2,5 jarig Paard onregelmatig

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 15:16

Ik ook niet. Heb dit eens gehoord van een fokker. Even gecheckt en groeipijn bestaat dus wel degelijk bij jonge paarden.

Toevoeging: Als een paard qua voeding te kort komt of niet genoeg eiwitten binnen krijgt kan dit de ontwikkeling van de gewrichten gaan belemmeren. Nu denk ik niet echt dat dit het geval is bij TS haar paard. Maar ergens zou het me ook niet echt verbazen omdat hij in de vorige videos ook te schraal stond.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 15:25

Zou dit geen gevalletje PSSM kunnen zijn?

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 15:43

Wat het is ga ik mijn handen niet aan brnaden, maar dit lijkt me meer dan gewoon een slap jong paard. Zou toch zeker laten uitzoeken wat er aan de hand is, hij loopt naast heel gespannen gewoon niet rad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 15:55

Ik zou hem niet zo wegzetten. Op deze manier kan hij zich op verschillende plekken overbelasten en scheef lopen.
Hopelijk wordt je snel wijzer en is het redelijk eenvoudig te verhelpen!

trysteffy

Re: 2,5 jarig Paard onregelmatig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-20 16:02

Bloed had ik 2 weken geleden laten testen kwam alleen uit dat ie lage witte bloedcellen had dus ergens een ontsteking had voor de rest zag er alles goed uit.

Volgende week dinsdag komt de da langs.
Ik wil ook dat ie langs komt aangezien we dus ergens anders naar toe gaan dat ie dus niks laat zien.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 16:06

Wat mij heel erg op valt, is dat hij in de recente filmpjes wel wat levendiger lijkt. In de eerste filmpjes vond ik hem heel flauw en totaal niet lopen als een frisse 2 jarige. Maar nu vind ik hem wel veel meer met de hals erop lopen, hij lijkt zijn lijf op een andere manier te ontlasten. Dus ja, ik zou dit wel uitzoeken voordat je hem weg zet.
Wel ontzettend balen hoor Steffy :(

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 16:09

Lijkt me een prima zet voor nu. Op basis van die bevindingen kan de DA dan inschatten of hij misschien toch naar de kliniek moet voor verder onderzoek en dan kunnen ze gerichter kijken.

Vind het ook echt heel zuur voor je en zo lastig dat ze niet kunnen praten dan :(:)

Volgens mij kwakkelt hij de afgelopen jaren ook al wel meer dan een gemiddeld jong paard, dus gewoon groeipijn of wegzetten en afwachten lijken me in deze ook niet de beste aanpak.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 16:10

En voor je er -peuten of -pathen bij haalt, gewoon eerst in de kliniek uitsluiten of er echt niks medisch te vinden is. Mij zou het niet verbazen als hier het probleem in de rug zou zitten. Hij loopt niet alleen kreupel, maar houdt ook enorm zijn bovenlijn vast.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 16:13

ik zou het eerder ook in de rug / hals zoeken ipv echt op de benen.

maar ik zou ook:
- medisch laten uitsluiten
- fysio of iets anders nog raadplegen

alles vaag? dan het land in en afwachten. zo niet? dan beslissing nemen (wat voor behandeling, of geen behandeling)

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 18:41

sevke schreef:
En voor je er -peuten of -pathen bij haalt, gewoon eerst in de kliniek uitsluiten of er echt niks medisch te vinden is. Mij zou het niet verbazen als hier het probleem in de rug zou zitten. Hij loopt niet alleen kreupel, maar houdt ook enorm zijn bovenlijn vast.

ik snap wat je bedoeld... maar kan en wil trysteffie die kosten opbrengen en wegen de baten tegen de lasten op? je kunt hier een bak met geld aan kwijt raken zonder dat je iets oplost

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 19:29

trysteffy schreef:
Bloed had ik 2 weken geleden laten testen kwam alleen uit dat ie lage witte bloedcellen had dus ergens een ontsteking had voor de rest zag er alles goed uit.

