Natuurlijk bekappen ??????????????????

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

briandylan

Re: Natuurlijk bekappen ??????????????????

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 00:36

Paarden in het wild zijn uiteraard sterker dan wij ze hier hebben , en dat komt alleen omdat de zwakkere het niet redden.Daarin tegen zal zo een zwak paard bij ons wel meekomen, omdat wij ingrijpen.En zal zij in een hoop gevallen zich ook voortplanten ondanks dat er misschien gebreken zijn.Dat je op deze wijze de leeftijd naar beneden haalt is dan ook een logische verklaring.En dan nog de manieren waarop wij ze gebruiken.En dat er mensen zijn die beweren dat ijzers de schuld zijn van die lage leeftijdsgrens vind ik een beetje dom.

pink_unicorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 00:40

briandylan schreef:
Paarden in het wild zijn uiteraard sterker dan wij ze hier hebben , en dat komt alleen omdat de zwakkere het niet redden.Daarin tegen zal zo een zwak paard bij ons wel meekomen, omdat wij ingrijpen.En zal zij in een hoop gevallen zich ook voortplanten ondanks dat er misschien gebreken zijn.Dat je op deze wijze de leeftijd naar beneden haalt is dan ook een logische verklaring.En dan nog de manieren waarop wij ze gebruiken.En dat er mensen zijn die beweren dat ijzers de schuld zijn van die lage leeftijdsgrens vind ik een beetje dom.

jij slaat precies de spijker op zijn kop....
Haha!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 00:48

briandylan schreef:

het gebrek aan bewegingsvrijheid met daar bovenóp nog een keer de extra belemmering van het hoefmechanisme door ijzers, wordt verantwoordelijk gehouden voor het vroegtijdig moeten afmaken van paarden

plus het te vroeg inrijden, te veel vragen en verkeerd fokken

Maar door het paard meer bewegingsvrijheid te geven, geen ijzers meer, later inrijden, kan ook het zwakkere gefokte paard een gezonder leven geboden worden.

briandylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 00:52

Arabesk schreef:
briandylan schreef:

het gebrek aan bewegingsvrijheid met daar bovenóp nog een keer de extra belemmering van het hoefmechanisme door ijzers, wordt verantwoordelijk gehouden voor het vroegtijdig moeten afmaken van paarden

plus het te vroeg inrijden, te veel vragen en verkeerd fokken

Maar door het paard meer bewegingsvrijheid te geven, geen ijzers meer, later inrijden, kan ook het zwakkere gefokte paard een gezonder leven geboden worden.
Je wilt beweren dat die verkeerde beenstand,dus het kantelen van het hoefbeen een goede actie is? Nou geloof mij dan heb je het goed mis hoor.

briandylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 01:03

Je kan niet gaan wijze met je vingertje naar een eigenaar zodra zijn paard word afgemaakt, van had je dit of had je dat maar moeten doen of juist weer niet.En zodra er zeker een paard overlijd die alles volgens het natuurlijke boekje deed zoeken er wel weer mensen naar een verklaring om dit af te schuiven op de niet natuurlijke manier.Zo kunnen we nog wel even doorgaan.

Heb nog nooit bewijzen in handen gehad of gezien dat hoefsmeden de oorzaak zijn van de afwijkingen van paarden en hun kortere leventje Slapen

En nog maals ik ben niet tegen het natuurlijk houden , maar wel tegen het natuurlijk bekappen.En voornamelijk tegen de standen waarin zijn de hoeven van een paard willen laten staan.Dit gaat gewoon eens problemen geven.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 08:06

ikke schreef:
Nou, zouden ze misschien niet zitten te wachten op allerlei betweterigheid?
Enkel zeer kritische reacties is voor sommigen hier al aanleiding om deze posters af te branden. En jij verwacht dan een "verantwoording" waarom deze mensen er vanaf stapten?

alsjeblieft zeg, er wordt zoveel bekritiseerd op Bokt, maar als het over NB gaat durft NIEMAND z'n slechte ervaringen te delen? Al was het alleen maar om mensen te waarschuwen???? Blijkbaar gaat het om veel gevallen maar is iedereen 'te bang' oid om de ervaringen te delen? Sorry, ik geloof er helemaal niks van.
Als het zo gevaarlijk is dan wil ik dat ook graag weten.
(en nee...kom niet met die ene website pinkunicorn)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 08:20

dollemina schreef:
Wordt het niet eens tijd dat de topicschrijver zijn kant van het verhaal vertelt?
TS is immers hoofcaresmid als ik het goed heb begrepen en zal zeker online meelezen maar reageren...Ho Maar Clown
Kom eens met de billen bloot @lirasso Ja

die reactie krijgen we vast niet, volgens mij is dit topic weer een zoveelste poging om NB zwart te maken Slapen

