Hoefkatrolontsteking

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

manfredie

Re: centraal topic voor hoefkatrolonsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 09:39

Mijn paard is nu inmiddels weer een paar weken thuis en langzaam aan ben ik de training weer aan het opbouwen. Wel heel langzaam...en voornamelijk veel stappen...wat draven maar meer ook niet. De rest dat komt vanzelf wel.Waar ik nu nieuwsgierig naar ben is hoe jullie zijn begonnen met het opbouwen van jullie training, waar houden jullie nu xtra rekening mee en geven jullie eventueel voedingssupplementen aan het paard.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 14:24

samantha5 schreef:
Splinter schreef:
kreeg die les van Antoine zelf? Of iemand die meent zo les te geven? Dat is nogal een verschil Clown

Iemand die bij antoine bekend is. Dus niet zomaar een prutser Knipoog

Zelf heeft ze les van antoine.

heeft ze ook de instructeursopleiding gedaan? dan is het zeker geen prutser Clown

simbu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 22:43

Ik heb een vraag:

Kun je in principe met een paard dat hoefkatrol 3 a 4 heeft nog galoperen?
Mijn paard heeft dit, maar loopt in stap en draf prima, heeft alleen moeite met galoperen. Hij wil wel aangaloperen, maar tijdens de galop gooit ie zijn hoofd omhoog en protesteert. Zeker op een (grote) volte heeft hij het moeilijk.
Zou dit te maken kunnen hebben met de geconstateerde HKO?
Hij loopt niet op ijzers en krijgt verder dagelijks veel (rustige) beweging. Aan de longe heeft hij minder problemen. Verder is hij algemeen wat stijf na een periode weinig werk (vorig jaar), maar dat is inmiddels als weer aardig opgebouwd.

Iemand ervaring/advies?

samantha5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 08:12

simbu schreef:
Ik heb een vraag:

Mijn paard heeft dit, maar loopt in stap en draf prima, heeft alleen moeite met galoperen. Hij wil wel aangaloperen, maar tijdens de galop gooit ie zijn hoofd omhoog en protesteert. Zeker op een (grote) volte heeft hij het moeilijk.
Hij loopt niet op ijzers en krijgt verder dagelijks veel (rustige) beweging. Aan de longe heeft hij minder problemen. Verder is hij algemeen wat stijf na een periode weinig werk (vorig jaar), maar dat is inmiddels als weer aardig opgebouwd.

Iemand ervaring/advies?

Niek heeft ook hoefkatrol fase 3 tegen 4 aan, maar die galopeert niet meer onder het zadel. In het land wil hij nog wel eens een galopje doen, maar dan zie je dat hij het niet prettig vind en gaat gelijk over naar de draf.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 09:31

simbu schreef:
Ik heb een vraag:

Iemand ervaring/advies?

Die van mij had dat inderdaad ook. Daar merkte ik het ook het eerste aan, hij wilde niet meer galopperen op de volte, dat werd hem te zwaar/ pijnlijk. Buiten kon ik nog wel eens een galopje maken op een recht stuk als hij zich goed voelde, maar de bak ben ik niet meer ingeweest.

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 16:07

Mijn paard heeft dit ook maar zij vind galopperen juist makkelijker dan draven...

manfredie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 16:58

ik merk wel nu met het opbouwen van de training dat de mijne ook meer de voorkeur aan galop geeft dan aan draf

furykim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 18:32

Goof schreef:
simbu schreef:
Ik heb een vraag:

Iemand ervaring/advies?

Waarschijnlijk heeft hij dan wel pijn, ik zou dan niet meer gaan galoperen.. en tja ik durf het haast niet meer te zeggen omdat sommigen dus niet willen rechtrichten(snap ik niet helemaal maar goed) en denk dat hij juist op de volte ook veel pijn heeft omdat hij niet rechtgericht is.. maarja ik weet het niet.. ik zou in ieder geval niet meer gaan galoperen als hij echt zo protesteert, ik denk dat hij /zij daar mee aan geeft dat het zeer doet

volbloed6

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 19:12

samantha5 schreef:
simbu schreef:
Ik heb een vraag:

Iemand ervaring/advies?

