Citaat:Maar goed, vanuit Spanje heb jij een veel betere kijk op wat mijn paard wel en niet aan zou kunnen als ik haar op ijzers zou zetten... natuurlijk
In principe doe jij hetzelfde, het probleem is namelijk dat niemand van achter zijn/haar computer kan zien onder welke omstandigheden het paard van een ander staat en hoe je het ook draait, wendt, of keert, het blijft speculatie. Jij kunt ook niet beoordelen of het paard van een ander daadwerkelijk zonder ijzers kan. Net zo goed als dat een ander ook niet kan beoordelen of het beter zou zijn om jouw paard met ijzers te zetten.
Dat is nou juist het hele punt, elke situatie vraagt om een gepaste oplossing, wat voor mij werkt hoeft niet per definitie voor jou te werken en andersom. Het zou alleen prettig zijn als mensen zich in eerste instantie wat meer zouden verdiepen in het wezen paard voordat ze er allemaal dingen mee gaan doen die misschien helemaal niet nodig zijn. Het laten onderslaan van ijzers zonder je eerst te verdiepen in het vraagstuk of het wel daadwerkelijk nodig is, dat is waar het echte probleem zit.
Evenals een deken opgooien zonder je af te vragen of je paard het ook zonder zou redden.
Het grootste probleem is ook dat de meeste mensen niet de tijd willen nemen om een paard langzaam te laten wennen aan de veranderende omstandigheden. Als het paard er net staat dan willen ze vrijwel meteen alles kunnen doen en niet het paard de tijd geven om zich aan te passen aan de situatie en aan de gevraagde beproeving.
Wanneer je een paard dat jarenlang met ijzers heeft gestaan, ineens daar vanaf haalt, dan moet je nou eenmaal rustig aan doen met rijden en niet ineens voluit willen gaan, maar dat houdt dus in dat je een aantal maanden lang niet op het niveau kan rijden waarop je graag zou willen rijden. Dat houdt in dat je het belang van je paard voor dat van jezelf zet en dat is nou juist HET grote probleem, omdat er maar weinig mensen zijn die dat daadwerkelijk doen.
Dat geldt niet alleen voor ijzers, maar net zo goed voor huisvesting, een paard moet ook de ruimte en het gezelschap hebben om paard te kunnen zijn, maar helaas zijn er maar weinig mensen die daaraan denken.
Ik blijf het raar vinden dat je zonder enige kennis gewoon dieren kunt aanschaffen en dat er vervolgens ook vrijwel geen enkele vorm van toezicht op is. Terwijl je voor het autorijden een rijbewijs moet hebben en regelmatig controles hebt (op snelheid/drank/apk etc.), een auto kan levensgevaarlijke situaties opleveren door onkunde en kan levens verwoesten. Maar het is en blijft een stuk metaal, niets meer, niets minder.
Waar helaas vrijwel niemand bij stilstaat is dat een dier net zo goed een levend wezen is en dat er veel meer levens verwoest worden door onwetende mensen die dieren houden dan door onwetende mensen met een auto. Het gaat dan alleen om dierenlevens die verwoest worden, en dierenlevens worden nog steeds ondergeschikt gemaakt aan die van mensen
....En dat is pas werkelijk schandalig.
) prima hebben, maar op grindpaden, of van die paden met wat grotere steentjes, loopt ze toch wel wat gevoelig nog. Omdat die natuurlijk direct in de zool drukken, dus het scheelt toch.