[INFO] Spat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

Re: spat,wie weet er wat van

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 10:09

Ik moet zeggen dat ik gisteren ook wel wat grenzen heb verlegd, vond mn die piano en die 2e haag wel heel heftig

Jennyxx

Re: spat,wie weet er wat van

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 14:44

Gave foto's, Lielle! Succes zaterdag!

Ik heb vanmorgen de veearts gesproken over het hete spronggewricht. Hij dacht dat het heter is dan de linker, omdat het spatbeen geschoren is en dan heter lijkt. Maar het kan ook zijn dat het been wel heter wordt van in de bak lopen. Ik mag wel doorgaan met opbouwen, maar moet wel goed opletten of hij rad blijft lopen en of de bult op zijn sprong niet gaat groeien.

Heb nogmaals gevraagd naar een trainingsschema Haha! en hij raadde me het volgende aan:
- elke 3 a 4 dagen opbouwen
- Twister loopt nu 200m of 2 rondjes in de bak, na 3 a 4 dagen mogen dat 4 rondjes zijn
- dan elke keer verdubbelen, dus 3 a 4 dagen er na 8 rondjes
Maar dat vind ik te snel gaan. Want 3 a 4 dagen erna zit ik dan al op 16 rondjes.. (goed voor mijn conditie, dat wel). Dus ik doe elke 3 a 4 dagen 2 rondjes erbij. En ook nog eens om de dag in bak. Wil echt zo rustig mogelijk aan doen voor de zekerheid! Maar ga wel opbouwen, omdat hij anders zo wild blijft en dat bokken, steigeren en wegspringen is ook niet goed voor de spat.

Jennyxx

Re: Centraal topic over spat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 16:07

Go jij! Go jij! Party!! Ik had gisteren via de 'tem' gevraagd of dit een centraal spattopic mag worden. En dat is gelukt! Hopelijk sluiten veel mensen zich aan bij dit topic, zodat er veel info over spat in komt te staan. Party!! Go jij! Go jij!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 16:09

OK dan!
en wel prettig dat je AD meedenkt Ja

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 14:08

Ik heb trouwens in mijn boeken ene hoop interessants gelezen, maar dat wil ik ivm copyright niet zomaar hier plaatsen. Kan wel kijken of ik van alle 3 (Hoefproblemen van gebr van Nassau, Paardenbenen van Offereins en Farriery van ?) een soort algemene samenvatting kan maken. Ik weet nog wel dat botoplossing en botwoerkign heel vaak samen gaat, en dat een actieve spat meestal tot een warme plek leidt.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 16:11

Lielle, lijkt me erg interessant.
De gebr. Nassau en dr. Offereins zijn voor mij bekende namen en hebben op gebied van been- en hoefproblemen al bereikt.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 16:43

het zijn idd niet de minsten, hun boeken zijn zeker aanraders Ja

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 17:08

Lielle schreef:
het zijn idd niet de minsten, hun boeken zijn zeker aanraders Ja

Niet meer 'bokten' en hup met je neus in de boeken Haha!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 17:14

maar die boeken liggen op stal en ik ben niet op stal Knipoog

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 21:32

Een samenvatting zou fijn zijn, Lielle Haha! Ben helemaal geïnteresseerd omdat er staat dat acute spat een warme plek geeft. Ik heb vandaag weer met de dubbele lijnen in de bak gestapt en Twister ging er een stukje in galop vandoor Bloos Toch vond ik het spronggewricht erna niet super heet!

Heureka, ik was nog benieuwd of het spronggewricht van jouw paard na het rijden ook heter is dan het gezonde been? Aangezien jouw paardje nog actieve spat heeft. Want bij Lielle's en Alani's paarden zal dat niet meer zo zijn, toch?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 22:12

Ik heb ze op stal laten liggen, maar morgen neem ik ze mee.

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-07 10:00

Ik heb bij jessie nog nooit een warmer spronggewricht gevoeld eigenlijk,je ziet er ook niks aan aan buitenkant van been.Heeft zij dan geen actieve spat?

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 20:35

haf_jessie schreef:
Ik heb bij jessie nog nooit een warmer spronggewricht gevoeld eigenlijk,je ziet er ook niks aan aan buitenkant van been.Heeft zij dan geen actieve spat?

Bij Twister is het spat-spronggewricht als hij gewoon in de paddock staat of als hij rustig wandelt en 200m draaft ook gewoon 'koud'. Maar als hij wat meer gaat doen, dan wordt die sprong soms een stuk warmer. Misschien dat Jessie dat ook heeft als ze wat meer zou moeten gaan doen. Alhoewel de laatste keer in de bak Twister zijn sprong niet zo heet was geworden.

