Pony loopt steeds moeilijker

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-20 21:13

Knert schreef:
Eigenlijk heeft ts wel gelijk hoor. We hameren er wel op los..

Vind het eigenlijk ook niet zo slecht dat ze de hoefsmid en de da afwacht. Zij hebben immers hiervoor gestudeerd. Wij kijken van een schermpje mee

Alleen is het handig dit niet lang uit te stellen

Foto’s maken op locatie is mogelijk. Vraag je da erna

Bedankt. Fijn dat ik niet de enige ben die het zo ziet. Bedankt voor je tip. De dierenarts heeft hem zien lopen en heeft de hoeven bekeken, bloed geprikt. Jullie zien inderdaad alleen foto's. Zij kennen de pony en de hoefsmid heeft hem al eens eerder geholpen.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-20 21:15

famkeY schreef:
Gewoon een berichtje om je sterkte te wensen. :(:) de andere reacties begrijp ik wel, maar een hart onder de riem heeft iedereen wel eens nodig. Zet hem op mop, op naar een andere DA. *\o/*

Aan super lief dankjewel. Zulke berichten ben ik wel even nodig.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 21:16

Je kruipt wel erg graag in de slachtofferrol, hou daar eens mee op. Je hoeft hem niet te vervoeren, genoeg digitale fotoapparatuur beschikbaar bij veel dierenartsen. En hij doet het toch goed op pijnstilling en ik hoop dat je er ascal, een bloedverdunner bij hebt gekregen want alleen de pijn weghalen is niet de oplossing . Dan stop je zomeren en kun je hem meteen af laten spuiten. Bij hoefbevangenheid voel je de hartslag kloppen in de kootholtes en zijn de hoeven warm door de ontsteking en dus verdikking en daardoor heb je bijna geen doorstroming van bloed. En dat bereik je met koelen en pijnstilling en ascal. Heb je alleen pijnstilling gekregen dan die da de deur uitschoppen. En lees jezelf eens in want het dier is nu voor de vijfde keer bevangen en je weet blijkbaar nog niet hoe te handelen. En dan kun je jezelf zielig vinden omdat je aangevallen word , ik hoop dat je eens nadenkt in het belang van de pony . Weet je hoe iemand eens zei hoe dat voelt, hoefbevangenheid ? Alsof je vingernagels er voor de helft zijn afgeknipt in het leven en je word gedwongen om daar steeds mee op iets hards te tikken. Wanneer je alleen pijnstilling hebt voor de pony gaat de kanteling vaak gewoon door . Tot het hoefbeen door de zool zakt en dat is acuut einde verhaal.
En ik snap heel goed dat je gek met hem bent en er veel mee bezig bent, je kunt alleen zorgen dat je zelf zo goed mogelijk ingelezen bent en daar naar handelt .
Laatst bijgewerkt door BigOne op 24-05-20 21:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 21:17

Moeilijk he die hoefbevangers ;)

Ook ik vind je wel goed bezig, er is een DA en een smid bijgeweest en verder is het passen en meten natuurlijk. Goed dat je een huisje voor hem zoekt waar ze wel op zand kunnen, zal idd best wel een tijdje duren voor dat er is. En ik vind het top dat je eerlijk bent in je verhaal. Zo weet een koper ook meteen waaraan of waaraf.

Foto's is wel een erg goede tip, dit kan idd ook bij jou thuis (kwaliteit is wel minder maar goed genoeg), maar niet elke dierenarts heeft deze apparatuur. Dat zal een rondje bellen en vragen zijn.

Qua draden is 2 wel weinig, daar onsnappen ze idd gemakkelijk bij. Ook hier zijn er 4 met hoogste rond de 1m10 denk ik. Eentje op 15 cm doet wonderen. Op de onderste staat bij mij geen stroom ivm te moeilijk bij te houden qua gras en onkruid, maar toch maakt het een wereld van verschil. Dat zou je dus wel gemakkelijk kunnen bijknopen, als is het maar met oud lint en prikpaaltjes.

