Kan ieder paard zonder ijzers?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hyppolyte

Re: Kan ieder paard zonder ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 12:28

Citaat:
Maar goed, vanuit Spanje heb jij een veel betere kijk op wat mijn paard wel en niet aan zou kunnen als ik haar op ijzers zou zetten... natuurlijk

In principe doe jij hetzelfde, het probleem is namelijk dat niemand van achter zijn/haar computer kan zien onder welke omstandigheden het paard van een ander staat en hoe je het ook draait, wendt, of keert, het blijft speculatie. Jij kunt ook niet beoordelen of het paard van een ander daadwerkelijk zonder ijzers kan. Net zo goed als dat een ander ook niet kan beoordelen of het beter zou zijn om jouw paard met ijzers te zetten.

Dat is nou juist het hele punt, elke situatie vraagt om een gepaste oplossing, wat voor mij werkt hoeft niet per definitie voor jou te werken en andersom. Het zou alleen prettig zijn als mensen zich in eerste instantie wat meer zouden verdiepen in het wezen paard voordat ze er allemaal dingen mee gaan doen die misschien helemaal niet nodig zijn. Het laten onderslaan van ijzers zonder je eerst te verdiepen in het vraagstuk of het wel daadwerkelijk nodig is, dat is waar het echte probleem zit.
Evenals een deken opgooien zonder je af te vragen of je paard het ook zonder zou redden.
Het grootste probleem is ook dat de meeste mensen niet de tijd willen nemen om een paard langzaam te laten wennen aan de veranderende omstandigheden. Als het paard er net staat dan willen ze vrijwel meteen alles kunnen doen en niet het paard de tijd geven om zich aan te passen aan de situatie en aan de gevraagde beproeving.

Wanneer je een paard dat jarenlang met ijzers heeft gestaan, ineens daar vanaf haalt, dan moet je nou eenmaal rustig aan doen met rijden en niet ineens voluit willen gaan, maar dat houdt dus in dat je een aantal maanden lang niet op het niveau kan rijden waarop je graag zou willen rijden. Dat houdt in dat je het belang van je paard voor dat van jezelf zet en dat is nou juist HET grote probleem, omdat er maar weinig mensen zijn die dat daadwerkelijk doen.

Dat geldt niet alleen voor ijzers, maar net zo goed voor huisvesting, een paard moet ook de ruimte en het gezelschap hebben om paard te kunnen zijn, maar helaas zijn er maar weinig mensen die daaraan denken.

Ik blijf het raar vinden dat je zonder enige kennis gewoon dieren kunt aanschaffen en dat er vervolgens ook vrijwel geen enkele vorm van toezicht op is. Terwijl je voor het autorijden een rijbewijs moet hebben en regelmatig controles hebt (op snelheid/drank/apk etc.), een auto kan levensgevaarlijke situaties opleveren door onkunde en kan levens verwoesten. Maar het is en blijft een stuk metaal, niets meer, niets minder.
Waar helaas vrijwel niemand bij stilstaat is dat een dier net zo goed een levend wezen is en dat er veel meer levens verwoest worden door onwetende mensen die dieren houden dan door onwetende mensen met een auto. Het gaat dan alleen om dierenlevens die verwoest worden, en dierenlevens worden nog steeds ondergeschikt gemaakt aan die van mensen ....
En dat is pas werkelijk schandalig.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 12:29

arno8 schreef:
En roken is ook niet slecht, want ik ken een roker van 93...

Asbest in je longen is ook niet slecht, ik ken mensen die er heel oud mee zijn geworden.

En al dat gezeur over aids... met de juiste medicijnen kun je er ook best wel oud mee worden...

En gordels zijn ook niet nodig, ik ken iemand van 80 die nooit een gordel om doet, dus als geen gordel dragen zo slecht was, dan was hij vast wel dood geweest...

Moet ik nog even doorgaan?