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-07 22:03

jessie doet eigenlijk best al veel,met longeren enzo,maar echt nog nooit wat gevoeld,gek

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 15:38

haf_jessie schreef:
jessie doet eigenlijk best al veel,met longeren enzo,maar echt nog nooit wat gevoeld,gek

Of misschien niet gek als de spat bij Jessie tot rust is gekomen? Vandaag heb ik Twister weer aan de dubbele lange lijnen gehad (doe het om de dag, de andere dag wandel ik alleen en bouw ik niet op) en hij heeft niet gebokt en gesteigerd. En we zitten nu op 3 rondjes linksom en 3 rechtsom in draf. Ennn..zijn sprong was niet heet Pling

Lielle, hoe ging de crosstraining??

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 17:02

Goed. Nog wel wat onwennig, we konden ons ritme niet echt lekker vinden, maar we hebben wel wat spannende dingen gedaan. En vandaag was ze 100 % goed en hebben we ons 1e L parcours sinds januari 2006 afgesloten met een super geval en 1 pechbalkje Haha! Ik kwam in tranen het parcours uit Bloos!

[sgw] Raimaer weer terug in actie

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 20:45

Die foto's zijn een hart onder de riem voor alle eigenaren met spatpaarden, Lielle! Leuk dast Raimaer haar oortjes steeds naar voren heeft! Echt leuk voor jullie!

Ik was vanmorgen tijdens het wandelen met Twister weer aan het filosoferen Nerd We hadden min of meer geconcludeerd dat een spatpaard een startkreupelheid kan hebben, omdat het sinovia nog niet 'warm' genoeg is en nog niet goed smeert (net als bij mensen). Ze zeggen ook wel dat je een spatpaard lang in moet stappen en lang uit moet stappen. Maar waarom zou je een spatpaard dan lang(er) moeten uitstappen???

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 23:00

@Lielle, ik kan me voorstellen dat je in tranen het parcours uitkwam. Je had dit weer gehoopt te mogen doen en nu was het de werkelijkheid. Weer een heel goed begin.

@Jenny, Ik denk om te voorkomen dat er spierpijn ontstaat. Normaal stap je net zolang uit als dat je getraind hebt. Als een spatpaard spierpijn heeft zal hij zeker het spatbeen gaan ontlasten, waardoor hij ook weer last krijgt van andere benen. Een goede cooling-down is voor elk paard van belang!
In de nieuwste IDS staat een heel artikel over stapmolens en daarbij het grote belang van goed in en uitstappen. Ook is er nu een stapmolen waarbij paarden door water stappen en draven. Dat zou volgens mij een heel goede therapie voor bijv. spatpaarden kunnen zijn.

Als ik technischer wat handiger zou zijn dan zou ik een link voor je plaatsen. Maar ja, dat gaat ver boven mn pet. Wellicht dat iemand anders dat zou kunnen?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 23:04

ik ben technisch wel redelijk handig, maar staat het artikel dan online?

Thanks, jullie snappen het Ja

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 12:40

wb de artikelen over spat, willen diegenen die echt interesse hebben mij een PB sturen?

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 19:32

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 23:06

Jennyxx schreef:
http://www.mijnalbum.nl/Album=D3EK6AXT

Weliswaar geen springfoto's Tong uitsteken maar voor mij toch een hele mijlpaal Go jij! Go jij!

Ps links naast de foto's staat de uitleg, enne..de fotografe is 8 jaar

Ziet er goed uit. Een vrolijk paard, die net als zijn baas geniet. En het is alleen maar mooi dat ie aan de teugel loopt voor het ruggebruik. Des te mooier dat hij het zelf doet.
Je moet het maar zien als het begin van .......

En voor je fotografe is nog een mooie toekomst weggelegd Haha!

Lielle, ik heb je vanmiddag een pm gestuurd.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 08:15

en daar heb je toch antwoord op gekregen?

Foto's zijn leuk, je pony loopt duidelijk tevreden rond. Je ziet er trouwens handig uit met de dubbele longe Ja

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-07 08:40

Leuke fotos jenny,je paardje ziet er echt goed uit,super.

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-07 08:41

o ja ik had nog een vraagje.Weten jullie of longeren nou heel slecht is als je meeloopt,dus niet in heel klein rondje?En longeren jullie ook?