Hoeflanding- en afrolfilmpjes NB, TB, beslag, etc * update 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Esperanza
Blogger

Re: Hoeflanding- en afrolfilmpjes NB, TB, beslag, etc * update 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 16:37

Ok, dat is fijn om te weten. Dan is dat punt duidelijk toch? Maar waar heb jij dat moeten doen op welke fokkerij? Je bedoelt toch niet met die tanks in Baarle Nassau Haha!

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 17:27

Esperanza schreef:
Het gaat er ook om dat het hoofd van het paard vrij kan bewegen en dus niet met een touw in de beweging wordt belemmerd, dit heeft zeker invloed op de bewegingen. Vandaar ook de steeds vaker opkomende roep om voorbrengcursussen. Omdat men zelfs in klasse 2 en hoger het nog veel fout doet.

Mijn punt. Als mensen die regelmatig dit moeten doen het al niet correct weten, hoe moet iemand die dit nooit doet het dan weten? Misschien gaat het per toeval wel goed, maar misschien ook niet.

Heel vriendelijk van je Esperanza Knipoog

Maar, ik begrijp de voorbrengbezwaren nog steeds niet. Ik denk namelijk niet dat de hoef heel veel anders zal landen indien slecht voorgebracht of niet. Bewegingen ja, hoeflanding nee.
Niemand zag immers het kreupele paard van Fransje op de filmpjes. Ook Esperanza niet.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 18:50

Je ziet op dit filmpjes ook slecht 2 of 3 stappen en dat duurt al heel lang.

Je zag tijdens het voordraven duidelijk dat Cookie niet goed liep, knikkend hoofd, maar op die filmpjes zie je er helemaal niet van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 21:24

fransje23 schreef:
russel schreef:
Daarom ben ik ook benieuwd naar correct beslagen paarden als vergelijk in dit onderzoek. Desalnietemin erg interessant hier beeldmateriaal van te maken in vergelijk.

Van mij nogmaals de vraag: is mijn paard niet correct beslagen? Zo ja, wat mankeert er dan aan Lachen
Oke, het is niet door van Nassau gedaan maar hebben hun het alleen recht op goed beslaan?
Dat de paarden met weinig souplesse lopen komt denk ik ook door de vertraging en het feit dat ze slechts een piepklein stukje lopen.

De paarden die bij ons gefilmd zijn, zijn niet voortgesleept o.i.d.

Fransje, ik weet niet welk paard van jouw is.

Helaas heb ik 8!! hoefsmeden gehad en geen eentje kon het correct doen, zowel met als zonder beslag. Vandaar dat ik tot nu toe alleen vertrouwen heb in een beslagen voet door Van Nassau omdat ik weet dat die altijd correct zijn beslagen. Een soort vakmanie van ze. Als ze klaar zijn en een ijzer bevalt niet, dan doet hij die weer over..

fransje23

Re: Hoeflanding- en afrolfilmpjes NB, TB, beslag, etc

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 21:35

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 21:39

Oke. Ik vind het er niet prettig uitzien. Maar dat kan misschien omdat het slowmotion is. Of het paard correct beslagen is, kan je zo niet zien.

Als ik dit zo zie, wellicht daarom ook dat ik niet op het harde draaf met mijn paard.

Heb wel in je profiel gekeken en je hebt wel een heel leuk paard. Knipoog

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 21:45

russel schreef:
Ja, ik ga er zelf heen, woon in de buurt van Tiel, we trekken er een dag voor uit. Hij komt niet aan huis, volgens hem kan zijn bus die reis niet aan Clown , nee die tijd heeft hij gehad. Zijn ego kan ik graag hebben als ik zie wat een resultaat hij in een jaar heeft bereikt. Het dier heeft meer bespiering nu hij gewoon lekker op zijn voeten kan lopen dan dat hij ooit heeft gehad mét training. Hij staat nl al 6 maanden stil en heeft een pracht lijf ontwikkeld, een soeplesse gewoon omdat zijn lijf niet meer zeer doet door slechte bekapping/ beslag.

Ik kan je zeggen dat ik een dik jaar geleden had gezegd dat ik mijn paard niet meer wilde rijden omdat het hem zo een moeite koste. Nog 1 kansje en dat was Van Nassau, geen dag spijt van gehad, hij gaat nu nog heel wat tijd langer mee..

