natuurlijk bekappen... goed of fout ?!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Re: natuurlijk bekappen... goed of fout ?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 00:32

Strasser is trouwens niet zo heel veel anders dan NB hoor:

Strasser zegt in grote lijnen hetzelfde als de mensen van de witte lijn methoden. Alleen gaat zijn nog dieper in op het schadelijke effect van hoefijzers en andere zaken. Zo zegt 'natuurlijk bekappen' dekens zijn onnodig, Strasser zegt 'dekens zijn zelfs schadelijk!'

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 08:20

Arabesk schreef:
wie geeft even de link van dat wetenschappelijke artikel van die hoefsmid over hoge hielen?

Bovendien wil ik je dit plaatje uit Van Nassau niet onthouden:

Afbeelding

Een paard met bijna geen verzenen in zijn eigen boek!
en deze komt uit strasser:

Arabesk, blijkbaar lees jij heel selectief, want zowel in het boek als wat ik hiervoor heb getypt staat dat de verzenhoogte per paard kan varieren en dus hoog, laag en alles ertussen kan zijn.

Dat is nu het natuurlijke ervan. Een goede smid bekapt zoals dat bij dat paard van nature hoort en dat maakt hij op uit de anatomie en manier van bewegen.
Dus natuurlijker dan een goede smid kan niet (of je moet het paard terug in natuur zetten, hetgeen wellicht juist dramatisch gevolgen kan hebben voor zijn hoeven, want door selectief fokken is de hoefkwaliteit genetisch behoorlijk achteruit gegaan)
En iets wat genetisch zwak is, kan niet door invloeden van buitenaf sterker worden.
Wel kan je het optimale eruit proberen te halen door goede leefopmstandigheden (continue bewegingsmogelijkheden) te bieden..

En dit is wat ik bedoel met het paard moet zogenaamd "eelt" krijgen. Dit kan helemaal niet. Afgroeid hoorn is "dood" en kan niet meer veranderen in positieve zin.
En door een gevoelig paard over allerlei stenen etc.. dwingen te lopen om zijn hoeven sterker te maken, vind ik echt niet kunnen......
Die hoeven zijn daar niet aan toe en misschien wel nooit.....want veel van onze paarden hebben genetisch niet meer de mogelijkheden om net zulke sterke hoeven te krijgen als de "wilde" paarden.

En inderdaad, de haffies enzo zijn wat dat betreft oersterke dieren....

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 09:02

Ik denk niet dat de paarden hoeven van tegenwoordig genetisch zo slecht zijn geworden. Veel KWPN'ers waarvan gezegt word dat ze slechte hoeven hebben komen daar op een rare manier toch vanaf als je NB bekapt worden, of verbeteren zienderogen met goed aangelegde kunststofjes. Niet zo enorm sterk als wilde paarden nee, maar wel sterk genoeg om zijn dagelijkse werk mee te doen.
Nogmaals, als je er dan zo overtuigd bent van het feit dat hij ijzers nodig heeft, ze hem dan op kunststof, of doe hem alleen schoenen aan als hij die berscherming nodig heeft.

wat betreft eelt kweken, dat word zo genoemd vanwege de vergelijking met mensen, maar een paarden hoef kent geen eelt.
Wat jij zegt, afgegroeid hoorn is dood. Maar op het moment dat de hoef teveel slijt krijgt bijv de straal teveel druk te verwerken, de hoefballen komen te veel op de grond. Dat registreerd het paard en aan de hand daarvan gaat de hoef vanuit de kroonrand, die wel leeft, harder groeien, en harder materiaal aan maken. Voor de zool geld hetzelfde.
Daaar word de hoef sterker van!

Als dit niet zou werken zou de hoef helemaal stoppen met groeien, aangezien dat niet gebeurt kan je er van uit gaan dat elk paard geschikt is voor NB.
Want in weze zeg je met NB niets meer dan dat je de hoef in de vorm houd die deze zelf aangeeft te moeten hebben. De ene met hoge verzenen, de ander met lage, de een met een brede hoef, de ander met een lange smalle.

Dus eelt kweken heeft wel degelijk zin, alleen zou ik met een paard wat gevoelig loopt niet over steentjes gaan lopen, omdat hij aangeeft dat zijn witte lijn nog wat zwak is en je hebt uiteraard geen zin in zoolkneuzingen, maar dan moet je wel juist over een andere harde ondergrond gaan lopen, net zo lang totdat ie over steentjes ook goed loopt.

Mijn paard liep toen ik haar net had ook gevoelig over steentjes en schelpenpad. Maarja, als je haar hoeven bekeek, ze was 3 jaar niet bekapt en nu waren de verzenen veeeelste hoog gelaten, waardoor het hoefbeen gemeen op haar zool drukte. Bij fotos bleek ook dat ie gekanteld stond.
Dus heel voorzichtig die verzenen gaan verlagen, geen grote veranderingen, maar ze begon wel steeds beter te lopen.
Nu geeft ze zelfs zelf aan dat ze liever op een grindpad dan over een grasrandje loopt, en dat voor een paard waarvan 2 DA's zeiden 'die heeft gewoon gevoelige hoeven, moet op ijzers'.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 09:08

Jij lees niet.
Nergens beweert NB iets over eelt, het afharden van de hoeven wordt VERGELEKEN met het krijgen van eelt op je handen. Tuurlijk ben je in het begin gevoelig, maar dat kost tijd.

Niemand dwingt zijn paard om over de stenen te lopen, niet voor niets wordt in de overgangsfase hoefschoenen aangeraden. Om het jezelf makkelijker te maken kan je stenen in de wei aanbrengen zodat je minder hoeft te vijlen.

