natuurlijk bekappen, slechte ervaring?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

opala

Re: natuurlijk bekappen, slechte ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 22:43

Farrier: Ik bekap alleen mijn eigen paard en ik zie haar vrijwel dagelijks in levende lijve. Ik weet haar verleden, haar ras/soort, gebruik enz. Een nog meer individuele aanpak kun je toch niet hebben, lijkt mij.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 22:47

hns schreef:
Gek dat ´wilde´ paarden allemaal sterke krachtige hoeven hebben ongeacht ras of hoefvorm.
En dat onze paarden toch zo zwakke hoeven blijken te hebben.

Ik bedoelde eerder juist dat niet alle hoef/voetvormen in het wild voorkomen. De slechte hoefvormen zijn door natuurlijke selectie al verdwenen maar bij de gedomesticeerde paarden weer teruggefokt.
De hoefvorm van wilde paarden is dus van nature (dus door erfelijke aanleg) al beter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 22:50

Waar heb je die info vandaan beantsje? Heb je links, isbn-nrs e.d.?

pjotrg

Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 22:52

Arabesk schreef:
Nou ja... ik heb vandaag nog samen met Arno een stuk of tien paarden gedaan van een fokkerij.

Hobby?

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 22:53

We krijgen er niks voor. Dus... ja... hobby.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 23:00

Jovarna schreef:
Waar heb je die info vandaan beantsje? Heb je links, isbn-nrs e.d.?

Zoiets heet evolutieleer. Zie als voorbeeld een post van wsundayl hierboven;

wsundayl schreef:
Fok is wel degelijk van invloed op de fokkerij. Door bijvoorbeeld het gebruik van engelse volbloeden in de fokkerij van het KWPN hebben veel paarden met behoorlijk wat volbloed in hun stamboom van die smalle voetjes, een kenmerk van de engelse volbloed.
Hoeven zijn inderdaad natuurlijk ingesteld, maar zo dat de hoef net zo goed of slecht kan zijn als dat van de ouders.
Van een merrie op de manege waar ik stond hadden bijna alle nakomelingen een bokhoefje of neigden daar naar toe.

Wat denk je dat in het bovenstaande voorbeeld met die bloedlijn in de natuur gebeurt? Misschien niet binnen 1 of 2 generaties, maar het selecteert er vanzelf uit.

pjotrg

Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 23:02

arno8 schreef:
Bij natuurlijk bekappen wordt geen model nagestreefd. Als je je er in verdiept had, had je begrepen dat alleen het nabootsen van veel slijtage wordt nagestreefd.

Noem je dat natuurlijk? Nou breekt toch echt mijn klomp, eeeeeh hoef Pling

Toen ik mijn paard pas had stond hij blootvoets, door het gebruik (hij rijdt 5 tot 7 dagen per week buiten) sleten zijn voorhoeven in de loop der tijd dermate dat het pijnlijk begon te worden. In overleg met mijn (traditionele) hoefsmid, die mij in het begin adviseerde blootvoets te proberen, zijn er toen ijzers onder gekomen. In de winter als de paden zo slecht worden dat we veel over het fietspad moeten en daardoor ook de achterhoeven harder slijten, komen daar ook ijzers onder.

Ik vrees dat mijn paard gewoon niet van die slijtvaste hoeven heeft voor het gebruik dat mijn bijrijders en ik er van maak Verdrietig

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 23:04

hoe kan het dan dat ik wel met mijn paard over asfalt kan? Verklaar mij eens, waarom mijn arab wel blootsvoets kilometers over asfalt kan. Dat moeten we ook, want zeker in de winter zijn de bermen onbegaanbaar.

En ondanks dat we op asfalt rijden moet ik nog extra vijlen Pling

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 23:08

pjotrg schreef:

Noem je dat natuurlijk? Nou breekt toch echt mijn klomp, eeeeeh hoef Pling

Ja, ik noem veel slijtage natuurlijk, aangezien de hoeven in de natuur ook veel slijten. En met natuurlijke slijtage nabootsen bedoel ik niet zomaar in het wilde weg wat snijden...
Als je wilt weten hoe een goede nb bekapping simpel gezegd in elkaar zit, lees dan het boek 'making natural hoof care work for you' van Pete Ramey eens. Niet de vertaling proberen, want die is slecht.
Laatst bijgewerkt door arno8 op 01-10-06 23:09, in het totaal 1 keer bewerkt

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 23:09

Arabesk schreef:
hoe kan het dan dat ik wel met mijn paard over asfalt kan? Verklaar mij eens, waarom mijn arab wel blootsvoets kilometers over asfalt kan. Dat moeten we ook, want zeker in de winter zijn de bermen onbegaanbaar.