Ik wil ook dat ie langs komt aangezien we dus ergens anders naar toe gaan dat ie dus niks laat zien.

Daarom werd ook door iemand voorgesteld om hem een paar dagen daar te zetten. ;)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 19:31

JeanneV schreef:
sevke schreef:

ik snap wat je bedoeld... maar kan en wil trysteffie die kosten opbrengen en wegen de baten tegen de lasten op? je kunt hier een bak met geld aan kwijt raken zonder dat je iets oplost

Hoe moet ik jou post lezen? Zoals ik het nu lees, denk ik: wat wil je dan dat er gebeurt? Dier pijn laten lijden? Het probleem laten verergeren? Of doel je misschien op iets heel anders? Ben gewoon benieuwd. Niets doen is in ieder geval geen optie.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 19:44

Ik denk dat het voornaamste nu voor TS, ook op basis van wat eigenlijk iedereen hier ziet, best de rug op de foto laat zetten. Ik denk dat de kans heel groot is dat je daar je probleem gaat vinden. Maar wij hebben uiteraard geen röntgen ogen en kunnen daar ook niet zeker van zijn. Ik denk dat ik iets van een 100-150 euro in Merelbeke heb betaald voor enkel de rug op de foto te laten zetten om je even een beeld te geven.

Maar TS, ik vind het best knap van jou dat je er serieus ook mee bezig bent.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-20 20:13

Shenavallie schreef:
trysteffy schreef:

Daarom werd ook door iemand voorgesteld om hem een paar dagen daar te zetten. ;)

Hem daar houden werkt niet het is te onrustig voor hem. Hij had toen met zijn castratie paar dagen op de kliniek gestaan en werd er onrustiger van omdat het een lopende band is zeg maar zijn altijd wel onrustige paarden die blijven hinniken en daar reageert hij enorm op. Als er geen paarden was was het geen probleem dan reageert ie veel minder er op.

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 20:14

Ivm groeipijnen: wij hebben een zelfgefokte merrie gehad die op 3 jarige leeftijd ingereden werd. Alles rustig aan enke l paard bleek niet goed te lopen. Stijf en tactfouten. Onmiddellijk foto's laten nemen en paard was 100% in orde. Diagnose: groeipijnen.

Dit ging over een hele grote merrie die een groeispurt had gehad. Paard terug enkele maanden de weide op en alles is goed gekomen.

Ik zou ook terug naar de kliniek gaan en alles uitzoeken.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-20 20:16

CalipsoLover schreef:
Ik denk dat het voornaamste nu voor TS, ook op basis van wat eigenlijk iedereen hier ziet, best de rug op de foto laat zetten. Ik denk dat de kans heel groot is dat je daar je probleem gaat vinden. Maar wij hebben uiteraard geen röntgen ogen en kunnen daar ook niet zeker van zijn. Ik denk dat ik iets van een 100-150 euro in Merelbeke heb betaald voor enkel de rug op de foto te laten zetten om je even een beeld te geven.

De hals foto’s vond ik ook wel meevallen dat was 190 voor de helle hals. De been was weer per stuk die was duurder want eerste instantie dacht ik dat het allemaal los waren en dat ik echt 700,- aan foto’s kwijt zou wezen.

Maar bij jou de rug was dat ook de bekken er bij?

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-20 20:19

Laibadji schreef:
Ivm groeipijnen: wij hebben een zelfgefokte merrie gehad die op 3 jarige leeftijd ingereden werd. Alles rustig aan enke l paard bleek niet goed te lopen. Stijf en tactfouten. Onmiddellijk foto's laten nemen en paard was 100% in orde. Diagnose: groeipijnen.

Dit ging over een hele grote merrie die een groeispurt had gehad. Paard terug enkele maanden de weide op en alles is goed gekomen.