Nee, doe maar niet; dit is te stompzinnig voor woorden. Geeft alleen maar aan dat je de clou volledig mist..........

queraJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 12:31

ragebol loopt in de zomer op blote voeten en in de winter op kunsstof omdat hij redelijk gevoelig loopt.hij kan wel zonder maar met kunsstof loopt hij beter .
waarom we dit ook niet in de zomer doen ?omdat in de zomer groeien zijn hoeven 2X zo snel.

ik vind dus niet dat het opgaat voor elk paard

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 12:32

arno8 schreef:
Blijkbaar dringt het tot sommigen niet door dat ALLE paarden WEL ijzerloos kunnen. Zie hier, verschillenden roepen dat mijn paard niet zonder ijzers kan, maar wat blijkt? Ze heeft geen ijzers en het gaat prima! Met de juiste voorbereiding en met hoefschoenen was deze tocht een eitje geweest.

We zullen volgend jaar eens afwachten. Het zou kunnen dat het met hoefschoenen wel goed was gegaan, maar dat is speculeren, nietwaar?
Even ter overweging: enige jaren geleden heb ik paardgereden in Zuid Afrika, nogal ruig terrein. Paarden liepen daar allemaal op blote voeten voor de betere grip. Klinkt goed, hè? MAARRRRRR: de paarden die de eigenaresse hiervoor aanschafte werden allemaal primair geselecteerd op harde hoeven. Geselecteerd betekend duidelijk dat niet alle paarden die belasting dus aankunnen die zij haar paarden voorschotelde.

arno8 schreef:
En wat roep je nou eigenlijk? Ik wil wel eens zien hoe het paarden op ijzers zou vergaan., ach, dat valt eigenlijk al na te lezen op een ander topic op bokt... die stopten al na 3 dagen. Maar ja, ik zal wel niet mogen zeggen dat BLIJKBAAR ijzers een slecht effect hebben op een paard.

Geen idee over wie dat gaat, maar het is niet zo dat paarden op ijzers per definitie na 3 dagen trektocht afhaken, zoals jij nu lijkt te insinueren. Vorig jaar met een groepje een trektocht van 6 dagen gedaan, waarvan 1 op blote voeten, 1 op ijzers voor en de rest rondom beslagen. Allemaal probleemloos de trektocht gelopen. En die trektocht was niet allemaal over brave zandpaden of glad asfalt. Toegeven, er zaten geen Limburgse splitwegen bij, ik ben er ook redelijk zeker van dat het blote voeten paard daar ook problemen mee had gekregen.

Nicky15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 12:35

Nee absoluut niet ,
mijn verzorgpaard (fries) heeft iets in haar benen waardoor ze echt op ijzers moet , anders loopt ze kreupel.
Dus niet alle paarden kunnen dat , en denk ook aan de paarden die veel buiten rijden , over de weg slijten de hoeven ook vet snel .
Knipoog

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 12:42

Het vele buitenrijden houdt niet in dat ze niet zonder ijzers kunnen, dat is juist het punt, dat soort dingen kunnen de hoeven doorgaans prima hebben. Zoalng je maar rekening houdt met je paard is er weinig aan de hand. Ik maak met mijn paard ook urenlange ritten over allerlei soorten ondergrond, zo ook asfalt en het gaat tot nu toe helemaal prima. Ook draven is geen enkel probleem, het maakt de hoeven alleen maar sterker, ze slijten ook wel sneller, maar dat hoeft niet per definitie slecht te zijn. Het houdt ze namelijk prima op lengte en niet per se te kort, de reden dat ze met ijzers regelmatig beslagen moeten worden komt juist doordat de hoeven zelf niet afslijten (wat trouwens juist weer voor ongemak zorgt bij paarden).
Echt zware beproevingen zoals die van arno, dat zijn de dingen die lastig zijn. Maar met een goede voorbereiding kom je al een heel eind.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 12:44

Waratje schreef:
Geen idee over wie dat gaat, maar het is niet zo dat paarden op ijzers per definitie na 3 dagen trektocht afhaken, zoals jij nu lijkt te insinueren.

Juist, en dus kun je ook niet een soortgelijke conclusie trekken uit mijn trektocht.

@hippolyte: een zware beproeving is het eigenlijk niet eens, maar het is gewoon iets dat mijn paard totaal niet gewend was.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 13:04

arno8 schreef:
@hippolyte: een zware beproeving is het eigenlijk niet eens, maar het is gewoon iets dat mijn paard totaal niet gewend was.