En ondanks dat we op asfalt rijden moet ik nog extra vijlen Pling

verklaring;
De ene hoef is de andere niet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 23:11

beantsje schreef:

Klopt niet. Knipoog Als je naar de evolutie van het paard kijkt, zie je dat het paard (Equus) in de afgelopen 45 miljoen jaar in wezen niets veranderd is, qua anatomie en fysiologie, behalve dat hij groter geworden is.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 23:14

beantsje schreef:
verklaring;

ben ik met je eens, want niet elke hoef wordt hetzelfde bekapt.

Maarrr dan hebben alle mensen hier op bokt die hun paard natuurlijk (laten) bekappen, net toevallig die uitzonderlijke paarden in hun bezit die wel zonder ijzers kunnen Verward

ik ken ook mensen die mennen met hun paard blootsvoets en als je bang bent voor overmatige slijtage kunt je ook nog hoefschoenen overwegen. Die dingen worden ook steeds betaalbaarder en rondom ijzers is ook niet goedkoop, dus dat weegt qua prijs op de langere termijn wel tegen elkaar op

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 23:17

Jovarna schreef:

Klopt niet. Knipoog Als je naar de evolutie van het paard kijkt, zie je dat het paard (Equus) in de afgelopen 45 miljoen jaar in wezen niets veranderd is, qua anatomie en fysiologie, behalve dat hij groter geworden is.

En dat noem jij niets veranderd???

No offence, laat ik vooropstellen dat ik niet zonder meer tegen NB ben. Ik vind alleen de wetenschappelijke onderbouwing heel zwak en zie het niet als enig redmiddel tegen alle kwalen.
Wel ben ik tegen de Strasser-methode, omdat die vaak veel pijn oplevert.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 23:20

ik heb al vaker uitgelegd dat de strasser methode niet zo pijnvol is als veel mensen graag doen voorkomen. de paaren die binnengebracht worden hebben al ernstige problemen en worden behandeld in een kliniek waar rubbermatten op de grond liggen en pijnstillers verstrekt worden.

Als je de wetenschappelijke onderbouwing zwak vind, zou ik zeggen bestudeer de link uit mijn onderschrift eens en koop de boeken van Strasser en Veldman.

Ik ben juist overtuigd doordat de wetenschappelijke onderbouwing van NB veel beter is en veel logischer dan van beslaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 23:22

beantsje schreef:
No offence, laat ik vooropstellen dat ik niet zonder meer tegen NB ben. Ik vind alleen de wetenschappelijke onderbouwing heel zwak en zie het niet als enig redmiddel tegen alle kwalen.

Een paar posts terug vroeg ik naar jouw wetenschappelijke onderbouwing. Knipoog
Ik kan je heel wat links verstrekken (de meesten staan trouwens in het sticky op dit forum), maar ik ben ook wel degelijk geïnteresseerd in de jouwe. Dus geef me wat leesvoer over onderzoeken e.d. dat de hoeven van onze paarden verzwakt zouden zijn door de fok en daarom niet zonder ijzers zouden kunnen.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 23:26

Ik heb net al proberen aan te geven dat het argument "in de natuur gaat het net zo" niet goed onderbouwd is, en ik heb ook gezegd waarom ik dat vind.

Ik had de link in jouw onderschrift al gelezen.
alleen al de 1e alinea waarin staat dat paarden met hoefkatrol die werden losgelaten, soms spontaan herstelden, is een zwak argument. Persoonlijk ben ik een AdB-aanhanger; ik geloof dus dat dat herstel kan komen door het verdwijnen van de scheve belasting van het paard (staat overigens ook in dezelfde link genoemd).
bij wetenschappelijk bekijken vergelijk je twee situaties waarbij slechts 1 factor variabel is.
Een wild paard in natuurlijke omgeving vergelijken met een gedomesticeerd ras in een dressuurstal is appels met peren vergelijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 23:32

Je noemt nu wel een belangrijk punt inderdaad:
beantsje schreef:
Een wild paard in natuurlijke omgeving vergelijken met een gedomesticeerd ras in een dressuurstal is appels met peren vergelijken.

Pling
Dat is één van de elementen waar het mis gaat met de hoeven.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 23:37

beantsje schreef:
Wat mij opvalt, is de felheid waarmee NB-aanhangers de hoefijzers bestrijden.
Natuurlijk zijn er een hoop paarden met ijzers die heel goed zonder zouden kunnen. Ik prijs me gelukkig omdat mijn paardje zonder kan.
Ik denk dat de meeste traditionele hoefsmeden zullen beamen dat blote voeten de voorkeur krijgen,als het kan.
Er zullen echter altijd paarden blijven die ofwel door ziekte of erfelijke aanleg, ofwel door het werk dat ze doen, toch ijzers nodig hebben. Waarom weigeren de NB'ers dit onder ogen te zien?

