[INFO] artrose

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Popstra

Re: Centraal topic voor artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 14:23

Zoek eens op HoofCare overhoef op,
dan zie je wat een ellende dat geeft voor het paard!
Daar gaat een holistisch zalfje echt geen verbetering aan geven!!

Als mijn paard door overhoef slecht blijft lopen laat ik het dier af spuiten. Is namelijk echt een vreselijke lijdens weg voor een dier die graag overeind blijft staan

Wendy_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 16:09

Kom mij hier ook even melden..
Mijn ruin van 17 heeft ook artose, en is daarbij ook nog kramperig aan beide achterbenen.
Nu voer ik hem voor zijn spieren vitamine E en magnesium bij ( aanraden van DA, kramperigheid is hierdoor een stuk minder)
De ene dag is hij verschrikkelijk stijf, en de andere dag alleen wat kort vanachter.
Nu lees ik veel over glucosamine, alleen omdat ik hem al vitamine E en magnesium voer ben ik er een beetje huiverig voor om dan nog iets er bij te gaan voeren.
Helpt glucosamine nu echt zo goed tegen artrose? En wat zijn de 'betere' merken hiervan?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 16:11

Er zijn geen "betere" merken . Het ene product met glucosamine werkt super goed voor het ene paard en amper voor het andere paard. Dus het is zoeken welk product bij je paard het beste werkt.

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 17:18

is gewoon proberen dreamingone. zijn naar mijn idee geen betere merken. is maar net waar jouw paard goed op loopt. dat kan duur merk zijn of goedkoop merk.

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 17:40

DreamingOne, Mijn paard heeft artrose in zijn spronggewricht. Als hij pijn heeft daaraan merk ik dat omdat hij kreupelt in draf. De dagen dat hij er pijn aan heeft zijn ook de dagen dat zijn krampbeen er weer is....Weet je zeker dat het een spierenkwestie is? (dus bloedgeprikt voor magensium). Misschien de moeite waard om het uit te zoeken ivm bijvoeren van meerder supplementen. Succes

Wendy_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 18:26

TinePine schreef:
DreamingOne, Mijn paard heeft artrose in zijn spronggewricht. Als hij pijn heeft daaraan merk ik dat omdat hij kreupelt in draf. De dagen dat hij er pijn aan heeft zijn ook de dagen dat zijn krampbeen er weer is....Weet je zeker dat het een spierenkwestie is? (dus bloedgeprikt voor magensium). Misschien de moeite waard om het uit te zoeken ivm bijvoeren van meerder supplementen. Succes

Dat klinkt precies zoals bij mijn ruin! :-) Stap valt er weinig te zien, maar in draf loopt hij erg stijf en kort vanachter.
En op sommige dagen gooit hij er een draf uit waar je u tegen zegt _/-\o_

Het was wel een spierenkwestie, is van de zomer ook spierbevangen geweest ( bloedonderzoek gedaan) vandaar ook de magnesium en de vitamine E. Nu merk ik sinds ik hem dit voer dat hij veel minder kramperig is, o.a. met sochtends uit de box. Normaal was het eerst 3 m krampen en nu loopt hij, weliswaar beetje stijf, zonder krampen uit zijn box.

2 weken terug is de DA weer geweest, wederom bloedgeprikt, en spierwaardes waren nu ok. Toendertijd sprak ze al van artrose, en nu kwam er toch wel definitief uit dat het artrose is.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 18:36

Toch heeft kramperigheid, tenminste het echte dat ze kramptrekken noemen, niets met spieren te maken. Het is namelijk een storing in het zenuwstelsel. Mijn paard heeft dat ook (naast zijn artrose), dus ik heb me er nogal in verdiept. Dat kun je ook merken als hij bijvoorbeeld bang is, dan kan hij gaan trillen en zijn achterbeen trillend optillen. Verder is de hoefsmid een crime, je kunt zijn achterbenen niet oppakken, dat heeft allemaal daarmee te maken.

