Ik geloof dat we inmiddels een aardig eindje zijn afgedwaald van het oorspronkelijke onderwerp, nl 1 gelukkig iemand die een manier van hoefverzorging heeft gevonden die voor haar paard werkt.
En hoewel dat een interessante discussie oplevert zie ik aan beide kanten kort door de bocht vooroordelen die niet van toepassing zijn op al gauw 95% van de genoemde groep.
Iedereen hier heeft het beste met zijn paard(en) voor. Maar iedereen heeft ook te maken met beperkingen die voortkomen uit wensen en mogelijkheden. Sommigen doen daar alles aan om dat te verminderen en anderen kunnen met die beperkingen vrede hebben. Wie het uiteindelijk het beste doet is niet zomaar te zeggen. De persoonlijke geschiedenis van elk paard bepaald mede wat voor dat dier gewoonte is en waarbij het zich vanwege de herkenbaarheid, voorspelbaarheid en dus het gevoel van veiligheid het prettigst voelt. Of dat ook uiteindelijk het beste is voor de gezondheid van dat paard is een heel ander verhaal.
Dierenwelzijn is steeds meer een hot item aan het worden, zeker nu de mens in het algemeen steeds verder van de natuur af komt te staan en de dieren daardoor meer en meer gaat vermenselijken. Het gebrek aan kennis van de eisen die dieren vanuit hun evolutie aan hun omgeving stellen neemt daardoor hand over hand toe. Uitzondering daarop zijn bv dierentuinen die steeds meer natuurlijkere omgevinkjes voor hun dieren bouwen, ipv hokken waar het publiek de dieren goed kan bekijken. Ook omdat men er achter kwam dat de gemiddelde levensverwachting van veel diersoorten hoger bleek in het wild, ondanks de gevaren van roofdieren, etc.
Inmiddels dringen soortgelijke inzichten ook in de paardenwereld door en blijken ook daar voor een steeds groter aantal mensen een oplossing te bieden voor een aantal aandoeningen die velen tot nu toe als "beroeps" risico zag bij het houden van paarden. Ik kan goed begrijpen dat deze mensen deze oplossing willen delen met anderen. Immers iedereen weet dat paarden heel kwetsbaar zijn voor koliek, kreupelheden, etc. iets dat dat risico duidelijk verminderd lijkt mij toch overal welkom.