Niek heeft ook hoefkatrol fase 3 tegen 4 aan, maar die galopeert niet meer onder het zadel. In het land wil hij nog wel eens een galopje doen, maar dan zie je dat hij het niet prettig vind en gaat gelijk over naar de draf.

Tja je moet het zelf weten het is jouw paard...Maar iets niks vinden na een keer kijken...Maar goed ik ga je niks opdringen Lachen

samantha5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 08:16

Citaat:

[guote]Tja je moet het zelf weten het is jouw paard...Maar iets niks vinden na een keer kijken...Maar goed ik ga je niks opdringen Lachen[/quote]

Niet een keer kijken, meerdere keren en me ook verdiept op zijn site. Ieder zijn mening laten we het zo maar zeggen.

Mistral1

Re: Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 17:53

Goof schreef:
Bokkig schreef eerst..... Dat is heel erg, dat je je paard op zo'n manier verloren hebt.
Ik hoop dat je je zelf nu meer gaat verdiepen in het voorkomen van hoefkatrolontsteking. Heel internet staat vol met studies die aangeven dat er verbetering, zo niet genezing mogelijk is.
Ook mijn paard had in 2004 fase 3 toen ik hem overnam voor de vleesprijs.
Ijzers eraf, natuurlijk bekappen, veel vrije beweging, natuurlijk voer en zonder medicijnen en hij loopt beter dan ooit en er is geen enkele reden meer om hem niet in het land der levenden te laten verkeren...

Ja heel internet staat ook vol met kwakzalvers die beweren ...Terminale kanker patienten ...die door de medische wetenschap zijn opgegeven ....te kunnen genezen.....Gelukkig weten de meeste van ons wel beter.

bokkig schreef:
Ik WEET en met mij steeds meer mensen, dierenartsen en bekappers, dat het bij alle hoefkatrolontstekingpaarden minimaal een enorme verbetering brengt. ( het hangt er een beetje van af of het een echte hoefkatrol is of een klinische, een klinische is sowieso100 % beter te krijgen))
Als mensen de info die op het net gratis verkrijgbaar is van mensen sls Strasser, jackson en vele, vele andere soms wetenschappelijke sites eens werkelijk serieus gaan bestuderen, werd 90% van alle hoefkatrol paarden en 100% van alle laminitis, hoefbevangenheid gevallen binnen een jaar weer helemaal beter.

Zoals ik al eerder schreef Hko is niet te genezen.... het is tegenwoordig helaas nog steeds zo dat hko on omkeerbaar is...Iedereen die beweerd dat hoefkatrol te genezen is... is in mijn ogen een kwakzalver vd bovenste plank! En wil alleen maar zijn eigen portomonee spekken over de rug van het paard en door raddeloze mensen valse hoop te geven. ..... en dan nog..Mensen die jaren lang heen en weer vliegen naar klinieken alles voor hun paard hebben gedaan enz enz ... Dan toch uiteindelijk zien dat hun paard niet meer kan en besluiten hem te laten inslapen....Waarop jij dan zegt...Verkeerde beslissing genezing ligt zo dichtbij..... Dat is me helemaal in het verkeerde keelgat geschoten ...Hoe durf je...

Deze reactie van bokkig was op mij, ik heb namelijk idd mijn paard laten inslapen.
Ik vond ook dat die reactie niet door de beugel kon, nog steeds niet trouwens, je schopt er mensen mee voor de schenen die weten dat ze goed doen. Ik zou nu weer precies dezelfde keuze maken.
Ik ben het helemaal met je eens hoor Mistral1!![/quote]

@ Goof Voel me ook aangesproken heb mijn paard ook net laten inslapen Huilen walgelijke uitspraak van bokkig bah! Stoom uit je oren

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 10:27

Een vraag over het geven van supplementen bij HKO:

Hebben jullie ervaring met het geven van clucosamine/chondoitine aan een paard met HKO 3/4?
En met het geven van Easy Action in zo'n geval?

