Volgens de arts zal het een paard blijven die moeite zal houden met slechte harde bodem.
Als ze met rijden, of het harde en op het zachte goed blijft moet ik rusitg door blijven rijden.
Heeft iemand ervaring hiermee, dat je paard wel berijdbaar blijft maar misschien nooit meer 100% goed wordt?
Ik hoor het graag.

mijnzoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 20:19

Ik zou me er niet te druk over maken als ze onder het zadel wel goed loopt en aan de hand op het harde ook goed dan zullen het denk niet haar bandjes zijn hoor. Als ik zelf over ongelijke ondergrond loop dan loop ik ook niet altijd helemaal lekker terwijl ik normaal gesproken ergens last van heb. (stomme vergelijking misschien maar wist even niet hoe ik het anders op moest schrijven :o ) Kan me je gevoel helemaal voorstellen hoor als ik bij die van mij twijfel slaat de schrik me ook weer om het hart. Ben inmidddels al weer een jaar volledig aan het werk met haar maar de angst blijft toch ergens diep zitten. Succes ermee!!

grace1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 21:04

Mijnzoef@ Bedankt voor je reactie, dat is fijn.
Er zijn weinig mensen met wie je dit kan delen.
Op zich gaat het best goed want ruim 1,5 jaar geleden was de band wel wat beschadigd en had ze wat teveel vocht in het hoefgewricht door de verdraaiing.
Dat is dus allemaal wel genezen.
Maar volgens de arts zal het een wat zwakkere plek blijven en kan ze er op harde, ongelijke grond minder fijn op lopen.
Maar fijn dat je begrijpt dat je toch weer de schrik krijgt als je het ziet.
Ik vind het erg moeilijk om het een beetje los te laten.

Dientje_Yara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 11:31

hi allemaal,

topic is redelijk rustig dus ik hoop dat dat betekent dat het redelijk goed gaat...

met fayah en mij gaat het nog steeds super met het opbouwen, ik doe wel heeeeeeel rustig aan en om de dag echt belasten en de andere dagen lekker wanden enz.
We zijn om de week lekker aan het lessen en ze is echt poepiebraaf
Gister was het zover ze mocht eindelijk de wei op na al die maanden meer op box te hebben gestaan, ze was superbraaf en ging gelijk eten, ze komt samen met paard van mijn zusje

Afbeelding

Ik sfeer bij de massages van ellen immink van happy athlete daardoor loopt ze echt elke dag een stukje beter

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 15:23

ik had vorige week de draf mogen oppakken. Dit een paar dagen verschoven. Gister de eerste meters gemaakt. Hij loopt nog niet fijn. Is dat normaal bij zo'n blessure? Of hoort hij nu goed te draven? Of zou 't gewoon stijf kunnen zijn? Vond hem 't tweede stukje wel wat beter al draven. Maar maybe zie ik het verkeerd

mijnzoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 17:22

Hoi marjan als ik je filmpje zo zie dan is ie gewoon erg stijf. Hij heeft natuurlijk ook al heel lang niet met gewicht op zijn rug gelopen. Eerst maar even doorrijden en zijn lijf wat losser voordat je echt kunt oordelen denk ik. Succes ermee

Bella123

Re: Verrekking bandjes hoefgewricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 17:58

Marjan ik vind m ook over de benen gewoon goed lopen hoor, voor zover je iets kunt zeggen over zo'n kort stukje. Maar als ik puur naar de benen kijk zie ik er niks aan!

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 18:12

Hoop zelf ook dat het stijf is, lijkt niet echt vanuit de blessure te komen. Na 3 maanden stappen zou stijf ook niet vreemd zijn. Zit er ook pas sinds 2 weken op, in stap dan. Moet nu de komende 2 weken opbouwen naar 5 min draf. Ging volgens vriendin vandaag al wat beter. Moest alleen van iedereen voorwaarster draven. Ik heb zelf zoiets dat ik hem liever in het tempo laat lopen wat hij wil ipv hem voorwaartser rijden. laat hem in draf ook mooi Los van voor, zodat hij lekker kan zakken, dat vind ie fijn haha

am_vanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 07:30

Hoi meiden!

