Ostheopatie: alleen positieve ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Inge_

Re: Ostheopatie: alleen positieve ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 17:02

simodi schreef:

Enne ... dat jijzelf het stappen niet leuk vindt is eigenlijk geen excuus! Als je paard een peesblessure heeft moet je ook stappen, soms wel 10 minuten per dag en maandenlang, je doet het voor 't goeie doel moet je maar denken! Bovendien gaat het maar om een week, dus waar hebben we het over?! Natuurlijk is het saai, maar je kunt het afwisselen met wat oefeningen aan de hand doen zoals volgen, halthouden, achteruit, en wat grazen. Het is maar net wat je er zelf van maakt vind ik!

klopt Ja

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 17:02

Na die positieve verhalen over Martine te hebben gehoord ga ik haar ook maar is bellen voor een afspraak denk ik Lachen

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 17:10

Relax zeg ik heb toch 6 dagen gestapt is goed zo

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-07 18:23

tita schreef:
Relax zeg ik heb toch 6 dagen gestapt is goed zo

Niet boos worden, is goed bedoeld hoor Knipoog !

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 00:04

tita schreef:
Omdat ik merk dat hij dikker benen krijg van alleen stappen.
Hij moest paar dagen rustig aan doen Nico had het niet over een week dat zei ik zelf.
Maar ik ben het zat ik ga 2x per dag naar stal om te stappen en ik en mijn pony worden daar niet vrolijker van.
Heb er ook geen tijd voor want ik ga onder werktijd.
Goed maar de week is bijna voorbij en hopelijk heeft het geholpen maar dat weet ik verlopig niet omdat ik woensdag met vakantie ga

misschien staat ie gewoon teveel binnen met zijn dikkere benen? Lachen

ik ga martine morgen ff bellen met onze laatste update, dat er weinig veranderd is na zijn laatste behandeling. ik dénk dat ze nu voorlopig klaar met hem is Ja

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-07 19:12

Vanmiddag is mijn merrie door Nico Speksnijder behandeld, ze reageerde er zeer relaxt op (ogen dicht, likken en kauwen). Er zat een wervel niet lekker bij heer lendenen en achter haar oren. Nu een week rust houden (alleen wat stappen en in de paddock), daarna aan de longe en vervolgens weer rustig met rijden beginnen. Ik ben heel benieuwd ...
Hij behandelde haar heel rustig en legde alles ook heel goed uit.

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 19:13

tita schreef:
Hij moest paar dagen rustig aan doen Nico had het niet over een week dat zei ik zelf.
Maar ik ben het zat ik ga 2x per dag naar stal om te stappen en ik en mijn pony worden daar niet vrolijker van.
Goed maar de week is bijna voorbij en hopelijk heeft het geholpen maar dat weet ik verlopig niet omdat ik woensdag met vakantie ga

Hij heeft dus gewoon stalbenen, en dat krijgt mijn pony ook als hij een nacht op stal staat.

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 19:16

Bij mijn pony zie ik nu steeds meer vooruitgang Ja.
Ik mag haar voortaan borstelen op haar borst, tussen haar voorbenen en achter haar voorbenen (waar de singel ligt). Terwijl ik dit nooit kon doen zonder een hap of een kopstoot te krijgen Clown. Ook tijdens het rijden is ze veel losser in haar lijf en lichter in haar mond. Niet meer racen in draf of galop. Heerlijk Lovers!

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 20:17

Inge_ schreef:
tita schreef:

Hij heeft dus gewoon stalbenen, en dat krijgt mijn pony ook als hij een nacht op stal staat.

dat is het niet........hij doet niks meer en das niet goed voor hem.
Maar vandaag heb ik gereden ong 15 min alleen stap en draf
Het ging niet goed, hij was een beetje voorwaartser dan normaal maar ongeloofelijk stug op rechts en wilde absoluut niet nageven.....ook niet voorwaarts neerwaarts.
Dus nu ga ik morgen bij goed weer alleen buitenrit stappen en vervolgens gaat hij weer 2 weken op rust en aan de longe ( ik zelf ga vanaf woensdag 1.5 week met vakantie)

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-07 00:02

@tita: jammer dat je geen vooruitgang mertk. Zou hij nog een keer behandeld moeten worden? Misschien is die 2 weken rust wel goed voor hem, krijgt hij dan wel beweging?

Ik vond het overigens wel tof dat Nico vanavond nog beld met een opmerking over het bekappen van mijn merrie waar hij vanmiddag verder niets over had gezegd, maar wat hem nog te binnen was geschoten. Erg attent! Verder moet ook ik een week geduld hebben, mag er pas na een dag of 7 weer op en dan in het begin alleen stappen, pas de derde dag ndat ik er weer op gegaan ben hele kleine stukjes draf doen.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 19:54

misschien ook naar het voer kijken tita? vaak krijgen paarden teveel en verkeerd voer, helemaal als ze stil staan.

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 20:13

Ik zet mijn paarden zo nu en dan een tijdje op rust. Ze lopen dan wel in de wei, maar hebben even vakantie van het rijden. Een paard kan daar heel erg van opknappen.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-07 20:35

Alet schreef:
Ik zet mijn paarden zo nu en dan een tijdje op rust. Ze lopen dan wel in de wei, maar hebben even vakantie van het rijden. Een paard kan daar heel erg van opknappen.

Kan heel prettig zijn, maar ons paard heeft het niet alleen goed gedaan. Ze moest weer helemaal opbouwen qua werk en belasting van de spieren.
Bovendien is het geen vervanging van een osteopatische behandeling, maar je kunt natuurlijk altijd beginnen met een rustperiode als je paard klachten heeft.

