[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Isapaardje

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 10:51

In de koeken van Pavo zit melasse op basis van de suikerrietverwerking als ik me niet vergis. Dus ook niet suikervrij.

Zelf geef ik een muesli die een melasse van de suikerbietverwerking heeft. Is ook niet suikervrij, maar al iets gezonder (bij allergie-neigingen) dan de afvalprodukten van de suikerriet verwerking.

maar wat ik nu zoal doe? Ik ben wat aan het uitproberen en vogelen. Ik zit met 2 problemen dus. De hoeven voor en de stijve pijnlijke achterhand (spieren) achter. Ze loopt het best op dit moment over glad asfalt, dus zo kuier ik nu iedere dag op en neer langs de grote weg over het fietspad.

Verder heel weinig muesli (alleen om de pijnstiller mee te binden) veel kruiden als kleefkruid, brandnetel en paardenbloem en goed hooi. Ze staat op een schrale wei voor de nodige beweging met berke en wilgentakken om aan te knabbelen.

In de modder mocht niet van de bekapper in haar geval, omdat de hoef dan te weinig steun heeft, wat hij op dit moment juist wel nodig heeft.

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 10:55

romeorowan schreef:
Het is een fabeltje dat Pavo Natures Best suikervrij is. Uit mijn hoofd: 33% koolhydraten, waarvan 2 % suikers.

zal ik is kijken ik voer het namelijk aan mijn paarden Knipoog en zelfs op de zak staat suikervrij..!!

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 13:52

Met Giel gaat het gelukkig als stukken beter. Sinds gisteren krijgt hij geen pijnstillers meer, hij speelt weer volop, dus hij voelt zich ook beter. Vandaag voor het eerst een rondje wezen wandelen, heerlijk!
Helaas zie ik hem afvallen, terwijl hij al niet dik was...

Wat verschrikkelijk lastig isapaardje, sterkte ermee..

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 13:53

marina schreef:
Ik heb die koeken van Pavo, die voer ik altijd bij.
Mijn va vertelde me dat hij zo snel mogelijk weer aan het werk moest omdat ik dan ook weer wat meer kan gaan voeren. Natuurlijk niet op het nivo dat hij liep, gewoon rustig aan opbouwen.

ik zie eigenlijk ook niet in waarom je niet weer kan gaan werken metje paard als hij beter is..
mijn pony geeft echt wel aan of hij dat aankan of niet!
ik ben nu dus rustig weer aan het rijden en met les loopt ie alsof ie er nooit een half jaar tussen uit is geweest en hij kan alles weer aan!
natuurlijk laat k hem niet te hard werken maar waarom niet rustig werken als hij aangeeft dat dat kan? bewegen is beter dan een beetje stil staan niets doen!
nouja dat vind ik hoor Knipoog

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 15:01

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 19:35

fancylover : maar jij hebt je paard half jaar laten rusten zoals ik begrijp haar paard is vorige week donderdag bevangen geraakt en nu er dan al weer mee aan werk ?
correct me if im wrong maar vind toch vrij vroeg dan.. maar goed iedereen ze eigen manier...

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 20:59

maar heeft haar paard echt hoefbevangen?
en nee ik heb hem niet laten rusten naja het is net hoe je het bekijk natuurlijk maar hij was echt de hele tijd hoefbevangen en op een paar rondjes lopen per week na stond ie stil omdat hij niet kon lopen van de pijn..
sinds ie goed loopt ben ik met hem bezig Ja

maargoed ik vind dat het nooit slecht is om rustig aan het werk te gaan Lachen

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 21:06

Isapaardje: Waarom geeft modder te weinig steun?

Ik voer Indiana Spillers, Happy Hoof. Hierin zit erg weinig fructaan, veel vezels, toegevoegde vitamines. Dit is speciaal voer voor hoefbevangen paarden, goedgekeurd door de 'laminitis trust'.
Soortgelijk voer is van Dodson and Horrel, Safe and Sound. Dit zou voor isabella ook goed zijn.
Franka_Vosje van bokt voert Spillers aan een van haar paarden die ook diverse allergieen heeft.

Als je na een week na de ontdekking van hoefbevangenheid weer kunt gaan rijden/trainen, dan heb of heel veel mazzel of je speelt met vuur.

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 21:09

ja idd dat is helemaal waar romeorowan! maar als je dierenarts zegt dat het goed is en kan gaan werken dan neem je aan dat hij het goed heeft toch ?

Natasjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 00:18

romeorowan schreef:
Als je na een week na de ontdekking van hoefbevangenheid weer kunt gaan rijden/trainen, dan heb of heel veel mazzel of je speelt met vuur.

Of een slechte veearts misschien? Die in beginsel al een verkeerde diagnose gesteld heeft?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 07:14

ik zou het ook niet in mn hoofd halen om dan al te gaan rijden. Beweging zou ik weer langzaam opbouwen, maar dan wel aan de hand, eerst op gras en zand en daarna ook weer op het harde.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 09:01

Ik heb voordat ik weer ging rijden het paard eerst weer laten onderzoeken bij de kliniek; laten stappen en draven en longeren op een harde ondergrond. Gekeken of hij nog ergens pijn aangaf met de hoeftang en een buigproef aan beide voorbenen. Dat had ik ook nodig want ik was doodsbenauwd om er weer op te stappen, ik was veel te bang te vlug en te snel te gaan.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 09:06

Van het weekend stond dynamiek te stuiteren op stal heb gelijk maar minder pijnstillers gegeven, ze krijgt nu nog maar 1 zakje per dag, vanmiddag komt de da ter controle langs ben benieuwd wat ze gaat zeggen.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 09:09

Dat klinkt goed! Go jij! Go jij! Als ik jou was zou ik ook nog even overleggen met de dierenarts of je niet eventueel een beetje aan de hand met hem mag gaan stappen, vooral omdat Dynamiek ook aangeeft dat hij/zij wel wil bewegen. Meteen goed voor de doorbloeding van de hoeven.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 12:31

Kymalin schreef:
Dat klinkt goed! Go jij! Go jij! Als ik jou was zou ik ook nog even overleggen met de dierenarts of je niet eventueel een beetje aan de hand met hem mag gaan stappen, vooral omdat Dynamiek ook aangeeft dat hij/zij wel wil bewegen. Meteen goed voor de doorbloeding van de hoeven.

hihi dat was ik al van plan om te vragen Bloos

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 12:33

hoe laat heb je een afspraak?

