De gevaren van natuurlijk (zelf) bekappen!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bokkig

Re: De gevaren van natuurlijk (zelf) bekappen!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 20:36

chevax schreef:
Natuurlijk, de mensen hier in de buurt, zijn geweldig, hebben meer kennis dan gedegen opgeleide mensen. Een van die gedegen mensen vindt het nodig om zijn tweejarige merrie in te rijden. Maar goed, als je je hele leven tussen de paarden zit, zul je vast wel beter dan wie dan ook weten dat dat helemaal geen kwaad kan... Kortom, flauwekul. .

Interessant nieuwtje Chevax, vertel eens? welke van de twee is zijn merrie van 2 jaar aan het inrijden?

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 20:39

Bokkig, aangezien je ze zelf schijnbaar erg goed kent en precies schijnt te weten wie ik bedoel, zul je vast ook wel weten wie ik bedoel als het gaat om het inrijden van een te jong paard. Maar voor dat dit een persoonlijke discussie gaat worden, kunnen we hem misschien weer wat breder trekken? Jij hebt vertrouwen in mensen waar ik dat dus niet in heb, we kunnen nu met namen gaan smijten en je kunt me proberen overtuigen van jouw gelijk; ik weet wat hij destijds tegen mij over mijn paard heeft gezegd en daarvan ben ik verre van gechameerd.

bokkig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 21:01

chevax schreef:
Bokkig, aangezien je ze zelf schijnbaar erg goed kent en precies schijnt te weten wie ik bedoel, zul je vast ook wel weten wie ik bedoel als het gaat om het inrijden van een te jong paard. .

Ik had al verteld dat ik ze redelijk goed ken ja .
Zo zie je wat een B*lsh*t je vertelt. Kun je niks beters verzinnen om mensen in discrediet te brengen?
Voor de goede orde kan ik je vertellen dat de ene een vliegschimmel van 15 heeft die hij 2 jaar geleden overgenomen heeft met een fase 4 HKO en waar hij nu probleemloos in de rondte mee rijdt en een ruintje die 5 jaar wordt en waarmee ze deze zomer gaan beginnen hem zadelmak te maken. Het enige paard van de ander wat in aanmerking zou kunnen komen is een shetje van 2. Kom op zeg!
banketstaaf he? als je zo door de mand valt. Grapjas! Of ga je nu weer iets nieuws verzinnen?

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 21:13

@bokkig, ik vertel geen flauwekul, ik vertel over mijn ervaringen met iemand. Om niemand in diskrediet te brengen, noem ik geen namen, terwijl je me daar al in een aantal posts naar vraagt.
Je weet dus ook helemaal niet of we het inderdaad over dezelfde persoon hebben en buitenom dat staat het me vrij om te vertellen over mijn persoonlijk ervaringen met iemand. Jij vertelt zelf ook verhalen, dan breng je dus net zo goed mensen in diskrediet als ik in jouw ogen doe.

Ik ga je nogmaals vragen om hier géén persoonlijke discussie van te maken tussen jou en mij. Jij verdedigt iemand, prima, ik heb mijn ervaringen met iemand/een stroming verteld.
Je hoeft niet te proberen om me nu persoonlijk aan te vallen of me te verleiden tot bepaalde uitspraken, daar bereik je namelijk niks mee.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 21:18

ben nu bezig met een paard dat door NB bijna kantje boord was....

Maar ik heb ook heel veel slecht werk gezien van TB...

Het is nog altijd zo dat je als eigenaar van het paard verantwoordelijk bent voor het welzijn van het dier, en je DUS moet verdiepen in bepaalde zaken.

Ik spreek mijn VA ook gewoon tegen als ik het niet met hem eens ben, en dan mag hij mij uitleggen waarom iets is zoals hij vind dat het is.

