Hoe goed kun je zelf bekappen na een dagcursus?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

grrr

Re: Hoe goed kun je zelf bekappen na een dagcursus?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 14:08

henny_w schreef:
grrr schreef:
Ik ga niet de inleiding nu lezen (veel te druk voor), maar vind het zelf in ieder geval erg belangrijk toch begeleiding te hebben. Zoals ik al zei, bij ons komt de bekapper ongeveer 1 keer in de 8 weken, en dat kost mij voor m'n grote tinker 40 euro, de anderen 35 euro. Dat is een stuk duurder dan mijn hoefsmid, die bekapte voor 20 euro per paard, kwam ook ongeveer om de 6 tot 8 weken. Daarnaast is het best een hele klus, een van mijn paarden moet echt elke week wel iets bijgevijlt, de andere twee om de twee weken, en daar gaat veel tijd in zitten. Dus wat dat betreft zijn wij er echt niet voordeliger uit, maar het werkt, en je gelooft erin, dus daarom doen we dit.

Je moet doen wat goed voelt en ziet voor je paarden.
Bij de een zal dat TB zijn, bij de ander NB
Waarbij heel veel afhangt van degene die de hoeven doet.

Waar ik me alleen steeds weer om verbaas is waarom de kosten van NB zoveel hoger moeten liggen dan van TB.

Zeker als een NB'er toch voor meerdere paarden tegelijk moet komen.
Het werk is er niks meer om, eerder minder.

Dat snap ik ook niet hoor, maar 't is wel zo! Scheve mond

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 14:16

Heb nog wel een vraagje over een van die foto's (zo even tussen de lopende soms wat verhitte discussie door Bloos)

Het gaat om deze (even afgezien van dat het 'eerst' een bokhoefje was):
Afbeelding

Aan de toon is duidelijk een knik zichtbaar. Waarom is hier geen fikse opzet aan gemaakt?
Als het een levende hoef betrof zou het dier nu steeds over die opgewipte teen rollen en daarmee de witte lijn uit kunnen rekken (als een losse teennagel).

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 14:56

henny_w schreef:
Je moet doen wat goed voelt en ziet voor je paarden.
Bij de een zal dat TB zijn, bij de ander NB
Waarbij heel veel afhangt van degene die de hoeven doet.

Dat moet je zeker doen, ben je tevreden, verander niks. Ben je niet tevreden, weet dat er een alternatief is. Er hangt veel af van degene die de hoeven doet, maar ook zeker van een niet te verwaarlozen factor die meespeelt ... namelijk de kwantiteit.

In plaats van hoefsmidkosten zijn voor mij de kosten voor vijlen, messen, handschoenen, tang en slijper gekomen.

Het is een gemak om het aan derden te kunnen overlaten, evenals dat het tijd en lui zweet spaart, maar .... een betere motivatie dan een opperbest gaand paard is er niet, dan worden kosten noch moeite gespaard.

Ik hoop het in ieder geval nog heel lang te kunnen blijven doen voor mijn paard.

hokke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 17:15

henny_w schreef:
hokke schreef:
wie wil konik of prewalski gaan vangen in de natuurgebieden in Nederland die lopen er ook al jaren.

Oke, maar als je de hoeven van die paarden zou gaan bekijken zullen ze in de verste verte niet op de foto's lijken die als voorbeeld gesteld worden en ons aldoor voorgehouden worden door de NB sites.

Je zult bij onze 'wilde' paarden zien dat er een opstaande rand is als hoefwand. En dat de straal dieper weg ligt.
De hoefwand zakt iets weg in de natte grasbodem voor extra grip. En dan pas komt de straal in contact met de bodem voor een optimaal hoefmechanisme. Bovendien zijn de hoeven meestal ook breder en vaak wat zachter.
Worden de hoeven te lang dan knappen de te lang geworden wanden op een gegeven moment vanzelf op de juiste hoogte weg. De hoeven zien dan meestal in het begin wat rafelig maar dat slijt snel genoeg weer bij.

Bij de paarden op de amerikaanse rotsen ligt het anders. Daar slijt de hoefwand constant weg tot aan de zool voor extra grip op de harde bodem. De straal ligt op dezelfde hoogte of maar een fractie lager als de wand. Dat alles om de grip nog meer te verbeteren. En het hoefmechanisme optimaal te kunnen laten werken. Die hoeven zijn hard en klein.