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 13:43

Kymalin schreef:
hoe laat heb je een afspraak?

ze bellen van te voren op zal wel rond etenstijd zijn, maar dat maakt voor mij niet zo uit ik ben toch thuis, das weer een voordeel als je ze thuis hebt staan.

Verleden jaar stonden ze nog in pension als ik deze ziekte had gehad daar dan was ik blut geweest met op en neer rijden en dat was eigenlijk niet te doen.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-07 18:20

dravergekkie schreef:
romeorowan schreef:
Het is een fabeltje dat Pavo Natures Best suikervrij is. Uit mijn hoofd: 33% koolhydraten, waarvan 2 % suikers.

zal ik is kijken ik voer het namelijk aan mijn paarden Knipoog en zelfs op de zak staat suikervrij..!!

Pavo Natures Best bevat behoolijk wat koolhydraten die omgezet worden naar suikers. Het is wel suikervrij maar in het paard wordt het omgezet in suikers.Die een hoefbevangen paard niet kan gebruiken.
Ik heb al eens contact opgenomen met Pavo hierover. Daar op de site staat dat het super geschikct is voor bevangen paarden. Maar ze kunnen er juist heel ziek van worden. Pavo zegt dat het geen kwaad kan maar als je je een beetje in de matterie verdiept kun je nagaan dat het dus wel kwaad kan. Het ideale voer voor bevangen paarden is toch wel dat van Dodson and horell, die naast de safe and sound ook nog andere voersoorten hebben die geschikt zijn voor hoefbevangen gevoelige paarden. Zoals leisurem mix, pasture nuts, alfalfa, Fibergy. Ook Spillers heeft zoals hierboven geschreven verschillende soorten voer.

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 18:23

hm het aparte is ook juist dat mijn paarden het er erg goed op doen.. krijgen er ook niet veel van klein handje per dag...
en de eerste 3 weken toen hij bevangen was heb ik helemaal niks gevoerd behalve hooi Lachen
en nu gaat het echt goed ...gelukkig!!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 19:31

ik voer Kinke ook safe & sound van Dodson, maar niet in de hoeveelheden die aangegeven staan Lachen
't gaat me meer om eens iets 'lekkers' te geven, ze vindt het echt heerlijk.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 21:53

Ik geef Indiana ook niet de hoeveelheid Spillers die op de zak wordt aangeraden. Ik doe het net zoals Kinke, gewoon wat lekkers zodat zij net zolang staat te eten, als de overige paarden met hun muesli.
In ons geval is dat 's ochtends ca. 200 gram en 's avonds ca. 400 gram, met daar doorheen de magnesium en de olie.
Als je wel de hoeveelheid voert die op de zak staat, ben je enorm veel geld kwijt.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-07 22:13

De mijne krijgt ook niet de juiste hoeveelheid. Als ik de juiste hoeveelheid zou voeren was ze nu kogelrond volgens mij.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 08:42

Op het moment dat mijn paard bevangen raakte voerde ik ook Nature's Best en ik moest daar ook mee stoppen van de veearts. Sinds een paar weken ben ik weer begonnen met krachtvoer in de vorm van 2x daags een handje Safe and Sound van Dodsen & Horrell, bevalt erg goed! Ik geloof niet dat hij van Nature's Best bevangen is geworden maar ik ben het wel met de anderen eens dat het allemaal niet zo mooi is als Pavo beweert. Ik zou mensen ook willen aanraden Dodsen & horrell, Spillers of de Pavo Summerfit koeken te voeren. Als er een Sonja Bakker voor de paarden was zou ze als eerste de muesli's uit het paardendieet schrappen!

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 21:24

Met Giel gaat het nog steeds hartstikke goed Lachen
Vandaag overleg gehad met een andere va, die komt waarschijnlijk morgen even bij hem kijken. Die vond de quadrisol die ik gekregen had dikke onzin, hij vond dat als hij zelfs daarmee goed ging lopen het wel een hele lichte bevangenheid was geweest Clown.
Hij wilde liever dat ik hem helemaal geen krachtvoer meer gaf en eventueel in de wei zetten voor een paar uurtjes met eventueel een graasmasker.
Oftewel ze spreken elkaar ontzettend tegen, dan is het erg lastig om daar een eigen conclusie uit te trekken, omdat je het eigenlijk nooit goed doet.

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 21:56

klopt dat heb ik ook vaker gehad de een zegt dit en de ander zegt dat...
de ene hoefsmid en dierenarts zeggen dat wortels slecht zijn (iig de hoeveelheid die marco krijgt) en de andere dierenarts en hoefsmid zeggen dat het helemaal geen kwaad kan en dat ik het gewoon lekker kan voeren!!

wel heel vervelend dat jij dat nu ook hebt! dat je hem geen krachtvoer moet geven daar zit natuurlijk wat in want dat mogen hoefbevangen paarden ook niet! maar om hem op het land te zetten? of dat slim is weet ik niet Knipoog
laat je even weten wat ie heeft gezegt als ie langs geweest is morgen?