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 21:16

Het was meer een reactie op tita.
Mijn paarden worden voor klachten behandeld door Martine Burgers. En zo nu en dan hebben ze vakantie. Of je alles weer terug op moet bouwen ligt er ook aan hoe lang je deze rustperiode maakt.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 11:44

Prince hoeft geen 2e keer behandeld worden omdat alles zo goed was. Wel zou Nico nog contact opnemen over 3 weken.

Gister heb ik gelongeerd en dat vond ie wel fijn, want Prince vindt stappen echt niet leuk...dus hij mocht weer eens galloperen en heeft gelijk zijn beentjes in de lucht gegooid.

Voer van Prince blijft hetzelfde als de training, hij ondervind daar geen last van.
Hij krijgt al speciaal voer voor luchtzuigers.......

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-07 11:59

Dus je paard is in elk geval weer in zijn hum (en jij ook Knipoog )!

Liep hij nou beter dan eerst of merk je geen verschil?
Mocht jij nu al direct longeren en rijden? Ik mag nl pas over een week weer rijden (beginnen met alleen stap) en na een paar dagen pas longeren. Maar misschien maakt het verschil wat je paard mankeert ...

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 12:00

Maar ik hoop dat je de hoeveelheid wel verminderd?
Anders krijgen ze daar problemen mee.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 12:31

omdat Prince getraind werd op sportniveau gaf Nico me daar geen advies in ik mocht na een week weer beginnen met rustig rijden....dus voornamelijk voorwaarts neerwaarts.
Maar dat lukte niet echt afgelopen zaterdag.

Vandaar dat ik gister maar weer gelongeerd heb en omdat ik woensdag met vakantie ga vind ik het niet meer nodig om te rijden.
De 2 meiden die mijn pony doen gaan ook alleen maar stappen en longeren (kan ie gelijk beter aansterken)

Skipper nee voer blijft hetzelfde......hij krijgt beweging en het is een ouder paard die hebben zo wieso meer voer nodig en helemaal omdat Prince dagelijks werd bereden.
Hij is niet koliek gevoelig en hij krijgt maar 1.5 kilo musli per dag en 2 voerbekers met Luzarene dus zoveel is het niet.
Ik merk niet dat hij teveel voer krijgt

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 13:59

tita schreef:
Skipper nee voer blijft hetzelfde......hij krijgt beweging en het is een ouder paard die hebben zo wieso meer voer nodig en helemaal omdat Prince dagelijks werd bereden.
Hij is niet koliek gevoelig en hij krijgt maar 1.5 kilo musli per dag en 2 voerbekers met Luzarene dus zoveel is het niet.
Ik merk niet dat hij teveel voer krijgt

helaas, ik moet je toch echt teleur stellen over het voer. Het is toch belangrijk dat je voer aanpast op werk rust verhouding, in ieder geval op krachtvoer. Dat het een ouder paard is zegt ook niks ik weet ook in de winter hebben paarden ook iets extra's nodig maar niet te veel met krachtvoer. Dat je nu geen problemen hebt mag je alleen maar blij mee zijn want voor het zelfde geld krijgt hij dat wel juist omdat hij ouder is en het moeilijk kan afvoeren.

Ontopicic, mijn paard merk ik echt vooruitgang na haar behandeling van maandag. vandaag nog 1x aan de longe met pessoa en dan morgen meteen maar weer les en goed verder gaan

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 14:14

Ik bedoelde het meer ivm spierproblemen zoals tying up. Als ze zelfde hoeveelheid krijgen als ze moeten werken en wanneer ze niet moeten werken kan je dus verzuring krijgen en tying up.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 14:16

dat bedoelde ik ook alleen dan anders

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-07 21:34

Klopt dat je bij minder werk ook minder krachtvoer moet geven.

Het is echter wel zo dat je een ouder paard zeker niet te winiig krachtvoer moet geven. Het is een misverstand dat oudere dieren minder nodig hebben omdat ze slecht afvoeren. Ze nemen nl ook slechter op. Ik kan uit eigen ervaring (en op advies van mijn DA) melden dat een oud(er) juist ruim krachtvoer moet hebben omdat hij gedurende het verteringsproces er minder vitaminen e.d. uit kan halen dan een jong paard, daar werkt de stofwisseling beter dan bij een oud paard.
Mijn 23-jaar oude merrie vermagerde vorig jaar behoorlijk omdat ze maar weinig biks kreeg, ze mocht van de DA wel (uiteindelijk) naar 3 kilo per dag, terwijl ze toch maar hele lichte arbeid deed.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 21:42

Ik heb hem op gewoon voer gehouden, en hij is er weer niet slechter van geworden hoor.
Maar iedereen doet wat hij denkt dat goed is voor zijn beestje.

Vandaag gelongeerd hij was vreselijk wild....ik wil zo graag rijden ff kijken of er verbetering is

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 22:08

ik ben vandaag voor de tweede keer geweest, de eerste keer had ik 8 wervels verkeerd zitten (twee halswervels twee kanten, drie lendenwervels en een borstwervel), en 2 mm verschuiving van het bekken rechts. nu stond mijn bekken nog steeds goed, en hoefden er maar 5 wervels recht gezet te worden (1 lenden, twee keer twee nek). ik moet nog een keer terug, omdat mijn probleem al jaren speelt wordt de boel weer teruggetrokken. na de vierde behandeling zou alles op zijn plek moeten blijven, maar ik moet dan wel eenmaal per jaar terugkomen.
bij paarden werkt het lijkt mij net zo, als een probleem al langer speelt (ik heb er bijv. een slechte spier door die de boel terugtrekt, en pas als die goed is blijft het allemaal op z'n plek) komt het terug omdat het lichaam in feite de boel weer scheeftrekt, omdat het jaren zo gezeten heeft.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 22:14

Het klinkt allemaal rot