Ik wacht eerst wat de da zegt volgende week dinsdag als hij zegt kom ook langs de kliniek om toch foto’s te maken van de rug dan pak ik zo de trailer doe er alles aan voor mijn kleine man. Maar het is gewoon dat we daar niks konden zien kwa beweging en dat wilt de da toch graag zien hij heeft wel het filmpje gezien maar wou toch in levende lijven gewoon zien en goed te kunnen beoordelen. En dat snap ik wel van de da.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 20:22

Zou direct al zijn benen op de foto zetten, heb je dat vast gehad en mocht dat helemaal mis zijn kan je daar rekening mee houden met andere issues. En als er een chipje weggehaald moet worden is dit een mooie leeftijd.

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 20:39

trysteffy schreef:
Laibadji schreef:

Ik wacht eerst wat de da zegt volgende week dinsdag als hij zegt kom ook langs de kliniek om toch foto’s te maken van de rug dan pak ik zo de trailer doe er alles aan voor mijn kleine man. Maar het is gewoon dat we daar niks konden zien kwa beweging en dat wilt de da toch graag zien hij heeft wel het filmpje gezien maar wou toch in levende lijven gewoon zien en goed te kunnen beoordelen. En dat snap ik wel van de da.

Bij ons is alles thuis op de foto gegaan. Dit werkte perfect. Paard was ook rustig.

Ik wens je heel veel succes en goede moed.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-20 20:51

Heb al van een aantal klinieken gehoord dat ze hals en rug liever op de kliniek doen plaats van thuis benen zijn nog wel prima te doen maar vaak is de half en rug iets lastiger en worden de foto’s niet zo mooi zeiden ze. Misschien dat het in België al een stukje veder is hoor dan in Nederland.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 20:59

trysteffy schreef:
CalipsoLover schreef:

De hals foto’s vond ik ook wel meevallen dat was 190 voor de helle hals. De been was weer per stuk die was duurder want eerste instantie dacht ik dat het allemaal los waren en dat ik echt 700,- aan foto’s kwijt zou wezen.

Maar bij jou de rug was dat ook de bekken er bij?

Dat is wel heel veel. Voor mijn merrie bij de keuring voor aankoop (dat was dan ter plaatsen, dus meestal dan juist duurder) heb ik voor 4 volledige benen en bekken 350 euro betaald, waren in totaal iets van een 20 foto's. Ik heb de rug van mijn ruin dan samen met de longen ook eens op RX gezet, was iets van een 220 euro samen en waren 13 foto's. Die tweede waren in Merelbeke.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 21:02

trysteffy schreef:
Heb al van een aantal klinieken gehoord dat ze hals en rug liever op de kliniek doen plaats van thuis benen zijn nog wel prima te doen maar vaak is de half en rug iets lastiger en worden de foto’s niet zo mooi zeiden ze. Misschien dat het in België al een stukje veder is hoor dan in Nederland.

Dat is inderdaad zo! Voor rugfoto's ben ik speciaal naar Merelbeke gegaan. Nu is dat voor mij ook niet zo heel ver...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 21:21

Dat klopt wel. Mobiele röntgen geeft meestal mindere kwaliteit fotos

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 21:34

Shenavallie schreef:
JeanneV schreef:

Hoe moet ik jou post lezen? Zoals ik het nu lees, denk ik: wat wil je dan dat er gebeurt? Dier pijn laten lijden? Het probleem laten verergeren? Of doel je misschien op iets heel anders? Ben gewoon benieuwd. Niets doen is in ieder geval geen optie.

Met alleen benen en bovenlijn op de xrays ga je al heel rap boven de 500 euro. Dan nog klinisch onderzoek, uitverdoven en het verder onderzoeken. De kans bestaat dat je dan nog niets weet!! Tot dit punt is er nog geen behandeling uitgevoerd. Rekeningen lopen hard op bij de dierenarts en de vraag is of trysteffy dit kan en wil betalen.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 21:36

Dat weet je iig dat de benen goed zijn. Als je nu een traject ingaat en later blijkt dat er ook nog wat anders mis is, had je misschien andere keuzes gemaakt.