Ik heb er niet zo veel verstand maar dit bedoelde ik ermee.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 21:11

Arabesk stopt met bokt, mijn posts worden verwijderd, dus het heeft weinig zin

Doei!

per pb blijf ik bereikbaar en anders ben ik te vinden op het andere forum

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 21:12

Arabesk dat zou zonde zijn........ mijn posts zijn ook verwijderd......

en ook al zien we niet eye to eye op vele fronten...... neemt niet weg dat ik graag je dingen lees

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 21:34

Arabesk schreef:
Arabesk stopt met bokt, mijn posts worden verwijderd, dus het heeft weinig zin

Doei!

per pb blijf ik bereikbaar en anders ben ik te vinden op het andere forum

Dag Arabesk.

Nog een klein afscheidswoord van mijn vriend:
"Het propaganda van het natuurlijk bekappen moet een halt worden toegeroepen en dit is een stap in de goede richting.
De waardheid ligt ergens in het midden, laat de mensen die er verstand van hebben over oordelen bekijken wat het beste is voor het paard.
Verkondig je eigen religie niet als waarheid."

Euh en er kwam nog meer uit maar zo snel kan ik dus niet typen.

Mijn voetnoot:
Arabesk ondanks dat je heel erg duidelijk een missie had om andere te overtuigen van je eigen gelijk, hou er rekening mee dat de waarheid altijd ergens in het midden zit.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 21:37

Hahaha... de waarheid altijd in het midden, nou wordt ie leuk. Dus als ik zeg dat jij 100 euro van mij hebt gestolen, en jij zegt dat je niks hebt gestolen, dan krijg ik van jou 50 euro?

Kom nou...

edit: ik ga trouwens niet weg hoor Tong uitsteken

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 21:41

Isapaardje schreef:
Heb nog wel een vraagje over een van die foto's (zo even tussen de lopende soms wat verhitte discussie door Bloos)

Afbeelding

Aan de toon is duidelijk een knik zichtbaar. Waarom is hier geen fikse opzet aan gemaakt?
Als het een levende hoef betrof zou het dier nu steeds over die opgewipte teen rollen en daarmee de witte lijn uit kunnen rekken (als een losse teennagel).

Als je de onderkant van de hoef zou zien, zie je dat de witte lijn niet verbreed is. Ook is de hoefwand aan de toon eigenlijk al veels te kort doordat het paard zo hoog op de hielen stond. Mocht de witte lijn uiteindelijk toch breder worden, dan kun je alsnog tot in de witte lijn inkorten, maar niet doen als het niet nodig is.

Hoeftniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 21:59

topic gaat toch over 1 dags cursus?

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 22:00

Tja, zo op dode benen ziet het er allemaal leuk en aardig uit. Echter is duidelijk bij hoef 3 te zien dat de stand niet correct is voor bekappen, en nog slechter na bekappen. En dan niet in te gaan op de andere hoeven.

Zo'n snelcursus hoefbekappen is hartstikke leuk en aardig. Maar in mijn ogen moet je het houden op: even slechte randjes bijvijlen op een correcte manier end...

Zeker niet het aanpassen van de straal of het corrigeren van een bokhoef. Dingen die in mijn ogen een kunst op zich zijn, en over gelaten moeten worden aan degene die er jaren voor in de schoolbanken hebben gezeten, weet ik veel hoeveel dode paarden benen hebben bekapt voor ze überhaupt een levend paardenbeen van dichtbij hebben gezien.

Ik laat mijn huis ook niet bouwen door ieder willekeurig huizenbouwliefhebber die misschien een keer een fietsenscheurtje geplaatst heeft.

Dit zijn dingen die je moet over laten aan degene die er voor hebben geleerd. In mijn ogen.

Hiermee wil ik niet zeggen dat elke gediplomeerde hoefsmid altijd goed is, maar er zit zeker meer kennis in dan een paardenliefhebber die op deze manier het zelf maar gaat doen.

Paardnatuurlijk prima. Maar worden jullie cursisten ook geselecteerd? Wie doet het omdat hij hart voor zijn paard heeft, het beste met hem voor heeft en denkt dat blootsvoets, natuurlijk de beste manier is? Of de minder paardenliefhebber die op deze manier denkt al zijn paarden zelf wel te kunnen bekappen en dus heel wat geldt uit kan sparen op de hoefsmid?? Ze kunnen allemaal even lief en aardig over komen? Maar zeker weten met wat voor reden ze komen ben je nooit!
En willen jullie op je geweten hebben dat er een minkukel van een vent misbruik maakt met jullie goedgelovigheid en op deze manier al zijn paarden naar de vernieling te helpen omdat hij het niet nodig vindt zijn werk te laten controleren.

Alleen al om bovenstaande reden zou ik persoonlijk geen dagcursussen geven om mogelijk leed te voorkomen.

