Cytek ijzers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CarinaR

Re: Cytek ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-07 20:58

zo lekker dan!
ik heb daar gelukkig geen last van gehad!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 22:21

30 km verharde weg
Ijzers waren niet meer nieuw maar ook niet echt heel erg gesleten

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-07 22:34

@ kindness, ik heb even naar de hoevenfoto's gekeken en ik zal me niet uitlaten over het wel of geen ijzers. Maar op die foto's van je paard blootsvoets zie ik slecht bekapte hoeven die gewoonweg te lang zijn. Ook zie ik flares die duiden op een zwakke witte lijn.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 07:44

30 km is wel heel weinig.ik woon in zuid frankrijk in heel stenig gebied,dus dat is niets voor mij.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 08:25

Ik moet er wel bij zeggen dat het ook door Anouar z'n manier van lopen komt. Gewone ijzers waren na 4 tot 5 weken ook op, terwijl ik bij een gemiddelde training maar 500 meter over de weg kom (ongeveer 3 keer per week)

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 12:03

Joker gaat ook binnekort op cytek ijzers.
Paard van een vriendin van mij loopt er nu 1 beslagbeurt mee en loopt beter dan met reuguliere ijzers of zonder ijzers.
Zonder ijzers is niet meer te doen, ze loopt te vaak gevoelig op harde weg (veel steentjes).

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 13:07

Die 2 Haflingers die bij onze trektocht van ruim 240 km op Cytec ijzers liepen, waren dus alleen de 4 widia-puntjes naar binnen gedrukt. Ze liepen hier nog wel op, zeg maar voor de helft en verder was er aan het ijzer helemaal niets versleten. Zagen er nog uit als nieuw.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 13:12

staan twee paarden bij ons op stal op cytec's en geloof dat de eigenaar er super tevreden over is

beide paarden zijn stukken beter gaan lopen sinds ze die ijzers onder hebben

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 15:47

Ik ga dit topic even volgen. Ik had er persoonlijk nog nooit van gehoord van deze ijzers. Weet iemand wat deze ijzers op lange termijn doen? Dus wat is het effect van die ijzers op het paard over een jaar of 5?

Ik begreep dat deze hoefijzers worden 'vastgemaakt' door schroefjes, is er van deze methode ook geen hinder?

En is het mogelijk vuil uit de hoeven te halen? Ik bedoel anders krijg je strakshoefzweren of andere rottigheid omdat het vuil er in kan maar en niet meer uit.

En als het de stand van je paard beïnvloed, loopt je paard dan geen risico op slijtage, vanwege het nieuwe gebruik?

fleurbartels

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 15:54

Black_White schreef:
Ik ga dit topic even volgen. Ik had er persoonlijk nog nooit van gehoord van deze ijzers. Weet iemand wat deze ijzers op lange termijn doen? Dus wat is het effect van die ijzers op het paard over een jaar of 5?

En als het de stand van je paard beïnvloed, loopt je paard dan geen risico op slijtage, vanwege het nieuwe gebruik?

jouw eerste vraag, vraag ik mij ook af. maar volgens mij worden deze ijzers al voor langere periode in australie gebruikt. misschien daar wat meer info te vinden.

wat ik begrepen heb van mijn hoefsmid is dat de hefboomwerking tussen toom/punt hoef en hoefbeen kleiner wordt. dit zou in de natuur ook gebeuren/ hoeven ook zo afslijten. dus slijtage zou juist minder moeten zijn.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 16:32

In Australië gebruiken ze de benaming cytek voor ijzers die hier bekend zijn als Natural Balance. Dat is een ander type ijzer, meer als een traditioneel ijzer maar met een afrolpunt verder naar achteren.
Cytek ijzer dat hier gebruikt wordt dekt een flink deel van de zool af. Wat ik begreep moet je na het beslaan het paard over schoon zand laten lopen, zodat de ruimte tussen ijzer en hoef zich vult met zand. Je maakt dus niet schoon tussen hoef en ijzer.

fleurbartels

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 16:43

Waratje schreef:
Dat is een ander type ijzer, meer als een traditioneel ijzer maar met een afrolpunt verder naar achteren.

dus het idee erachter is dus wel hetzelfde--> hefboom afstand kleiner maken.

zo ie zo moeten de paarden anders beslagen worden in australie, aangezien de grond daar veeeeeel harder is en droger. (tenminste dat is mij verteld toen ik daar was).