Maar verder is dat ook helemaal niks ergs, hij heeft dat altijd gehad en met rijden is er niets van te zien (alleen in het begin in de stap), springen is daarmee geen probleem (nu met de artrose natuurlijk wel) etc. Dus ik weet niet of dat wat jij bedoelt echt kramptrekken is. het is ook iets dat nooit over gaat, al helpt magnesium wel om het te verminderen. Maar het is dus ook niet erg verder, het paard heeft er ook geen last of pijn van.

Wendy_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 18:44

Weet inderdaad dat het niets met de spieren te maken heeft hoor! :-) Nu ja, niet in directe zin. Voordat ik hem kocht heb ik mij er ook wat meer in verdiept aangezien ik er nog nooit van gehoord had.

Hij is wel echt kramperig aan beide achterbenen. Het is ook niet weg, alleen verminderd met de magnesium.
In stress situaties of met hoeven uitkrabben dan heeft hij het ook gewoon. Denk alleen in mindere mate als die van jou, Nuur trekt een paar keer als je zijn been pakt maar daarna kan de hoefsmid gewoon zijn werk doen.
Door de magnesium is hij denk ik wat rustiger in zijn koppie, waardoor dat weer effect heeft op zijn kramperigheid.

Beetje offtopic haha, maar goed. Binnenkort komt de DA weer voor zijn jaarlijkse tandarts bezoek, dus dan zal ik wel even vragen wat zij er van denkt.

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 19:39

Ik geef sinds 1,5 maand glucosamine hoge dosering van de zingende smid, 40 euro voor 1 kg en onderhoudsdosis is voor de mijne 5 gram per dag, dus je kan echt lang doen met 1 pot.

Super! Ik had inderdaad aangegeven dat de glucosamine van de zingende smid volgens mij echt verreweg de goedkoopste is. En hij heeft een hoge dosering.
Mijn paard doet het er ook erg goed op. Zijn knakkende been is zelfs nagenoeg verdwenen *\o/*
[/quote]
En hoe hoog is die dosering dan wel?[/quote]

98,8 Procent glucosaminesulfaat. Dat is de Werkzame verbinding.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 00:54

DreamingOne schreef:
Weet inderdaad dat het niets met de spieren te maken heeft hoor! :-) Nu ja, niet in directe zin. Voordat ik hem kocht heb ik mij er ook wat meer in verdiept aangezien ik er nog nooit van gehoord had.

Hij is wel echt kramperig aan beide achterbenen. Het is ook niet weg, alleen verminderd met de magnesium.
In stress situaties of met hoeven uitkrabben dan heeft hij het ook gewoon. Denk alleen in mindere mate als die van jou, Nuur trekt een paar keer als je zijn been pakt maar daarna kan de hoefsmid gewoon zijn werk doen.
Door de magnesium is hij denk ik wat rustiger in zijn koppie, waardoor dat weer effect heeft op zijn kramperigheid.

Beetje offtopic haha, maar goed. Binnenkort komt de DA weer voor zijn jaarlijkse tandarts bezoek, dus dan zal ik wel even vragen wat zij er van denkt.

Ah, op die manier. Dan hebben we het inderdaad over hetzelfde. Mijnes heeft het echt wel erg, moet voor de smid een roesje krijgen en ik kan hem zelf achter de hoeven niet krabben.
En dan nog artrose er bij dan nu, wat een beest ook he.... Daar was trouwens dinsdag even niks van te merken. Dan heb ik altijd les en hij was wat opgefokt door jonge paarden die mee reden en hij maakte een paar rodeosprongen........ en gaf mij vliegles. Heel mijn onderrug opgezwollen en blauw, soort van gekneusd. Was lang geleden dat ik er afgevallen ben, maar nu dan meteen voor een goeie! Auw!

