HET topic voor ijzer(loos), TB, NB en Strasser

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Re: HET topic voor ijzer(loos), TB, NB en Strasser

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 11:54

Echt een open deur ... Vork

fransje23

Re: HET topic voor ijzerloos, TB, NB en Strasser

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 12:54

knolliepower schreef:
7. De hoefijzers veranderen de wrijfingsweerstand van de hoef. Op asfalt glijden de hoefen door waardoor een paard gemakkelijk een andere manier van lopen aanleerd. Kalkoenen worden dan vaak gebruikt op gras, maar dan word de wrijving nauwjuist weer te hoog. Met een abrupte wending kunnen de hoeven niet meer doorslippen en ontstaan grote schade aan het bewegings apparaat.

Opvallend dat kalkoenen onder hoefschoenen dan weer niet als een belemmering wordt gezien. Het effect zou toch hetzelfde zijn?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 12:59

Ik herhaal mezelf nog maar eens.

Heeft iemand hier wat zinnigs over te zeggen. Of is dit een "broodje aap"?

fransje23 schreef:
knolliepower schreef:
even een stukje van www.hoefnatuurlijk.nl :

Kort geleden is ontdekt dat de straal een belangrijk tast-orgaan is waarmee het paard niet alleen kan voelen wanneer hij contact heeft met de grond maar wat ook de hoefgroei reguleert.
Paarden lopen van nature namelijk op wisselende ondergronden, de ene keer op rotsbodem, de andere keer op moerasgronden. Als de hoeven altijd even hard zouden groeien dan zouden de hoeven de ene keer te kort, de andere keer te lang worden. De natuur heeft echter voor een fraai reguleringsmechanisme gezorgd:
Stel dat de hoeven harder slijten dan dat ze groeien (bijvoorbeeld op rotsgrond). De hoef slijt af en de straal krijgt tijdens het lopen steeds meer druk te verduren. Zodra de druk op de straal toeneemt is dat voor de hoef een seintje om de hoef sneller te laten groeien.
Wanneer de hoef te snel groeit wordt de straal als het ware opgetild, de druk neemt af, en dit is voor de hoef een seintje dat de hoefgroei wel wat minder mag.
Op deze manier ontstaat er een evenwicht waarbij de hoefgroei wordt aangepast aan de mate van slijtage en de hoeven nooit te ver van de ideale lengte afwijken.

De gangbare traditie is echter om de straal bij te snijden zodat hij geen contact meer maakt met de grond. En wat heeft dat voor gevolg voor de hoefgroei? Juist ja, de hoef "denkt" dat ze te lang is want de straal voelt geen druk meer, en de hoefgroei neemt dus af... Voor veel mensen is het langzame groeien van de hoef een reden om te denken dat er toch maar hoefijzers onder moeten. En dat terwijl de hoef best snel kan groeien, mits ze maar op de juiste wijze bekapt wordt

Als ik dit zo lees zou je haast denken dat het wekelijks vijlen etc niet nodig is. Als de straal voldoende ontwikkeld is hoef je zelfs helemaal niets meer te doen. Bij onvoldoende slijtage gaat de hoef toch gewoon langzamer groeien? Dus waarom zowieso nog bekappen dan verstoor je toch het evenwicht?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-06 13:24

de bodem in NL is te zacht om daadwerkelijk voldoende slijtage te geven, maar geeft wel druk op de straal, daarom moeten we blijven vijlen

de hoef gaat ook langzamer groeien, daar heb je gelijk in, maar dat is slecht want daar krijg je weer brokkelhoef ellende van en andere problemen

met het vijlen stimuleer je de hoefgroei en daarmee een gezonde sterke hoef!!

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 13:26

Maar het wordt toch juist aangeraden om veel asfalt en stenige paden op te zoeken om die slijtage te krijgen? Ook om gevoelige voeten te voorkomen omdat ze alleen zachte bodem gewend zijn?