Daarom ben ik ook benieuwd naar correct beslagen paarden als vergelijk in dit onderzoek. Desalnietemin erg interessant hier beeldmateriaal van te maken in vergelijk.

Het valt mij ook wel op dat de paarden met weinig soeplesse lopen, maar dat is misschien al snel als je het vertraagt.

Klinkt goed zeg!
Je maakt er nog een langere reis voor dan wat wij zouden moeten doen.
Jij durft het niet aan om naar één van de genoemde smeden op de site te gaan?

Mij valt dus ook op dat de paarden met weinig souplesse lopen, daarom vroeg ik ook of ze wel 'natuurlijk' liepen. Volgens mij komt dat niet door het vertragen, bij verkoopfilmpjes wordt juist vaak vertraagt om te laten lijken alsof ze met veel souplesse en schwung de baan doorgaan Nagelbijten / Gniffelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 21:51

Je bedoelt zijn site? Die zitten nog verder weg, maar als je het hem vraagt, beveelt hij er niet een aan. Gewoon omdat mijn paard door een ervaren vakman gedaan moet worden. 1 cm verkeerd bekappen en je hebt een brok ellende, als je dan ook nog het ijzertje er verkeerd onder zet, dus verkeerd smeed wat dus ook zijn hoefgroei gaat beinvloeden, heb je nog meer ellende.

Maar we moeten niet het topic verpesten.. Knipoog Nog steeds een waardevol en interessant beeldmateriaal.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 21:57

russel schreef:
Oke. Ik vind het er niet prettig uitzien. Maar dat kan misschien omdat het slowmotion is. Of het paard correct beslagen is, kan je zo niet zien.

Omdat je vroeg om filmpjes van correct beslagen paarden dacht ik dat je had gezien dat ze niet correct beslagen zou zijn Lachen

Die trillingen heb je zowieso met ijzers ongeacht wie het er onder slaat. Ik heb een heel onderzoek met de verschillen in trillingen tussen onbeslagen, beslagen met ijzer en beslagen met kunststof gelezen. Bij kunststof zijn de trillingen het laagst met houden ze iets langer aan dan bij de onbeslagen voet. De met ijzer beslagen voet heeft met de ergste trillingen te maken.
Grappig is overigens dat sommige mensen het optisch vinden lijken dat de trillingen bij kuststof erger zijn dan bij de onbeslagen voet terwijl wetenschappelijk is aangetoond dat de trillingen minder zijn.

Hieronder even de summary van het onderzoek. Het kunststofbeslag is overigens toevallig Hippoflex.

Synthetic shoes attenuate hoof impact in the trotting warmblood horse

Willem Back*, Maaike HM van Schie and Jessica N Pol
    Department of Equine Sciences, Faculty of Veterinary Medicine, Utrecht University,
    Yalelaan 114, NL-3584 CM, Utrecht, The Netherlands
    * Corresponding author: W.Back@vet.uu.nl

Submitted 15 November 2005: Accepted 15 July 2006 Research Paper
    Abstract
    Impact is considered the most critical part of the stance phase for the development of chronic articular disorders
    such as osteoarthritis in the equine distal limb. Modern, synthetic shoeing materials are believed to
    modify impact and therefore are often used to treat and/or prevent lameness due to chronic joint disorders.
    Scientific evidence is scarce, however, to prove this. Hoof impact of forelimb was compared quantitatively in a
    group of horses under three conditions: unshod, classical steel shoes and shod with a synthetic shoe. Twelve
    sound warmblood horses were trotted by hand on an asphalt track at a mean speed of 3.5ms21 and measured
    in a Latin square design (unshod condition, with steel shoes and with polyurethane (PU) shoes) using a triaxial
    accelerometer that had been fixed to the lateral hoof wall of the left forelimb. The sampling frequency was set
    at 10 kHz per channel. The maximum amplitude of vertical and horizontal, forward/backward accelerations at
    hoof impact was lowest when shod using the PU shoeing condition (P , 0.05), but the duration of the impact
    vibrations was lowest when unshod. PU shoes cause more damping, less friction and slower shock absorption
    at hoof level compared with the other two conditions and thus modify impact. Synthetic, polyurethane shoes
    may help in reducing peak vibrations. These short-term effects appear to be promising enough to evaluate PU
    shoes under field conditions in reducing impact on the longer term after substantial wear and tear. Furthermore,
    the possible role of synthetic materials in repairing critical tissues or even in preventing osteoarthritis
    in horses warrants further investigation.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 21:58

russel schreef:
Je bedoelt zijn site? Die zitten nog verder weg, maar als je het hem vraagt, beveelt hij er niet een aan. Gewoon omdat mijn paard door een ervaren vakman gedaan moet worden. 1 cm verkeerd bekappen en je hebt een brok ellende, als je dan ook nog het ijzertje er verkeerd onder zet, dus verkeerd smeed wat dus ook zijn hoefgroei gaat beinvloeden, heb je nog meer ellende.