En al die een weidemaatje zielig vinden... wat een onzin als het dier gewoon goed verzorgd is. Ik heb zelf 2 shets die gewoon op een zandpaddock staan en af en toe op gras. En verder niks doen behalve op pensioen staan. Omdat er naast een paard gewoon de tijd niet meer voor is maar ik er wel zeker van wil zijn dat ze de juiste verzorging krijgen en een vriendje hebben. Tuurlijk zijn ze blij als je er iets extra mee doet, maar zelf crossen ze net zo goed een rondje samen. Wegdoen wegens dierenmishandeling dan maar? :?
Laatst bijgewerkt door Poekkie op 24-05-20 21:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 21:18

Kom op, mensen, een hoefbevangen pony is geen kattenpis. Het is zwaar. Ik zou me kunnen voorstellen dat iemand die zelf een paard of pony met hetzelfde probleem heeft wel belangstelling zou hebben. Bij mij was het probleem dat onze welsh gauw hoefbevangen werd, maar onze Groninger niet. Een groot deel van de dag stond de pony dus in de bak, terwijl het paard met de geiten in de wei ernaast liep. Als ze hem niet zag werd ze nog onrustiger, maar een pony die ook niet de hele dag in de wei kon, was misschien nog niet zo gek als gezelschap.

Een dergelijk dier zal altijd een zorgenkindje blijven, een dier waarbij je elke dag moet inschatten of hij/zij op het gras kan en zo ja hoe lang. Gras groeivoorwaarden in de gaten houden en elke dag een paar maal nauwkeurig en bezorgd naar je dier kijken, om te zien hoe het gaat.

Sterkte TS!

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 21:19

Er zijn ook da’s met mobiele rontgen apparatuur, die komen gewoon aan huis.
Als je eigen da deze niet heeft, zal hij idd niet zo snel foto’s aanraden want dat zou inhouden dat hij jouw als klant kwijt is immers.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-20 21:27

Poekkie schreef:
Moeilijk he die hoefbevangers ;)

Ook ik vind je wel goed bezig, er is een DA en een smid bijgeweest en verder is het passen en meten natuurlijk. Goed dat je een huisje voor hem zoekt waar ze wel op zand kunnen, zal idd best wel een tijdje duren voor dat er is. En ik vind het top dat je eerlijk bent in je verhaal. Zo weet een koper ook meteen waaraan of waaraf.

Foto's is wel een erg goede tip, dit kan idd ook bij jou thuis (kwaliteit is wel minder maar goed genoeg), maar niet elke dierenarts heeft deze apparatuur. Dat zal een rondje bellen en vragen zijn.

Qua draden is 2 wel weinig, daar onsnappen ze idd gemakkelijk bij. Ook hier zijn er 4 met hoogste rond de 1m10 denk ik. Eentje op 15 cm doet wonderen. Op de onderste staat bij mij geen stroom ivm te moeilijk bij te houden qua gras en onkruid, maar toch maakt het een wereld van verschil. Dat zou je dus wel gemakkelijk kunnen bijknopen, als is het maar met oud lint en prikpaaltjes.

En al die een weidemaatje zielig vinden... wat een onzin als het dier gewoon goed verzorgd is. Ik heb zelf 2 shets die gewoon op een zandpaddock staan en af en toe op gras. En verder niks doen behalve op pensioen staan. Omdat er naast een paard gewoon de tijd niet meer voor is maar ik er wel zeker van wil zijn dat ze de juiste verzorging krijgen en een vriendje hebben. Tuurlijk zijn ze blij als je er iets extra mee doet, maar zelf crossen ze net zo goed een rondje samen. Wegdoen wegens dierenmishandeling dan maar? :?

Dankjewel poekkie, ik doe mijn best. Ik heb dit ook nog nooit eerder mee gemaakt en heb echt geen idee soms wat ik moet doen. Ben blij dat ik de dierenarts heb ingeschakeld weet nu in iedergeval weer wat meer.
.Bedankt voor de tips ik ga eens rondkijken.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 21:28

Poekkie schreef:

Tja pensioen en een 11 jarige pony.
Klein beetje verschil toch.

Mijn 2 jongens staan trouwens altijd achter 2 draadjes stroom, op een zandpaddock met beperkt hooi en gras en ze ontsnappen niet.