Heel veel sportpaarden hebben door fokkerij slechte hoeven, maar nog meer paarden hebben wel goede hoeven!! Niet iedereen heeft een doorgefokte sportknol.

Maar om onder hoeven díe al slecht zijn óók nog ijzers te slaan is een beetje dweilen met de kraan open! Met 24/7 weidegang, goed voer (geen krachtvoer), veel beweging etc is een hoop te bereiken. Die keer dat je naar buiten gaat rijden met je paard knoop er dan hoefschoenen onder. Alles beter dan een ijzer (tenzij het hoefbeen gebroken is).

Hoge verzenen is gewoon te lange hoefwand aan de achterzijde van de hoef. De straal moet de grond raken aan de achterkant, dat is belangrijk, zodat het paard op de straal loopt want daar is ie voor.

farrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 10:59

De posts teruglezend denk ik dat er twee soorten paarden eigenaren zijn:
Degene die een lief paardje hebben, liefst in de wei, daarbij alles afwijzend wat zij zelf als niet wenselijk zien. Dekens, scheren, bitten, ijzers krachtvoer etc.
Mensen met paarden als topatleten. Deze paarden doen dingen die buiten de natuurlijke mogelijkheden van het paard vallen. Om dit te bewerkstelligen, wordt het paard beschermd tegen invloeden van buitenaf.
Er wordt vaak geschermd met het natuurlijke gedrag van mustangs in amerika. Helaas zijn de omstandigheden niet vergelijkbaar. Ja zij leggen per dag zo'n 35 km af om te fourageren, maar voornamelijk in stap, op een droge rotsige ondergrond. Ten opzichte van onze hollandse sportpaarden zijn zij armbespierd en beperkt in hun bewegingsmechanisme. feitelijk gewoon een stelletje buikige hitjes. Vergelijk dat eens met de volle, natte en zandige weides in Nederland.
Zou ik met een vierspan mustangs proberen een marathon te rijden, dan kom ik van een koude kermis thuis. Ze hebben de bespiering, noch de souplesse, noch het uithoudingsvermogen om dat te volbrengen.
Waarom kan het hollandse sportpaard dat dan wel? Het antwoord is gerichte training, bescherming en opbouw naar de wedstrijden. Ofwel voer, dekens in combinatie met vachtverzorging (scheren), training in combinatie met een veilige stal om uit te rusten, beenbescherming en dekens tijdens transport, voedingsupplementen tijdens uitputtende (soms ) meerdaagse wedstrijden etc.
Daarbovenop komt dat de 'wil om te winnen' in het paard is gefokt. Uit het gedrag van het paard dat de overwinningsronde loopt met een oranje lint blijkt duidelijk dat hij weet dat hij 'gewonnen' heeft.
Wij hebben zelf fokmerries die 'paard' mogen zijn, en sportpaarden die we helpen en beschermen waar mogelijk. Het is dus niet altijd of - of maar kijken wat dat specifieke paard nodig heeft, om te volbrengen wat jij van hem vraagt.

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 11:11

Arabesk schreef:
Jij lees niet.
Nergens beweert NB iets over eelt, het afharden van de hoeven wordt VERGELEKEN met het krijgen van eelt op je handen. Tuurlijk ben je in het begin gevoelig, maar dat kost tijd.

Wat lees ik dan niet?
Ik bedoel namelijk ook de vergelijking met eelt, vandaar ook mijn leestekens Knipoog
Die vergelijking vind ik juist nergens op slaan, net zoals de benaming van de hielen en andere zaken... Dit klopt gewoon niet en zo geef je verkeerde informatie en veronderstellingen en krijg je allerlei rare toestanden.

Gelukkig heeft niet elke KWPN-er zwakke hoeven, dat beweer ik ook nergens.
Het gaat juist om de zwakkere gevallen, de gevallen die in de natuur niet zouden overleven.

En echt hoor, ik heb verhalen gelezen van natuurlijke bekappers die hun paard dwingen om over allerlei pijnlijke zaken te lopen om zo de hoeven zogenaamd hard te maken....dit gaat van binnenuit en heeft tijd nodig.
Door pijn stagneert juist een goede groei van de hoef..

Ik snap dat radicale van mensen niet zo....
Dat ijzers altijd afgewezen moeten worden..

Farrier, ik denk dat er 3 soorten mensen zijn.
2 zijn er doorgeslagen naar de uiterste zijden (compleet natuurlijk en het paard geen paard meer laten zijn met allerlei ditjes en datjes) en er zijn gelukkig nog mensen die kijken naar het individuele paard. Wat is voor dit paard op dit moment het beste? Het zoeken naar een gulde middenweg.....

Toen het spontaan 15 graden ging vriezen en mijn paard nog geen goed ontwikkelde wintervacht had, kreeg hij lekker een dekentje op.
Toen het heel slecht ging met zijn hoeven, kreeg hij ter ondersteuning een ijzer.
Toen hij zand ging eten, kreeg hij extra mineralen, etc....
Kijk naar het paard en handel dan zoals jij denkt dat goed is..
Het paard van mijn vriend krijgt geen wintervacht en heeft hetconstant koud, dus die heeft lekker de hele winter een deken op.
Ook loopt hij niet rad zonder ijzers door een afwijking in de gewrichten. Dus dit paardje loopt lekker op goed passende ijzers..

