Naam Natuurlijk bekappen misleidend?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

minkie

Re: Naam Natuurlijk bekappen misleidend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 20:20

hahaha Kymalin, ik snap er ook geen bal meer van. tis gewoon 1 pot nat!

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 20:21

Kymalin schreef:
Malenka schreef:
Meestal krijgt een paard hoefschoenen in de overgangsperiode van ijzers naar bloodsvoets. Sommige paarden zijn lange tijd gevoelig op grint en krijgen dan ook wel eens hoefschoenen om. Ook als mensen veel mennen met het paard over de weg terwijl de hoeven nog niet getraind zijn voor op harde bodem worden wel hoefschoenen gebruikt. Oftewel; bij alles dat niet normaal is voor het paard.

Nou snap ik 'm even niet meer... Over grindpaden en verharde wegen is toch juist de ultieme bodem voor paarden volgens het nb gebeuren?

Nee, natuurlijk niet. Is dat normaal voor de paarden die wij hier hebben staan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 20:21

Die bedoel ik, Malenka. En het zijn foto's van eigen werk van iemand die zichzelf het bekappen heeft aangeleerd door "zelfstudie" maar, en nu komt het, lesgeeft in NB.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 20:23

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-10-22 12:17, in het totaal 2 keer bewerkt

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 20:23

Ziek Ik snap het echt niet meer.... Ik lees regelmatig dat je eigenlijk een soort grindpaadje moet aanmaken in de wei en een verhard stuk moet aanleggen, over asfalt moet gallopperen met blote voeten omdat de mustangs ook zo'n omgeving hebben. En die hebben de perfecte voet, dus daar moet je heen. Ik zal even een voorbeeldje opsnorren.

Edit; Hebbes! [NA] Onbeslagen paarden in een rotsweiland

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 20:26

idinn schreef:
Helaas valt/viel er bij mijn 2-jarige (toen geconstateerd werd iets meer dan 1 jaar) niet veel regelmatig bij te vijlen.. ik wilde wel graag wat van de voet overhouden namelijk. Gelukkig lijkt het nu beter te gaan. Vorige keer heeft ze gekeken of die eventueel zooltjes moest hebben, zodat zijn voeten kunnen groeien zonder te slijten en ze dus ruimte heeft om wat aan de stand te doen. Maar dat was niet nodig. Ze komt volgende week even langs om te kijken of alles nog steeds de goede kant op gaat en zo ja dan hoeft die pas weer eind augustus bekapt.

Overigens ben ik wel voor blote voeten, ijzers alleen als het echt noodzakelijk is. De twee die we rijden staan helaas beide op ijzers omdat het echt niet ging. De ene heeft speciaal beslag omdat ze hoefbevangen is geweest.

Om een voorbeeld te noemen; ik kocht een aantal jaar terug een veulen dat nogal de neiging had om achter franse stand te ontwikkelen. Ik heb bij hem wekelijks (!) een miniscuul randje weg gehaald. Door dit heel rustig aan elke keer een beetje te doen hield ik de hoef heel kort waardoor deze juist goed ging groeien en ik de mogelijkheid had hem stukje voor stukje goed te zetten.

Over jouw paarden zal ik zo echt niet oordelen. Ik ben blij te lezen dat je in ieder geval niet tegen maar zelfs voor blote voeten bent. Lachen

minkie

[/quote]

Nou snap ik 'm even niet meer... Over grindpaden en verharde wegen is toch juist de ultieme bodem voor paarden volgens het nb gebeuren?[/quote]

Nee, natuurlijk niet. Is dat normaal voor de paarden die wij hier hebben staan?[/quote]

goed, "jullie" NB praten jullie zelf tegen Knipoog

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

idinn schreef:
Ja maar het is weer niet natuurlijk om als paard over grind en harde ondergrond (ik zie asfalt maar even als rotsondergrond, om het natuurlijk te houden) te lopen met een mens op zijn/haar rug...

@J.. als het hoefbeen verzakt EN gekanteld is EN mevrouw heeft door de bevangenheid gevoelige voeten, dan laat ik haar niet blootsvoets lopen en pijn lijden als ze op een harde ondergrond loopt (dus bij stal, met rijden als we over de weg moeten en niet in de berm kunnen, hard bospad). Het gaat al heel erg goed nu, daar ben ik blij om en dan laat ik niet verpesten omdat ik perse madam op blote voeten zie ipv op ijzers. Ze voelt zich goed met haar schoenen aan, ze loopt er goed op en het is goed voor haar voeten, dat ga ik haar dan niet afnemen omdat ik zonodig zo natuurlijk mogelijk wil. Ze staat 24/7 buiten, dat is dan maar natuurlijk zat..

