[discussie] Hoefijzers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jaduuh

Re: [discussie] Hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-06 13:03

Rooney schreef:
misschien een hele rare vraag maar ik ben nieuw hier, hoe kan ik een foto toevoegen aan mijn profiel???

Daar moet je mee op WWW zijn. Of de FAQ doorlezen. Niet hier.

Rooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 13:15

Dank je.

wrangler

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 16:55

mylittlejoy schreef:
Tooske schreef:
Zonder ijzers is gewoon het beste wat er is.
Voor paarden met gezonde hoeven in ieder geval.

Kunnen we misschien nou eens ophouden met het hele ijzers-boe-afkraak-ritueel? We kunnen het bijna allemaal over eens worden dat - al was het maar voor de portemonnee Clown - blote voeten wenselijk zijn. Dat mensen dat niet doen vanwege slijtage oid, daar kan je idd over discussieren of dat niet anders opgelost zou kunnen worden. Maar voor de paarden met een medisch probleem (en niet alleen in de hoef) zijn ijzers vaak een uitkomst. Mijn paard zou niet meer kunnen lopen zonder die dingen. Dan vind ik het erg jammer dat er telkens een paar tussendoor komen met de mededeling dat per definitie ijzers slecht zijn.

Trouwens, al heb je een superijzer, zonder goede hoefsmid kom je er ook niet. Ik denk dat een hoop problemen met ijzers eerder voortkomen uit een slechte hoefsmid dan het ijzer zelf Tong uitsteken . Net zoals een hoop NB problemen voortkomen uit dat mensen denken na een dagje cursus zelf hun paard te kunnen bekappen.

Ik heb niets tegen NB, blootvoets, whatever. Elk paard is verschillend en doet het beter met een andere oplossing. Voor de ene is dit NB, voor de ander ijzers.

wij spreken de zelfde taal Knipoog

Daisza

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 17:11

ik zag in het begin van dit topic staan dat het beter is om met ijzers op gras te rijden.. waarom?? of waarom niet??
graag zou ik hier antwoord op hebben.. Lachen

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 17:39

Miriano schreef:
Eerst stond mijn paard op blote voeten, maar aangezien in
elke vrijdagavond 10 minuutjes heen naar mijn les moest, en 10 terug...
En omdat ze verkeerd sleten daardoor.. Ijzers eronder gedaan.
Nu kom ik niet meer vaak op de weg (thuis les) en wilde ik de ijzers eronder uit.
Toen de hoefsmid kwam was ik er niet, maar ons pap wel,
en ik had gezegd dat ie géén ijzers hoefde te hebben.
Hij had immers vaak op blote voeten gestaan, en de HS had gezegd dat ie hele goede hoeven had.

Nou, de hoefsmid besloot anders.
Nu zijn z'n hoeven aan het brokelen geweest (ja, met ijzers) en allerlei scheuren erin.
Mijn paard heeft hem er van de week afgelopen, met het resultaat dat zijn hoef nu een aantal cm korter is.
Stefanie Boon komt woensdag, we hebben haar maar gebeld.
Ik wilde die andere niet meer. Eerst zeggen dat hij mooie hoeven heeft, en dan zeggen dat ie ijzers nódig heeft.
Dat gaat er bij mij niet in.
Dan maar lekker op blote voetjes, hij kan best zonder!

En daarbij vind ik ijzers niet echt nodig. Ik kom niet meer zoveel op de weg,
waardoor de hoeven ook minder zullen slijten (Daar bedoel ik mee dat zijn hoeven minder scheef gaan staan enzo).
En het mechanisme wordt verstoord.

[edit; Foto's]
- Foto1
- Foto2
- Foto3

Stefanie is erg goed, zij zat op dezelfde opleiding als ik en heb haar zien werken. Zij staat erg goed bekend en weet hier vast wel raad mee!

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 17:58

Op gras kan je beter blootvoets rijden, omdat je dan meer grip hebt. Tenzij je stiften draait in je ijzers. Dan heb je wel weer meer grip als zonder ijzers...