En zoals ieder paard anders is, zo is ook ieder mens anders.
Ieder denkt het op zijn manier goed te doen, maar een kritische blik kan af en toe geen kwaad.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 11:52

farrier schreef:
Degene die een lief paardje hebben, liefst in de wei, daarbij alles afwijzend wat zij zelf als niet wenselijk zien. Dekens, scheren, bitten, ijzers krachtvoer etc.
Mensen met paarden als topatleten. Deze paarden doen dingen die buiten de natuurlijke mogelijkheden van het paard vallen. Om dit te bewerkstelligen, wordt het paard beschermd tegen invloeden van buitenaf.
Er wordt vaak geschermd met het natuurlijke gedrag van mustangs in amerika. Helaas zijn de omstandigheden niet vergelijkbaar. Ja zij leggen per dag zo'n 35 km af om te fourageren, maar voornamelijk in stap, op een droge rotsige ondergrond. Ten opzichte van onze hollandse sportpaarden zijn zij armbespierd en beperkt in hun bewegingsmechanisme. feitelijk gewoon een stelletje buikige hitjes. Vergelijk dat eens met de volle, natte en zandige weides in Nederland.
Zou ik met een vierspan mustangs proberen een marathon te rijden, dan kom ik van een koude kermis thuis. Ze hebben de bespiering, noch de souplesse, noch het uithoudingsvermogen om dat te volbrengen.
Waarom kan het hollandse sportpaard dat dan wel? Het antwoord is gerichte training, bescherming en opbouw naar de wedstrijden. Ofwel voer, dekens in combinatie met vachtverzorging (scheren), training in combinatie met een veilige stal om uit te rusten, beenbescherming en dekens tijdens transport, voedingsupplementen tijdens uitputtende (soms ) meerdaagse wedstrijden etc.
Daarbovenop komt dat de 'wil om te winnen' in het paard is gefokt. Uit het gedrag van het paard dat de overwinningsronde loopt met een oranje lint blijkt duidelijk dat hij weet dat hij 'gewonnen' heeft.
Wij hebben zelf fokmerries die 'paard' mogen zijn, en sportpaarden die we helpen en beschermen waar mogelijk. Het is dus niet altijd of - of maar kijken wat dat specifieke paard nodig heeft, om te volbrengen wat jij van hem vraagt.

En dan vraag ik me (voor de zoveelste keer) af hoe jij dan verklaart dat er toch mensen zijn die met onbeslagen paarden aan topsport doen. Uitzonderingen?

Citaat:
Deze paarden doen dingen die buiten de natuurlijke mogelijkheden van het paard vallen.

Het is een ander verhaal, maar dat bedoel ik nou. Is het niet immoreel om dingen van een levend dier te vragen die eigenlijk buiten zijn natuurlijke mogelijkheden vallen?
Pleit dit niet juist voor natuurlijk bekappen? Zo voorkom je dat mensen teveel in 1 keer van hun paard vragen (en ik denk dat ze met een goede bekapping uiteindelijk zelfs meer van hun paard kunnen vragen) en de paarden die echt zwakke hoefjes hebben zullen niet gedwongen worden tot dingen die ze eigenlijk niet kunnen. De ontwikkeling op de lange termijn zou zijn dat goede hoeven ook weer een eis worden bij de fokkerij.

Ik ben nog met mezelf in discussie over de vergelijking van ijzers met het spuiten van hormonen. Deze vergelijking gaat ver, heel ver, maar toch, ik zie niet echt een groot verschil.

Voor allebei geldt:
Ik wil iets bovennatuurlijks van mijn paard --> Ik heb geen geduld om hem te trainen --> ik doe iets onnatuurlijks met mijn paard zodat hij sneller bovennatuurlijke prestaties kan leveren.

Die gedachte suist nu al een tijd door mijn kop. Graag hoor ik wat TB'ers er van vinden.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 12:19

arno8 schreef:
En dan vraag ik me (voor de zoveelste keer) af hoe jij dan verklaart dat er toch mensen zijn die met onbeslagen paarden aan topsport doen. Uitzonderingen?

Ik denk dat als je het statistisch ga bekijken.....Ja, uitzonderingen.

arno8 schreef:
Voor allebei geldt:
Ik wil iets bovennatuurlijks van mijn paard --> Ik heb geen geduld om hem te trainen --> ik doe iets onnatuurlijks met mijn paard zodat hij sneller bovennatuurlijke prestaties kan leveren.

Leuke stelling. Ik denk dat je het stukje geen geduld om te trainen er al uit kan halen. Als we gaan praten over bovennatuurlijk (wat ik persoonlijk een beetje een overtrokken benaming vind) dan komen we terecht bij de topsport. Topsport= heel veel trainen, anders kom je er niet.
De geleverde prestaties komen dan ook niet sneller, maar het paard kan m.b.v eventuele hulpmiddelen de gevraagde prestaties aan. Het is echt niet zo dat je een ijzer er onderslaat en binnen een week heb je gran prix-niveau.

Jouw vraag is eigenlijk moeten/kunnen/mogen we dat soort prestaties vragen van je paard? Dat is een ethische discussie. Ik vind dat je het kan en mag vragen. Sterker nog een paard dat "niet lekker in zijn vel zit" kan geen topprestatie leveren. Slecht,zowel mentaal als fysiek, zal het paard zich dus zeker niet voelen.

Ik heb nu ook nog een vraag. Wat is nu daadwerkelijk het verschil tussen goed tradioneel bekappen en goed natuurlijk bekappen? Alleen het bekappen dus, ijzers laten we even buiten beschouwing. Volgens mij zijn de verschillen niet eens zo heel erg groot.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 12:47

fransje23 schreef:
arno8 schreef:

Ik moet eerlijk zeggen dat ik me niet erg verdiept heb in traditionele bekapping.
Wat ik wel begrepen heb is dat er (slechte) hoefsmeden zijn die, als ze geen ijzer hoeven te plaatsen, een hoef bekappen alsof er een ijzer onder moet komen en vervolgens de hoef zo achterlaten. Maar goed, dat zijn slechte hoefsmeden waar je net zo goed voor op moet passen als voor slechte NB'ers.

