Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
hns schreef:Gek dat ´wilde´ paarden allemaal sterke krachtige hoeven hebben ongeacht ras of hoefvorm.
En dat onze paarden toch zo zwakke hoeven blijken te hebben.
Arabesk schreef:Nou ja... ik heb vandaag nog samen met Arno een stuk of tien paarden gedaan van een fokkerij.
Jovarna schreef:Waar heb je die info vandaan beantsje? Heb je links, isbn-nrs e.d.?
wsundayl schreef:Fok is wel degelijk van invloed op de fokkerij. Door bijvoorbeeld het gebruik van engelse volbloeden in de fokkerij van het KWPN hebben veel paarden met behoorlijk wat volbloed in hun stamboom van die smalle voetjes, een kenmerk van de engelse volbloed.
Hoeven zijn inderdaad natuurlijk ingesteld, maar zo dat de hoef net zo goed of slecht kan zijn als dat van de ouders.
Van een merrie op de manege waar ik stond hadden bijna alle nakomelingen een bokhoefje of neigden daar naar toe.
arno8 schreef:Bij natuurlijk bekappen wordt geen model nagestreefd. Als je je er in verdiept had, had je begrepen dat alleen het nabootsen van veel slijtage wordt nagestreefd.
pjotrg schreef:
Noem je dat natuurlijk? Nou breekt toch echt mijn klomp, eeeeeh hoef![]()
Arabesk schreef:hoe kan het dan dat ik wel met mijn paard over asfalt kan? Verklaar mij eens, waarom mijn arab wel blootsvoets kilometers over asfalt kan. Dat moeten we ook, want zeker in de winter zijn de bermen onbegaanbaar.
En ondanks dat we op asfalt rijden moet ik nog extra vijlen
beantsje schreef:Zoiets heet evolutieleer. Zie als voorbeeld een post van wsundayl hierboven;
beantsje schreef:verklaring;
De ene hoef is de andere niet!
Jovarna schreef:
Klopt niet.Als je naar de evolutie van het paard kijkt, zie je dat het paard (Equus) in de afgelopen 45 miljoen jaar in wezen niets veranderd is, qua anatomie en fysiologie, behalve dat hij groter geworden is.
beantsje schreef:No offence, laat ik vooropstellen dat ik niet zonder meer tegen NB ben. Ik vind alleen de wetenschappelijke onderbouwing heel zwak en zie het niet als enig redmiddel tegen alle kwalen.
beantsje schreef:Een wild paard in natuurlijke omgeving vergelijken met een gedomesticeerd ras in een dressuurstal is appels met peren vergelijken.
beantsje schreef:Wat mij opvalt, is de felheid waarmee NB-aanhangers de hoefijzers bestrijden.
Natuurlijk zijn er een hoop paarden met ijzers die heel goed zonder zouden kunnen. Ik prijs me gelukkig omdat mijn paardje zonder kan.
Ik denk dat de meeste traditionele hoefsmeden zullen beamen dat blote voeten de voorkeur krijgen,als het kan.
Er zullen echter altijd paarden blijven die ofwel door ziekte of erfelijke aanleg, ofwel door het werk dat ze doen, toch ijzers nodig hebben. Waarom weigeren de NB'ers dit onder ogen te zien?
Jovarna schreef:beantsje schreef:Zoiets heet evolutieleer. Zie als voorbeeld een post van wsundayl hierboven;
Klopt niet.Als je naar de evolutie van het paard kijkt, zie je dat het paard (Equus) in de afgelopen 45 miljoen jaar in wezen niets veranderd is, qua anatomie en fysiologie, behalve dat hij groter geworden is.
Arabesk schreef:beantsje schreef:verklaring;
De ene hoef is de andere niet!
ben ik met je eens, want niet elke hoef wordt hetzelfde bekapt.
Maarrr dan hebben alle mensen hier op bokt die hun paard natuurlijk (laten) bekappen, net toevallig die uitzonderlijke paarden in hun bezit die wel zonder ijzers kunnen
ik ken ook mensen die mennen met hun paard blootsvoets en als je bang bent voor overmatige slijtage kunt je ook nog hoefschoenen overwegen. Die dingen worden ook steeds betaalbaarder en rondom ijzers is ook niet goedkoop, dus dat weegt qua prijs op de langere termijn wel tegen elkaar op
Karl66 schreef:45 miljoen jaar geleden was de equus nog drietenig