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 09:55

ik voel met je mee bloodymary. ben er 4 dec afgeknikkert en nu nog steeds moeilijk lopen door mn enkel. baal als stekker omdat ik nu niet op n paardjes kan was echt al jaren geleden. kan ik toch merken dat ik naar de 30 ga hahahaha

Wendy_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 11:13

Bloodymary schreef:
Ah, op die manier. Dan hebben we het inderdaad over hetzelfde. Mijnes heeft het echt wel erg, moet voor de smid een roesje krijgen en ik kan hem zelf achter de hoeven niet krabben.
En dan nog artrose er bij dan nu, wat een beest ook he.... Daar was trouwens dinsdag even niks van te merken. Dan heb ik altijd les en hij was wat opgefokt door jonge paarden die mee reden en hij maakte een paar rodeosprongen........ en gaf mij vliegles. Heel mijn onderrug opgezwollen en blauw, soort van gekneusd. Was lang geleden dat ik er afgevallen ben, maar nu dan meteen voor een goeie! Auw!

Oei dat klinkt naar! Gekneusd de feestdagen in -O-

Vind het wel jammer dat er op internet niet echt heel veel te vinden is over kramperigheid.
Voordeel bij die van mij is dat zijn oude eigenaresse hem geleerd heeft dat als je een voorhoef uitgekrabt hebt en door naar achter loopt dat hij zelf al zijn voet optilt. Zodra je hem vastpakt krampt hij wel even maar dat is te overzien.

Rijden jullie ook echt nog fulltime? De dierenarts was er laatst, en die gaf aan dat het voor hem beter was om 'senioren' ritjes te maken, dus voornamelijk stap en draf, en als hij dan zo stijf is om hem op zijn eigen tempo te laten lopen omdat hij dan waarschijnlijk het minste last heeft.
Heb totaal geen ervaring met artrose, dus ben nog een beetje aan het aftasten hoe of wat ik het beste met hem kan doen.

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 14:08

wij doen gewoon nog alles waar we samen zin in hebben.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 15:18

Zo is dat, je merkt vanzelf wat het paard wel of niet kan. Bij buitenrijden kan ik gewoon volop gaan, met dressuren in de bak merk ik dat hij wat meer last heeft en pas ik mijn rijgedrag daarop aan. Na een poosje warmdraaien gaat het dan steeds soepeler. Je gaat toch niet een paard wat stram of moeilijk loopt er doorheen jagen, tenminste de meeste mensen gelukkig niet.
En bedenk bij artrose, rust roest en beweging is goed.
Ik merk bijvoorbeeld dat de mijne in de bak in het begin moeilijk galoppeert op een grote volte, dus dan doe ik maar een klein stukje, dan valt hij ook al uit de galop. Soms gaat het wel goed en kunnen we wel normaal galopperen, maar als dat niet is, dan maar niet.
Van de week met de rodeo was er even helemaal niks van artrose te merken....

Wendy_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 17:01

Bedankt! Lijken misschien beetje domme vragen, maar ik wil gewoon het beste voor hem.

Nee dat doe ik ook niet hoor, hij geeft met losgooien ook zelf aan wanneer de boel wat soepeler is ;)
Als je zelf stijf bent doe je dat ook niet.
Vind het alleen altijd zo'n sneu gezicht als ik hem zo zie stuntelen.
Gaat ook meer om het bakwerk, buiten gaat een stuk beter als in de bak.

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 16:48

liespower94 schreef:
Jongens, misschien een ongelooflijk domme vraag hoor,
maar als ik de staatsloterij zou winnen, zou ik mijn paard dan kunnen laten opereren tegen artrose?

als mijn aardje echt atrose heeft zou ik haar niet laten opereren ( denk ik)
maar al zou ik nu een lot winnen ( hooftprijs) zou ik zeker een mooi huis kopen met een groot stuk land er bij en haar lekker op het land zetten.

veder vandaag begonnen met DR. horse glucosemide begonnen, hoop snel wat verbetering te zien.

annelieke92

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 17:34

DreamingOne schreef:
Rijden jullie ook echt nog fulltime? De dierenarts was er laatst, en die gaf aan dat het voor hem beter was om 'senioren' ritjes te maken, dus voornamelijk stap en draf, en als hij dan zo stijf is om hem op zijn eigen tempo te laten lopen omdat hij dan waarschijnlijk het minste last heeft.
Heb totaal geen ervaring met artrose, dus ben nog een beetje aan het aftasten hoe of wat ik het beste met hem kan doen.