De grote lijnen zullen denk ik niet zo heel veel verschillen maar die kleine verschillen maken wel dat de hoef anders gebruikt wordt. Mijn nieuwe bekapper is wel enorm secuur. Per paard is ze ongeveer 1,5 a 2 uur bezig. Ik geef meteen toe dat het een vooroordeel is, maar ik denk niet dat een hoefsmid, als hij geen ijzers hoeft te slaan, zo veel tijd aan een paard zal besteden. Het verschil zie je ook terug in de prijs, maar je kunt moeilijk van iemand vragen om voor 15 euro twee uur met een paard bezig te zijn (ze vraagt trouwens 30 euro per paard).

Een belangrijk verschil is de straal. Bij TB wordt die vaak teruggesneden (had ik begrepen), bij NB is dat not done, tenzij je ziet dat het paard hinder ondervindt van teveel druk op de straal.

Bij NB is de zool de richtlijn, hoe dat bij TB zit, daar hoor ik steeds iets anders over dus dat weet ik niet meer. Ik hoor het graag!

Door de zool aan te houden komt het hoefbeen recht te staan, krijgt de straal contact met de grond en verloopt de afwikkeling beter.

Volgens mij komen de echte grote verschillen pas als zich problemen voordoen. TB schakelt dan sneller (niet altijd) over op ijzers dan NB ooit zal doen.
Ook is er een heel andere visie op het oplossen van problemen, een voorbeeld: hoefkatrol ontsteking. Het idee achter TB is: de hielen hoog zetten, zodat er minder druk op de pees komt te staan bij het afwikkelen. Klinkt op zich logisch.
NB zegt juist: dat is het probleem niet, een pees kan veel hebben, maar als hij eerst slap wordt en dan opeens gespannen wordt, dat is wat hem kapot maakt. Een paard met hoge hielen, zal deze (volgens NB) gaan ontlasten omdat de druk van die (te) hoge hielen pijn doet. Daardoor landt het paard (soms) op de toon. Daardoor is de pees eerst ontspannen of los, bij de landing wordt hij in een ruk strak gespannen waardoor hij kan scheuren, en daarna is de pees weer los.

De NB-oplossing is dus het verlagen van de hielen (voor zover de zool dat toelaat). Omdat ze lager zijn, staat er niet veel druk op en zal het paard ze niet ontlasten, daardoor landt hij sneller op de hielen en worden er geen plotselinge rukken aan de pees gegeven.

In het cursusboek van de hoefnatuurlijk vergelijken ze de pees met een velletje papier. Als je die aan beide uiteinden vastpakt en langzaam gaat trekken, is het behoorlijk lastig om het papier te scheuren. Maar als je het papier eerst bol maakt en dan in een ruk je handen uit elkaar haalt, scheurt het zo door.

fransje23 schreef:
arno8 schreef:

Ja natuurlijk zijn het statistisch gezien uitzonderingen, het idee van het moderne natuurlijk bekappen bestaat nog maar iets van tien jaar. Maar het is wel in opkomst. Dat vind ik zo belangrijk: verandering. Stel dat er 5 jaar geleden 50 mensen waren die in de topsport aan NB deden en nu nog maar 2, dan kun je zeggen dat het een rage was die zijn beste tijd gehad heeft. Maar het neemt juist toe, steeds meer mensen zien de voordelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 13:09

farrier schreef:

Beetje denigrerend over paardeneigenaren die niet aan topsport doen, ben je wel farrier! Maar goed, tis jouw denkwijze blijkbaar.

Verder vergeet je in je quote "het derde soort" en dat is de grootste groep, namelijk mensen die een (lief?) paard(je?) hebben en er wedstrijden mee rijden op B, L, M of Z niveau. Deze paarden en pony's zijn echt geen "topatleten" Knipoog. Toch wordt er als zodanig mee omgegaan: staan veel op stal, krijgen kilo's krachtvoer, veel te weinig ruwvoer, dekens op, ijzers onder etc.
En juist deze manier van paarden houden zorgt ervoor dat de hoeven verzwakken, en niet zozeer de fok. Want in de praktijk is gebleken dat veel "zwakke" en "niet-zonder-ijzers-kunnende" hoeven na het verwijderen van de ijzers en goede natuurlijke bekapping en onderhoud, weer sterk en gezond worden.

farrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 17:24

Ik geloof niet dat ik denigrerend over paardeneigenaren ben. Iedereen moet met zijn paarden omgaan zoal hij / zij wil. No problemo.
Ik ben hoefsmid, en mijn vak is paarden beter laten lopen, meer kunnen laten doen door ze hulpmiddelen aan te reiken.
Zolang paarden het aangeboden werk leuk vinden, mag je dat van ze vragen. Dat is voor mij geen etisch dilemma. Ik ken genoeg verhalen van sportpaarden die na hun carriere buiten in een wei met gezelschap gezet werden en toch wegkwijnde.
De meeste sportpaarden kunnen eenvoudigweg niet zonder ijzers. Aangespannen gebruikte paarden meestal ook niet, tenzij de eigenaar ervoor kiest geen kilometers te maken. Verder wordt ijzer gebruikt voor fixatie van de hoef, na het correct bekappen.
arno8, verdiep je eens werkelijk in de anatomie van de ondervoet en de beweging daarvan. jouw verhaal klopt van geen kanten.
De 'marketing' van nb is gestoeld op amerikaanse ideeen over het aan de man brengen van produkten. Denk maar aan de shop programma's op de commerciele zenders. Juist in dit marketingdenken passen belachelijke vergelijkingen van pezen met een vel papier of een stoomwals over zooltjes laten rijden. Spectaculair maar volkomen bezijden de zaak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 17:33

Effe tussendoor hoor Haha! :
farrier schreef:
Ik geloof niet dat ik denigrerend over paardeneigenaren ben. Iedereen moet met zijn paarden omgaan zoal hij / zij wil. No problemo.