Doe het nou maar gewoon, je zult zien dat NB echt helpt al is het wel een tijdje gevoelig. Het is bewezen hoor, kijk maar op de site van PN.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 20:28

suleilitha schreef:
Die bedoel ik, Malenka. En het zijn foto's van eigen werk van iemand die zichzelf het bekappen heeft aangeleerd door "zelfstudie" maar, en nu komt het, lesgeeft in NB.

Tja, dat is heel erg. Ik vind het vreselijk om te zien dat dit soort dingen gebeuren. Maar ik kan er weinig aan doen. Ik bescherm hier ook niet de hele stroming. Ik geef alleen aan dat lang niet iedereen zo slecht is als de voorbeelden die veel genoemd worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 20:30

He tis ook om te huilen, dat ben ik met je eens, van mij hoor je ook niet dat elke NB er slecht is, maar ik vind het verschrikkelijk dat dit is gedaan door iemand die cursussen geeft notabene en altijd vooraan staat met commentaar leveren op TB.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 20:30

Malenka schreef:
Tja, dat is heel erg. Ik vind het vreselijk om te zien dat dit soort dingen gebeuren. Maar ik kan er weinig aan doen. Ik bescherm hier ook niet de hele stroming. Ik geef alleen aan dat lang niet iedereen zo slecht is als de voorbeelden die veel genoemd worden.

En dat geloof ik wel, en met jou nog vele anderen. ik heb persoonlijk ook meer vraagtekens bij de cursusaanbieders als bij mensen die tussentijds onderhoud plegen en eventuele standveranderingen door een goed opgeleid persoon laten doen.

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 20:30

Wat is dat trouwens met die mustangs als typevoorbeeld van het natuurlijke paard?

Er komen van nature geen paarden voor op het Amerikaanse continent. De veroveraarshebben ze er binnengebracht en mustangs zijn gewoon ontsnapte paarden van de Europeanen. Daar is hoegenaamd niks wilds en natuurlijks aan. Dus ik zie absoluut niet in waarom ze nu tot het hoogste voorbeeld van natuurlijke paarden verheven worden.

Mongoolse Tarpans, dàt zijn pas wilde paarden. Die lopen niet voortdurend over rotsen, en ik durf te wedden dat ze er ook niet helemaal NB-goedgekeurd bijstaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 20:32

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-10-22 12:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 20:33

Tarpans, Przewalski's, ja juist.
Een mustang is niet meer en niet minder dan nakomelingen van de paarden van Cortez, en die kwam uit Spanje.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 20:33

idinn schreef:
Nu raak ik ook in de war.. nu is een harde ondergrond opeens weer niet goed, is de bedoeling van de ultieme perfecte natuurlijke vorm bekapte voet niet juist, dat het door die gecreëerde natuurlijke vorm op die ondergronden op de goede manier slijten dat die vorm behouden blijft? Ik dacht dat die vorm gebaseerd was op de paarden die natuurlijk leven, dus in het wild? Die wonen niet in Nl, wij willen in Nl zonodig paarden, dan moeten we die ook over een harde ondergrond kunnen laten lopen, want dat hebben die paarden daar in het wild ook om hun voeten bij te houden. Dat scheelt de mensen hier weer vijlen.. toch? En die mustangs woonde daar oorspronkelijk geloof ik ook niet..

@J.. nee dank je, dan vertrouw ik liever mijn hoefsmid, afgestudeerd in Amerika, die ook voor blote voeten is, maar als dat niet kan geen bezwaar heeft er een ijzer onder te zetten Knipoog

Ja ik zie mijn paard het liefst op blote voeten, dat lijkt me toch gezonder dan die nagels erin slaan om het ijzer vast te houden. Maar als het echt nodig is, dan moet dat maar.
Minder natuurlijk, kost meer geld, maar een paard met slechte voeten heb ik niks aan. Mijn mannetje kan tot nu toe zonder ijzers en grote kans ook zonder zooltjes ( Haha! ) en met inrijden zie ik wel hoe het met zijn voeten gaat met het rijden.

Maar ik hoef geen NB-er over de vloer.. er zijn goede.. maar ik zou te bang zijn de verkeerde te treffen en waarom een goede hoefsmid die ik nu heb inwisselen voor iemand die ik niet ken, niet weet hoe de kennis erbij staat en mijn paarden niet kent laten komen. Wie weet als ik ooit verhuisd ben en een kennis zegt die moet je nemen die is goed. En is dat dan toevallig een NB-er.. als het goed werk levert why not. Maar als mijn paard ijzers nodig heeft, heeft die ze nodig en dan wil ik dat direct horen ook.

