Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Tulandro schreef:Ik zal maar niet de naam van mijn smid hier noemen, maar een betere smid bestaat er in europa niet![]()
Gerrie schreef:Fijn dat je zo tevreden bent over je hoefsmid.Geheel subjectief natuurlijk...
Maar je maakt het me wel gemakkelijk om te weten over wie je het hebt..![]()
Maar om nu gelijk vol mee te gaan met die beste man omdat hij voor ijzers is en tegen kunststof of zelfs natuurlijk bekappen ,gaat mij iets te ver.
Verdiep je zelf eens in de materie, leer je veel van
Arabesk schreef:Tulandro schreef:Ik zal maar niet de naam van mijn smid hier noemen, maar een betere smid bestaat er in europa niet![]()
laat me raden
Van Nassau
Tulandro schreef:Ik verdiep me ook, maar ik kijk ook rond als ik op de kliniek ben. Ik ben voor blootvoets trouwens, maar als het niet anders kan.. Maar dat is een andere discussie. Ach, misschien worden die kunststofdingen ooit zo goed dat ze de dure ijzers gaan vervangen!
Gerrie schreef:Als jou het te doen is om de kosten zou ik voor blootsvoets gaan![]()
...
Tulandro schreef:
Ik zei trouwens al dat een blote hoef niet glijdt, maar een hoef op ijzers wel, en zodra hij dit dus niet zou doen, zou het niet erg prettig voor het paard zijn. En zoals ik ook al zei, ook al willen we niet dat een ijzer glijdt, het doet het toch minimaal, om de natuurlijk beweging enigzins na te bootsen. Een hele goede oplossing is dus het breakover beslag. Dat gaan de hoefsmeden ook steeds meer gebruiken, zodat een hoef goed over de teen kan rollen, zoals het blootsvoets ook doet.
Dit is overigens geen wetenschappelijk bericht, maar een subjectief artikel van een site voor kunststofbeslag. Ik zei al, er zitten voordelen aan, maar de nadelen wegen er niet tegenop. Sommige paarden zullen er baat bij hebben, maar er komt ook veel ellende van. Dat heeft Bram de Lange dan wel weer bewezen.
Tulandro schreef:@wendy, dat eenzijdige van mijn smid zal ook vooral komen omdat hij natuurljik op een kliniek werkt, en vaak alleen de slechte gevallen onder ogen krijgt. Dat zijn paarden die dus al kreupel lopen.
Wendy schreef:Tulandro schreef:@wendy, dat eenzijdige van mijn smid zal ook vooral komen omdat hij natuurljik op een kliniek werkt, en vaak alleen de slechte gevallen onder ogen krijgt. Dat zijn paarden die dus al kreupel lopen.
VastTuurlijk, als je alleen de slechte gevallen ziet van zoiets zou ik misschien ook zo denken. Volgens mij ziet zo'n smid inderdaad heel veel ellende.
Mijn eigen smid zit dan weer aan de andere kant van het spectrum, zij is juist een enorm voorstander van de EW's. En toch staat mijn paard gewoon op blote voeten, want daar ben ik dan weer voorstander van
pjotrg schreef:Hoi, mijn paard heeft 6 jaar op gewone ijzers gestaan (nooit problemen gehad)en is circa 8 weken geleden op EasyWalkers gezet. Hij heeft daarna nog nooit zo slecht gelopen! Wat een ellende!
De hoefsmid die ze onder gelegd heeft gaf aan dat mijn paard mogelijk een week of twee nodig zou hebben om te wennen, maar dit is zo langzamerhand een hele lijdensweg aan het worden. Hij heeft overigens bij het onderzetten de toon behoorlijk ingekort. Pas na een week of 4/5 konden we er voorzichtig weer een stukje op rijden (tot die tijd alleen wandelen). Hij liep dan echt op eieren. Nu begint hij steeds heel erg kort en stram en pas na een tijdje begint hij weer wat beter te lopen. Hij loopt dan uiteindelijk wel wat ruimer, maar ja het lijkt wel of hij stevige spierpijn heeft en er dan uiteindelijk wel "doorheen" loopt.
Inmiddels staat hij een kleine week op blote voeten (want dat was de uiteindelijke bedoeling), maar ook dat loopt nog niet echt lekker (wat wel een beetje logisch omdat hij moet wennen).
Ik heb dit (easywalkers en zo) gedaan op aanraden van iemand bij ons op stal, maar ik heb spijt als haren op mijn hoofd!
Ik heb met ijzers (en mijn vorige hoefsmid) nog nooit problemen gehad. Ik denk er heel sterk over om miijn oude hoefsmid weer te laten komen en er gewoon weer ijzers onder te laten zetten.
Het terrein waar we rijden is overwegend zandpaden met een paar oversteken van asfalt en een kort weggetje ook van asfalt om in het terrein te komen.
Iemand suggesties?
P.S. ik zit niet te wachten op het ophemelen of afkraken van bepaalde hoefsmeden, want volgens mij zijn er evenveel meningen over hoefsmeden, veeartsen, instructeurs, etc als er paardeneigenaren zijn