En daarvoor:
farrier schreef:
EN:
Mensen met paarden als topatleten.

Je zou je eigen posts 'es vaker terug moeten lezen farrier! Haha!

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 20:54

Wat kun je toch met geweldige argumenten komen farrier. Maar toevallig heb ik vandaag een eendagscursus Argumenteren gevolgd, dus zet je schrap, hier komt mijn antwoord:

Farrier, jouw verhaal klopt van geen kanten.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 00:12

@Arno:Jou argument is net zo sterk als je verhaal, wat waarschijnlijk ook is ontstaan na een eendagscursus.Wat Farrier verteld is wetenschappelijk bewezen en aan de praktijk getoetst,jouw praatje is hear&say,je,,kennis''van de anatomie van het paardebeen zwaar overschat...vooral door jezelf!Wel eens van een voetas &beenas gehoord?dat dacht ik al.
Wat jij paarden wil aandoen is vergelijkbaar met het plaatsen van een zool van 5 centimeter,alleen onder de bal van je voet.
Kun je je dat voorstellen, loopt lekker he?natuurlijk plaatst hij z'n voeten verder weg,t'arme dier kan niet anders....
Ook ik ben gediplomeerd,en ik zal je vertellen,het eerste wat je leert over bekappen,is een goede verbinding maken tussen zool en wand,kijken hoe het paard land op zijn voet van nature,en niet proberen dit te veranderen.By the way, ik ben in de gelukkige omstandigheden geweest om wilde en semi-wilde paarden in verschillende omstandigheden te kunnen bestuderen.
IK zal je vertellen,die voeten lijken van geen kant op wat jullie N.Bers voor een natuurlijke voet proberen te verkopen.
Begrijp me goed, het liefst laat ik mijn paarden zonder ijzers lopen,deze kunnen dat ook,muv slidingplates in het seizoen en daar buiten zonder.Ik bekap alleen nog maar, bij mijn klanten,waarom?omdat ik hier meer aan overhoud, en mijn klantenbestand over het algemeen recreanten zijn met weinig fysieke eisen in de zin van arbeid op het harde,de bak en het bos is waar deze paarden hun ruiters plezier verschaffene.Ga je echter klasse 3 of 4 endurance rijden met veel kilometers(100 tot 125) in de week, en dan je wedstrijden,dan houd de hoef dit niet bij kwa groei( done that).
Wil je een slidingstop maken,zul je om de gewrichten te sparen een plate moeten gebruiken. Cool Duivel
Ga nou eens met het zelfde fanatisme, je verdiepen in t.b en waarschijnlijk kom je dan tot andere conclusies.Keep an open mind! Ach gut

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 11:07

Bij NB leer je trouwens ook om te kijken naar hoe het dier loopt, en hoe de hoef uit zichzelf zou willen vormen en daar niet teveel van af te wijken.
Wat veel hoefsmeden hier doen is juist snijden in de hoef totdat deze de vorm heeft uit de boekjes (met een precies zoveel graden voet as e.d.) en helemaal niet gekeken hebben naar hoe het dier nou loopt/staat.

Dat vind ik zo mooi van NB, elke paard heeft een eigen 'natuurlijke' hoef (elk paard is anders) en dat moet je aanhouden.

Overigens kan je prima grote afstanden afleggen, zeker met de endurance waar het meeste over zand gaat. In Frankrijk had geen enkel paard ijzers (40 paarden) en die liepen bij elkaar toch wel zo'n 90 km op een dag (overdag bosritjes en savonds lange strandritten) Daarbij moesten we veel over grind/asfalt en natuurlijk ook zand, ze hadden alle perfecte hoeven, en we hebben ze daar echt niet op gefokt/gekocht ofzo. We kochten juist vaak kneusjes van de paardenmarkt. Maar wij veranderde nooit wat aan de hoef, het enige wat we deden was goed afronden, de rest ging vanzelf.

En we hadden ook een stel trekpaarden die voor zo'n enorme huifkar liepen, de hele dag, geen enkel paard met ijzers hoor. En wel loei sterke hoeven, maar zeker niet te kort.
En de gemiddelde leeftijd lag in de 30, en ze werden vaak in het laatste jaar nog gereden, meeste stierven aan hartaanval of haalde de winter gewoon niet van ouderdom. Moet wel zeggen dat al deze paarden nog nooit een stal hebben gezien, en leefde op een dieet van wild gras/hooi en stokbrood Lachen

Farrier, niet zo afwijzend over de mustangs zeg!! Ik denk wel zeker dat die een vierspan wedstrijd met gemak uit lopen, het zijn juist hele geharde paarden, met een enorm uithoudingsvermogen! Ik heb er jaren 2 gehad, illegaal geimporteerd door ene handelaar in frankrijk en toen bij mij terecht gekomen omdat ze volgens hem niet in te rijden waren, maar dat waren hele beste ponys!!! Enorm uithoudingsvermogen, super gestel! Okay, het zijn geen ballet dansers zoals de lippizaners maar bijv, springen konden ze als de beste, incl de korte wendingen, dus zo onsoepel zijn ze ook niet.
En ik vind het onzin dat alleen een paard met dekens in een stal goede prestaties neer kan zetten; sterker, ik denk dat in het weiland ze veel soepeler blijven. En die dekens, als je scheert haal je de bescherming van de spieren juist weg. Een deken lost dat maar half op, deze is namelijk kunst en een paard kan niet met zijn gedachte het deken bedienen, iets wat ie met zn vacht wel kan. Mijn paard levert ook hoge prestaties (springen, western, endurance) en staat toch echt 24/ in het land zonder deken. En ze is springgefokt, dus wel een sport paard, alleen te klein gebleven. Het is ook een body builder, en enorm soepel.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 11:07

CherokeeChum schreef:
.By the way, ik ben in de gelukkige omstandigheden geweest om wilde en semi-wilde paarden in verschillende omstandigheden te kunnen bestuderen.
IK zal je vertellen,die voeten lijken van geen kant op wat jullie N.Bers voor een natuurlijke voet proberen te verkopen.