We kunnen ook een PDF downloaden over Strasser en dan samen gaan hobbyen. Ik weet zeker dat we eruit komen en je paard is er mee geholpen hoor!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 20:35

idinn schreef:
daar oorspronkelijk geloof ik ook niet..

@J.. nee dank je, dan vertrouw ik liever mijn hoefsmid, afgestudeerd in Amerika, die ook voor blote voeten is, maar als dat niet kan geen bezwaar heeft er een ijzer onder te zetten Knipoog

Ja ik zie mijn paard het liefst op blote voeten, dat lijkt me toch gezonder dan die nagels erin slaan om het ijzer vast te houden. Maar als het echt nodig is, dan moet dat maar.
Minder natuurlijk, kost meer geld, maar een paard met slechte voeten heb ik niks aan. Mijn mannetje kan tot nu toe zonder ijzers en grote kans ook zonder zooltjes ( Haha! ) en met inrijden zie ik wel hoe het met zijn voeten gaat met het rijden.

Precies... hoe minder poes pas hoe beter... maar is er een ijzertje 'nodig' gooit mijn smid het er ook onder.
Maar hij laat paarden met goede hoeven ook het liefste bloot.

KiWiKo

suleilitha schreef:
Tarpans, Przewalski's, ja juist.
Een mustang is niet meer en niet minder dan nakomelingen van de paarden van Cortez, en die kwam uit Spanje.

en als we dan er voor de gein een camarque bij zetten, dan weten we helemaal niet meer wat we willen zien Haha!

Malenka

Kymalin schreef:
Ziek Ik snap het echt niet meer.... Ik lees regelmatig dat je eigenlijk een soort grindpaadje moet aanmaken in de wei en een verhard stuk moet aanleggen, over asfalt moet gallopperen met blote voeten omdat de mustangs ook zo'n omgeving hebben. En die hebben de perfecte voet, dus daar moet je heen. Ik zal even een voorbeeldje opsnorren.

Edit; Hebbes! [NA] Onbeslagen paarden in een rotsweiland

Ik heb de link niet door genomen. Daar heb ik nu geen tijd voor (ga zo voor een week op vakantie), maar wil wel even reageren op je berichtje in de hoop mijn visie duidelijk te maken.

Ten eerste gaf ik slechts antwoord op de vraag waarom hoefschoenen gebruikt worden. Ik gaf er niet mijn mening of idee over.

Over de verschillende stukjes aanleggen in de paddock; Het is inderdaad goed als het paard op die manier kan wennen aan de ondergronden die het ook tegen komt als je het mee neemt naar buiten. Bovendien zouden die ondergronden zorgen voor een betere slijtage van de hoef (en dus meer doorbloeding/meer groei). Dat over asfalt moeten galoperen heb ik overigens nog nooit gehoord. Wel dat het zou kunnen met goed bekapte ijzerloze hoeven, maar niet dat het goed zou zijn voor de voeten hoor.

En ik zeg toch ook niet dat het niet goed is over zulke ondergronden te bewegen voor het paard? Ik geef alleen aan dat als het dier dat niet gewend is je dat niet in een keer zomaar even kunt doen en da maa verwachten dat er niets met de hoeven van je paard gebeurt.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 20:39

Citaat:
Citaat:
Nou snap ik 'm even niet meer... Over grindpaden en verharde wegen is toch juist de ultieme bodem voor paarden volgens het nb gebeuren?
Citaat:
Nee, natuurlijk niet. Is dat normaal voor de paarden die wij hier hebben staan?

goed, "jullie" NB praten jullie zelf tegen Knipoog

Nee, we zijn het ook niet allemaal eens omdat we niet allemaal hetzelfde doen. Net zoals de traditionele smeden niet allemaal hetzelfde doen. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 20:42

.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 20:44

Ja en dan kun je hem altijd nog badstofsokken aandoen, Idinn Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 20:46

.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 20:48

Ahum hihi, zullen we ontopic blijven, voor er weer een strenge meesteres met een hangslot voorbij komt fietsen?? Haha!

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 20:50

idinn schreef:
@J.. ik wilde eigenlijk gewoon de vijl pakken en erop los vijlen tot er niks meer over is om steil te staan, is dat misschien ook een optie dan? (dit is sarcastisch he mensen.. Haha! )

Ik wilde eigenlijk voorstellen op m eerst een reading te geven en na het bekappen wat holistisch water tijdens het rennen over het asfalt.

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 20:52

Vergeet de Bach-bloesems niet.