Ook andere suggesties om verbetering/verlichting te geven aan een paard met HKO zijn van harte welkom!

PS Mijn merrie eet het glucosamine/chondroitine poeder niet !!!! Op geen enkele manier, niet in wortels, appels, door muesli, natgemaakt etc .... Zou een vloeibare versie een optie zijn (Equiflexion)?

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 08:33

Niemand???

samantha5

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 10:19

Niek heeft een tijd clucosomine gekregen, maar naar mijn idee heeft dat niet echt baat gehad. Ik geef hem alleen nog maar osteo cure en ik heb het idee dat hij daar wel op verbeterd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 11:51

Wat een vervelende reacties worden hier af en toe gegeven zeg. Alsof niet iedereen zijn best doet zijn paard gezond te houden en HKO te voorkomen en wanneer t er is zo goed mogelijk te behandelen.
Een aangetast straalbeen zal niet of nauwelijks meer verbeteren, daar is niets aan te doen, hoogstens ondersteunen met supplementen e.d. om erger te próberen te voorkomen en de gewrichten goed te smeren.
Wat wel een poging waard is, en iedereen hier ook probeert met medicijnen, aangepast beslag etc, is de ontsteking aan de pezen wegenemen, en daarmee de oorzaak van de pijn.

Ik heb een merrie, [naam], met HKO, althans...ze had HKO... Haar straalbeen is nog altijd aangetast, dat blijft zo, maar de ontsteking is weg en de pijn ook, nu heb ik dus weer een goed zuiver lopen paard! Zo'n 3 jaar geleden werd ze kreupel, na een onderzoek bleek t vanuit de schouder te komen. Na een maand of 3 rust op de wie, liep ze nog niet veel beter, weer een onderzoek en toen, 2,5 jaar geleden werd de diagnose gesteld, links een 3 rechts een 2. Wat voelde ik me rot! [naam] was op dat moment drachtig en moest nog een maand of 3. Op aanraden van de dierenarts heb ik contact gelegd met een orthopedisch smid, hij heeft [naam] op egg-bars met een siliconen opvulling gezet. Dit hebben we zo'n 2 a 3 beslagbeurten volgehouden. Ook ben ik begonnen met Equiflexion te geven van de aardendrogist. Af en toe liep ik met de tranen in mn ogen, in de winter in de blub en hoogdrachtig liep [naam] bar en bar slecht. We hebben volgehouden, in maart 2005 werd haar veulen geboren. Ik heb haar rust gegeven tot ongeveer juni, heel af en toe kroop ik erop zonder zadel om even wat rondjes te stappen in de bak, verder een wandelingetje op zn tijd en vooral veel weidegang. Na 3 beslagronden, besloten we de siliconen weg te laten en alleen met eggbars verder te gaan. Dit scheelde veel gewicht en t bleef gewoon goed gaan, ze liep steeds beter. Vanaf de zomer 2005 ben ik weer af en toe buitenritjes gaan rijden en soms in de bak, maar altijd veel rechtuit, ook ben ik gaan proberen haar meer op de achterhand te laten lopen.
T bleef goed gaan, maar met de eggbars was ik niet tevreden, ik vond t eruit zien alsof ze op skischoenen liep, beetje overdreven natuurlijk, maar niet soepel. Na gebeld te hebben met Van Nassau en mn eigen smid, kwamen we tot de conclusie breakover ijzers te proberen. Mn smid gaf aan dat als t niet goed ging, ik maar hoefde te bellen en hij ze zou vervangen voor eggbars.
We sloegen de breakover ijzers eronder en dat gaf echt een mega verschil! Ze liep stukken beter en soepeler, we waren enorm verbaasd! Ze rolde natuurlijk makkelijker af en liep veel ruimer.