En waarvan jij dus niet wist wat je je paard aandeed. Geen bijster weloverwogen onderneming. Een veel te licht inschatten van de omstandigheden en de invloed daarvan op je paard.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 13:06

Juist, dus vandaar dat ik het een zware beproeving noem, het is zwaar in verhouding met de gemiddelde beproeving die je paard normaal gesproken gewend is. Oftewel, je moet het goed voorbereiden, anders lukt het niet goed. Zulke paden zijn toch wel weer even iets anders dan een geasfalteerde weg. Dat merk ik hier ook heel goed, mijn paard kan het asfalt en ook de wat onregelmatigere (jaja, wat een woord Haha!) prima hebben, maar op grindpaden, of van die paden met wat grotere steentjes, loopt ze toch wel wat gevoelig nog. Omdat die natuurlijk direct in de zool drukken, dus het scheelt toch.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 13:08

Citaat:
En waarvan jij dus niet wist wat je je paard aandeed. Geen bijster weloverwogen onderneming. Een veel te licht inschatten van de omstandigheden en de invloed daarvan op je paard

Je kunt nou eenmaal niet altijd van alles op de hoogte zijn, zelfs niet als je de omgeving wel goed kent. Ik kom bij mij in de buurt ook nog wel eens stukken tegen waar de omgeving ineens totaal anders is dan normaal (door bijvoorbeeld die maffe hevige regenbuien) en je ineens niet meer kunt galopperen op een stuk waar dat altijd prima mogelijk was. Je kunt nou eenmaal niet alles incalculeren.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 13:15

hyppolyte schreef:
Citaat:
En waarvan jij dus niet wist wat je je paard aandeed. Geen bijster weloverwogen onderneming. Een veel te licht inschatten van de omstandigheden en de invloed daarvan op je paard

Je kunt nou eenmaal niet altijd van alles op de hoogte zijn, zelfs niet als je de omgeving wel goed kent. Ik kom bij mij in de buurt ook nog wel eens stukken tegen waar de omgeving ineens totaal anders is dan normaal (door bijvoorbeeld die maffe hevige regenbuien) en je ineens niet meer kunt galopperen op een stuk waar dat altijd prima mogelijk was. Je kunt nou eenmaal niet alles incalculeren.

Als je op voorhand WEET dat de ondergrond totaal anders zal zijn dan wat je gewend bent, dan is het minste wat je kunt doen je op de hoogte stellen van de conditie van die ondergrond.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 13:18

ikke schreef:
arno8 schreef:

En waarvan jij dus niet wist wat je je paard aandeed. Geen bijster weloverwogen onderneming. Een veel te licht inschatten van de omstandigheden en de invloed daarvan op je paard.

Ik zou dit maar terugnemen als ik jou was. Ik weet dondersgoed wat ik met mijn paard doe en zodra ze gevoelig ging lopen ben ik gestopt. Ik heb de omstandigheden WEL juist ingeschat door te stoppen. Verder heb ik gewoon een leuke vakantie met mijn paard gehad. We hadden het allebei erg naar ons zin.

Mensen die in zo'n geval een ijzer onderslaan zijn degenen die de omstandigheden niet juist inschatten. Een paard dat gevoelig loopt heeft rust nodig en geen ijzeren plaat aan de poot.

Ik vind het een beetje raar dat je zo erg denkt te weten hoe het allemaal moet en wat ik allemaal fout zou hebben gedaan terwijl je er niet eens bij was?

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 13:23

ikke schreef:
Als je op voorhand WEET dat de ondergrond totaal anders zal zijn dan wat je gewend bent, dan is het minste wat je kunt doen je op de hoogte stellen van de conditie van die ondergrond.

Mijn redenering is: ondergronden kunnen om de 100 meter zo sterk verschillen, het heeft geen zin om dat uit te gaan rekenen. Je kunt ook wiskundig gaan berekenen wat het weer wordt, maar dat heeft ook geen zin. We gaan gewoon en als het niet gaat, dan stoppen we. Dat hebben we dus ook gedaan.

