ervaringen hoefschoenen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

skessa

Re: ervaringen hoefschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 20:21

Of ze te groot zijn kan ik zelf niet beoordelen. Ik heb bij mijn schoenen de hielband eruit gehaald en kan ze daardoor altijd zonder schroevendraaier uitkrijgen. Bloos

Morgen eerst maar even de hoefsmid afwachten. Knipoog

Bij mijn paard 'ploppen' ze echt tijdens het lopen als ik te grote schoenen heb. Als ik de goede maat gebruik hoor je de schoenen niet tijdens het lopen.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 21:03

Ik trek Isabella haar easyboots aan en uit zonder hulpstukken ... dus niet dat bijgeleverde bandje om aan te doen en geen schroevendraaier of hoevenkrabber om uit te doen.
Maar zelfs door modderplassen blijven ze voor de kar, ook in draf, gewoon aan.

Als je ze bijna rond kunt draaien als ze aan zijn, zijn ze in mijn ogen te groot. Eenmaal aan, moet je wel het idee hebben dat ze niet gelijk weer 'afvallen'.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 22:27

Ik heb niet de indruk dat ze zo uitvallen. Wel denk ik dat het ijzerenbandje nog iets strakker kan, dus dat moet dan even anders om dat ding (snappen jullie het nog Clown ).
Ik wacht morgen even de hoefsmid af.

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 23:08

mijn merrie haar easyboots gaan nét aan, zitten dus best strak, maar dan nog kan het de klem op zijn strakst vast. Doe ik dat niet dan klapperen ze toch nog.
Het is echter ook een keertje gebeurd dan tijdens een galoppade de klem los ging . Bleef de schoen keurig zitten Haha!
ik ga toch maar op zoek naar die draadjes om de klem dicht te houden.

Isapaardje, ik heb vaak het idee dat het voor menpaarden toch net iets minder nauw steekt qua pasvorm dan bij rijpaarden, niet rot bedoeld hoor Bloos

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 08:14

Ik zou niet weten wat het voor verschil maakt. Het gewicht van een ruiter telt volgens mij in deze niet echt mee.
Misschien bedoel je dat we meer over de harde weg rijden ipv zand/bos/gras? Dat is in ons geval niet het geval.
Mijn kennis rijdt tweespan en hij heeft wel eens het probleem dat een spangenoot bij overstappen/wendingen de schoen van de ander lostrapt (sluiting) (Smit schoenen). Heb je als ruiter weer geen last van Haha!

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 08:32

hihi, nee gelukkig niet.

Ik heb in 2002 Smitschoenen geprobeerd en het viel me in die tijd echt op dat er veel meer menners dan ruiters enthousiast waren over de schoenen .
Maar goed, dan kan al heel goed achterhaald zijn. De schoenenontwikkeling staat niet stil natuurlijk.
De nieuwe Smitschoenen zien er nu ook alweer heel anders uit dan in 2002.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 09:17

skessa schreef:
De nieuwe Smitschoenen zien er nu ook alweer heel anders uit dan in 2002.

Ja lomper en zwaarder Bloos

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 09:24

Yellowfish schreef:
Vandaag geprobeerd de hoefjes van Perdy op te meten maar kwam er niet helemaal uit, breedte natuurlijk op het breedste punt meten, maar de lengte.. aan de achterkant van de hoef, tot waar moet ik het meten?

Voorzover ik er nu uitkwam:
Linksvoor: breedte 12 cm, lengte 13 cm
Rechtsvoor: breedte 11 cm, lengte 12 cm

Clown

Toen ik mijn pony opmat heb ik een stuk karton en een stift genomen, voetje op karton en met stift omtrekje tekenen. Maakt het meten een stuk makkelijker. En als je echt twijfels hebt kan je die tekening scannen en mailen naar de fabrikant voor advies.

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 15:26

Hey, dat is een goed idee Tamary, daar had ik nog niet aan gedacht! bedankt! Lachen

Clairetjuhz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 18:00

Weet een van jullie misschien een bepaald merk ofzo dat hoefschoenen verkoopt voor shetetlanders het is voor een shet van 1.05

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 18:14

easyboots heb je wel in kleine maatjes.

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 18:22

Easyboots, op maat gemaakt Smitjes of die hoefschoenen op de vorige blz (die zijn er naar ik begreep ook in kleine maatjes?) ?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 18:42

Even op de site van Old Mac's kijken wat de kleinste maat is.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 19:01

Clairetjuhz schreef:
Weet een van jullie misschien een bepaald merk ofzo dat hoefschoenen verkoopt voor shetetlanders het is voor een shet van 1.05

Meet eerst de voetjes op. Stokmaat zegt nl weinig over de grootte van de hoeven. Als je dat weet kan je op de sites kijken of er een schoen is die moet passen, of dat je op smidjes aangewezen bent.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 09:37

Clairetjuhz schreef:
het is voor een shet van 1.05

Een shet van 90 cm kan grotere voeten hebben dan eentje van 1.10.
Je moet dan ook de hoeven opmeten. Breedte en lengte van de hoef.

Vaak zit een hoef van een shet onder de 10 cm en dan kom je uit op easyboot of Smit hoefschoenen. De eerste vrij te koop door zelf te meten en te bestellen, de ander moeten bij je aan huis worden opgemeten en op maat worden gemaakt.

https://www.easycareinc.com/Our_Boots/E ... izing.aspx
http://www.paardenschoenen.nl/index_nl.html

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 12:25

skessa schreef:
nee, geen kalkoenenervaring.