En ik doelde meer op het feit dat het beestje vorig jaar 5!!! keer bevangen is geraakt en er dus niks in de situatie is aangepast
Dat vind ik zeer kwalijk. Dit dier kan dus niet als weidemaatje staan.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-20 21:28

Evelienepien schreef:
Als je eigen da deze niet heeft, zal hij idd niet zo snel foto’s aanraden want dat zou inhouden dat hij jouw als klant kwijt is immers.

Hij is ook dierenarts bij heel wat concoursen, speciaal een pasrdendierenarts als het niet zou hij het echt wel doen

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-20 21:30

Onali schreef:
Poekkie schreef:

Tja pensioen en een 11 jarige pony.
Klein beetje verschil toch.

Mijn 2 jongens staan trouwens altijd achter 2 draadjes stroom, op een zandpaddock met beperkt hooi en gras en ze ontsnappen niet.

En ik doelde meer op het feit dat het beestje vorig jaar 5!!! keer bevangen is geraakt en er dus niks in de situatie is aangepast
Dat vind ik zeer kwalijk. Dit dier kan dus niet als weidemaatje staan.

Wie zegt dat ik het niet heb geprobeerd??? Hij ontsnapte telkens weer, wilde naar het gras, wilde naar zijn maatje. Geen wonder dat je gek word als je je maatje lekker ziet vreten in het groene gras en jij op een klein stukje met een beetje oud droog hooi.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 21:41

appiesjappie schreef:
Evelienepien schreef:

Hij is ook dierenarts bij heel wat concoursen, speciaal een pasrdendierenarts als het niet zou hij het echt wel doen

Maar hij kan ze je immers niet aanbieden ...

Dan kan hij da zijn op concoursen ed maar het is bij hoefbevangenheid gewoon van beland dat je da, je hoefsmid kunnen zien hoe het er van binnen uit ziet?!
Is het hoefbeen niet teveel gekanteld? Zo nee, hoeveel wel en dat is voor de smid van belang om te weten ivm juiste hoek. Is het niet door de zool aan het groeien?
De antwoorden op dat soort vragen zijn van gewoon van belang om je pony te kunnen oplappen en helpen.
Want hoe goed een da of hoefsmid ook zijn; de 1e met rontgenogen moet nog geboren worden!

En ja, foto’s kosten meer geld dan een kijkbezoekje ve da.
Dat klopt ...alleen kan het je ook geld schelen juist doordat er na de foto’s meteen gericht behandeld kan worden. Wat dus wellicht weer geld bespaart omdat je juist meerdere kijkbezoekjes van je da in de toekomst uitspaart omdat je smid weet wat hij dient te doen.
Dat bedoel ik met omdenken!

En het is spijtig als je je zo aangevalen voelt door mijn berichten; het is iig goed bedoeld om zo jou en je pony gerichter te kunnen helpen..
Sterkte ...
Laatst bijgewerkt door Evelienepien op 24-05-20 22:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 21:54

famkeY schreef:
Gewoon een berichtje om je sterkte te wensen. :(:) de andere reacties begrijp ik wel, maar een hart onder de riem heeft iedereen wel eens nodig. Zet hem op mop, op naar een andere DA. *\o/*

Je bent een schat

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Pony loopt steeds moeilijker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 22:09

En TS, bedenk je dat het ook geen schande is (en voor de pony geen straf) om het in te laten slapen.
Liever dat als dat er met zo'n dier gehandeld en gezeuld word.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-20 22:17

Cayenne schreef:
En TS, bedenk je dat het ook geen schande is (en voor de pony geen straf) om het in te laten slapen.

Bedankt ik weet het. Daarom wil ik eerst kijken hoe hij opknapt. Als hij niet opknapt en hij blijft pijn houden zien we wel weer. Maar ik ben niet iemand die het zomaar opgeeft.

silvia58

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 22:28

In laten slapen is geen kwestie van opgeven, maar van verstandig nadenken.
Wat is het beste wat je voor de pony kunt doen ?
Wat voor toekomst heeft de pony ?
Weggeven/ verkopen is vaak ook geen goede optie. Vaak hoor je dan later
dat het dier de handel in is gegaan of naar de slager.
Soms is in laten slapen dan het eerlijkste wat je kunt doen.
Veel sterkte met het nemen van een wijs besluit Y;(

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 22:30

Heb je ook ascal , een bloedverdunner erbij gekregen of niet? En je zegt dat je het nog niet eerder hebt meegemaakt maar die vier keer vorig jaar dan?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 22:33

@ bigone, ik heb biij mijn DA toen ook gevraagd naar Ascal maar zij waren teruggekomen op het gebruik er van, dat het niet veel zou doen. Ik hoefde het mijn shet iig niet erbij te geven omdat het geen toegevoegde waarde had. Misschien dat het per geval verschilt... Maar blijkbaar niet altijd heilig om bij te geven.