Maar we moeten niet het topic verpesten.. Knipoog Nog steeds een waardevol en interessant beeldmateriaal.

Ja, ik bedoel op de site van hoofcare. Daar staat een lijst met 'onze smeden' waar eentje tussen staat die een stuk dichter bij ons in de buurt zit. Zijn dat ook geen aanbevelingen?

Haha.... Ach, ik kan me zomaar voorstellen dat het beeld anders is bij goed beslagen paarden die met souplesse lopen Lachen

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 22:09

Aimee schreef:
Mij valt dus ook op dat de paarden met weinig souplesse lopen, daarom vroeg ik ook of ze wel 'natuurlijk' liepen. Volgens mij komt dat niet door het vertragen, bij verkoopfilmpjes wordt juist vaak vertraagt om te laten lijken alsof ze met veel souplesse en schwung de baan doorgaan Nagelbijten / Gniffelen

Maar zoomen ze dan ook volledig in op het landen van de hoeven of laten ze het gehele paard zien? M.i. kan je souplesse en zeker schwung niet van zo een vertraagd en ingezoomd stukje halen. Als je al niet kan zien dat mijn paard kreupel loopt hoe moet je dan souplesse zien? Lachen

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 22:15

russel schreef:

Hij is in ieder geval niet vies van een beetje arogantie Haha! Tuurlijk levert hij goed werk en we moeten maar hopen dat er niets met hem gebeurt.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 22:16

fransje23 schreef:
Maar zoomen ze dan ook volledig in op het landen van de hoeven of laten ze het gehele paard zien? M.i. kan je souplesse en zeker schwung niet van zo een vertraagd en ingezoomd stukje halen. Als je al niet kan zien dat mijn paard kreupel loopt hoe moet je dan souplesse zien? Lachen

Dat de hoef zo weggegooid wordt, is voor mij een belangrijke indicatie voor weinig souplesse.
Op een verkoopfilmpje wordt uiteraard het hele paard getoond, daar kun je qua hoeflanding natuurlijk niets van zeggen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-08 22:21

russel schreef:

ik heb foto's gemaakt van elk paard z'n beslag en hoeven.

zal ze nog uploaden

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 09:32

scoxxx schreef:
Heel vriendelijk van je Esperanza Knipoog

Maar, ik begrijp de voorbrengbezwaren nog steeds niet. Ik denk namelijk niet dat de hoef heel veel anders zal landen indien slecht voorgebracht of niet. Bewegingen ja, hoeflanding nee.
Niemand zag immers het kreupele paard van Fransje op de filmpjes. Ook Esperanza niet.

Schattig, maar ik heb ze niet allemaal bekeken, en dan nog. Ik weet ook niet of je dat op die filmpjes terug gaat zien, maar je weet toch uit de praktijk dat het invloed heeft op de bewegingen? Maar zelf weten hoor.

Uprica

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 11:48

Wanneer is er zicht op het Cytek filmpje? ben echt zo benieuwd. Ik hoor echt alleen maar slechte verhalen maar ook positieve? De mijne heeft ze dus nu voor de 4de keer en ik moet zeggen dat ik er wel tevrede mee ben? Door een bokhoefje rechtsachter heb ik ze genomen. Maar ze mogen er nu dus weer evntueel onder vandaan? Me paard is ook rechter in zijn lichaam.
Dus is het werkelijk nu echt zo schadelijk als beweerd wordt? Zal het filmpje daar uitsluitsel op geven? wat nu de echte waarheid is?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-08 11:55

Geen tijd gehad nog druk druk druk.