Dat doe ik ook met mijn smit.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 21:34

Ik ben het helemaal met je eens Kiwiko, dat de verantwoordelijkheid voor het dier bij de eigenaar ligt. Ik heb verdiep me daarom ook in alle mogelijkheden. Maar verantwoordelijkheid nemen, dat houdt ook in dat je moet durven zeggen "mijn manier is misschien niet de juiste, ik moet eens verder kijken". En ik loop er dus bij NB tegenaan dat men (over het algemeen) per definitie bepaalde dingen vindt, zonder dit van geval tot geval te bekijken.
Laatst bijgewerkt door chevax op 13-03-07 21:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 21:35

KiWiKo schreef:
Het is nog altijd zo dat je als eigenaar van het paard verantwoordelijk bent voor het welzijn van het dier, en je DUS moet verdiepen in bepaalde zaken.

Pling

Ben het hier helemaal mee eens....

Ik ben zeeeeer kritisch over diegene die ik aan mijn paard laat.
Was ik over mijn hoefmid die aboluut goed bezig was met mijn paard.
Maar nu ik hem zelf bijhou blijf ik ook kritisch naar mezelf kijken(en naar mijn paard).
Mocht er iets ongewoons zijn haal ik er direct mijn oude smid bij maar aangezien er de laatste jaren geen gekke zaken aan het licht gekomen zijn blijf ik zijn hoefjes mooi zelf doen....hij doet het er prima op.

Snap trouwens vaak de ophef niet over het zelf kappen van een hoef niet....
Met het NB worden er hele drama's gemaakt over een eigenaar die de hoeven zelf kapt terwijl er al jarenlang hele volksstammen in Nederland de hoeven zelf kappen.
De fokkers waar ik kwam deden altijd de hoeven zelf van hun paarden en om de zoveel tijd kwam de smid langs(voor de probleemhoefjes en/of ijzers te slaan) die even de boel checkte maar de (zelfgekapte)voeten er prima uit vond zien.

bokkig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 21:41

chevax schreef:
@bokkig, ik vertel geen flauwekul, ik vertel over mijn ervaringen met iemand. Om niemand in diskrediet te brengen, noem ik geen namen, terwijl je me daar al in een aantal posts naar vraagt.
Je weet dus ook helemaal niet of we het inderdaad over dezelfde persoon hebben en buitenom dat staat het me vrij om te vertellen over mijn persoonlijk ervaringen met iemand. Jij vertelt zelf ook verhalen, dan breng je dus net zo goed mensen in diskrediet als ik in jouw ogen doe.

Ik ga je nogmaals vragen om hier géén persoonlijke discussie van te maken tussen jou en mij. Jij verdedigt iemand, prima, ik heb mijn ervaringen met iemand/een stroming verteld.
Je hoeft niet te proberen om me nu persoonlijk aan te vallen of me te verleiden tot bepaalde uitspraken, daar bereik je namelijk niks mee.

Zwak!
Je probeert hier met een verzonnen verhaaltje een zeeuwsvlaamse cursusleider van paard natuurlijk in zijn omgang met paarden naar beneden te halen en weet niet hoe je er weer uit moet draaien.
Iemand die godbetert andere mensen leert hoe ze met jonge paarden om moeten gaan, die overal in Nederland en Belgie clikkertrainingclinics geeft, die lid is met zijn jonge paardje van een demoteam wat grondwerk promoot. Die door zijn prestaties met het jonge paard in het boek van Inge Teblick "grondwerk met paarden" opgenomen is.
Ik denk dat hij geen leven zou hebben bij paardnatuurlijk als er ook maar een greintje waar was van wat jij zegt.
Maar beste knul, ga lekker door met andere mensen zwart te schilderen en de boel in de maling te nemen.
Als dit het niveau is waarop geschreven wordt dan pas ik ervoor. Verzin rustig weer iets anders, misschien dat een ander er intrapt.
Van mij zal je geen last meer hebben.
Je kunt me weer vinden op het forum van paard en hoefnatuurlijk, dit heeft geen zin.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 21:42

nee niet zwak, zwak zou zijn als ze de naam op internet gooit....

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 21:44

Nadya schreef:
Nimmy, ik heb ook een professionele NBer, hoor. Ik wil ook niemand aan mijn paard hebben met een dagjescursus e.d. Ik vind het wel jammer dat het hele natuurlijk bekappen zo op 1 hoop gegooid wordt.