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 18:13

mylittlejoy schreef:
Tooske schreef:
Zonder ijzers is gewoon het beste wat er is.
Voor paarden met gezonde hoeven in ieder geval.

Kunnen we misschien nou eens ophouden met het hele ijzers-boe-afkraak-ritueel? We kunnen het bijna allemaal over eens worden dat - al was het maar voor de portemonnee Clown - blote voeten wenselijk zijn. Dat mensen dat niet doen vanwege slijtage oid, daar kan je idd over discussieren of dat niet anders opgelost zou kunnen worden. Maar voor de paarden met een medisch probleem (en niet alleen in de hoef) zijn ijzers vaak een uitkomst. Mijn paard zou niet meer kunnen lopen zonder die dingen. Dan vind ik het erg jammer dat er telkens een paar tussendoor komen met de mededeling dat per definitie ijzers slecht zijn.

Trouwens, al heb je een superijzer, zonder goede hoefsmid kom je er ook niet. Ik denk dat een hoop problemen met ijzers eerder voortkomen uit een slechte hoefsmid dan het ijzer zelf Tong uitsteken . Net zoals een hoop NB problemen voortkomen uit dat mensen denken na een dagje cursus zelf hun paard te kunnen bekappen.

Ik heb niets tegen NB, blootvoets, whatever. Elk paard is verschillend en doet het beter met een andere oplossing. Voor de ene is dit NB, voor de ander ijzers.

Als je nou eens goed leest wat ik zeg.
De mijne heeft toch ook gewoon ijzers?
Als ik het zo slecht vond dan had de mijne ze ook niet hoor..

QueenD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 18:57

wrangler schreef:

wij spreken de zelfde taal Knipoog

Sluit me volledig hierbij aan Ja .

Voor iedereen hier op dit topic: laat elkaar in zijn/haar eigen waarde ! Als de 1 vindt dat zijn/haar paard blootvoets door t leven moet, prima. Maar laat de ander waarvan de paarden op ijzers moeten (helaas de mijne ook) gewoon lekker doorgaan met hetgeen wat zij doen. Niet alle leefomstandigheden van de paarden is hetzelfde en uiteindelijk wil iedereen het beste voor deze dieren.

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 19:04

fransje23 schreef:
Ik vind een goede smid, een smid die goed kijkt naar het paard zelf (hoeven, beenstand, manier van bewegen etc) en het gebruiksdoel van het paard. Aan de hand daarvan moet hij de eigenaar op een juiste manier en eerlijke adviseren. Een goede smid slaat er niet zondermeer ijzers onder als dat niet nodig is. Verder staat een goede smid open voor nieuwe dingen. Tuurlijk moet hij goed met je paard omgaan maar dat is logisch.

Maar een goede smid is vrij moeilijk te vinden. En waar de ene bij zweert kan iemand anders helemaal niets vinden.

En dát deed de onze dus niet .

SpikyBlue schreef:
Stefanie is erg goed, zij zat op dezelfde opleiding als ik en heb haar zien werken. Zij staat erg goed bekend en weet hier vast wel raad mee!

Ik las een artikel in de krant -tijdje geleden alweer- over haar, dat als een paard ijzers nodig had, dat ze daar 1,5 tot 2 uur voor uittrok.
Zoals Fransje23 dus zei; Een goede smid die kijkt naar al die dingen.
Doet Stefanie dus ook -volgens dat artikel.
Ik ben benieuwd!
Ik laat jullie nog iets weten.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 19:13

Tijd zegt niet altijd wat over kwaliteit. Knipoog
Mijn vorige smid deed er 2x zo lang over als m'n nieuwe, maar was ook 2x zo slecht.....

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 19:14

Needje schreef:
Tijd zegt niet altijd wat over kwaliteit. Knipoog
Mijn vorige smid deed er 2x zo lang over als m'n nieuwe, maar was ook 2x zo slecht.....