Mag jij uitleggen waar ik het welzijn van mijn paard geschaad heb. Toen ze de trailer uitkwam van de terugreis liep ze alweer goed op het harde. En drie dagen later, toen ik haar weer uit de wei haalde en op het harde liet lopen, ook.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 13:35

arno8 schreef:
ikke schreef:

Ik zou dit maar terugnemen als ik jou was. Ik weet dondersgoed wat ik met mijn paard doe en zodra ze gevoelig ging lopen ben ik gestopt. Ik heb de omstandigheden WEL juist ingeschat door te stoppen. Verder heb ik gewoon een leuke vakantie met mijn paard gehad. We hadden het allebei erg naar ons zin.

Ik neem niks terug, waarom zou ik. Je schatte pas in toen je ermee geconfronteerd werd.
arno8 schreef:
Mensen die in zo'n geval een ijzer onderslaan zijn degenen die de omstandigheden niet juist inschatten. Een paard dat gevoelig loopt heeft rust nodig en geen ijzeren plaat aan de poot.

IJzers slaan onder een paard wat al gevoelig is, is een nutteloze zaak, mosterd na de maaltijd en zo. Je had moeten voorkomen dat je paard gevoellig werd! Bijvoorbeeld door al eerder rustdagen in te plannen of beter je routes voor te bereiden.
arno8 schreef:
Ik vind het een beetje raar dat je zo erg denkt te weten hoe het allemaal moet en wat ik allemaal fout zou hebben gedaan terwijl je er niet eens bij was?

Ik niet, ik heb redelijk wat tochten gemaakt en in mijn directe vriendenkring kan ik beschikken over een zeer uitgebreide kennis over dit onderwerp. Er zijn je mensen voorgegaan in datzelfde gebied, die wèl de juiste voorzorgmaatregelen hadden genomen voor hùn paard. Daarnaast is het gebied jarenlang mijn werkterrein geweest. ik ken het gebied dus vrij goed.
En nu niet gaan zeuren dat ik je dat dan wel eens had kunnen vertellen, luisteren is niet je sterkste kans zodra er iets wordt vertelt wat niet in je straatje past, namelijk noodzakelijke bescherming van paardenvoeten.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 13:38

arno8 schreef:
ikke schreef:

Mijn redenering is: ondergronden kunnen om de 100 meter zo sterk verschillen, het heeft geen zin om dat uit te gaan rekenen. Je kunt ook wiskundig gaan berekenen wat het weer wordt, maar dat heeft ook geen zin. We gaan gewoon en als het niet gaat, dan stoppen we. Dat hebben we dus ook gedaan.

Mag jij uitleggen waar ik het welzijn van mijn paard geschaad heb. Toen ze de trailer uitkwam van de terugreis liep ze alweer goed op het harde. En drie dagen later, toen ik haar weer uit de wei haalde en op het harde liet lopen, ook.

Daar dus. Je had je beter voor kunnen bereiden. Het feit dat je je paard ergens aan bloot stelt waarvan op voorhand zeer twijfelachtig is of het wel kan, zonder passende voorzorgmaatregelen, is het onnodig schaden van het welzijn van je paard!

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 13:46

Dus moet je je paard maar in een wattenboxje laten en er nooit op gaan zitten?

Wist je dat op een paard zitten altijd wel schadelijk is?

Ik ben toch niet doorgereden? Ik ben toch gestopt bij het eerste teken dat mijn paard het niet aankon?

Je zit gewoon een rel uit te lokken. Ga toch fietsen. Verder reageer ik niet op je gekwetter.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 14:28

Je had gewoon hoefschoenen mee kunnen nemen. Die heb je, zeg je tenminste. DAT was voorbereiding geweest.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 14:43

Citaat:
Als je op voorhand WEET dat de ondergrond totaal anders zal zijn dan wat je gewend bent, dan is het minste wat je kunt doen je op de hoogte stellen van de conditie van die ondergrond

Nu weet ik niet in hoeverre hij van te voren al wist hoe anders die ondergrond zou zijn, want ik heb geen idee hoeveel informatie daarvan beschikbaar was. In mijn eigen situatie zou ik me misschien niet bijster veel zorgen maken, maar dat komt omdat mijn paard doorgaans op zeer uiteenlopende ondergronden hobbelt, van bospad, tot grindpaden, kiezeltjes, strand, asfalt en wat nog meer. Inschattingsfouten kan iedereen maken, op zich is dat ook niet eens erg, mits er lering uit trekt.

Nettieejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 14:45

een pony van een vriendin van mij heeft echt hele slechte hoeven, als ze geen ijzers meer heeft, heeft ze geen hoeven meer, zo erg is het, dus nee, ben ik niet van overtuigt!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 15:22

arno8 schreef:
Blijkbaar dringt het tot sommigen niet door dat ALLE paarden WEL ijzerloos kunnen. Zie hier, verschillenden roepen dat mijn paard niet zonder ijzers kan, maar wat blijkt? Ze heeft geen ijzers en het gaat prima! Met de juiste voorbereiding en met hoefschoenen was deze tocht een eitje geweest.

Jammer. Ik dacht dat je een leerervaring gehad hebt.
Jouw tocht wás een eitje. 15 kilometer per dag wandelen over belgisch groen randjes en een paar stroken split. Dit alles nog vlak ook!
Ik begrijp echt niet hoe jij kan schrijven dat je niet goed voorbereid was en dan wel weet dat ALLE paarden ijzerloos kunnen. Man, je wist het niet eens van jouw eígen paard wat die aankan!
Dat is echter irrelevant.

Je hebt echt geen benúl van de omstandigheden hier of in het ook genoemde zuidafrika. Ja, dat kunnen ecotope paarden ook onbeslagen MITS ze erop leven én ze niet dagelijks inzetbereid MOETEN zijn onder alle omstandigheden. De Rhodesian Grey's Schouts hadden de paarden met enorme tegenzin op ijzers. Dat gaf veel extra kosten en logistieke problemen maar was noodzaak. Zelfs voor de keíharde boerperd.

Je vergeet telkenmale dat je een paard alleen onbelast kan laten leven. Het ruitergewicht blíjft een overbelasting.
Zet jouw paard 24/7 met een speelmaat op een droge kiezelwei en de hoeven passen zich in de loop der tijd aan. Blijft dat jij daar niet opzit en de hoeven zich dáár niet aan aanpassen.
Dit houdt in dat 'de rek' die in aangepaste hoeven mbt de omstandigheden zit er eigelijk al gelijk uit is als je erop gaat zitten. Een piezeltje scherpere keizels is dan al genoeg óveroverlasting.

Leg nu dit plaatje op de paarden die onder suboptimale condities leven......

Het is niet in het belang van de paarden van anderen Arno, dat jij hun eigenaars zonder enig perspectief of nuanceren jouw tunnelvisie adviseert.

hc

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 16:12

In theorie kunnen alle paarden vanaf de geboorte zonder ijzers. Punt.

MAAR! De praktijk volgt de theorie niet altijd klakkeloos. Dus hetgeen waar je rekening mee dient te houden zijn de wisselende omstandigheden.

Voorbeeld (puur hypothetisch):
Paard 1 staat in NL. dag en nacht op stal, rijdt alleen in de bak of over onverharde paden en verder niet. Staat op krachtvoer. Conditie is voornamelijk gericht op wedstrijden. Ruiter weegt 56 kilo, schoon aan de haak.
Paard 2 staat ook in NL, overdag buiten in een kleiweide, 's nachts op stal, maakt regelmatig buitenritten over zowel verharde als onverharde paden etc. Staat op combi van ruw en krachtvoer. Conditie dressuurmatig op recreatieniveau, verder gericht op endurance. Ruiter weegt 75 kilo.
Paard 3 staat in SP, dag en nacht op land (harde onregelmatige ondergrond) en wordt ook regelmatig gereden op deze harde en onregelmatige ondergrond. Staat op enkel ruwvoer. Conditie gericht op endurance. Ruiter weegt 92 kilo.

Allen staan ijzerloos (geheel volgens theorie). Men besluit om met deze 3 paarden eerst een sgw te rijden en daarna een trektocht te gaan maken, in een voor allen onbekend gebied, waar blijkt dat de ondergrond een zware belasting is voor de hoeven.