Het zal geen uitsluitsel geven, maar waar ik zo benieuwd naar ben is hoe een paard met cyteks z'n hoeven zal afrollen

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 11:57

Uprica schreef:
Wanneer is er zicht op het Cytek filmpje? ben echt zo benieuwd. Ik hoor echt alleen maar slechte verhalen maar ook positieve? De mijne heeft ze dus nu voor de 4de keer en ik moet zeggen dat ik er wel tevrede mee ben? Door een bokhoefje rechtsachter heb ik ze genomen. Maar ze mogen er nu dus weer evntueel onder vandaan? Me paard is ook rechter in zijn lichaam.
Dus is het werkelijk nu echt zo schadelijk als beweerd wordt? Zal het filmpje daar uitsluitsel op geven? wat nu de echte waarheid is?

Voor de waarheid heb je geen filmpje nodig. Je voelt toch zelf hoe je paard onder het zadel loopt.

Uprica

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 12:38

@opala, daar heb je helemaal gelijk in hoor. Maar je hoort zoveel negatieve dingen erover dat je gaat twijfelen of je er zelf wel goed aan heb gedaan? en ben ook erg benieuwd naar het filmpje.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 14:13

Arabesk schreef:
Geen tijd gehad nog druk druk druk.

Het zal geen uitsluitsel geven, maar waar ik zo benieuwd naar ben is hoe een paard met cyteks z'n hoeven zal afrollen

Heb je er dan al 1 kunnen vinden hier in de buurt? De eerste keer dat ik het in het eggie bij een paard onder zijn voeten zag ben ik er erg van geschrokken Bloos Wat een hak en breekwerk verrichtten ze daarbij Nors opkijken Rolleyes

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 14:37

Mijn paard heeft zo'n 8 maanden op Cytek gestaan en ik ben er echt heel erg negatief over. Echt nooit meer cytek voor mij Ik ben ook degene op stal de Waard waar jullie het over hadden Knipoog Kan jullie dus gelukkig niet meer verder helpen aan een paard met Cytek voor het filmpje. Mijn paard zijn hoeven zijn nu nog steeds een puinhoop dankzij cytek en de cytek manier van bekappen Boos! Het zal nog wel even duren voor hij eindelijk weer normale voeten terug heeft. Ik baal er echt heel erg stevig van!

De filmpjes helaas nog niet gezien omdat ik ze niet kan kijken op het werk.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 14:57

Uprica schreef:
Door een bokhoefje rechtsachter heb ik ze genomen.

Ik wist niet dat bokhoefjes ook achter voor konden komen Lachen

Zelf ben ik ook vrij sceptisch t.a.v. cytek maar zeker wel benieuwd naar de beelden. Hoe het afrollen gaat maar ook het landen.

Hoi, Anneomie Doei!

Uprica

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 15:01

Jaja, door de een stand als veulen zijnde, bijvoorbeeld ruststand met grazen. Hier is dus niets aangedaan als veulen zijnde en toen ik hem als 3 jarige kocht is het al te laat om die stand te veranderen. Wel altijd netjes bijgehouden en het is ook wel iets minder, maar hij zal het altijd blijven houden. het been is een beetje achter geraakt zeg maar....

Inderdaad het landen daar ben ik ook erg benieuwd naar met cyteks? Hou het topic goed in de gaten! Lachen

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-08 15:01

AnneOmie schreef:
Mijn paard heeft zo'n 8 maanden op Cytek gestaan en ik ben er echt heel erg negatief over. Echt nooit meer cytek voor mij Ik ben ook degene op stal de Waard waar jullie het over hadden Knipoog Kan jullie dus gelukkig niet meer verder helpen aan een paard met Cytek voor het filmpje. Mijn paard zijn hoeven zijn nu nog steeds een puinhoop dankzij cytek en de cytek manier van bekappen Boos! Het zal nog wel even duren voor hij eindelijk weer normale voeten terug heeft. Ik baal er echt heel erg stevig van!

De filmpjes helaas nog niet gezien omdat ik ze niet kan kijken op het werk.

Ja jouw paard heb ik daar in de wei zien staan, ik schrok me dood van die hoeven. Scheve mond Had nog nooit cytekhoeven in levende lijve gezien.

Heb je foto's van de hoeven voor,tijdens en na de cytek toevallig? Ben er wel nieuwsgierig naar. Ja

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 15:09

fransje23 schreef:
Zelf ben ik ook vrij sceptisch t.a.v. cytek maar zeker wel benieuwd naar de beelden. Hoe het afrollen gaat maar ook het landen.

Hoi, Anneomie Doei!

Haaai Franca Doei! Haha!