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 08:50

briandylan schreef:
Je kan niet gaan wijze met je vingertje naar een eigenaar zodra zijn paard word afgemaakt, van had je dit of had je dat maar moeten doen of juist weer niet.En zodra er zeker een paard overlijd die alles volgens het natuurlijke boekje deed zoeken er wel weer mensen naar een verklaring om dit af te schuiven op de niet natuurlijke manier.Zo kunnen we nog wel even doorgaan.

Heb nog nooit bewijzen in handen gehad of gezien dat hoefsmeden de oorzaak zijn van de afwijkingen van paarden en hun kortere leventje Slapen

En nog maals ik ben niet tegen het natuurlijk houden , maar wel tegen het natuurlijk bekappen.En voornamelijk tegen de standen waarin zijn de hoeven van een paard willen laten staan.Dit gaat gewoon eens problemen geven.

Weet je wat nog erger is: wilde paarden gaan helemaal niet langer mee. Hebben ze weleens wilde paarden van 20 jaar gevonden? Nee, daar is OOK onderzoek naar geweest en veel ouder dan 12 jaar werden ze niet, in de zin dat er geen oudere dode dieren werden gevonden.
Bovendien hadden de meesten op hun achtste al meer arthrose dan veel gedommesticeerde paarden op hun twintigste. Geweldig joh, natuur............

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 08:57

Kinke schreef:
ikke schreef:
Enkel zeer kritische reacties is voor sommigen hier al aanleiding om deze posters af te branden. En jij verwacht dan een "verantwoording" waarom deze mensen er vanaf stapten?

alsjeblieft zeg, er wordt zoveel bekritiseerd op Bokt, maar als het over NB gaat durft NIEMAND z'n slechte ervaringen te delen? Al was het alleen maar om mensen te waarschuwen???? Blijkbaar gaat het om veel gevallen maar is iedereen 'te bang' oid om de ervaringen te delen? Sorry, ik geloof er helemaal niks van.

Ja, ik ken ze persoonlijk en nee, die hebben geen enkele behoefte om dat hier of elders te uiten. Die werden na de eerste opmerkingen nog net niet met de dood bedreigd, dat ontbrak er nog aan. Dus nee, ik ben er niet zo verbaast over dat je zo weinig negatieve berichten hoort.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 08:58

Waar onderzoeken ze dan al die wilde paarden? Want ik heb me rot zitten goochelen maar echte wilde paarden zijn er dacht ik niet meer? T zijn bijna allemaal gecontroleerde kuddes die afstammen van t gedomesticeerde soort...

Nou ja, gelukkig wordt er bij mijn paard wel op de stand van de voetas gelet, en anders ben ik er zelf ook altijd nog bij Ja

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 09:16

Verwilderde paarden dan, wat jij wil.

Wie vragen heeft over de beenstanden, waarom mailen jullie Dr. Strasser niet? Zij kan jullie vast goed uitleggen waarom ze ervoor kiest om het hoefbeen parallel aan de grond te hebben.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 09:20

Niet wat ik wil, maar wat er loopt...
Niet zo gepikeerd doen hoor...

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 09:48

@Ikke: als er onderzoek naar is gedaan, kom dan maar met een pdf bestand of een naam van het onderzoek.
Zijn het toevallig 'wilde' konik paarden in Nederland die jij bedoelt? Dat is nogal een verschil met verwilderde paarden in de Rocky Mountains bijvoorbeeld.

Die in Nederland worden opgesloten in een gebied waar niet eens genoeg voedsel is.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 10:39

Als je er zelf niet aan toe bent om over te stappen op natuurlijk bekappen moet je het beslist ook niet gaan doen.
Geheid dat het dan namelijk fout gaat.