Mensen opleiden om op een natuurlijke manier te bekappen OK dan! maar niet over 1 nacht ijs.

nathan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 22:03

ik heb ook een curses gehad maart ik doe naathan niet zelf bekapen dat doet mijn heofsmid wand ik ben bang dat ik zijn haaren afknip bij het hoeven scheeren

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 22:12

arno8 schreef:
Isapaardje schreef:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-QQ43SZ7J.jpg

Als je de onderkant van de hoef zou zien, zie je dat de witte lijn niet verbreed is. Ook is de hoefwand aan de toon eigenlijk al veels te kort doordat het paard zo hoog op de hielen stond. Mocht de witte lijn uiteindelijk toch breder worden, dan kun je alsnog tot in de witte lijn inkorten, maar niet doen als het niet nodig is.

Maar dan ben ik nog steeds benieuw waarom jullie dit hoefje gebruiken op de cursus.
Eb wat jullie hadden gedaan als hier een volwassen paard aanvast zat.

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 22:17

arno8 schreef:
Hahaha... de waarheid altijd in het midden, nou wordt ie leuk. Dus als ik zeg dat jij 100 euro van mij hebt gestolen, en jij zegt dat je niks hebt gestolen, dan krijg ik van jou 50 euro?

Kom nou...

edit: ik ga trouwens niet weg hoor Tong uitsteken

In het geval van paardenhoeven wel als je het zo extreem behandelt als sommige waar onder ik jullie reken en met mij vele andere.
Je kan nooit stellen dat voor alle paarden de zelfde methode het beste is en dat is wat jullie wel doen.
Het hele plaatje moet bekeken worden om het best mogelijke te bieden aan paard en aanhang.

Fijn dat jij wel blijf, zou wel heel saai kunnen worden op BEH Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 22:27

Precies, Zahlina, levende paarden zijn geen eenheidsworst, dat worden ze pas als ze zijn geslacht en de poten nog worden gebruikt voor cursussen als deze. De rest van deze paarden is allang door de gehaktmolen gegaan, eenheidsworst dus.

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 22:30

suleilitha schreef:
Precies, Zahlina, levende paarden zijn geen eenheidsworst, dat worden ze pas als ze zijn geslacht en de poten nog worden gebruikt voor cursussen als deze. De rest van deze paarden is allang door de gehaktmolen gegaan, eenheidsworst dus.

ROFL ROFL ROFL

Mea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 22:43

Ik heb ook een 1 dags cursus gevolgd, ik dacht dat het heel wat was en dat ik dus nu elk paard wel aankon wat bekappen betreft, maarnee. In de praktijk is het heel wat moeilijker om een levend paard de juiste beenstand en dergelijk aan te meten dan een 'dode poot' te bekappen met begeleiding erbij. Ik laat het over aan een goede hoefsmid en zelf vindt ik het handig dat ik de hoeven kan bijvijlen. En dus globaal weet waar ik op moet letten, maar het 'echte' bekappen leer je dus echt niet in één dag. Waarom wordt er niet gewoon geleerd wat je kan doen aan de hoeven naast de hoefsmid? Leer de mensen hoe ze tussentijds de hoeven kunnen bijhouden/verzorgen, om scheuren en dergelijk te voorkomen en niet allerlei aparte hoefstanden zoals bokhoef ofzoiets laten doen!
Daarnaast dacht ik ook goedkoper uit te zijn omdat ik de hoefsmid niet meer hoefde te betalen, maar door die cursus ben ik juist meer geld kwijt geraakt. Boos!
Maar.. het was wel interessant en ben evengoed blij het gevolgd te hebben, alleen had ik er andere verwachtingen bij!

Steef20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 22:46

Even vraagje maar als je een stand van een hoef bij een echt paard zo in 1 keer veranderd, kan ik me voorstellen dat hij daar niet zo fijn op loopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 22:52

Is toch geen vraag STeef, maar een weet??? Mij ook te drastisch maar kennelijk is het NH verantwoord!!! (mij niet gezien)

BitchyWitchy, koud tussen een broodje errug goed te doen!!!!!

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 22:53

Ik zie heel veel lange verhalen die ik niet allemaal helemaal ga lezen, maar even kort:

Arabesk gaat niet weg, ze komt heus wel een keertje terug.

Op de cursus wordt meerdere malen duidelijk verteld dat je alleen leert hoeven van een gezond paard bij te houden.