Ik ben het hier helemaal mee eens.

Goed hoor Ferrier dat jij jouw professionele mening geeft!

Niet iedereen hier bekapt zelf Ara, ik begin er echt niet aan, doe helemaal niks aan de hoeven behalve af en toe eens uitkrabben. Fred Kammer komt een paar keer per jaar de hoeven bekappen en als ik vraag of hij vaker moet komen is het antwoord altijd "nee". Ik ben net als Beantsje in het bezit van een paard met goede hoeven. Ik rijd dan wel veel, en dus expres over fietspaden, door dorpen over straat etc. want ik sta 's-zomers in een wei aan het bos met alleen maar zandpaden. En in fikse draf, ze vindt het lekkerder dan in een grassige berm.
Als mijn tinker ijzers nodig zou hebben dan zou ik er geen probleem van maken. Ze is nu 12, is nooit beslagen geweest en ze wordt nu bijna 5 jaar (natuurlijk) bekapt. Geen strasser trouwens. Fred kijkt wat de hoef nodig heeft en ik ben nog steeds heel blij met hem.
Wat trouwens ook leuk is, wel off topic, dat hij zijn shires ook nog bitloos ment.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 23:39

Jovarna schreef:
beantsje schreef:

45 miljoen jaar geleden was de equus nog drietenig Bloos

yvonne34

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 07:43

Arabesk schreef:
beantsje schreef:
verklaring;

ben ik met je eens, want niet elke hoef wordt hetzelfde bekapt.

Maarrr dan hebben alle mensen hier op bokt die hun paard natuurlijk (laten) bekappen, net toevallig die uitzonderlijke paarden in hun bezit die wel zonder ijzers kunnen Verward

ik ken ook mensen die mennen met hun paard blootsvoets en als je bang bent voor overmatige slijtage kunt je ook nog hoefschoenen overwegen. Die dingen worden ook steeds betaalbaarder en rondom ijzers is ook niet goedkoop, dus dat weegt qua prijs op de langere termijn wel tegen elkaar op

Arabesk, ik wou dat de mijne zonder ijzers kon. Maar na 4 pijnvolle jaren en alles geprobeerd te hebben wat in mijn en de dierenartsen, nb-ers hun machte ligt, is het zonders ijzers niet gelukt. De ijzers zitten er nu onder om de zool te ontlasten, om de ontstekingen te laten genezen. Jammer, heel jammer vindt ik dat. Maar als dat hem nu helpt vind ik het best. En voel ik me er niet minder natuurlijk om. Ze lopen op een groot weiland, staan niet alleen ed. dat vind ik minstens zo belangrijk.
Toen hij als veulen in de wei stond liep hij idd. ook ijzerloos, maar vanaf het moment dat we meer naar buiten gingen, ging hij gevoelig lopen. Wij hebben in de omgeving veel beton en stenen paden. Ik heb dit ook in het weiland proberen na te bootsen.
De ene hoef is idd. de ander niet, en elk paard is uniek en verschillend en elk paard heeft een andere aanpak nodig.
Mijn dierenarts komt ook bij een vriendin van mij, ook natuurlijk bekapte paarden, die staan volgens hem prima. Die van mij moest volgens hem gelijk hoger in de hielen, voor hem was de stand veel te laag, waardoor zijn pezen te veel belast werden. Verschil moet er wezen.

gr Yvonne

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 07:45

en zo is het Haha! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 10:25

Karl66 schreef:
45 miljoen jaar geleden was de equus nog drietenig Bloos

Nee, dat was de Mesohippus, de 'voorganger' de Eohippus en later de Equus. Pling

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 12:38

Pwiefff ... dit gaat weer een hele lange discussie worden Clown Haha!

k4tink4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 15:54

Ik zit er dus ook mee, ik ben op zoek naar een paardje, maar mijn neef (hij gaat steeds mee, hij heeft iets meer verstand van het kijken naar paarden dacht ik eerst, achteraf kan ik zelf ook nog wel wat hij probeert te doen) wil een paard al nieteens kopen als hij niet op ijzers staat... Ik ben best geintereseerd in dat natuurlijk bekappen, maar dan wil ik er wel zeker mee weten dat ik mijn paard er niet alleen maar mee belast.. Ik wil het beste voor mijn paard, maar wat is dat nu eigenlyk?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 15:58

k4tink4: Het is niet zozeer een keuze tussen ijzers of natuurlijk bekappen, maar de keuze tussen ijzers en blootvoets.
Als je kiest voor blootvoets, kun je weer kiezen voor een bepaalde manier van bekappen. Eén daarvan kan dan natuurlijk bekappen zijn. Google er maar eens op, er is veel info te vinden.