Dit geldt niet alleen voor natuurlijk bekappen.
Iets waar je gevoel 'nee' tegen zegt, zal nooit voor 100% naar je tevreden slagen. Zo simpel is het Clown

pink_unicorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 12:48

Kinke schreef:
ikke schreef:

ja ik kom wel met die site..er werd om een voorbeeld gevraagd...
vind het alleen echt niet normaal als iemand van de NB af stapt dan zegt
wat er fout aan is dat diegene dan bedreigd word.

ik hoor namelijk genoeg verhalen van mensen die er van af stappen.. ze vertellen mij
dat omdat ik niet in NB geloof.en jullie willen het gewoon niet horen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 13:03

pink_unicorn schreef:
ja ik kom wel met die site..er werd om een voorbeeld gevraagd...
vind het alleen echt niet normaal als iemand van de NB af stapt dan zegt
wat er fout aan is dat diegene dan bedreigd word.

ik hoor namelijk genoeg verhalen van mensen die er van af stappen.. ze vertellen mij
dat omdat ik niet in NB geloof.en jullie willen het gewoon niet horen.

Die site is geen voorbeeld van een falen van NB. Het is een site waarin verteld wordt hoe er zèlf in de hoeven gehakt en gesneden is, m.a.w. hoe de eigenaresse zèlf de hoeven van haar paard naar de filistijnen geholpen heeft. Geen goed voorbeeld dus en heeft niks met de methode NB te maken.

Wat bedreigingen betreft: daar geloof ik niks van. Ik heb er nooit iets over gelezen of gehoord of wat dan ook. Bovendien kun je aangifte doen van bedreiging. Tot dusver kan ik dergelijke uitspraken dus niet serieus nemen.

Er was een keer iemand eerder in een topic die beweerde dat ze 'genoeg' en 'zoveel' mensen kende die NB geen succes vonden. Bij navraag bleek dit echter slechts één persoon te zijn en die bleek ook nog niet eens serieus met NB bezig te zijn geweest.
En wat jouw "genoeg verhalen" betreft, die wil ik best horen, en dan wil ik ook àlles weten: hoe lang is er natuurlijk bekapt, hoe frequent, wie was de bekapper, wat werd wel/niet aan de hoeven gedaan, had het paard continue weidegang, werd er voldoende met het paard over diverse soorten ondergrond gereden en gewandeld, hoe werd het paard gevoerd, etc etc.......

briandylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 13:06

Kennelijk mag er aan het NB toch iets niet naar buiten komen als je meteen bedreigd word als het openbaar word gemaakt.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 13:08

Waarom wil je álles weten?
Zodat je kan vertellen wat er fout is gegaan? Want dat is dan denk ik altijd wel te verzinnen. Als iemand zegt dat t paard de halve dag weidegang had, had het een hele dag moeten zijn. Als het paard een hele dag had, had het dag en nacht moeten zijn. Als iemand een uur per dag over het harde ging, had het twee uur moeten zijn. Als iemand een half uur over asfalt ging, had het grind moeten zijn. Als het grind was geweest, hadden het klinkers moeten zijn. Als het paard bix had gekregen, had hij dat niet moeten hebben, ook al was het misschien 1/4 kg...

Ik weet niet of je daar nou perse wat mee oplost?

@Briandylan: "meteen" is misschien ook wat overdreven??
Ik kan me voorstellen dat een NB-er het erg oneerlijk vind als die methode wordt afgebrand op grond van iets wat misschien helemaal geen NB was, of niet uitgevoerd werd zoals het hoorde..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 13:10

Pfff, wat een drama discussie dit. PinkUnicorn (en anderen), jij gelooft er niet in. Prima, jouw mening, hoor. En dat je die site er weer bij haalt, ach. Wat Joviban zegt; helemaal mee eens. Dat is een verhaal van iemand die echt niet wist wat ze deed. En over al die bedreigingen, jullie maken het wel heel eng, hoor Haha!
Hou toch op, wat een onzin......

Ik ben trouwens ook geen voorstander van zelf je paard natuurlijk bekappen, ik LAAT het doen door een prof, die heel goed weet wat hij doet. Niks geen rare dingen, allemaal sprookjes.

Nogmaals, ik vind het wat anders als mensen zelf gaan bekappen (tenzij je ECHT weet wat je doet), maar zeur toch niet zo over natuurlijk bekappen door experts. Denk maar niet dat ik mijn paard laat verpesten, daarvoor hou ik veels te veel van hem!!!

pink_unicorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 13:23

Nadya schreef:
Pfff, wat een drama discussie dit. PinkUnicorn (en anderen), jij gelooft er niet in. Prima, jouw mening, hoor. En dat je die site er weer bij haalt, ach. Wat Joviban zegt; helemaal mee eens. Dat is een verhaal van iemand die echt niet wist wat ze deed. En over al die bedreigingen, jullie maken het wel heel eng, hoor Haha!
Hou toch op, wat een onzin......