Waarom dan toch oefenen op deze ramphoeven? Omdat dat de hoeven zijn van paarden die naar de slacht gaan. We zeggen er ook duidelijk bij dat het niet de bedoeling is zelf met zulke hoeven aan de slag te gaan. Het handige van deze hoeven is dat ze veels te lang zijn (het overgrote deel van de smeden laat de hoefwand nu eenmaal vaak veels te lang, dit zien we ook als we bij cursisten voor NH-lessen of voor een bekapping komen).

Door de te lange hoefwand kunnen we tussen het vijlen door controleren of de cursist recht vijlt.

Deze methode is NIET NIET NIET NIET NIET NIET (zo duidelijk?) overal dezelfde bekapping toepassen. Ik ga niet uitleggen waarom, want kennelijk is het toch aan dovemansoren gericht. Genoeg informatie op de site die niet genoemd mag worden.

Weet je wat pas overal hetzelfde truukje gebruiken is? Lees het boek van de gebroeders Van Nassau eens, geen EEN probleem dat ze zonder ijzer proberen op te lossen, terwijl er zat dingen bij zitten die met een simpele aanpassing van de huisvesting met een paar weekjes zijn opgelost. Maar ja... je wilt iemand vooral niet tegen het zere been stoten he? Dus dan maar een ijzertje eronder om het symptoom te bestrijden.

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 22:54

Mea schreef:
Ik heb ook een 1 dags cursus gevolgd, ik dacht dat het heel wat was en dat ik dus nu elk paard wel aankon wat bekappen betreft, maarnee. In de praktijk is het heel wat moeilijker om een levend paard de juiste beenstand en dergelijk aan te meten dan een 'dode poot' te bekappen met begeleiding erbij. Ik laat het over aan een goede hoefsmid en zelf vindt ik het handig dat ik de hoeven kan bijvijlen. En dus globaal weet waar ik op moet letten, maar het 'echte' bekappen leer je dus echt niet in één dag. Waarom wordt er niet gewoon geleerd wat je kan doen aan de hoeven naast de hoefsmid? Leer de mensen hoe ze tussentijds de hoeven kunnen bijhouden/verzorgen, om scheuren en dergelijk te voorkomen en niet allerlei aparte hoefstanden zoals bokhoef ofzoiets laten doen!
Daarnaast dacht ik ook goedkoper uit te zijn omdat ik de hoefsmid niet meer hoefde te betalen, maar door die cursus ben ik juist meer geld kwijt geraakt. Boos!
Maar.. het was wel interessant en ben evengoed blij het gevolgd te hebben, alleen had ik er andere verwachtingen bij!

Heel eerlijk antwoord Mea Ja

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 22:54

suleilitha schreef:
Is toch geen vraag STeef, maar een weet??? Mij ook te drastisch maar kennelijk is het NH verantwoord!!! (mij niet gezien)

Absoluut niet NB verantwoord! Dat word je ook niet zo geleerd op de cursus, maar alles in millimeters, geen grote stukken eraf!

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 22:56

arno8 schreef:
Weet je wat pas overal hetzelfde truukje gebruiken is? Lees het boek van de gebroeders Van Nassau eens, geen EEN probleem dat ze zonder ijzer proberen op te lossen, terwijl er zat dingen bij zitten die met een simpele aanpassing van de huisvesting met een paar weekjes zijn opgelost. Maar ja... je wilt iemand vooral niet tegen het zere been stoten he? Dus dan maar een ijzertje eronder om het symptoom te bestrijden.

Erg jammer weer dit......

Gelukkig weet ik uit ervaring dat bovenstaande quote onzin is.......

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 22:57

suleilitha schreef:

Het is opvallend hoeveel mensen denken te weten over het verloop van de cursusdag. Wij zouden zo'n hoef ook niet in een keer zo ver terugbrengen, tenzij je geen keus hebt.

We hebben tegen de cursisten ook gezegd dat het niet de bedoeling is de hoef in 1 keer zo ver terug te brengen, maar geleidelijk (dat kan als je zelf bekapt! Weer zo'n voordeel aan zelf bekappen!).
Omdat dit paard toch al dood was, konden ze gelijk laten zien hoe het uiteindelijk moet worden.

Soms heb je echter geen keus. De hoef wil zelf ook naar een bepaalde logische vorm. Als je het ijzer eronder uit haalt, kan hij in een week terugbrokkelen naar de juiste vorm. Dat kan een weekje spierpijn opleveren, waardoor het paard even rustig aan moet doen. Daarna is het leed echter geschied.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 22:59

BitchyWitchy schreef:
arno8 schreef:

Erg jammer weer dit......

Gelukkig weet ik uit ervaring dat bovenstaande quote onzin is.......

Heb je het boek dan? Geef maar een bladzijdenummer waar geen beslag wordt aangeraden.