Ik dacht laat ik ook nog eens een update plaatsen.
ik lees dat er ook weer nieuwe gevallen bij zijn gekomen, heel veel sterkte met deze nare blessure!
fijn om ook de positieve verhalen te lezen, dat geeft moed toch?

ik ben inmiddels een jaar blessure vrij met flo! hij staat vol in training, en binnenkort gaan we de wedstrijden rijden die we zo graag willen!
flo loopt wel nog steeds op speciaal beslag, ik denk dat dat altijd een punt zal blijven, maar zolang zijn hoeven goed staan blijven de bandjes heel! dus ik ga nog steeds trouw naar Wouter :-)

Afgelopen zomer heb ik flo op een mini weitje gezet, zodat hij maar niet uit z'n dak zou gaan, dit jaar staat hij weer op een afgezet stuk, verder staat hij dagelijks 3 uur in een grote paddock met zijn paardenvriend. daar speelt hij best heftig mee, en het heeft me hoofdpijn bezorgd, maar hij blijft een paard en ik ben van mening dat hij paard mag zijn!
Flo wordt over twee weken 7, dus kwa sport heeft hij nog niet veel bereikt, maar dat gaan we dubbel en dwars inhalen!

zo zien jullie dat er ook positieve verhalen zijn, flo is er een jaar mee zoet geweest, en toen nog een half jaar opgebouwd, maar hij doet het super!!
Laat dit een hart onder de riem zijn voor diegene die nu midden in het proces zitten!

sterkte meiden!

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 10:02

Goed om te lezen am_vanes!! Kan me voorstellen dat het eng blijft als hij zo aan het spelen is met de paddock, maar een heel goed teken dat de bandjes dat ook aan kunnen! Succes met de wedstrijden :D

Hier is na oktober 2012, toen ik eigenlijk een second opinion liet doen omdat ik dacht dat het niks meer zou worden (na 1,5 jaar bezig geweest te zijn) en dat nog bevestigd wilde voor ik er echt mee zou stoppen ook een soort keerpunt gekomen. Yade is toen op hoofcare break over beslag gegaan, vervolgens heb ik nog een paar weken gestapt en toen ben ik gaan opbouwen. Sinds dat moment heb ik Yade *klopt af* niet meer onregelmatig gezien. Ik ben wel extreeem voorzichtig geworden helaas, heel langzaam opgebouwd en langer dan 20 minuten draven heb ik nog niet gedurfd. Maar dat geeft niet, ik ben blij als Yade straks recreatief gereden kan worden. Ik zou het leuk vinden als ik in de toekomst een endurance wedstrijdje kan starten, maar meer verwachtingen heb ik niet. Ik ben deze hoefsmid ontzettend dankbaar, helaas kan hij haar niet altijd blijven beslaan omdat hij in principe alleen dit soort paarden weer op weg helpt en daarna weer overdraagt naar de eigen smid. Ik ben er nog niet helemaal over uit of ik dat ga proberen of dat ik met Yade dan naar een van de smeden van hoofcare ga om haar daar te laten beslaan.

Yade heeft me een paar weken terug ook nog even de schrik van mijn leven bezorgd, ze had ineens een dik achterbeen. Heb een paar dagen gestapt, ze was niet onregelmatig en de zwelling trok wel weer weg, maar toen ze 2 weken later even uit haar plaat was gegaan aan de longe was het been opnieuw dik en voelde ik een klein bultje op de tussenpees. Foute boel dus.. had voor mezelf al besloten dat als dit een peesblessure zou zijn, nog weer 8/9 maanden of langer boxrust absoluut uitgesloten was. Gelukkig lijkt het mee te vallen, het kapsel van de tussenpees was iets oneffen en verder was het vooral een kneuzing in het onderhuids bindweefsel door een klap er op waarschijnlijk. Ik moet nu 3 a 4 weken stappen en dan weer laten scannen, als het goed is mag ik dan weer gaan opbouwen. Het zag er in ieder geval gelukkig niet uit als een blessure die maaanden gaat duren, moet eerlijk zeggen dat ik ook niet denk dat ik dat nog een keer trek.

am_vanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 12:07

Pfff spannend Ireen! Hopen dat je over 4 weken weer wat kan gaan doen!
Ik snap je gevoel, na 1.5 jaar revalideren met Flo weet ik ook niet of ik dat aan zou kunnen. Dan denk ik ook dat ik zou kiezen voor een zomer op de wei en daarna zien hoe het ervoor staat.

Marjan1986: jouw paardje loopt inderdaad nog heel stijf, ik zou hem even wat losser maken en dan kijken hoe hij loopt.