Wat bedoel je "makkelijk aan en uit"? TE makkelijk ?
En hoezo zonder strap?

Rakni, welke maat easyboots gebruik jij voor je ijslander?

Ik gebruik maat 0. ik denk dat het goed past, maar dat ik de draadjes niet strak genoeg span.
Ik trek ze aan en uit zonder hulpmiddelen, er zit dan ook geen sok bij. Die strap, ik bedoel die veter die je erin kan doen.
Ik heb wel een grote ijslander trouwens, maar met nette hoefjes.

hebben jullie ook, als je de schoenen uitdoet: schraaprandjes op de hoef van de schoen? Ik weet nog niet of ik dat erg vind...

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 12:32

rakni schreef:
hebben jullie ook, als je de schoenen uitdoet: schraaprandjes op de hoef van de schoen? Ik weet nog niet of ik dat erg vind...

Ja. Ik heb daarom die 'weerhaken' tussen de bankschroef wat geplet (eerst die band met die haken eruit geschroefd trouwens) en er vervolgens wat duketape overheen geplakt Tong uitsteken

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 13:27

Ik heb helemaal geen last van schraapranden, maar heb dan ook de hele hielband eruit gehaald, inclusief die metalen plaatjes.
Om de gaiter bij de schoen te houden heb ik op de plek voor de schroefbevestiging andere metalen plaatjes in dezelfde vorm als de weerhaakdingen, laten maken door een kennis. Maar ook te koop als Taper Straps.

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 13:30

Afbeelding
de originele Taperstraps, in plaats van de weerhaakjes en hielband.

De nagemaakte zijn net zo van vorm, alleen zonder die rubber coating.

liekie74

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 13:35

Hoi,
Ben net begonnen met het gebruik van hoefschoenen en heb nu een paar Marquisjes gekocht, 2e-hands.
Blijkt dat er geen handleiding en geen pompje bijzit Boos! Huilen . Is er iemand die mij aan een (kopie van) handleiding kan helpen en eventueel ook aan een pomje? Uiteraard tegen een vergoeding....
Groetjes,
Angelique

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 15:12

Wat betreft het aan en uit doen, dat gaat ook redelijk makkelijk bij mijn paard. Wel met een bandje aan doen, maar uit doen zonder schroeven draaier. Wel moest ik de kabel wat anders doen zodat hij korter en dus strakker zit. Want na een rit kon ik de sluitingen zo met mijn blote handen omhoog doen Tong uitsteken Te los dus (al waren ze wel blijven zitten toen!).

Schraaptekenen van die puntjes heb ik idd ook. Maar niet in hele erge maten. Ik smeer haar hoeven om de zoveel tijd in met laurierzalf.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 16:10

liekie74 schreef:
Hoi,
Ben net begonnen met het gebruik van hoefschoenen en heb nu een paar Marquisjes gekocht, 2e-hands.
Blijkt dat er geen handleiding en geen pompje bijzit Boos! Huilen . Is er iemand die mij aan een (kopie van) handleiding kan helpen en eventueel ook aan een pomje? Uiteraard tegen een vergoeding....
Groetjes,
Angelique

Stuur een mailtje naar de Nederlandse importeur. Ze helpen graag.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 17:52

Tancreda4 schreef:
Want na een rit kon ik de sluitingen zo met mijn blote handen omhoog doen Tong uitsteken Te los dus (al waren ze wel blijven zitten toen!).

De afgelopen dagen heeft mijn pony de schoenen vrijwel continu aan (erg gevoelig op de zolen op dit moment na 'corrigeerde' bekapping). De sluiting zit ook bij mij vrij los (klappert zelfs een beetje), maar de schoenen blijven keurig aan. Ook als ze heeft gelegen, gerold en weer opstaat.
Weinig schraap/drukplekken zichtbaar, geen drukkingen of niets, maw het zijn prima schoenen om langer dan een paar uurtjes aan te houden heb ik nu wel ontdekt.

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 18:03

Isapaardje, heb jij de epics of de schoenen zonder gaiter? Ben het alweer vergeten. Bloos

Wanneer ik de schoenen bij mijn merrie niet zo strak mogelijk zet vind ik ze toch wel wat klapperen tijdens het lopen. Ze blijven nog steeds uitstekend zitten, maar dan heb ik zie toch ook wel iets van schuurplekjes op de zijkanten van de hoeven.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 18:17

Even het topic doorgelezen op zoek naar ervaringen en tips.
Ik heb vandaag voor het eerst een paar Easy Boots gebruikt bij mijn paard. Dat ging als vanzelf! Nergens problemen mee gehad, en ze blijven prima zitten. Ik was vooral bang dat hij meer zou gaan glijden als blootsvoets, en dat kan ik hier echt niet hebben (steile hellingen). Bij wijze van test heb ik hem de boots in de weide om gelaten en hem eens naar beneden laten draven en galoperen. Nat gras, 15 % naar beneden en drie paarden in een rotvaart, maar niets kunnen bemerken! super Cool

Ik hoop dat we nu deze winter ook probleemloos over de grindpaden kunnen hier, dat was vorige winter een beetje een probleem op lange ritten. Het verschil tussen de natte weidebodem en de paden wordt dan te groot voor de hoeven, met na een paar uur gevoelige voeten en slalommen tot gevolg.

Een paar bladzijden terug las ik iets over een hamer om ze makkelijker aan te krijgen. Dat lijkt me wel een goeie tip. Ik heb hier een kunststof bekappers-hamer, dat ga ik volgende keer testen Vork