(hypothetische) Praktijk is nu:
Paard 1 doorstaat de sgw prima, zonder problemen. Bij de trektocht loopt paard 1 na een dag of 2 gevoelig op de paden waar de andere nog prima overheen kunnen komen, ook is het uithoudingsvermogen niet berekend op de dagelijkse lange tochten en moet de tocht worden afgebroken. De energie uit het krachtvoer levert op de langere tochten niet voldoende op.

Paard 2 weet de sgw redelijk te doorstaan, heeft de dag erna wel last met spierpijn, door de onverwacht hoge (doch relatief korte) belasting op spieren en pezen. De trektoch gaat aanzienlijk beter, de belasting komt meer overeen met de gebruikelijke belasting tijdens trainingen. De hoeven houden het ook aardig vol. Na een dag of 5 blijkt dat de max voor dit paard behaald is. Qua voer was dit redelijk te doen.

Paard 3 heeft moeite met de sgw, paard staat de volgende 2 dagen met spierpijn en heeft last van stijfheid. Met de trektocht gaat het echter prima, paard kan de volle 2 weken volmaken zonder enige problemen, de energie was soms wat laag maar in het algeheel gezien goed verdeeld.

Zo even een stom voorbeeldje, het wijst wel uit dat alledrie de paarden zonder ijzers kunnen, maar dat dat zeer afhankelijk is van de omstandigheden. Heb er nog wat andere factoren bijgehaald die ook meespelen. Zoals conditie, leefwijze en voeding. Je kunt nou eenmaal niet alles zomaar uitvlakken en dingen generaliseren. Dus de omgeving, de gemiddelde belasting t.o.v. de gevraagde belasting en de het aanpassen van de voeding voor verschillende situaties spelen allemaal ook mee, evenals de ruiter.
Om het maar even cliché te zeggen, 'You can't have one without the other', er is nooit maar 1 manier, zelfs niet als die ene manier juist is. Een andere manier kan ook heel erg juist zijn voor een ander paard in een andere situatie.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 16:13

ikke schreef:
Je had gewoon hoefschoenen mee kunnen nemen. Die heb je, zeg je tenminste. DAT was voorbereiding geweest.

En nu val je door de mand.
Als je het allemaal zo goed weet, dan weet je dat hoefschoenen geen dingen zijn die je zomaar even onder gooit. Ze veroorzaken namelijk vaak slijtplekken en paarden moeten eraan wennen.

Daar komt bij dat ze veel plaats innemen als je ze niet omdoet en dus besloot ik het zonder te proberen.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 16:16

@ HC komen we weer terug op wat ik altijd al zeg:

Het paard kan zonder ijzers, de ruiter niet.

Zeg eens wat nieuws...

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 16:18

Had het inlopen van die hoefschoenen dan niet verstandige voorbereiding kunnen zijn? Schijnheilig
Gewoon gaan en maar kijken waar het schip strandt klinkt mij niet als degelijke voorbereiding in de oren.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 16:22

ja dat voorbeeld vind ik wel realistisch.

Maar het is niet meer dan logisch vind ik dat het zo werkt met de hoeven. De hoeven zijn aangepast aan wat ze voornamelijk te verduren krijgen.
Met mn een paard kan ik bv niet op wandeling. Hij staat dus 24/7 op zachte ondergrond (wei). Ik werk de hoeven wel elke week netjes bij, maar verder ondervinden ze dus amper slijtage. Het zou behoorlijk ondoordacht van me zijn als ik nu plots een wandeling van een uur over verharde wegen wil gaan maken met hem... Dat is toch zo duidelijk als wat...
Mn pony is wandelingen van max 2u over verharde wegen en kiezel enz gewoon... Een daguitstap (of mss 2 dagen als er veel zandwegen zijn) kan, als ik gewoon stap op de lastige stukken. Maar weeral zou ik het in de verste verte niet in mijn hoofd halen om ineens een 14daagste trip over moeilijk terrein met haar te maken. Dat zie je toch zo aankomen dat dat niet gaat...