Grace 1989 : ook ik herken je gevoel. Flo loopt altijd zuiver nu, maar heel soms als hij aandraaft in de molen ( is een stenen bodem ) zie ik ook wel iets van een onzuiverheid. maar ik denk dat er heel veel paarden zijn die op de harde bodem op de kleine volte niet goed lopen .

mijnzoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 22:23

Goed om te horen Am vanes dat het goed gaat met Flo en wat die wedstrijden betreft dat gaat goed komen voor je het weet vliegen de winstpunten om je oren ;) Beau staat ook op een kleiner stuk land om dat gerace tegen te gaan niet eens alleen voor haar benen maar ze overschat zo af en toe haar eigen kunsten waardoor haar rug daar ook niet vrolijk van wordt. Hebben haar al omgedoopt in dom beau haha. En zeker nu het net zo goed gaat heb ik daar geen zin in, ook hier niet meer zolang revalideren met boxrust oid dan maar een jaar het land op en zien hoe het ervoor staat. hoop maar dat niemand van ons dat weer gaat overkomen we hebben ons portie wel gehad dacht ik zo.

Ireen spannend weer even zeg gelukkig heb je er zelf een goed gevoel bij dat het na die weken ook weer goed moet zijn. Succes en ik hoop dat je snel weer aan het opbouwen kunt beginnen!

Met beau gaat het prima probeer haar steeds meer bevestigd te krijgen voor het M2 maar merk wel dat het in een jaar tijd van de L1 naar het M2 best een hele stap is die ze nog niet overal aan kan. Soms loopt ze de sterren van de hemel en soms is alles eng en een probleem. echt een dame die graag overal wil weten wat er gebeurd. soms lastig soms geweldig. Morgen en vrijdag weer starten, we hebben de punten voor het M2 al binnen dus maar eens proberen te rijden op de punten die we in de training ook meepakken we zullen zien hoe haar bui morgen is :o

Succes allemaal met de paardjes!

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 12:44

am_vanes schreef:
Hoi meiden!

Ik dacht laat ik ook nog eens een update plaatsen.
ik lees dat er ook weer nieuwe gevallen bij zijn gekomen, heel veel sterkte met deze nare blessure!
fijn om ook de positieve verhalen te lezen, dat geeft moed toch?

ik ben inmiddels een jaar blessure vrij met flo! hij staat vol in training, en binnenkort gaan we de wedstrijden rijden die we zo graag willen!
flo loopt wel nog steeds op speciaal beslag, ik denk dat dat altijd een punt zal blijven, maar zolang zijn hoeven goed staan blijven de bandjes heel! dus ik ga nog steeds trouw naar Wouter :-)

Afgelopen zomer heb ik flo op een mini weitje gezet, zodat hij maar niet uit z'n dak zou gaan, dit jaar staat hij weer op een afgezet stuk, verder staat hij dagelijks 3 uur in een grote paddock met zijn paardenvriend. daar speelt hij best heftig mee, en het heeft me hoofdpijn bezorgd, maar hij blijft een paard en ik ben van mening dat hij paard mag zijn!
Flo wordt over twee weken 7, dus kwa sport heeft hij nog niet veel bereikt, maar dat gaan we dubbel en dwars inhalen!

zo zien jullie dat er ook positieve verhalen zijn, flo is er een jaar mee zoet geweest, en toen nog een half jaar opgebouwd, maar hij doet het super!!
Laat dit een hart onder de riem zijn voor diegene die nu midden in het proces zitten!

sterkte meiden!
super dat het zo goed gaat! Jij had Flo tijdens het revalideren op een stukje land staan? Update archy, Ik heb besloten archy te Verhuizen. Revalideren op stal wil niet, veel te druk en teveel prikkels. Hij mag alleen arbeid aan de hand, erop of aan de longe doen. Maar hij flipt bij alles, gooit mij eraf of smeert hem met alle rodeo capriolen van dien... Dus heb besloten om hem weg te zetten op het land op een stal dichterbij mijn huis. Denk dat dat toch beter is, ondanks het advies van de kliniek. Hij komt op een Klein stukje met alleen een fries te staan

Emy2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 14:30

@Grace1989. Mijn paard had 2 jaar geleden 2 gaten in de collaterale banden in beide hoeven. Die gaten waren na een maand of 7 helemaal dicht. Daarna bleef ze licht onregelmatig lopen en dat bleek voort te komen uit haar rechter voorknie. Klein bandje aan achterzijde bleek bij de aanhechting geïrriteerd. Nu 2 jaar later is dat nog steeds een zwakke plek. Als ze een gekke bokkensprong maakt is ze daarna onregelmatig op dat voorbeen. De dierenarts heeft mij gezegd dat ze op een schaal van 0-5 een half pijn heeft. Dat vind ik acceptabel. De ene dag is ze lastiger dan de andere dag. Heeft ze een goede dag, dan vraag ik wat meer, heeft ze een slechte dag dan vraag ik wat minder. Ik beschouw haar als 'gehandicapt' en als een paard dat nooit meer de wedstrijdsport aankan. Dus we doen rustige buitenritjes en ik hou haar in beweging in de baan. Omstanders zien overigens niets aan haar. Maar in haar beweging voelt ze de ene dag beter dan de andere dag. Ze heeft overigens wel roll-over ijzers met een zooltje eronder. Daarmee kan ze haar voeten stabieler afrollen wat prettiger is voor haar knieën.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 16:10

