Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Arabesk schreef:wie geeft even de link van dat wetenschappelijke artikel van die hoefsmid over hoge hielen?
Bovendien wil ik je dit plaatje uit Van Nassau niet onthouden:
Een paard met bijna geen verzenen in zijn eigen boek!
en deze komt uit strasser:
Arabesk schreef:Jij lees niet.
Nergens beweert NB iets over eelt, het afharden van de hoeven wordt VERGELEKEN met het krijgen van eelt op je handen. Tuurlijk ben je in het begin gevoelig, maar dat kost tijd.
farrier schreef:De posts teruglezend denk ik dat er twee soorten paarden eigenaren zijn:
Degene die een lief paardje hebben, liefst in de wei, daarbij alles afwijzend wat zij zelf als niet wenselijk zien. Dekens, scheren, bitten, ijzers krachtvoer etc.
Mensen met paarden als topatleten. Deze paarden doen dingen die buiten de natuurlijke mogelijkheden van het paard vallen. Om dit te bewerkstelligen, wordt het paard beschermd tegen invloeden van buitenaf.
Er wordt vaak geschermd met het natuurlijke gedrag van mustangs in amerika. Helaas zijn de omstandigheden niet vergelijkbaar. Ja zij leggen per dag zo'n 35 km af om te fourageren, maar voornamelijk in stap, op een droge rotsige ondergrond. Ten opzichte van onze hollandse sportpaarden zijn zij armbespierd en beperkt in hun bewegingsmechanisme. feitelijk gewoon een stelletje buikige hitjes. Vergelijk dat eens met de volle, natte en zandige weides in Nederland.
Zou ik met een vierspan mustangs proberen een marathon te rijden, dan kom ik van een koude kermis thuis. Ze hebben de bespiering, noch de souplesse, noch het uithoudingsvermogen om dat te volbrengen.
Waarom kan het hollandse sportpaard dat dan wel? Het antwoord is gerichte training, bescherming en opbouw naar de wedstrijden. Ofwel voer, dekens in combinatie met vachtverzorging (scheren), training in combinatie met een veilige stal om uit te rusten, beenbescherming en dekens tijdens transport, voedingsupplementen tijdens uitputtende (soms ) meerdaagse wedstrijden etc.
Daarbovenop komt dat de 'wil om te winnen' in het paard is gefokt. Uit het gedrag van het paard dat de overwinningsronde loopt met een oranje lint blijkt duidelijk dat hij weet dat hij 'gewonnen' heeft.
Wij hebben zelf fokmerries die 'paard' mogen zijn, en sportpaarden die we helpen en beschermen waar mogelijk. Het is dus niet altijd of - of maar kijken wat dat specifieke paard nodig heeft, om te volbrengen wat jij van hem vraagt.
Citaat:Deze paarden doen dingen die buiten de natuurlijke mogelijkheden van het paard vallen.
arno8 schreef:En dan vraag ik me (voor de zoveelste keer) af hoe jij dan verklaart dat er toch mensen zijn die met onbeslagen paarden aan topsport doen. Uitzonderingen?
arno8 schreef:Voor allebei geldt:
Ik wil iets bovennatuurlijks van mijn paard --> Ik heb geen geduld om hem te trainen --> ik doe iets onnatuurlijks met mijn paard zodat hij sneller bovennatuurlijke prestaties kan leveren.
fransje23 schreef:arno8 schreef:En dan vraag ik me (voor de zoveelste keer) af hoe jij dan verklaart dat er toch mensen zijn die met onbeslagen paarden aan topsport doen. Uitzonderingen?
Ik denk dat als je het statistisch ga bekijken.....Ja, uitzonderingen.
fransje23 schreef:arno8 schreef:En dan vraag ik me (voor de zoveelste keer) af hoe jij dan verklaart dat er toch mensen zijn die met onbeslagen paarden aan topsport doen. Uitzonderingen?
Ik denk dat als je het statistisch ga bekijken.....Ja, uitzonderingen.
farrier schreef:De posts teruglezend denk ik dat er twee soorten paarden eigenaren zijn:
Degene die een lief paardje hebben, liefst in de wei, daarbij alles afwijzend wat zij zelf als niet wenselijk zien. Dekens, scheren, bitten, ijzers krachtvoer etc.
Mensen met paarden als topatleten. Deze paarden doen dingen die buiten de natuurlijke mogelijkheden van het paard vallen. Om dit te bewerkstelligen, wordt het paard beschermd tegen invloeden van buitenaf.
farrier schreef:Ik geloof niet dat ik denigrerend over paardeneigenaren ben. Iedereen moet met zijn paarden omgaan zoal hij / zij wil. No problemo.
farrier schreef:Degene die een lief paardje hebben, liefst in de wei, daarbij alles afwijzend wat zij zelf als niet wenselijk zien. Dekens, scheren, bitten, ijzers krachtvoer etc.
EN:
Mensen met paarden als topatleten.
CherokeeChum schreef:.By the way, ik ben in de gelukkige omstandigheden geweest om wilde en semi-wilde paarden in verschillende omstandigheden te kunnen bestuderen.
IK zal je vertellen,die voeten lijken van geen kant op wat jullie N.Bers voor een natuurlijke voet proberen te verkopen.