Oh? En steeds als ik plaatjes zie van wilde paarden lijken die hoeven toch verdacht veel op de voorbeeldhoefjes?
Waar heb jij die paarden bestudeerd?
Heb je net zoveel onderzoek naar wilde paarden gedaan als Jaime Jackson?
Hoe komt het dat hij totaal andere hoeven ziet?

CherokeeChum schreef:
@Arno:Jou argument is net zo sterk als je verhaal, wat waarschijnlijk ook is ontstaan na een eendagscursus.Wat Farrier verteld is wetenschappelijk bewezen en aan de praktijk getoetst,jouw praatje is hear&say,je,,kennis''van de anatomie van het paardebeen zwaar overschat...vooral door jezelf!

Geloof me, ik overschat mijn kennis niet, ik laat me niet voor niets iedere 8 weken controleren en als ik niet helemaal zeker ben van een bekapping nog vaker.
Dat is een van de redenen dat ik hier in discussie ga. Als ik nou logisch klinkende argumenten tegen NB zou tegenkomen dat ik denk: verrek, het kan echt niet, dan kan ik dat uit gaan zoeken.

Dat iets wetenschappelijk bewezen is, zegt mij niet zo veel. Alles is wetenschappelijk te bewijzen. "Chocola is gezond" kopte de krant laatst. Tja, ergens in chocola zit dus een bepaald stofje dat gezond zou kunnen zijn. Maar in chocola zit ook een heleboel troep.

Natuurlijk bekappen toets ik zelf aan de praktijk en ik heb goede resultaten. Ik heb al een keer meegemaakt dat een vriendin belde dat haar paard hoefbevangen was. Ik zei toen dat ze een prof. NB'er moest bellen, maar die konden niet binnen 1 dag komen. Ik heb de voorhoeven van de fjord toen zelf bekapt. De dierenarts keek naar de hoeven en was erg onder de indruk. Ook zei hij dat ik de achterhoeven ook zo moest bekappen.

Ander geval: ik was bij iemand op bezoek, bleek er een shet hoefbevangen op de grond te liggen. Weer voorhoeven bekapt. Volgende dag kwam de dierenarts (een andere dierenarts) en die gaf complimenten aan de bekapper en toen ze hoorde dat het geen prof. bekapper was, wilde ze weten welke cursus ik had gedaan.

Zitten die dierenartsen er met hun 7 jaar universiteit naast?

De praktijk bewijst dat steeds meer mensen overschakelen op N.B. en er niet meer van terug komen.
Hoe leg je dat uit als het inderdaad niet kan?

Dat je geen sliding stop zonder ijzers kunt maken, dat klopt.
Maar ik heb er ook geen behoefte aan om dat te doen, ik vind het tegennatuurlijk en onjuist om dat van een paard te vragen. Ook al heeft hij er plezier in. Dravers hebben er ook plezier in om op hun 1e voor een karretje uit te rennen, maar goed voor de rug is het niet.

Grote ritten van 125 kilometer zonder ijzers, dat zal bij de zwakkere rassen niet gaan (daar hebben jullie me ondertussen wel van overtuigd) maar dan zijn er ook nog hoefschoenen. En daarbij: hoeveel procent van de ruiters wil iedere week zo'n afstand afleggen? Ik denk dat er een heleboel paarden zijn waarbij NB heel makkelijk toe te passen is.

farrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 11:25

Ik wist waar het was, maar moest even zoeken: Dit citaat komt uit Doktor Vlimmen, geschreven door Mr. A. Rootheart in de jaren 1920:
Maar wij zijn wetenschappelijk, weet je, en we komen met een ijselijk geleerd gezicht bij onze eerste patiënt, een maaltje, dat maar niet wil kalven, ofschoon tien boeren zich de rug hebben kromgetrokken om te constateren, dat de gehele geboorteweg is verscheurd en de bekkenbeenderen gebroken….. En alle geleerdheid culmineert in het werkwoord slachten….
“Daor hebbe we’m nie vur laote komen” zeggen de boeren……
En de volgende patiënt is een koe, die al een half jaar hoest en spelt, vel over been, waar de tubercelose straalsgewijze uitloopt. “Meneer dokter zal d’r wel raod op wete”, zeggen ze, en daar staat hij met zijn Utrechtse geleerdheid…… “Da manneke kent er nie veul van” zegt de veehouder. : ’t enige wat ie weet te vertellen is: laote slachte!” en hij gaat terug naar de veeverloskundige kwakzalver wiens hele studie bestaat uit het lezen (of niet eens) van “ de bekwame veearts “ door Dr. H.M. Kroon, een boekje van ‘n 80 pagina’s, de plaatjes inbegrepen. Tegen een daggeldersloontje neemt hij alle klanten weg, want wat hij veel beter weet dan de jonge veearts, is, hoe hij met de boeren moet praten, en praten is 99,9% van alle charlatanerie….. In dit geval zegt hij: “O, als ge dieje snotneus er niet bij geroepe had en eerst bij mij gekomen waart, zou d’r allicht nog iets aon te doen zijn geweest, mar nou is ’t te laot. Ik heb al zo veul van die gevallekes bij de hand gehad. Zo iets leer-de nie op ’n schooltje”.
En de wet doet er niks tegen, die is gestemd door kamerprenten van het jaar 1870 na Christus…..
Einde quote

Maak van het boekje van Dr. H.M. Kroon een instructievideo nb en de analogie is duidelijk. Naast de veearts is nog steeds de holistisch healer actief, met een naar eigen zegge "gave onverpest door opleiding" die na handoplegging constateerd dat de dierenarts ernaast zit en dat het de nieren zijn.
De dierenartsen zijn er nog steeds, over 80 jaar zal de hoefsmid nog steeds zijn goede werk doen, is praten nog steeds 99,9% van alle charlatanerie en doet de regering nog steeds niets om dieren te beschermen..