Ik zeg veel.... niet allemaal, er zullen wel degelijk goede tussen zitten, heb alleen het idee dat er dr ook bij zijn die zich prof noemen en dat echt niet zijn.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 21:48

[/quote]

Zwak!
Je probeert hier met een verzonnen verhaaltje een zeeuwsvlaamse cursusleider van paard natuurlijk in zijn omgang met paarden naar beneden te halen en weet niet hoe je er weer uit moet draaien.
Iemand die godbetert andere mensen leert hoe ze met jonge paarden om moeten gaan, die overal in Nederland en Belgie clikkertrainingclinics geeft, die lid is met zijn jonge paardje van een demoteam wat grondwerk promoot. Die door zijn prestaties met het jonge paard in het boek van Inge Teblick "grondwerk met paarden" opgenomen is.
Ik denk dat hij geen leven zou hebben bij paardnatuurlijk als er ook maar een greintje waar was van wat jij zegt.
Maar beste knul, ga lekker door met andere mensen zwart te schilderen en de boel in de maling te nemen.
Als dit het niveau is waarop geschreven wordt dan pas ik ervoor. Verzin rustig weer iets anders, misschien dat een ander er intrapt.
Van mij zal je geen last meer hebben.
Je kunt me weer vinden op het forum van paard en hoefnatuurlijk, dit heeft geen zin.[/quote]

@bokkig: jammer dat je deze discussie toch persoonlijk opvat. Ik heb nergens geprobeerd iemand in diskrediet te brengen, ik heb slechts mijn ervaringen verteld en proberen uit te leggen waarom ik denk wat ik denk. Ik denk trouwens dat jij nu zelf al veel meer informatie over iemand hebt gegeven dan ik in al mijn voorgaande posts. Nogmaals, je weet niet of we over dezelfde persoon hebben en dat is ook niet belangrijk, want deze discussie moet niet op de persoon worden gespeeld.

Mocht je toch nog verder willen discusseren, laten we het dan op het onderwerp doen en niet met allemaal posts tussen jou en mij. Zo, da's het laatste wat ik hierover zeg.

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 22:25

OMG, bokkig, hou de waarde aan jezelf en zeg gewoon niets meer..
Dat er niets zinnigs uit je woorden komt bewees je enkele paginas terug al.
Als je NB wil 'verdedigen' ben je nu toch wel op de geheel verkeerde manier bezig, laat dat over aan de mensen die weten waar ze over bezig zijn Ja
Want jij bent een mooi voorbeeld waarom tb-ers anti-nb worden

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 22:27

Nimmy schreef:
Nadya schreef:
Nimmy, ik heb ook een professionele NBer, hoor. Ik wil ook niemand aan mijn paard hebben met een dagjescursus e.d. Ik vind het wel jammer dat het hele natuurlijk bekappen zo op 1 hoop gegooid wordt.

Ik zeg veel.... niet allemaal, er zullen wel degelijk goede tussen zitten, heb alleen het idee dat er dr ook bij zijn die zich prof noemen en dat echt niet zijn.

Die van mij is toch echt een prof en de hoefjes van mijn paard doen het beter dan ooit (minder brokkelig en zijn voeten zijn minder 'gevoelig' op de weg). Ik ben er in elk geval wel heel erg enthousiast over. Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 22:31

Nashke schreef:
OMG, bokkig, hou de waarde aan jezelf en zeg gewoon niets meer..
Dat er niets zinnigs uit je woorden komt bewees je enkele paginas terug al.
Als je NB wil 'verdedigen' ben je nu toch wel op de geheel verkeerde manier bezig, laat dat over aan de mensen die weten waar ze over bezig zijn Ja
Want jij bent een mooi voorbeeld waarom tb-ers anti-nb worden

Als Chevax leugens over iemand vertelt mag daar best iets over gezegd worden, lijkt me. Ik ken die NBers verder niet, ik woon in een heel ander deel van NL, maar mijn professionele NBer zou zoiets in elk geval nooit doen.
Dus niet elke professionele NBer rijdt zijn paarden te vroeg in. Ik ken trouwens ook genoeg mensen die hun paarden TB en hun paarden te vroeg inrijden. Boos!