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 13:27

fransje23 schreef:
knolliepower schreef:
7. De hoefijzers veranderen de wrijfingsweerstand van de hoef. Op asfalt glijden de hoefen door waardoor een paard gemakkelijk een andere manier van lopen aanleerd. Kalkoenen worden dan vaak gebruikt op gras, maar dan word de wrijving nauwjuist weer te hoog. Met een abrupte wending kunnen de hoeven niet meer doorslippen en ontstaan grote schade aan het bewegings apparaat.

Opvallend dat kalkoenen onder hoefschoenen dan weer niet als een belemmering wordt gezien. Het effect zou toch hetzelfde zijn?

Proppen zijn niet goed nee, maar mensen die veel springen en ook wedstrijden springen op gras is er vaak geen andere optie. En dan kun je ze beter onder hoefschoenen hebben dan er meteen een ijzer voor onder te slaan.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-06 13:31

Djilan schreef:
Maar het wordt toch juist aangeraden om veel asfalt en stenige paden op te zoeken om die slijtage te krijgen? Ook om gevoelige voeten te voorkomen omdat ze alleen zachte bodem gewend zijn?

ja als het even kan wel
maar niet iedereen heeft dat tot zijn beschikking

het beste is om (grof) grind te storten rond de drinkbak van de paarden zodat ze daar op staan elke keer als ze gaan drinken

dan hoef je praktisch niks meer te doen aan onderhoud

rijden asfalt is ook aan te raden, maar dat slijt eenzijdig af, een soort schuurpapier effect, dus dan moet je alsnog vijlen en snijden

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-06 13:32

fransje23 schreef:

ik ben er geen voorstander van, je krijgt hetzelfde effect als mensen die met volleybal blijven steken op de grond door te stroeve schoenen een enorme belasting van de gewrichten

maar als je per se wilt springen met je paard op gladde ondergrond is dit een betere oplossing dan ijzers het grote voordeel van hoefschoenen is dat ze UIT kunnen Pling

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 13:47

Arabesk schreef:
ja als het even kan wel
maar niet iedereen heeft dat tot zijn beschikking

het beste is om (grof) grind te storten rond de drinkbak van de paarden zodat ze daar op staan elke keer als ze gaan drinken

dan hoef je praktisch niks meer te doen aan onderhoud

rijden asfalt is ook aan te raden, maar dat slijt eenzijdig af, een soort schuurpapier effect, dus dan moet je alsnog vijlen en snijden

Ik ben juist blij met zand om de waterbak, kan ik er een modderpoel van maken met dit droge weer Knipoog Al komen er langzaam maar zeker wel stenen boven'drijven'.
De ruwvoerbak staat trouwens wel op betonplaten. De rest van de wei is hoofdzakelijk zandgrond.

Ik heb met die van mij regelmatig gewandeld en hardgelopen door het bos en over de weg. Daarnaast behoorlijk grof zand in de longeerbak en de hoeven blijven perfect. Zelfs bijna geen scheurtjes barstjes. Nu afwachten hoe ze zich houden als ik straks rij ipv ernaast loop en ook de frequentie omhoog gaat!

Waarom schuurt asfalt eigenlijk eenzijdig af? En is het eenzijdiger dan zand?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 13:49

Arabesk schreef:
de bodem in NL is te zacht om daadwerkelijk voldoende slijtage te geven, maar geeft wel druk op de straal, daarom moeten we blijven vijlen!!

Maar hebben wilde paarden die op een moerasondergrond leven niet hetzelfde? Die kunnen ook niet vijlen. Hoe lossen die het op?

Arabesk schreef:
de hoef gaat ook langzamer groeien, daar heb je gelijk in, maar dat is slecht want daar krijg je weer brokkelhoef ellende van en andere problemen

Volgens dat verhaal gebeurt dat langzame groeien in de natuur ook en volgens mij levert het daar geen problemen op.