Als je je paard niet de juiste plek kan bieden is zoeken naar een ander huis idd een goede oplossing. Wat ik mij afvraag, mocht hij nu ook nog moeilijk op het zand te houden zijn en dat hij uitbreekt, is het dan niet beter hem (tijdelijk) te verplaatsen naar een penionstal die wel zoiets kan bieden? Voor de time being zodat hij kan opknappen. Want nog zoals al eerder gezegd, zolang hij op gras blijft lopen is het dwijlen met de kraan open...

Betreft foto's, dat zou ik toch wel echt aanraden zodat je weet of en hoeveel de schade is. Om eventueel onnodig leed (en kosten voor jezelf) te besparen. Toen ik mijn pony naar de kliniek bracht was alles totaal, foto's pijnstillers consult, rond de 150 euro. Een smak geld, maar ik vond het te overzien. De pijnstilling was het duurste van alles.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 23:15

Een bloedverdunner zorgt er voor dat er gemakkelijker bloed door de hoeven kan vloeien om zo de ontstekingen sneller op te ruimen . Samen met twee of drie keer per dag een kwartier koelen en pijnstilling. Om de doorbloeding te verhogen helpen alle kleine beetjes, hoe sneller hoe minder kans dat het fout gaat . Tenminste , dat is mijn ervaring en die van mijn da , oude rot in het vak.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-20 07:12

bigone schreef:
Heb je ook ascal , een bloedverdunner erbij gekregen of niet? En je zegt dat je het nog niet eerder hebt meegemaakt maar die vier keer vorig jaar dan?

Die keren is hij niets nodig geweest. Hij liep wel een beetje stijfjes maar kon dan nog wel draven bijvoorbeeld. Dan zette wij hem een week of 2 apart en ging het steeds beter.nu was het zo erg dat hij wel heel slecht ging lopen ondanks draden hij apart stond daarom herkende ik het ook niet

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-20 07:15

Tancreda4 schreef:
@ bigone, ik heb biij mijn DA toen ook gevraagd naar Ascal maar zij waren teruggekomen op het gebruik er van, dat het niet veel zou doen. Ik hoefde het mijn shet iig niet erbij te geven omdat het geen toegevoegde waarde had. Misschien dat het per geval verschilt... Maar blijkbaar niet altijd heilig om bij te geven.

Als je je paard niet de juiste plek kan bieden is zoeken naar een ander huis idd een goede oplossing. Wat ik mij afvraag, mocht hij nu ook nog moeilijk op het zand te houden zijn en dat hij uitbreekt, is het dan niet beter hem (tijdelijk) te verplaatsen naar een penionstal die wel zoiets kan bieden? Voor de time being zodat hij kan opknappen. Want nog zoals al eerder gezegd, zolang hij op gras blijft lopen is het dwijlen met de kraan open...

Betreft foto's, dat zou ik toch wel echt aanraden zodat je weet of en hoeveel de schade is. Om eventueel onnodig leed (en kosten voor jezelf) te besparen. Toen ik mijn pony naar de kliniek bracht was alles totaal, foto's pijnstillers consult, rond de 150 euro. Een smak geld, maar ik vond het te overzien. De pijnstilling was het duurste van alles.

Bedankt voor de tips. Ik ga zeker nog even rond kijken hoeveel dit kost en hoe ik dit zou kunnen doen vooral waar.ik moet alleen nog kijken wat ik ga doen.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-20 07:17

bigone schreef:
Een bloedverdunner zorgt er voor dat er gemakkelijker bloed door de hoeven kan vloeien om zo de ontstekingen sneller op te ruimen . Samen met twee of drie keer per dag een kwartier koelen en pijnstilling. Om de doorbloeding te verhogen helpen alle kleine beetjes, hoe sneller hoe minder kans dat het fout gaat . Tenminste , dat is mijn ervaring en die van mijn da , oude rot in het vak.