Inmiddels zijn we ruim 2,5 jaar verder na de diagnose, ze loopt nog steeds op breakover ijzers en wordt nog steeds door mn orthopedisch smid gedaan, evenals haar inmiddels 2 jarige zoon die ook nog van mij is. Ook krijgt ze nog steeds de Equiflexion, maar dat zijn we aan t afbouwen, ze loopt 's zomers dag en nacht buiten, van de winter, wanneer ze meer op stal staat, gaan we t weer geven. Ze doet t hardstikke goed. De smid heeft inmiddels, in navolging van [naam] nog een aantal paarden met spat, HKO, peesblessures etc op breakover beslag gezet en ook daar is ie tevreden over.
Het mooiste compliment heb ik afgelopen maand gekregen, ik heb inmiddels weer 1x per 2 weken les van een instruicteur die me kan helpen de achterhand er meer onder te krijgen etc. Hij zag helemaal niets van de HKO, was heel verbaasd dat ze t had! Ook een vriendin van me had [naam] al een tijd niet gezien en stond versteld van hoe ze liep!
Natuurlijk hou ik er rekening mee, ze krijgt echt voldoende rust, ik rij goed los, stap goed uit en na een dagje zwaarder werk, doen we een rustig buitenritje of gewoon lekker niets. Heerlijk!

Ook hou ik er rekening mee dat t zo ineens slechter zou kunnen gaan, ik knijp in mn handen met elke dag dat t zo goed gaat, ga veel met r naar buiten en rij gemiddeld inclusief een buitenritje 3 a 4 keer per week. Soms 1 a 2 x op een hele ruime volte longeren doen we ook wel. En verder veel naar buiten, de wei in!

*edit* nog even ter aanvulling: de diagnose is gesteld toen [naam] net 6 was (ik had haar een jaar, ze stond toen de diagnose werd gesteld al 4 maanden stil), dat is de leeftijd waarop t zich vaak uit, dan zijn ze een jaar of 3 ingereden. Wanneer een paard niet goed gereden wordt en niet goed bekapt, kan dat leiden tot HKO. [naam] stond veel te ver achterover op haar hoeven (zo kocht ik haar), had een zadel met scheve boom en was altijd teveel op de voorhand gereden. Bovendien heeft ze het vroeger bij haar fokker niet erg goed gehad, heeft een enorme wormbesmetting gehad en was mager. Dit alles kan geleid hebben tot de HKO bij haar.
Nu is haar beenstand weer goed, wordt met een goed passend zadel gereden en ook op een betere manier gereden dan vroeger.

Het kan dus absoluut goed komen! [naam] is echt super zuiver en ruim. Ik ben niet in zee gegaan met allerhande "alternatieve" manieren van bekappen enzo, heel bewust. Ik heb me erg verdiept in de problemen met HKO en geïnformeerd bij veel mensen. Voor ons heeft deze oplossing goed gewerkt. Dat wil niet zeggen dat t voor iedereen goed werkt. Ik raad dan ook iedereen aan, wanneer de diagnose HKO wordt gesteld, je erin te verdiepen, overleg met allerhande deskundigen en volg je gevoel. Welke manieren van beslaan e.d. je ook kiest, je moet er een goed gevoel bij hebben en heel goed blijven kijken naar je paard. Heb je t idee dat t niet werkt, probeer dan iets anders waarvan je denkt dat t wel werkt! Iedereen heeft zijn eigen voorkeuren en zolang maar goed is onderbouwd wáárom je t een of ander zou moeten kiezen en je goed naar je paard kijkt en overlegt met deskundigen, doe je in mijn ogen alles wat je kunt!