Heb je bij grof grind om de drinkbak niet het probleem dat gevoelige paarden daar niet graag heen willen gaan i.v.m. zere voeten?
Ik weet uit ervaring dat mijn paard liever verdroogd dan in het natte stukje rond een drinkbak te gaan staan.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-06 13:51

welke paarden leven er op moerasgrond dan?
behalve onze flevopolder paarden?

als je paard echt zere voetjes heeft moet je m natuurlijk niet gaan kwellen met grind rond de drinkbak
dan moet je gaan werken aan zijn hoeven om ze weer gezond te maken en dan pas grind storten Clown
*duh*

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 13:59

De camarque in Frankrijk. Die leven daar in hoofdzakelijk moerasgebied. Knoerdharde hoeven schijnt.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-06 14:01

ik ben er geweest, maar de zompigheid valt best mee
hele stukken zijn veel harder dan weilanden in NL met veel stenige ondergrond

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 14:01

Arabesk schreef:
welke paarden leven er op moerasgrond dan?

Oke, wat dacht je van de paarden in de Camarque?

Brumbies in australie lopen soms alleen maar op zandgrond (o.a. op Fraser eiland). Hoe regelen die de slijtage?

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 14:03

Je wilt niet weten hoe erg zandgrond kan slijten Clown Zijn allemaal mini schuurmachientjes Boos!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 14:05

Djilan schreef:
Je wilt niet weten hoe erg zandgrond kan slijten Clown Zijn allemaal mini schuurmachientjes Boos!

Dan zetten we voortaan toch alle paarden de gehele dag in een mulle paddock Pling

Nee, maar ik weet hoe zand kan slijten. Ik woon bij de duinen en rijd daar zeer regelmatig.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-06 14:09

het valt mij wel op dat van de winter mijn paard in de paddock met zand stond ik een stuk minder vaak hoefde te vijlen
nu staat ie op t land en ik vijl me suf Ziek

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 14:10

groeien voeten niet altijd minder hard in de winter?

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 14:14

fransje23 schreef:
Nee, maar ik weet hoe zand kan slijten. Ik woon bij de duinen en rijd daar zeer regelmatig.

Je bent niet de enige die daar rijdt Tong uitsteken , maar ik vind die slijtage daardoor wel meevallen. In ieder geval slijten ze niet voldoende zodat ik niets meer hoef te doen. Of toch wel ... in de stalperiode Huilen .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 14:19

Cer schreef:
groeien voeten niet altijd minder hard in de winter?

Ja dit zie je vaak. Maar of dat nou aan het seizoen ligt of aan het feit dat veel paarden in de winter weer meer op stal staan?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 14:24

bomen staan ook altijd buiten en hebben ook groeiringen.. Heeft t weer (zon bijv.) geen invloed?
Of de voedingswaarde van t gras?

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 16:37

Goed punt! Zal er deze winter eens op letten Lachen

Ik zou toch eens willen weten hoe dat bij paarden in het wild gaat. Trekken die net als herten vlak voor de winter naar een ander gebied (weet trouwens niet zeker of herten dat doen, maar dacht dat ooit gehoord te hebben)? Dat zou wel verklaren dat de hoeven dan in deze periode wat harder groeien: om zich voor te bereiden op een lange trektocht.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 23:52

Ik denk dat het sterk te maken heeft met de voedings waarde van gras,tip zonnebloemolie een liter per week en de voeten groeien in de winter bijna even snel!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 10:07

Citaat:
Citaat:
xx_Vievke schreef:
daarom juist.. mijn pony heeft niet de beste hoeven!

En die zullen ook niet beter worden zolang je er ijzers onder houdt.

Kijk en hier ben ik het niet mee eens.

Eerst even de overeenkomsten van mijn zienswijze met die van een willekeurig NB denkend mens: een paard zonder ijzers is fijner. hoe minder 'hulpmiddelen' je nodig hebt om het paard te laten functioneren hoe beter; alles wat je toe moet voegen is jammer.

Dan om verder te gaan (en de mensen die al meer van deze discussies hebben bijgewoond komt het al bekend voor) even puntsgewijs de geschiedenis van mijn paard zijn voeten.