Ik bedoelde; Ze trekt er heel veel tijd voor uit om alles goed te bekijken enzo.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 19:18

ik heb mijn paard blootsvoets geprobeerd, hoeven deden het supergoed, maar hij moet door een klein probleem in het rechterspronggewricht rechtsachter iets binnendoor gezet worden.

en zijn rechterachterhoef, wordt door slijtage recht...... en dan krijgt hij dus last van zijn sprong... daarnaast glijd een paard meer op een ijzer..... wat dus zijn diepe buigpees rechts achter meer ontlast als hij weer eens in de draaimodus zit .....

dus helaas om gezondheidsredenen moet er weer een ijzer onder

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 22:27

HappyAppy schreef:
Voor iedereen hier op dit topic: laat elkaar in zijn/haar eigen waarde ! Als de 1 vindt dat zijn/haar paard blootvoets door t leven moet, prima. Maar laat de ander waarvan de paarden op ijzers moeten (helaas de mijne ook) gewoon lekker doorgaan met hetgeen wat zij doen. Niet alle leefomstandigheden van de paarden is hetzelfde en uiteindelijk wil iedereen het beste voor deze dieren.

Dit is een discussietopic dus je hoeft niet per definitie op zoek naar een compromis. Dat je elkaar in zijn eigen waarde laat betekend niet dat je het met elkaar eens hoeft te zijn.

Mijn stelling blijft dat er veels te veel paarden in Nederland onnodig op ijzers staan.

QueenD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 00:12

Dat er teveel paarden onnodig op ijzers staan ben ik met je eens fransje23. Helaas staat mijn paard ook op ijzers sinds 3mndn maar dat is ff noodzaak en ik hoop dat het tijdelijk is. Heb ook liever dat ze zonder die dingen kan rondlopen maar de 1 is de ander niet.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 10:52

Er is toch stillaan er verandering bezig heb ik gemerkt tijdens mijn stage. Meer en meer mensen gaan nadenken bij de problemen die ijzers geven en kiezen voor gene meer op te leggen. Het is een kwestie van goede voorbeelden en tijd....

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 12:05

fransje23 schreef:
Dit is een discussietopic dus je hoeft niet per definitie op zoek naar een compromis. Dat je elkaar in zijn eigen waarde laat betekend niet dat je het met elkaar eens hoeft te zijn.

Mijn stelling blijft dat er veels te veel paarden in Nederland onnodig op ijzers staan.

Mee eens, beide stellingen.

Het is niet zo dat voor het ene paard ijzers beter zijn en voor de ander niet.

Roken is ook voor elk mens slecht, hoewel sommige mensen baat hebben bij nicotine om van hun stress af te komen.

Zie ijzer als een medische toepassing, die je alleen moet gebruiken als de voordelen gaan opwegen tegen de ernstige (!!) nadelen. Dus alleen in extreme gevallen zoals gebroken hoefbeen, of andere heftige dingen.

QueenD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 12:12

Arabesk schreef:

Zie ijzer als een medische toepassing, die je alleen moet gebruiken als de voordelen gaan opwegen tegen de ernstige (!!) nadelen. Dus alleen in extreme gevallen zoals gebroken hoefbeen, of andere heftige dingen.

Je slaat de hoefnagel op zn kop Clown .

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 12:50

Arabesk schreef:

Die benadering vind ik dan weer wat te kort door de bocht.
Ik heb er ook geen problemen mee als paarden op ijzers staan omdat de slijtage (door intensief trainen etc) groter is dan de groei van de hoef kan bijhouden.
Ook zijn er minder ernstige medische problemen waarbij een ijzers wenselijk kan zijn o.a. bij paarden die draaien met hun been etc. En zo kan ik nog wel wat situaties opnoemen
Bij een voldoende ruim beslag en het tijdig weer bekappen en beslaan (als de hoeven er aan toe zijn, dus niet pas als het ijzer eens na 10-12 weken versleten is ) worden de nadelen voor een deel beperkt. Ook kunststofbeslag kan een goed alternatief zijn.