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 12:08

arno8 schreef:
Oh? En steeds als ik plaatjes zie van wilde paarden lijken die hoeven toch verdacht veel op de voorbeeldhoefjes?

Wat ik mij afvraag, ik heb de boeken van meneer Jackson niet gelezen, heeft hij alleen onderzoek gedaan bij mustangs in Noord-Amerika? Of ook bijv bij de Brumby's in Australie?
Zo ja, zou het niet zo kunnen zijn dat de hoeven van het paard zich aanpassen aan hun leefomgeving? Dat lijkt mij in ieder geval aannemelijk.
Zou het dan ook niet zo kunnen zijn dat als wij hoeven nabootsen die lijken op die van paarden die op een droge, rotsige bodem leven, er iets niet helemaal goed gaat?
In Nederland heb je vaak een natte zompige bodem misschien vraagt dat een andere kijk?

@arno: leuk van je goede resultaten. Persoonlijk zou echt nooit een hoefbevangen paard laten bekappen door een amateur (van welke stroming dan ook). Bij paardeneigenaren die zulke dingen doen krap ik toch altijd even achter mijn oor. Gezien het feit dat je jezelf zo vaak laat controleren vind ik het ook een rare stap van je.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 12:38

farrier schreef:
Ik wist waar het was, maar moest even zoeken: Dit citaat komt uit Doktor Vlimmen, geschreven door Mr. A. Rootheart in de jaren 1920:
Maar wij zijn wetenschappelijk, weet je, en we komen met een ijselijk geleerd gezicht bij onze eerste patiënt, een maaltje, dat maar niet wil kalven, ofschoon tien boeren zich de rug hebben kromgetrokken om te constateren, dat de gehele geboorteweg is verscheurd en de bekkenbeenderen gebroken….. En alle geleerdheid culmineert in het werkwoord slachten….
“Daor hebbe we’m nie vur laote komen” zeggen de boeren……
En de volgende patiënt is een koe, die al een half jaar hoest en spelt, vel over been, waar de tubercelose straalsgewijze uitloopt. “Meneer dokter zal d’r wel raod op wete”, zeggen ze, en daar staat hij met zijn Utrechtse geleerdheid…… “Da manneke kent er nie veul van” zegt de veehouder. : ’t enige wat ie weet te vertellen is: laote slachte!” en hij gaat terug naar de veeverloskundige kwakzalver wiens hele studie bestaat uit het lezen (of niet eens) van “ de bekwame veearts “ door Dr. H.M. Kroon, een boekje van ‘n 80 pagina’s, de plaatjes inbegrepen. Tegen een daggeldersloontje neemt hij alle klanten weg, want wat hij veel beter weet dan de jonge veearts, is, hoe hij met de boeren moet praten, en praten is 99,9% van alle charlatanerie….. In dit geval zegt hij: “O, als ge dieje snotneus er niet bij geroepe had en eerst bij mij gekomen waart, zou d’r allicht nog iets aon te doen zijn geweest, mar nou is ’t te laot. Ik heb al zo veul van die gevallekes bij de hand gehad. Zo iets leer-de nie op ’n schooltje”.
En de wet doet er niks tegen, die is gestemd door kamerprenten van het jaar 1870 na Christus…..
Einde quote

Maak van het boekje van Dr. H.M. Kroon een instructievideo nb en de analogie is duidelijk. Naast de veearts is nog steeds de holistisch healer actief, met een naar eigen zegge "gave onverpest door opleiding" die na handoplegging constateerd dat de dierenarts ernaast zit en dat het de nieren zijn.
De dierenartsen zijn er nog steeds, over 80 jaar zal de hoefsmid nog steeds zijn goede werk doen, is praten nog steeds 99,9% van alle charlatanerie en doet de regering nog steeds niets om dieren te beschermen..

Wat een bizarre vergelijking, NB heeft totaal 100% helemaal niets met holistische healers of andere kwakzalverij te maken. Daarbij slaat de quote echt helemaal nergens op. Als die twee dierenartsen nu zouden zeggen: "hij heeft verkeerd bekapt en nu is het slechter geworden". En de paardeneigenaren zouden reageren met: "Oh, die dierenarts is ook dom, we hadden het bij die amateur bekapper moeten laten". DAN, DAN zou die vergelijking niet totale onzin zijn.
Maar nu is het zo dat de dierenartsen met 'hun geleerde gezicht' dus zeggen: goed gedaan, die bekapping.

Jij blijft maar suggereren dat amateur NB'ers als ik beweren net zo veel kennis als jij te hebben. Ga toch weg!
Mijn bekapper, die heeft misschien ook niet zo veel kennis als jij. Maar wel andere kennis. Ik wed dat zij dingen weet die jij niet weet. Ik vermoed dat zij mijn paarden zorgvuldiger bekapt dan jij zou doen. Wat vraag jij voor een bekapping? De meeste hoefsmeden rekenen zo'n 15 euro. Ik zie niet voor me dat een hoefsmid voor 15 euro 2 uur aan mijn paard gaat zitten werken.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 12:42

arno8 schreef:
De meeste hoefsmeden rekenen zo'n 15 euro.