Helaas zal niet voor iedereen t HKO verhaal positief eindigen, die verhalen lezen we hier ook. Heel triest, maar ik geloof absoluut dat elke paardeneignaar hier zijn best heeft gedaan! Om dan vervelende opmerkingen te maken, is extra pijnlijk voor de mensen bij wie het helaas anders is afgelopen. Sterkte voor de mensen die hun paardje moeten missen!

Mocht iemand meer info willen hebben, pb me maar! En om even aan te sluiten op de vraag met betrekking tot de supplementen... Ik heb dus Equiflexion van de paardendrogist. In het begin stadium had ik Proflex, dit is een zelfde samenstelling als de equiflexion, maar dan met Duivelsklauw erin. Duivelsklauw is een natuurlijke pijnstiller en mag ook aan drachtige merries worden gegeven. Toen het na een tijdje beter ging ben ik overgestapt op de Equiflexion omdat dit iets goedkoper is.

DreamzzHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 14:11

Ik ken een paard, dat helaas is ingeslapen wegens hoefkatrol.
Al een tijdje liep hij ´fout´. Hij had hele erge zwakke benen en is meerdere keren naar de DA en de kliniek in Utrecht geweest, waar ze niets voor hem konden doen. Hij heeft medicijnen, speciaal beslag gehad.... Elke dag tien minuten met hem stappen, en het hielp allemaal niet. Het was het paard van mijn broer en zus en we hebben volgehouden tot het einde, dus degene die een paard heeft met hoefktrol, doorzetten!

manfredie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 15:04

ik zal zeker doorzetten tot het bittere eind...als ik nu het verschil zie met een aantal weken geleden loopt de mijne niet meer kreupel, is hij weer vrolijk opgewekt en super ondeugend.

madelon31

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 20:56

Ik heb na het horen van de diagnose hko 4 ook breakover beslag genomen.
Hij liep na een paar dagen al een heel stuk beter.
Hij stond al 6 weken alleen maar op de wei en af en toe een wandeling maar beter werd het niet.
Nu hij deze ijzers heeft heb ik er weer een beter gevoel bij dat we nog wel kunnen rond hobbelen samen.

Wat wel vreemd was...mijn hoefsmid zei dat hij de foto's heel slecht vond...overbelicht en niet duidelijk.
Hij vond dat het een ernstige conclusie was hko 4 met zulke foto's.
Hij neemt ze nu meer naar visdonk en vraagt wat hun mening is na het zien van mijn foto's.

Maar wil nu toch wel de mening horen van de "echte specialisten"dus ga nog nieuwe foto's laten maken zodat ik zeker weet hoe het zit.

Mir_U

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 16:51

Hoi allemaal!

Ik ga in augustus voor een paardje met hoefkatrol zorgen, heeft iemand nog goede tips over wat je wel en niet kunt doen met een paard met die aandoening? Zelf heb ik er nog nooit mee te maken gehad...

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-07 22:23

Ik vond laatst nog aardige case-studies

DJ
en
Djaro

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 09:24

En als ik dan in die case study van DJ zinnen als deze lees...gaan mijn nekharen al overeind staan... Boos!

"...We zijn blij met zulke bewuste mensen, omdat zoveel paarden eerst uitzichtloze behandelingen zoals orthopedisch beslag e.d. moeten doorstaan om vervolgens toch door de verzekering ‘overgenomen’ te worden, wat vaak een doodvonnis betekent..."

Mensen die niet kiezen voor deze manier zijn dus niet bewust en uitzichtloos bezig? Dan wil ik toch vragen mijn verhaal hierboven eens te lezen... Ik ben niet bewust bezig en heb voor een uitzichtloze behandeling gekozen, mijn paard nadert blijkbaar haar doodvonnis, maar loopt ondertussen al 2 jaar loepzuiver, heeft nergens meer last van, geen slecht gevormde hoeven, geen verkorte pas, niets!!!
Clown Onze situatie is verre van uitzichtloos, wij hebben weer een toekomst!