Ik kijk altijd hoe het gaat. Mijn merrie heeft de afgelopen 3 maanden geen pas onregelmatig gelopen en ik rij weer fanatiek dressuur (wijken, sb, travers, verzamelen etc.) Ik ben nu gewoon aan het aftasten wat ze nog kan. En tot nu toe kan ze alles nog.
Je moet het gewoon per keer bekijken en alles rustig opbouwen. Ik ben in maart begonnen met alleen maar lange lijnen stappen en ben nu zover dat we makkelijk winstpunten rijden en de L2 en ook vaak in de prijzen of net niet in de prijzen vallen.

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 18:46

Gisteren is bij ons een andere dierenarts geweest en ik vroeg hem of hij overhoef zag op de röntgenfoto van mijn paard. Dat zag hij niet! Ik ben verbaasd. Daar waar de 1 dus duidelijk overhoef ziet in een röntgenfoto, ziet de andere dierenarts dat niet. Lekker verwarrend allemaal. %)
Vooralsnog loopt hij gelukkig wel rad momenteel en gaan we maar voorzichtig door met zeer licht trainen omdat ik namelijk zelf wel last heb van artrose :(

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 20:19

ik denk dat trainen juist goed is..dus zolang het nog kan zeker doen.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 02:54

Ik mag me ook melden. Mijn merrie is achter en enige tijd onregelmatig ( laat de heup niet zakken) foto's van gemaakt en blijkt artrose op de knie en de heup te hebben. Daardoor zet ze die nu vast en word onregelmatig onder het zadel omdat de rechterheup wel zakt zakt mijn zadel naar rechts en na voor waardoor ze dus rechtsvoor kreupel word :(

Nu heb ik als Dierenarts advies gehad haar voor de wagen te zetten en dan voor de wagen recht te richten veel draven over het harde om zo alles weer wat losser en bewegelijker te maken..

Wat geven jullie je paard wat écht werkt? Het moet wel in poeder vorm zijn aangezien ze ''korrels'' niet hoeft. Op het moment staat ze aan de acetyl :(

Ka_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 15:28

WhySoWhite: mss kan je een vloeibaar supplement geven? Ik heb vernomen dat ze dat goed opnemen (beter dan poeder vind ik persoonlijk). Cortaflex HA solution is een heel goed supplement, maar jammer genoeg wel belachelijk duur. Een goedkoper supplement (ook vloeibaar) is Excellent Equiflex HA Liquid. Ik heb beiden gevoederd en beide werken goed bij mijn paard. Mijn paard heeft lage overhoef, gecombineerd met zeer ernstige hoge overhoef

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 21:02

Bij mij helpt de hoog gedoseerde glucosamine poeder van de zingende smid heel goed. Ook goed geprijsd voor je portomonnee :D
Mijn paard knakt niet meer loopt tot op heden rad.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 22:21

Paard gaat nu echt heel slecht.
Superkreupel, zou haar even rustig laten draven om haar wat soepel te houden, beest liep met dr oren plat in haar nek rondjes te sjokken.
Struikelen constant, heb er maar een huilend knuffeluurtje van gemaakt.
Waarom zien haar eigenaren niet in dat dit zo niet meer kan?
Ze kreupelt door de wei, is helemaal gek, constant oogwit door haar medicijnen en niks helpt.
Helemaal kapot en dat voor kerst.
Zijn de eigenaren nou zo egocentrisch?

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 17:37

Bah wat erg. En wat zeggen de eigenaren er dan zelf over?

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 18:29

Ze zijn nu eindelijk wakker geworden.
Donderdag komt de dierenarts,
Laatste check of we wat kunnen doen,
Maar dat zal wel niet zo zijn...
Inslapen wss, fijne kerst...