Mijn dierenarts is ook een oude rot in het vak. Maar heb geen bloedverdunners. Het weiland laten we onder water stromen dus hij kan lekker door de plassen lopen en er in staan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 07:37

_Mir schreef:
Humpiedumpie schreef:

Lezen?

Had het niet tegen jou ;)

Ik wel tegen jou ;). Wordt meermaals door ts gezegd dat ze de pony eerst gaat oplappen voor ze hem uberhaubt verkoopt.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 07:45

appiesjappie schreef:
Cayenne schreef:

Bedankt ik weet het. Daarom wil ik eerst kijken hoe hij opknapt. Als hij niet opknapt en hij blijft pijn houden zien we wel weer. Maar ik ben niet iemand die het zomaar opgeeft.

Als jouw pony al zo vaak hoefbevangen is geweest, je de omstandigheden om zo'n dier te managen niet hebt, dan wordt het mijns inziens tijd dat je beslissingen gaat nemen die echt ten goede van je pony komen.

Zeker als je schrijft dat je het weiland onder water zet zodat je pony natte voeten kan houden. Ik hoop met heel mijn hart dat je bedoelt dat je de paddock onder water zet.

Mijn vriendinnetje had ook een pony. Was tig jaar geleden goed bevangen geweest. Met zeer goed weidemanagement kon ze haar pony goed houden. Tot een tijd terug. Pony weer bevangen. Ging even wat beter. Toen weer een terugval. Haar paardenarts wilde niet zomaar opgeven. Wilde nog van alles. Vond dat nog van alles kon. Vriendin heeft echter de kliniek gebeld. Die
artsen daar wilden enkel laten inslapen als de rxbeelden daar aanleiding toe gaven.

Er is 1 foto gemaakt.....

Heb nog steeds diep respect hoe ze dat toen heeft aangepakt.

Ik hoop echt dat je een andere arts erbij haalt en wat foto's laat maken. Zijn de hoeven van binnen dusdanig slecht, kun je een beslissing voor je pony maken. Is het beeld in de hoeven goed, kun je je pony er wellicht doorheen krijgen en hem inderdaad een plek gunnen waar hij meer tot zijn recht komt.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 07:59

Hey TS,

Wat een verhaal. Ik begrijp je zorgen helemaal. Ik heb ook 2 X hoefbevangen pony’s gehad. Het blijft heel lastig om het goede voor ze te doen.

Een van de twee pony’s is zwaar hoefbevangen bij mij gekomen omdat ik wel een plekje met zand en hooi heb. Dus ik wil even zeggen dat er zeker mensen zijn die wel een hb’r op kunnen vangen.

Het is wel belangrijk om goed in de gaten te houden of je pony echt nog wel beter wordt, misschien is het anders beter om hem te laten gaan. Maar ik denk dat je dat zelf ook wel heel goed in kunt schatten.

Verder een dikke knuffel, zulke tijden met dit soort pony’s zijn niet leuk.

Hopelijk vind je snel een oplossing!

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 08:00

Ik vind het goed van je dat je hem verkoopt.
Want zoals andere ook al zeggen als je de weide niet aan wilt passen zodat hij niet kan ontsnappen past hij niet bij je. 2 draadjes hou ik hier mijn tinkers ook niet achter.
Dus goed van je dat je dat inziet.

Dan zou ik voor nu de mobiele arts laten komen.
Toen mijn pony bevangen stond heb ik dat ook laten doen en die is maar 1 keer bevangen geweest.
Ik wilde weten hoe het er daar van binnen uitzag.
Gelukkig was het bij hem nog niet erg.
Maar was dat wel zo geweest dan had ik geweten of hij beter af was met inslapen of niet.

Daarnaast heb je meteen nog een second opinion over zijn voeten.
En met de foto's kun je een goed behandelplan opzetten en dan weet een koper ook hoe het zit.
Bij geen kanteling zou ik een HB pony best nog durven overwegen, maar met kanteling niet.