Ik ben trouwens ook geen voorstander van zelf je paard natuurlijk bekappen, ik LAAT het doen door een prof, die heel goed weet wat hij doet. Niks geen rare dingen, allemaal sprookjes.

Nogmaals, ik vind het wat anders als mensen zelf gaan bekappen (tenzij je ECHT weet wat je doet), maar zeur toch niet zo over natuurlijk bekappen door experts. Denk maar niet dat ik mijn paard laat verpesten, daarvoor hou ik veels te veel van hem!!!

Het is wel een feit dat mensen die er van af stappen en hun verhaal vertellen bedreigd worden,
(de meesten dan) Wij bedreigen NBers toch ook niet,en een discussie hierover is niet erg,we zoeken
allemaal in naar de beste manier om onze paarden te houden.

het is alleen zo dat de NBers ineens het TB zitten af te zeiken en dat er met andere woorden word
gezegt dat een de paarden gezonder,en beter in elkaar zitten.kom op nou zeg,paard word heel simpel
gewoon in een verkeerde stand gezet,een been stand waar het paard niet aan gewend is..
Ga zelf maar eens de hele dag met je pols dubbelgevouden zitten,daar krijg je last van want de
lijnen van je botten lopen niet meer in een rechte lijn.

natuurlijk zijn er slechte NBers en TBers.Maar mijn paard loopt nooit kreupel,heeft een goeie beenstand...enz enz heb een goeie hoefsmid die kijkt en vraagd naar mijn paard en hoe hij loopt.

vind wel dat er meteen pist word gereageerd op die site,is wel een feit dat zij ook dacht dat ze goed bezig was..en ben het met Cer eens,jullie vinden toch altijd wel wat als er voorbeelden komen.

gr nicole

briandylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 13:25

Nadya schreef:
Wat Joviban zegt; helemaal mee eens. Dat is een verhaal van iemand die echt niet wist wat ze deed.
Helaas weten de mensen die hun paard NB ook niet wat ze doen.ER is ze een theorie verteld die totaal niet klopt.Ze veranderen maar die beenstanden en ook al is dit op langere termijn ze weten niet wat ze aanrichten.

Daarnaast kan je wel blijven zoeken naar een antwoord waarom het NB niet werkte bij iemand en diegene er de schuld van geven maar dat werkt ook niet.

Helaas is niet iedereen in staat zijn paard 24/7 buiten te houden.Maar dit maakt die mensen nog geen slechte eigenaren.

briandylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 13:28

He gezellig Nicole jij ook hier?!

Nou heb jij ook wel een hele goede hoefsmid Haha! Haha!

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 13:29

Sorry hoor, maar de paardeneigenaren hebben toch ook hun eigen verantwoordelijkheid hierin? Je let toch zelf op hoe het met je paard gaat.

Er stond in Bit ook weer een artikel van 'de' hoefsmid... hij zei vrij genuanceerd en niet persé aanvallend dat er slechte ervaringen kunnen zijn met NB omdat mensen zich na 1 dag expert noemen, zonder de hulp van echt goede bekappers verder nog in te schakelen. Hij vond dit zonde, en NB niet persé een slechte manier van bekappen, maar nu wat er boven het artikel stond: Ik heb een hekel aan mensen die na een weekje cursus zelf gaan zitten klooien!!
Het hele artikel ging hier amper over... Belachelijk.

Maar fijns, ik laat mijn eigen paardje natuurlijk bekappen, ga het straks onder toezicht ook zelf bijhouden. Lijkt mij dat je dan oplet hoe je paardje loopt, niet dan? Wanneer het me niet meer bevalt vraag ik wel een TB.

En ik ben niet bang voor bedreigingen Lachen (Niet te hard boe roepen hoor...)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 13:30

NB gelooft ik hun systeem, net zoals TB geloven in hun systeem. En er zijn enkelingen die dan een beetje doordraaien in het verdedigen van dat systeem..

Gelukkig heb ik een NB smid waar gewoon mee te praten valt, en die iemand ook absoluut niet wil overhalen, maar mensen zelf mee laat denken en beslissen ipv ideeen op te dringen.. wel zo prettig...

pink_unicorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 13:34

briandylan schreef:
He gezellig Nicole jij ook hier?!

Nou heb jij ook wel een hele goede hoefsmid Haha! Haha!

ja he ze is goed he mijn hoefsmid Haha!

ze kijkt goed naar de beenstanden enzo Knipoog Haha!