marjan1986 schreef:
[ Video ] ik had vorige week de draf mogen oppakken. Dit een paar dagen verschoven. Gister de eerste meters gemaakt. Hij loopt nog niet fijn. Is dat normaal bij zo'n blessure? Of hoort hij nu goed te draven? Of zou 't gewoon stijf kunnen zijn? Vond hem 't tweede stukje wel wat beter al draven. Maar maybe zie ik het verkeerd

Is heel normaal dat hij zo stijf is in het begin, en ik zou ook niet teveel druk op hem al leggen in de zin van "actiever" of "hem losmaken". Geef hem gewoon rustig de minuutjes beweging die hij mag en doe idd wat hij zelf aangeeft prettig te vinden, dan overbelast je zeker niet. Pas als hij echt weer helemaal gerevalideerd is is het weer tijd om "dressuurmatig" te rijden, maar nu is het gewoon "beweging geven" en zo rustig aan opbouwen.

Ook hier nog altijd alles ok, voor de nieuwkomers: Wolter had zijn collateraal band zo goed als doormidden toen hij tien was,(liep toen Prix st Georges), heeft een jaar stilgestaan en is behandeld met IRAP, toen ook héél langzaam weer opgebouwd met break over beslag een jaar lang, toen weer overgegaan op normaal beslag en verder conditie en dressuurtraining opgepakt en weer Lichte Tour gestart, en vorig jaar verder doorgetraind en op het einde van het jaar overgegaan naar de Grand Prix. Hij is nu dus veertien en loopt met normaal beslag op Grand Prix niveau, en krijgt alleen glucosamine, vitamine E/selenium en Equitop Myoplast bij, verder geen enkele medicatie. Er is dus absoluut hoop zelfs voor erge gevallen, maar neem je tijd!

grace1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 16:29

Emy2009 schreef:
@Grace1989. Mijn paard had 2 jaar geleden 2 gaten in de collaterale banden in beide hoeven. Die gaten waren na een maand of 7 helemaal dicht. Daarna bleef ze licht onregelmatig lopen en dat bleek voort te komen uit haar rechter voorknie. Klein bandje aan achterzijde bleek bij de aanhechting geïrriteerd. Nu 2 jaar later is dat nog steeds een zwakke plek. Als ze een gekke bokkensprong maakt is ze daarna onregelmatig op dat voorbeen. De dierenarts heeft mij gezegd dat ze op een schaal van 0-5 een half pijn heeft. Dat vind ik acceptabel. De ene dag is ze lastiger dan de andere dag. Heeft ze een goede dag, dan vraag ik wat meer, heeft ze een slechte dag dan vraag ik wat minder. Ik beschouw haar als 'gehandicapt' en als een paard dat nooit meer de wedstrijdsport aankan. Dus we doen rustige buitenritjes en ik hou haar in beweging in de baan. Omstanders zien overigens niets aan haar. Maar in haar beweging voelt ze de ene dag beter dan de andere dag. Ze heeft overigens wel roll-over ijzers met een zooltje eronder. Daarmee kan ze haar voeten stabieler afrollen wat prettiger is voor haar knieën.

Bedankt voor je reactie.
Echt gaten joh? Heftig.
Overal leer ik weer van.
Fijn dat je toch weer wat kan doen met je paard.
Bij mijn paard zit het echt alleen onderin.
Dat is gebleken uit het uitverdoven.
Mijn paard staat ook op Full-roller ijzers met zooltjes en kit. Daar loopt ze ook het beste op.
Mijn paard heeft met name een beetje moeite met de harde ongelijke ondergrond. Zoals laatst, toen het een hele tijd droog was. De wei is niet helemaal vlak en dat vindt ze dan niet prettig,wat ze laat zien in af en toe wat licht ontregelmatige passen.
Maar zolang ze op de stenen en het zand rechtuit en op de volte beiden helemaal goed blijft lopen blijf ik rijden. De arts zei ook dat het een zwakke plek kan blijven en dat een harde ongelijke bodem dan wat gevoelig kan zijn.
Ik zit nu op 20 minuten draven en een paar minuten galoperen, met daarbij een half uur stappen. Dit schema laat ik even zo en ga het nog even niet verder uitbreiden.
Hier ben ik al heel blij mee, al heb ik niet veel verwachtingen en ben ik me er heel goed van bewust dat het met een paar verkeerde sprongen in de wei weer mis kan gaan, want die maakt ze nogal eens. Maar ze heeft het tot nu toe gehouden ( even afkloppen).
Elke dag dat het goed gaat steek in mijn zak is een cadeautje en weet dat het ook dat het misschien de volgende dag weer mis kan zijn door gek doen in de wei.
Mijn paard is een vrolijk dier wat super graag werkt en ook goed en soepel aanvoelt.
Ik weet echt dat ze het fijn vindt dat we weer door de bossen mogen draven en galoperen. Hopelijk kunnen we dat blijven doen, dat zou al heel fijn zijn.
Ik denk dat mijn paard ook niet meer geschikt zal zijn voor de wedstrijdsport, maar de tijd zal het leren.
De echo's en foto's zien er nu goed uit, dus in theorie zou het kunnen. Maar het klinische beeld is het belangrijkste.
Maar dat ik niet echt verwachtingen meer heb, heeft me wel wat meer rust gegeven.
En natuurlijk dat er mensen zijn met wie ik dit kan delen is erg fijn, die begrijpen wat je bedoelt en er ervaring mee hebben.
Ook bedankt @am_vanes en @Mijnzoef