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 17:27

in z-frankrijk is de grond ook veel harder en droger maar de oplossing hier is ijzer met twee lipjes en een extra spijker in de hoop dat het langer houdt.een ramp voor de hoeven,dus die van mij lopen blootvoets,wat ook niet helemaal ideaal is.ik zoek een tussen oplossing.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-07 17:33

arno8 schreef:
@ kindness, ik heb even naar de hoevenfoto's gekeken en ik zal me niet uitlaten over het wel of geen ijzers. Maar op die foto's van je paard blootsvoets zie ik slecht bekapte hoeven die gewoonweg te lang zijn. Ook zie ik flares die duiden op een zwakke witte lijn.

klopt, blootvoets zag er niet uit! zal k zeker niet ontkennen

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 18:46

Anouar z'n ijzers zijn gewoon genageld, niks schroefjes ofzo

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 19:17

zitten geen schroefjes in Haha!

er kan idd geen troep tussen komen. ik moet ook altijd door de bak wandelen als hij net gedaan is. hij heeft nu een mooie tussenlaag die ook dempend werkt.

bij willem hebben de achterijzers het effect dat hij zijn achterhand anders moet gaan gebruiken. voor compenseerde hij nog eens met rechts voor, maar is nu helemaal gelijk. alleen rechts achter heeftie nog moeite. die zet hij anders neer, wat je ook duidelijk hoort op het harde. maar das een kwestie van tijd en trainen. hij staat er nu 1,5 maand op en voor had hij al 1 keer cytek gehad.

ik weet niet in hoeverre het de stand beinvloed. dat hij bij willem veranderd is, is zeker. willem is 19 en hij heeft tot nu toe helemaal geen nadelige gevolgen oid gehad. hij heeft natuurlijk 3 kwart van zijnleven op 1 bepaalde manier gelopen en het laatste jaar is er flink aan hem
'verbouwd' (ook losgemaakt door de sportmasseur) en hij gaat er alleen maar beter en makkelijker door lopen.

ik ga morgen voor het eerst grascouncours rijden met deze ijzers Haha!

ik ben er nog steeds heel tevreden mee

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 19:22

Ik heb een foto van Anouar z'n hoeven, helaas is er weinig ijzer op te zien, maar even voor het idee.
De hoeven zijn nog wat ongelijk, daarom is de donkere hoef wat recht gesleten aan de voorkant
Afbeelding

11je12je

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 19:33

Heb 4 weken geleden mijn paard laten beslaan met cytek ijzers. Het is een Quarter die hoefbevangen geweest . Ze liep de laatste paar keer op normale ijzers met een pad en siliconen. Dit ging goed, maar af en toe toch onregelmatig. Omdat Bram bij ons op stal kwam voor een ander paard, heb ik mijn paard ook laten doen als proef. De eerste paar dagen behoorlijk spierpijn, maar na een week ging het goed. Ze draaft, galoppeert en bokt weer als vanouds. Ben wel benieuwd hoe het verder gaat maar ben zeer positief en ben zeker van plan dit te herhalen.
Hou je op de hoogte.