- als 3 jarige gekocht, was net van het land geplukt om ingereden te worden (heeft dus altijd gewoon buiten gelopen)
- Moest altijd een klein stukje over straat om van stal naar wei/ bak te gaan en kreeg hier ook meteen heel erg scheve voeten van met hapjes eruit.
- dit een half jaar aangezien en besloten ijzers (alleen voor) er onder te zetten. Het scheef afslijten bleef maar werd nu aanzienlijk bepekt door de hardheid van de ijzers. De achterhoeven zijn altijd ijzerloos gebleven (op 8 weken na tijdens het herstel van een blessure waarbij ik 4 maal daags moest stappen op straat, dit was te veel slijtage). In de eerste paar jaren ook nog wat scheur en brokkel probleempjes gehad met de achterhoeven. Ik rij 2 keer per week buiten waarbij ik voornamelijk de berm aanhoud meer ook stukken steen meepak. Na een jaar of 2 begonnen de achterhoeven keihard te worden en kan tot op heden overal overheen rijden zonder problemen.
- in de loop van 4 jaar op ijzers zijn de voeten van een maat 1 naar een maat 3 gegaan. Ik geloof dus ook niet dat een (goed) ijzer het hoefmechanisme stil legt. Zelfs een aantal NBers moest toegeven de de hoeven 'er ondanks de ijzers niet zo slecht uitzagen'. Er waren geen samengeknepen ballen te bekennen etc.
- op 10 jarige leeftijd (in de winter) heb ik besloten het eens zonder ijzers te proberen (na +/- 6 jaar op ijzers te hebben gestaan dus). Dit werd voornamelijk ingegeven door mijn eigen frustratie mbt ijzers die er onderuit getrapt werden.
- in het begin kreeg ik te maken met stukken die uit de hoeven sprongen maar nooit zo erg dat de hoef 'echt beschadigd' was. Ook de argumenten dat je de hoef vreselijke dingen aan doet met een ijzer geloof ik niet. De nagelgaten moeten even uitgroeien maar ook hier zijn geen grote beschadigingen van de hoef(wand) (bijvoorbeeld een losse wand) naar voren gekomen. De kwaliteit en elasticiteit van de hoef was blijkbaar voldoende geworden in de jaren op ijzers om scheurtjes niet tot rampen uit te laten groeien.
-Nu ben ik een half jaar verder en durf ik wel te zeggen dat het geslaagd is. Mijn paard kan dus ijzerloos. Ik let nog wel goed op met hoeveel ik op asfalt rij. De TB hoefsmid komt regelmatig (afhankelijk van het seizoen en de groeisnelheid van de hoeven) tussendoor tover ik de vijl wel eens tevoorschijn om rafels weg te werken of scheurtjes te ontlasten en het schhef worden te beperken. Daarbij beperk ik me tot de buitenkant van de hoef en probeer ik vooral een ietwat rond afrolvlak te behouden/ creeren omdat dat sterker is dan 'scherpe wanden'. Dit stelt overigens weinig voor en je moet je vooral niet voorstellen dat ik hele happen wegvijl. Vooral kijken, kijken en en nog eens kijken. ik durf dit alleen te doen omdat ik de hoeven van mijn paard al jaren zie en dus weet hoe ze er uit horen te zien.

Mijn mening na een veel lezen, discussieren (op bokt) kijken naar mijn paard en zelf nadenken?
-ijzers kunnen erg nuttig zijn en misschien voor sommige paarden wel onontbeerlijk
-goed beslag brengt geen schade toe aan een paard(envoet)
-als het kan terug gaan (of blijven bij) ijzerloos.
-voor mij!! voegt NB niet zo veel toe op een goede traditionele hoefsmid. Wel vind ik het goed dat sommige mensen nu te zien krijgen dat ijzers niet vanzelfsprekend hoeven te zijn.

Overigens rijd ik M2 en train nu veel op gras (is op het moment wel heeeel erg droog). Ik heb momenteel geen problemen met uitglijden maar merk wel dat mijn paard wat terughoudend blijft in de uitgestrekt gangen. Ik heb het geluk dat hier in de buurt een concours heb waar je altijd op zand kunt starten. (wordt wel een beetje eenzijdig als ik de hele zomer alleen daar kan starten maar ach)

NB1 het paard wordt al zijn hele leven bij mij bekapt door dezelfde traditionele hoefsmid
Nb2 het paard komt alle dagen 2 (in de winter bij slecht weer) tot 9 (in de zomer) uur buiten (paddock/ wei)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-06 11:04

een goed beslag breng minder schade toe
maar schade hou je altijd