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 22:31

nielsd schreef:
Weet je wat ik niet snap? Waarom willen mensen per se dat elk paard tb of nb bekapt wordt? Als het paard er goed meeloopt wat maakt het uit?
De meeste paarden van ons worden NB bekapt, toch staan er 2 op ijzers. En onze haf die voor de kar loopt staat op hoefschoenen.
Waarom kijkt men niet gewoon per paard?

eens Ja
Maar dan aan jou de vraag: Wie heeft er in jou geval gekeken per paard?
Jij? iemand die een één-dagscursus volgde.? iemand die zich profesionele nb-er noemde(2maand-opleiding dacht ik) of je vertrouwde ervaren hoefsmid(met jaren-opleiding en tig jaren ervaring)?

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 22:33

nadya, je zegt zelf dat je die personen niet kent... Hoe kan je in godsnaam dan weten dat chevax zou liegen? Dit is een discussie tussen chevax en bokkig, en heeft niets met dit topic te maken, en moeten ze maar elders uitvechten... En daar hoeven ook geen conclusies uit getrokken worden door onbekenden...
Dit doet niets terzake met de reden waarom ik vind dat "bokkig" haar verklaringen over nb ronduit belachelijk zijn en onlogisch...Meerdere nb-ers zijn het ook niet eens met haar

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 22:36

Nashke schreef:
nadya, je zegt zelf dat je die personen niet kent... Hoe kan je in godsnaam dan weten dat chevax zou liegen? Dit is een discussie tussen chevax en bokkig, en heeft niets met dit topic te maken, en moeten ze maar elders uitvechten... En daar hoeven ook geen conclusies uit getrokken worden door onbekenden...

Ik erger me aan de stemmingmakerij. Dat mensen dingen beweren waar niemand hier iets aan heeft en die niet doorgetrokken hoeven te worden naar personen die wel op een goede manier natuurlijk bekappen.
Ik heb toevallig wel goede ervaringen met NB en ik mag hier echt wel iets over zeggen. Boos!

PS; die van mij heeft in Amerika zijn opleiding gevolgd. Niks geen cursusje van 2 maanden.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 22:43

@Nadya, als je even terugleest, zul je misschien zien dat ik telkens heb geprobeerd om de discussie met Bokkig fatsoenlijk te houden. Ik zou het wel op prijs stellen als jij dan vervolgens niet gaat zeggen dat ik leugens vertel.
Er is hier een discussie gaande en ik doe daar aan mee. Nu word ik plots beticht van het vertellen van leugens? Een beetje minder zou wel mogen!

Mag ik er nog even aan toevoegen dat ik nergens, maar dan ook nergens een naam of zelfs maar een toespeling op een persoon heb gemaakt?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 22:46

chevax schreef:
@Nadya, als je even terugleest, zul je misschien zien dat ik telkens heb geprobeerd om de discussie met Bokkig fatsoenlijk te houden. Ik zou het wel op prijs stellen als jij dan vervolgens niet gaat zeggen dat ik leugens vertel.
Er is hier een discussie gaande en ik doe daar aan mee. Nu word ik plots beticht van het vertellen van leugens? Een beetje minder zou wel mogen!

Het is heel vervelend als iemand een 2-jarige inrijdt. Ik heb een gruwelijke hekel aan mensen die paarden te vroeg inrijden. Ik heb zelf een jong paard. Maar wat heeft dat te maken met NB in het algemeen? Ik erger me aan die stemmingmakerij, ja. Er zijn nl. ook mensen die wel weten wat ze doen en ik ben persoonlijk zeer blij het het natuurlijk bekappen bij mijn eigen jonge paardje.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 22:50

Nadya, er was op een bepaald punt een discussie ontstaan tussen Bokkig en mijzelf, dat heb je kunnen lezen. Vol vuur komt Bokkig op voor mensen die ik in haar ogen in diskrediet breng (terwijl we niet eens zeker weten of we wel over dezelfde spreken, omdat ik géén namen noem) en als ik dan vervolgens een aantal voorbeelden noem waarom ik geen vertrouwen in iemand heb, ben ik een leugenaar? Het heeft inderdaad niks met NB te maken, maar wél met het verstand van paarden dat iemand heeft die dan ook nog cursussen NB geeft. Dat alles bij elkaar maakt dan dat ik niet overtuigd ben van de kennis en kunde.