Chevano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 23:19

Die van mij staat er nu zo'n 2 weken op. Heeft alleen nog achter cytec.Hij loopt er mee voor de wagen . De ijzers slijten niet harder dan gewone ijzers moet wel vertellen dat die van mij widia puntjes heeft waar de eerste keer er 2 afbraken. Hij was er niet aan gewend om er mee te remmen normale ijzers glijden door. Maar hij loopt er super op. Merk dat hij veel vrijer kan bewegen en nu hij weet dat ie niet door glijd gaat het stoppen en weg gaan veel beter dan normale ijzers. Ik betaal rondom maar 10 euro meer dan normaal beslag rondom. Dus duurder is het niet heeft denk ik wel dezelfde levensduur als normale ijzers. S'winters heb ik ze niet nodig omdat ik dan weinig tot geen met de wagen weg ga. Daar koop ik hoefschoenen voor zodat ik als het mooi weer word in dit kikkerlandje ik toch met de kar weg kan gaan.

corky

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 12:51

cytek nooit meer wat liep mijn paard er slecht op!!
dus nu weer verder zoeken naar iets anders

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 14:41

Joker heeft gisteren haar cytek ijzers gekregen.
Vandaag wilde ik haar even voor laten draven voor mijn ouders. Ik werd bijna mee gesleurd Bloos Mevrouw liep heel ruim en had er flink de pas is. Spierpijn heeft ze amper last van, dus dinsdag maar eens een ritje onder het zadel maken

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 20:45

willem krijgt volgende week zijn 3e set alweer Haha!
hij heeft vorige week op een grasconcours super gelopen.
heb nog nooit zulke hoge punten gehaald.

zijn voeten zien er nog steeds goed uit. je ziet nu dat de voet gewoon goed door kan groeien, zijn hoef is nl over het ijzer gaan groeien. dus je hebt het ijzer en dan steekt er zo'n 5 mm randje hoef af.
met gewone ijzers gebeurde dat niet, want dan scheurde zijn voet bij de nagelgaten gelijk uit.
hij staat er nu 9 weken op. en nog steeds krijg ik de vraag of hij pas geleden is gedaan Haha!

fleurbartels

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 09:17

corky schreef:
cytek nooit meer wat liep mijn paard er slecht op!!
dus nu weer verder zoeken naar iets anders

wat was precies de situatie? en op welke manier liep die slecht? (kort of uhh..)
heeft jouw paard ergens last van?

chexy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 10:45

mijn merrie loopt er nu al 3 maanden mee.
eerst achter nog sliding ijzers maar nu al 2e keer cyteks
ik ben heel tevreden met hoe ze nu loopt en als het naar mij gaat komt er nooit meer iets anders op Lachen

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 21:00

willem zou vandaag zijn 3e set krijgen.
maar door omstandigheden ben ik in gesprek gekomen met de smid die willem 4 jaar geleden altijd besloeg.
die was niet zo t spreken over de staat van willem zijn voeten.
willem had weer last van scheuren gekregen. hij heeft toendertijd willem van zijn scheuren afgeholpen.
dus na een gsprek heb ik nagedacht en heb k hem weer door mijn oude smid laten beslaan.. met gewoon taditioneel beslag..

wat er onder de cytec vandaan kwam vond ik echt schokkend. hij had op 4 stralen rotstraal. nou ja kan gebeuren, is hij gevoelig voor.
maar zijn witte lijn zag erniet uit. ook had hij overal rode bloeduitstortingen.. kneuzingen op de plaatsen waar de widiapunten zitten.
achter kon willem niet helemaal goed meekomen.. met name rechtsachter sleepte hij. willem heeft 9 weken op het beslag gestaan en er konnog geen cm af.. de voeten waren gewoon niet gegroeit.
nu met zijn gewone beslag sleept hij niet meer met rechts achter.

dus ik schrok daar best wel van.. ik dacht altijd goed bezig geweest te zijn.. zijn voeten staan nu gelijk weer stijler, zoals ze waren.

de cytec voor was voor ons echt een goede oplossing, maar achter was het niet zo goed.. maar 2 verschillende beslag is ook niet... vandaar mijn keuze toch weer naar traditioneel. ook al had ik die afgezworen.

jammer dat het niet heeft gewerkt zoals ik wenste. ik heb het geprobeerd maar zijn voeten vertelde mij een ander verhaal.. vandaar mijn plotselinge ommezwaai.. al denk ik nog steeds dat ht voor andere paarden wel de oplossing is.