Rooney schreef:misschien een hele rare vraag maar ik ben nieuw hier, hoe kan ik een foto toevoegen aan mijn profiel???
Daar moet je mee op WWW zijn. Of de FAQ doorlezen. Niet hier.
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Rooney schreef:misschien een hele rare vraag maar ik ben nieuw hier, hoe kan ik een foto toevoegen aan mijn profiel???
mylittlejoy schreef:Tooske schreef:Zonder ijzers is gewoon het beste wat er is.
Voor paarden met gezonde hoeven in ieder geval.
Kunnen we misschien nou eens ophouden met het hele ijzers-boe-afkraak-ritueel? We kunnen het bijna allemaal over eens worden dat - al was het maar voor de portemonnee- blote voeten wenselijk zijn. Dat mensen dat niet doen vanwege slijtage oid, daar kan je idd over discussieren of dat niet anders opgelost zou kunnen worden. Maar voor de paarden met een medisch probleem (en niet alleen in de hoef) zijn ijzers vaak een uitkomst. Mijn paard zou niet meer kunnen lopen zonder die dingen. Dan vind ik het erg jammer dat er telkens een paar tussendoor komen met de mededeling dat per definitie ijzers slecht zijn.
Trouwens, al heb je een superijzer, zonder goede hoefsmid kom je er ook niet. Ik denk dat een hoop problemen met ijzers eerder voortkomen uit een slechte hoefsmid dan het ijzer zelf. Net zoals een hoop NB problemen voortkomen uit dat mensen denken na een dagje cursus zelf hun paard te kunnen bekappen.
Ik heb niets tegen NB, blootvoets, whatever. Elk paard is verschillend en doet het beter met een andere oplossing. Voor de ene is dit NB, voor de ander ijzers.
Miriano schreef:Eerst stond mijn paard op blote voeten, maar aangezien in
elke vrijdagavond 10 minuutjes heen naar mijn les moest, en 10 terug...
En omdat ze verkeerd sleten daardoor.. Ijzers eronder gedaan.
Nu kom ik niet meer vaak op de weg (thuis les) en wilde ik de ijzers eronder uit.
Toen de hoefsmid kwam was ik er niet, maar ons pap wel,
en ik had gezegd dat ie géén ijzers hoefde te hebben.
Hij had immers vaak op blote voeten gestaan, en de HS had gezegd dat ie hele goede hoeven had.
Nou, de hoefsmid besloot anders.
Nu zijn z'n hoeven aan het brokelen geweest (ja, met ijzers) en allerlei scheuren erin.
Mijn paard heeft hem er van de week afgelopen, met het resultaat dat zijn hoef nu een aantal cm korter is.
Stefanie Boon komt woensdag, we hebben haar maar gebeld.
Ik wilde die andere niet meer. Eerst zeggen dat hij mooie hoeven heeft, en dan zeggen dat ie ijzers nódig heeft.
Dat gaat er bij mij niet in.
Dan maar lekker op blote voetjes, hij kan best zonder!
En daarbij vind ik ijzers niet echt nodig. Ik kom niet meer zoveel op de weg,
waardoor de hoeven ook minder zullen slijten (Daar bedoel ik mee dat zijn hoeven minder scheef gaan staan enzo).
En het mechanisme wordt verstoord.
[edit; Foto's]
- Foto1
- Foto2
- Foto3
mylittlejoy schreef:Tooske schreef:Zonder ijzers is gewoon het beste wat er is.
Voor paarden met gezonde hoeven in ieder geval.
Kunnen we misschien nou eens ophouden met het hele ijzers-boe-afkraak-ritueel? We kunnen het bijna allemaal over eens worden dat - al was het maar voor de portemonnee- blote voeten wenselijk zijn. Dat mensen dat niet doen vanwege slijtage oid, daar kan je idd over discussieren of dat niet anders opgelost zou kunnen worden. Maar voor de paarden met een medisch probleem (en niet alleen in de hoef) zijn ijzers vaak een uitkomst. Mijn paard zou niet meer kunnen lopen zonder die dingen. Dan vind ik het erg jammer dat er telkens een paar tussendoor komen met de mededeling dat per definitie ijzers slecht zijn.