Voor dat geld ga ik maar naar jouw regio verhuizen. Ik weet niet hoe je aan die € 15,- komt maar bij ons in de buurt betaal je bijna het dubbele voor bekappen.

hafgirl15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 12:51

Wat maakt de prijs nou weer uit...
Bekappen is bij ons zon 25 euro, er word gewoon bekapt en de paarden hebben nergens last van. Mijne staat op ijzers en loopt daar al jaren zonder problemen op. No- way dta ik die ijzers eronder weg laat halen.
Arno8, jij bent niet aan het discusseren, jij bent anderen aan het overtuigen van jouw gelijk.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 12:56

fransje23 schreef:
arno8 schreef:

Wat ik mij afvraag, ik heb de boeken van meneer Jackson niet gelezen, heeft hij alleen onderzoek gedaan bij mustangs in Noord-Amerika? Of ook bijv bij de Brumby's in Australie?
Zo ja, zou het niet zo kunnen zijn dat de hoeven van het paard zich aanpassen aan hun leefomgeving? Dat lijkt mij in ieder geval aannemelijk.
Zou het dan ook niet zo kunnen zijn dat als wij hoeven nabootsen die lijken op die van paarden die op een droge, rotsige bodem leven, er iets niet helemaal goed gaat?
In Nederland heb je vaak een natte zompige bodem misschien vraagt dat een andere kijk?

Hoeven van een paard passen zich inderdaad aan aan hun leefomgeving. NB'ers bootsen geen hoeven van paarden op een rotsige bodem na, ze bootsen alleen de slijtage die zo'n bodem geeft na. Daardoor passen de hoeven zich aan en worden sterker. Sterker dan nodig zou zijn op de zachte grond van Nederland. Maar er is ook asfalt, daarom komt het toch goed van pas. Dat de hoeven misschien te sterk zijn, zie ik zelf niet als een probleem.
De natuurlijke omgeving van een paard is harde ondergrond, vandaar dat ze hoeven hebben. Nederland is dus een onnatuurlijke omgeving voor een paard. Daarom proberen NB'ers de natuurlijke slijtage na te bootsen, zodat hun paarden toch die voordelen van een natuurlijke slijtage genieten.

fransje23 schreef:
@arno: leuk van je goede resultaten. Persoonlijk zou echt nooit een hoefbevangen paard laten bekappen door een amateur (van welke stroming dan ook). Bij paardeneigenaren die zulke dingen doen krap ik toch altijd even achter mijn oor. Gezien het feit dat je jezelf zo vaak laat controleren vind ik het ook een rare stap van je.

Dat is makkelijk gezegd, "Ik krab achter mijn oor als iemand zijn paard door een amateur laat bekappen".
Stel nou dat je in een enorm klein dorp woont, waar je niet zomaar een hoefsmid kunt vinden die langs wil komen. Stel nou dat het zondag is en je pony is bevangen.
Ga je netjes afwachten totdat het maandag is? En kijken of je dan ergens een hoefsmid vandaan kunt halen?
Ik verzette mij eerst ook hoor, ik dacht, die vindt wel een bekapper, maar niet dus. Bij een hoefbevangenheid (ik hoop dat de hoefsmeden het hier wel mee eens kunnen zijn) moet je snel handelen. De toon moet dan snel ingekort worden. En ik heb ook niet voor niks gezegd dat er snel een dierenarts naar moest komen kijken. NB is niet zo ontzettend moeilijk trouwens, als je de zool aanhoudt doe je het al snel goed.

Hoefbevangenheid = handelen, meteen. De details komen later.
Die controles die ik uit laat voeren, zijn voor de lange termijn effecten. Stel dat ik de echte zool niet aanhoud, stel dat ik een ietsjepietsje scheef vijl, dan is het fijn als een NB'er zegt: pas op, als je zo door gaat komt dat been scheef te staan.

Aangezien de hoefbevangen paarden al snel door de dierenarts gecontroleerd werden, hoefde ik me over langetermijn foutjes geen zorgen te maken.
Laatst bijgewerkt door arno8 op 02-07-06 12:59, in het totaal 1 keer bewerkt

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 12:59

hafgirl15 schreef:
Wat maakt de prijs nou weer uit...
Bekappen is bij ons zon 25 euro, er word gewoon bekapt en de paarden hebben nergens last van. Mijne staat op ijzers en loopt daar al jaren zonder problemen op. No- way dta ik die ijzers eronder weg laat halen.
Arno8, jij bent niet aan het discusseren, jij bent anderen aan het overtuigen van jouw gelijk.

Dat is jouw mening Haha!
Prima dat je paard op ijzers loopt, veel plezier er mee.
Mijne loopt er niet op, hoop dat ik er ook plezier mee mag hebben.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 13:05

Wat ik nu wel eens van de hoefsmeden wil weten:

Jullie zien heel veel paarden. Komen jullie weleens mensen tegen die al een jaar hun paard natuurlijk bekappen, onder begeleiding van een goede NB'er (AANHCP gecertificeerd of iemand met een volwaardige hoefsmidopleiding die zich om heeft geschoold tot natuurlijk bekapper) en waarbij het paard niet vooruit is gegaan?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 13:22

arno8 schreef:
Hoefbevangenheid = handelen, meteen. De details komen later.

Ben ik met je eens, dus een dierenarts bellenen geen amateur bekapper die je toevallig kent.
Dat jij moest zeggen dat ze een dierenarts moesten bellen vind ik nog vreemder.
Als je trouwens een goed conatc hebt met je hoefsmid komt die ook bij een spoedgeval.