Maar volgens mij zijn er dus ook heel veel paarden die op ijzers staan die zelden op de harde weg komen etc. Om af en toe een weg over te steken ofzo heb je geen ijzers nodig.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 14:17

En in dit stukje van Fransje kan ik me dan weer helemaal vinden.

Zoals ik al eerder zei, ijzers zijn - in mijn visie - niet per definitie slecht. Dus om dit met roken te vergelijken, snap ik niet. Vergelijk het dan met een voedingssupplement, die zeker niet elk paard nodig heeft, maar waar er ook genoeg paarden zijn die er baat bij hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 14:30

mylittlejoy schreef:
Vergelijk het dan met een voedingssupplement, die zeker niet elk paard nodig heeft, maar waar er ook genoeg paarden zijn die er baat bij hebben.

Dat is ook maar de vraag. Er wordt steeds vaker aangetoond dat voedingssupplementen wel degelijk schadelijk kunnen zijn.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 15:05

Geloof ik graag. Niet elk supplement is geschikt voor elk paard. Dan is dat een mooie vergelijking, toch? Knipoog

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 15:11

Mijn paardje staat blootvoets en word NB bekapt.
Voordat hij NB bekapt werd kreeg hij last van brokkel hoeven. Net zo als zijn moeder ook last van kreeg op haar 4de. Bij haar hebben ze er toen meteen ijzers onder geslagen, met als gevolg dat ze nu uitermate slechte hoeven heeft, steeds haar ijzers verliest en als ze een ijzer verliest 2 week kreupel loopt. Ook komen hoefonstekingen veel te vaak voor.

Doordat ik zijn moeder als voorbeeld heb gezien wat ijzers wel niet kunnen doen heb ik toen voor NB gekozen, ik bekap hem 1x in de 2 week en zijn brokkelhoeven zijn over.

Als ik de motivaties lees van bepaalde mensen waarom ze er ijzers onder hebben geslagen vind ik het ernstig! Omdat je enkele meters over beton moet stappen? Dat is toch belachelijk Sigaar

Ik heb te veel slechte voorbeelden gezien van paarden die niet oud zijn geworden door hoefproblemen waarvan ik er van overtuigd ben dat ze veroorzaakt zijn door ijzers!

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 15:15

Mijn paard staat zomers op ijzers ivm de wedstrijden op gras.
In de winter gaan ze er dan weer af. Dit bevalt mij prima!

nikkigioa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 15:17

DaisyH schreef:
ik zag in het begin van dit topic staan dat het beter is om met ijzers op gras te rijden.. waarom?? of waarom niet??
graag zou ik hier antwoord op hebben.. Lachen

Omdat je in ijzers stiften kunt draaien en je zo meer grip op (nat) gras hebt dan zonder ijzers. Mijn pony staat al jaren op ijzers. Ik rij teveel met hem op harde bodem om zonder ijzers te kunnen. En als hij zijn hoef stoot tegen een steentje heeft hij gelijk een gat in zijn hoef, of een gekneusde hoef. Sinds hij ijzers heeft ben ik hiervan af. Ik heb een supersmid en nooit problemen!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 15:35

Jovarna schreef:
mylittlejoy schreef:
Vergelijk het dan met een voedingssupplement, die zeker niet elk paard nodig heeft, maar waar er ook genoeg paarden zijn die er baat bij hebben.

Dat is ook maar de vraag. Er wordt steeds vaker aangetoond dat voedingssupplementen wel degelijk schadelijk kunnen zijn.

Ik denk dat ook bij supplementen geldt overdaad schaad. Als je je er een beetje in verdiept en dus weet waar je mee bezig bent hoeven supplementen zeker niet slecht te zijn.

En zo is het met ijzers dus ook.

Zoals Nibbit het doet: dus wedstrijdseizoen op ijzers en daarna er weer af vind ik een mooie oplossing.