Wat overigens helemaal niet wil zeggen dat ik mensen die voor een andere manier dan ik heb gekozen, bijv NB, kiezen, niet bewust bezig vind zijn... Ik ga er vanuit dat elke paardeneigenaar bij dit soort dingen heel bewust zijn/haar keuzes maakt, de mensen die ik ken in elk geval wel. En zolang dat zo is, heb ik, vind ik, geen enkele reden en zeker niet het recht om de ander daarom niet bewust te vinden en af te vallen... Bovendien werkt t een bij t ene paard beter en t ander bij een ander paard.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 11:19

@Arno, sorry dat ik het zeg maar ik heb die website bekeken en in mijn optiek griezels.
Geen uitleg wie ze zijn, wat ze doen, en hoezo ze met deze dingen zijn begonen. En nergens foto's van de behandelende personen en wat die in hun leven allemaal geleerd en gedaan hebben. En dan gaan er bij mij (als ik zulke websites zie) alle alarmbellen aan. Als jij als "gerenomeerde arts" jezelf als hoefkatrolspecialist wild adverteren, vind ik dat je ook je persoonlijk moet voorstellen.
Dit geeft mij het idee van kwakzalvers, wij weten het zooooo goed maar we willen vast niet met ons bekkie in beeld. Men zou ons kunnen herkennen.
En dan die "prachtige verhalen" van mensen die hun paard aan hun hebben gegeven, zodat ie maar weer goed word. Nee sorry gaat er bij mij niet in. Voor mij is dit HET voorbeeld van een kwakzalver.

Over HKO tja, ik heb er ook 1 die op het linkervoorbeen een 3tje heeft. En toen die bij mij kwam (ik wist nl dat ze HKO had toen ik haar kocht) liep ze zelfs kreupel. 1 bezoek van mijn hoefsmid, die daarbij onder alle 4 de hoeven een dubbele zool wegsneed, en ze liep weer rad. Ze heeft zelfs vanaf die tijd nooit meer kreupel gelopen.
Nou is het niet zo dat elk paard zo maar even zoals de mijne "beter" word. en dat "beter" tussen aanhalingstekens omdat wij opnieuw foto's hebben laten maken en dat 3tje er echt nog wel zit. Maar ik bedoel daarmee dat je als eigenaar nog best het een en ander kan proberen om je paard zo goed mogelijk leven te geven. Door middel van of beslag of juist niet. Voedingssuplementen of wat dan ook. Sommige zullen bij een bepaalde behandeling klinisch zelfs weer okay worden, andere mss niet. Maar in mijn optiek, trap niet in zulke prachtige verhalen van kwakzalvers die het zo mooi kunnen vertellen. Denk na en vraag ze het hemd van het lijf, waarom dit en waarom dat. En blijf ook altijd argwanend en met een gezonde dosis scepsis erna kijken.

En nee ik heb echt niets tegen NH of wat dan ook, sommige dingen ervan gebruik ik zelf. Maar niet elk paard reageerd goed op elke methode. Je zult zelf voor je paard moeten zoeken naar datgene wat werkt. En je zult jezelf daarbij "lekker" moeten voelen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 22:12

De persoon in kwestie waar arno het over heeft is drs. Wim de Leeuw, een veearts. http://www.biomentor.org bij het doorlinken van de case studies viel de rest van zijn site weg. Hij werkt volgens deze methode www.hoefkatrol.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 08:32

Of die persoon nou drs. Wim de Leeuw heet of Piet Snot...de manier waarop hij schrijft laat nog altijd mijn (M.Sc. of te wel drs.) nekharen overeind staan...

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 10:41

lees net iets over breakoverbeslag. Skippy zou je me er wat meer over kunnen vertellen. Mijn paardje heeft nu eggbars maar ben nu bijna wekelijks bij de hoefsmid omdat hij er ze eraf trapt.