Trouwens, al heb je een superijzer, zonder goede hoefsmid kom je er ook niet. Ik denk dat een hoop problemen met ijzers eerder voortkomen uit een slechte hoefsmid dan het ijzer zelf. Net zoals een hoop NB problemen voortkomen uit dat mensen denken na een dagje cursus zelf hun paard te kunnen bekappen.
Ik heb niets tegen NB, blootvoets, whatever. Elk paard is verschillend en doet het beter met een andere oplossing. Voor de ene is dit NB, voor de ander ijzers.
wrangler schreef:
wij spreken de zelfde taal
fransje23 schreef:Ik vind een goede smid, een smid die goed kijkt naar het paard zelf (hoeven, beenstand, manier van bewegen etc) en het gebruiksdoel van het paard. Aan de hand daarvan moet hij de eigenaar op een juiste manier en eerlijke adviseren. Een goede smid slaat er niet zondermeer ijzers onder als dat niet nodig is. Verder staat een goede smid open voor nieuwe dingen. Tuurlijk moet hij goed met je paard omgaan maar dat is logisch.
Maar een goede smid is vrij moeilijk te vinden. En waar de ene bij zweert kan iemand anders helemaal niets vinden.
SpikyBlue schreef:Stefanie is erg goed, zij zat op dezelfde opleiding als ik en heb haar zien werken. Zij staat erg goed bekend en weet hier vast wel raad mee!
Needje schreef:Tijd zegt niet altijd wat over kwaliteit.
Mijn vorige smid deed er 2x zo lang over als m'n nieuwe, maar was ook 2x zo slecht.....
HappyAppy schreef:Voor iedereen hier op dit topic: laat elkaar in zijn/haar eigen waarde ! Als de 1 vindt dat zijn/haar paard blootvoets door t leven moet, prima. Maar laat de ander waarvan de paarden op ijzers moeten (helaas de mijne ook) gewoon lekker doorgaan met hetgeen wat zij doen. Niet alle leefomstandigheden van de paarden is hetzelfde en uiteindelijk wil iedereen het beste voor deze dieren.
fransje23 schreef:Dit is een discussietopic dus je hoeft niet per definitie op zoek naar een compromis. Dat je elkaar in zijn eigen waarde laat betekend niet dat je het met elkaar eens hoeft te zijn.
Mijn stelling blijft dat er veels te veel paarden in Nederland onnodig op ijzers staan.
Arabesk schreef:
Zie ijzer als een medische toepassing, die je alleen moet gebruiken als de voordelen gaan opwegen tegen de ernstige (!!) nadelen. Dus alleen in extreme gevallen zoals gebroken hoefbeen, of andere heftige dingen.
Arabesk schreef:
Zie ijzer als een medische toepassing, die je alleen moet gebruiken als de voordelen gaan opwegen tegen de ernstige (!!) nadelen. Dus alleen in extreme gevallen zoals gebroken hoefbeen, of andere heftige dingen.
mylittlejoy schreef:Vergelijk het dan met een voedingssupplement, die zeker niet elk paard nodig heeft, maar waar er ook genoeg paarden zijn die er baat bij hebben.
DaisyH schreef:ik zag in het begin van dit topic staan dat het beter is om met ijzers op gras te rijden.. waarom?? of waarom niet??
graag zou ik hier antwoord op hebben..
Jovarna schreef:mylittlejoy schreef:Vergelijk het dan met een voedingssupplement, die zeker niet elk paard nodig heeft, maar waar er ook genoeg paarden zijn die er baat bij hebben.
Dat is ook maar de vraag. Er wordt steeds vaker aangetoond dat voedingssupplementen wel degelijk schadelijk kunnen zijn.