CherokeeChum schreef:@Arno:Jou argument is net zo sterk als je verhaal, wat waarschijnlijk ook is ontstaan na een eendagscursus.Wat Farrier verteld is wetenschappelijk bewezen en aan de praktijk getoetst,jouw praatje is hear&say,je,,kennis''van de anatomie van het paardebeen zwaar overschat...vooral door jezelf!
arno8 schreef:Oh? En steeds als ik plaatjes zie van wilde paarden lijken die hoeven toch verdacht veel op de voorbeeldhoefjes?
Waar heb jij die paarden bestudeerd?
Heb je net zoveel onderzoek naar wilde paarden gedaan als Jaime Jackson?
Hoe komt het dat hij totaal andere hoeven ziet?
farrier schreef:Ik wist waar het was, maar moest even zoeken: Dit citaat komt uit Doktor Vlimmen, geschreven door Mr. A. Rootheart in de jaren 1920:
Maar wij zijn wetenschappelijk, weet je, en we komen met een ijselijk geleerd gezicht bij onze eerste patiënt, een maaltje, dat maar niet wil kalven, ofschoon tien boeren zich de rug hebben kromgetrokken om te constateren, dat de gehele geboorteweg is verscheurd en de bekkenbeenderen gebroken….. En alle geleerdheid culmineert in het werkwoord slachten….
“Daor hebbe we’m nie vur laote komen” zeggen de boeren……
En de volgende patiënt is een koe, die al een half jaar hoest en spelt, vel over been, waar de tubercelose straalsgewijze uitloopt. “Meneer dokter zal d’r wel raod op wete”, zeggen ze, en daar staat hij met zijn Utrechtse geleerdheid…… “Da manneke kent er nie veul van” zegt de veehouder. : ’t enige wat ie weet te vertellen is: laote slachte!” en hij gaat terug naar de veeverloskundige kwakzalver wiens hele studie bestaat uit het lezen (of niet eens) van “ de bekwame veearts “ door Dr. H.M. Kroon, een boekje van ‘n 80 pagina’s, de plaatjes inbegrepen. Tegen een daggeldersloontje neemt hij alle klanten weg, want wat hij veel beter weet dan de jonge veearts, is, hoe hij met de boeren moet praten, en praten is 99,9% van alle charlatanerie….. In dit geval zegt hij: “O, als ge dieje snotneus er niet bij geroepe had en eerst bij mij gekomen waart, zou d’r allicht nog iets aon te doen zijn geweest, mar nou is ’t te laot. Ik heb al zo veul van die gevallekes bij de hand gehad. Zo iets leer-de nie op ’n schooltje”.
En de wet doet er niks tegen, die is gestemd door kamerprenten van het jaar 1870 na Christus…..
Einde quote
Maak van het boekje van Dr. H.M. Kroon een instructievideo nb en de analogie is duidelijk. Naast de veearts is nog steeds de holistisch healer actief, met een naar eigen zegge "gave onverpest door opleiding" die na handoplegging constateerd dat de dierenarts ernaast zit en dat het de nieren zijn.
De dierenartsen zijn er nog steeds, over 80 jaar zal de hoefsmid nog steeds zijn goede werk doen, is praten nog steeds 99,9% van alle charlatanerie en doet de regering nog steeds niets om dieren te beschermen..
arno8 schreef:De meeste hoefsmeden rekenen zo'n 15 euro.
fransje23 schreef:arno8 schreef:Oh? En steeds als ik plaatjes zie van wilde paarden lijken die hoeven toch verdacht veel op de voorbeeldhoefjes?
Waar heb jij die paarden bestudeerd?
Heb je net zoveel onderzoek naar wilde paarden gedaan als Jaime Jackson?
Hoe komt het dat hij totaal andere hoeven ziet?
Wat ik mij afvraag, ik heb de boeken van meneer Jackson niet gelezen, heeft hij alleen onderzoek gedaan bij mustangs in Noord-Amerika? Of ook bijv bij de Brumby's in Australie?
Zo ja, zou het niet zo kunnen zijn dat de hoeven van het paard zich aanpassen aan hun leefomgeving? Dat lijkt mij in ieder geval aannemelijk.
Zou het dan ook niet zo kunnen zijn dat als wij hoeven nabootsen die lijken op die van paarden die op een droge, rotsige bodem leven, er iets niet helemaal goed gaat?
In Nederland heb je vaak een natte zompige bodem misschien vraagt dat een andere kijk?
fransje23 schreef:@arno: leuk van je goede resultaten. Persoonlijk zou echt nooit een hoefbevangen paard laten bekappen door een amateur (van welke stroming dan ook). Bij paardeneigenaren die zulke dingen doen krap ik toch altijd even achter mijn oor. Gezien het feit dat je jezelf zo vaak laat controleren vind ik het ook een rare stap van je.
hafgirl15 schreef:Wat maakt de prijs nou weer uit...
Bekappen is bij ons zon 25 euro, er word gewoon bekapt en de paarden hebben nergens last van. Mijne staat op ijzers en loopt daar al jaren zonder problemen op. No- way dta ik die ijzers eronder weg laat halen.
Arno8, jij bent niet aan het discusseren, jij bent anderen aan het overtuigen van jouw gelijk.
arno8 schreef:Hoefbevangenheid = handelen, meteen. De details komen later.