grace1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 16:31

@horseyfries: wauw wat een goed verhaal.
Wat fijn voor je.
Dat geeft weer hoop.
Weet je ook hoe het bij jouw paard gekomen was?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 16:53

Nee hij heeft het in de stal gedaan en we hebben geen idee hoe, maar de dierenarts zegt dat hij zijn voet ergens klem moet hebben gehad en toen helemaal verdraait. De banden waren alleen nog maar rafeltjes, je zag ze niet meer op echo's dus hij is onder volledige narcose door de CT scan gekomen om te zien wat er precies aan de hand was.

Toen hij wel weer helemaal goed was zorgde juist het break over beslag voor instabiliteit, met name in de zijgangen, dus toen hebben we besloten in overleg met Rob Renirie om over te gaan op normaal beslag, en daar werd hij toen nog beter van (terwijl hij tijdens de blessure juist beter liep op het break over beslag).
Hij is niet los geweest tot hij weer volledig in training was, en toen heb ik hem eerst na een redelijk zware training in een heel klein paddockje los gelaten met eten erbij in, om te voorkomen dat hij heel gek ging doen. Was nog wel even héél spannend zeker omdat hij toch nog behoorlijk bokte, maar nu staat hij elke dag weer gewoon los.

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 19:42

jeetje wat een verhaal hè met Wolter! Maar echt super dat hij alles weer kan! Top hoor! Zo contact met de kliniek gehad en Archy gaat deze week 't land op. Zoals 't nu gaat kan 't echt niet meer.hij is zo onrustig in zijn koppie. Heb alles al geprobeerd om hem rustig te houden. Wil hem ook niet dagelijks plat spuiten. Vandaar dat 't mij beter lijkt voor hem om hem op 't land te zetten. Zijn er hier meer die ze op 't land gezet hebben?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 20:09

Als de structuur op je stal is dat de andere paarden allemaal buiten gaan en hij binnen moet blijven, dan kan ik me voorstellen dat hij helemaal flipt. Ik heb nu ook een merrie die door een cornageoperatie binnen moet blijven, en ik zorg altijd dat er rustige paarden naast haar blijven staan als er paarden naar buiten gaan, zodat ze zich daar nooit druk in maakt.
Misschien is het goed om een heel klein stukje land af te zetten?

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 20:28

alles om hem heen gaat op 't land op 1 blinde merrie na. Maar die staat ergens anders en hij mag er niet naast. Hij kijkt uit op alles wat naar buiten gaat. Op mijn stal willen ze ook niet een apart stukje afzetten. Heb de keuze of in de groep met 20 paarden of dag en nacht buiten met andere paarden. Maar dan mag hij ook absoluut niet naar binnen met slecht weer. En die mogelijkheid wil ik wel hebben. Dus hij kan naar een andere stal waar hij dag en nacht met een fries komt te staan en met slecht weer kan hij naar binnen. Ook hebben ze daar een bak en longeer cirkel, die heb ik nu niet. Dus longeren werd ook niks. Ook kan ik alleen stappen en rijden in een 20x60 bak, Dus alle ruimte om te flippen. Ook is hij erg gevoelig op paarden die om hem heen rijden, er staan 70 ongeveer.... Stal waar hij heen gaat staat weinig kwa paarden en heeft een buiten bak van 20x40 die cirkel en een kleine paddock.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 20:37

Oh vreselijk dat is idd het slechtst mogelijke scenario! Gauw verhuizen!