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 22:51

nadya, als je terug gelezen had dan wist je dat bokkig over 'deze onbekende persoon" begon en niet chevax.
Citaat:
Ik heb toevallig wel goede ervaringen met NB en ik mag hier echt wel iets over zeggen.

natuurlijk mag je dat, daar gaat deze discussie ook om! niemand heeft gezegd dat je dat niet mocht, integendeel, zo'n ervaringen willen we net WEL horen.
Citaat:
PS; die van mij heeft in Amerika zijn opleiding gevolgd. Niks geen cursusje van 2 maanden.

En zo'n dingen horen we uiteraard ook graag...
Dat is net hetgene waarom veel mensen 'bang' zijn voor nb, omdat er zo weinig over geweten is, zo weinig onderzoek naar is, en mensen hun paarden al bekappen na 1dagscursus of erger:een dvd-cursus, en je al profesionele bekappers hebt die slechts een 2maands-opleiding hebben gevolgd.
Daar gaat de discussie ook om!
Ik denk dat maar weinig mensen echt iets TEGEN het nb op zich hebben...
meer de manier hoe het gepromoot word, en ik het peroonlijk echt 'eng' vind dat mensen zomaar word wijsgemaakt dat NB voor alle paarden de oplossing is, en de ENIGE goede manier

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 22:54

[/quote]
Ik denk dat maar weinig mensen echt iets TEGEN het nb op zich hebben...
meer de manier hoe het gepromoot word, en ik het peroonlijk echt 'eng' vind dat mensen zomaar word wijsgemaakt dat NB voor alle paarden de oplossing is, en de ENIGE goede manier[/quote]

Ik denk dat je hiermee de spijker op z'n kop slaat!

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 22:56

Gestoord <- zoiets.? de spijker op de kop Nagelbijten / Gniffelen hahaha ik word hier flauw van Haha! Clown

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 22:57

ja, zoiets...
pfff, 't is in ieder geval een straffe discussie geworden.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 22:59

Chevax; dan heb je het dus blijkbaar over 1 bepaald persoon. Kan best dat die man/vrouw/weet ik veel niet goed in zijn kennis en kunde is en dat is triest, ALS het zo is. Ik ken diegene niet. Maar waarom wordt het hele NBen dan weer over 1 kam geschoren? Er zijn nl. ook goede NBers blijkbaar (bv. die van mij).
Ik ken ook rampzalige TBers, maar ik ga niet alle TBers over 1 kam scheren. Ik ben persoonlijk wel blij dat ik uiteindelijk voor NB gegaan ben. Al heb ik zelf niet de behoefte om het te gaan doen bij mijn eigen paard. Ik vind die cursussen op zich prima, mits het op je eigen paard gericht is en mits er deskundige begeleiding bij is.
En dat er van die domme mensen tussen zitten die dan eigenwijs zijn en denken dat ze het zelf alleen kunnen, tja. Dat zegt een hoop over die mensen zelf, niet over deskundige NBers.

Die van mij heeft in Amerika een opleiding gevolgd en is tevens iemand die Parelli les geeft. Ik hoor niets anders dan positieve verhalen over hem (heb inmiddels een hoop vriendinnen die hem ook hebben) en ik zie dat mijn paard's hoefjes het prima doen.

Als jij met Bokkig over zo iemand discussieert is het misschien handig om dat over PB te doen? Kun je meteen de naam uitwisselen en is dat ook weer duidelijk. Nu komt het op mij over alsof alles rondom NB weer fout is. Ja, er zijn een hoop tegenstanders, prima, maar er zijn blijkbaar ook mensen die er wel positieve ervaringen mee hebben, zoals ik.