Wie herkend dit? Staart erg hoog dragen!!

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Babootje

Berichten: 26636
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 10:09

Ik denk dat je het paard nog niet zo lang hebt, nietwaar Perryx? Je klinkt niet heel ervaren.
Ik denk dat het paard niet al te duur was. En ook dat het bij aankoop niet gekeurd is geweest.
Dat je je niet hebt gerealiseerd wat er allemaal bij komt kijken en wat de kosten zijn als je naar een dierenarts moet. En nu zit je met de gebakken peren. Daar hoef je je niet voor te schamen. Je bent de enige niet die dat overkomt. Maar het is nu wel zaak - ook voor je paard - om nu dan een goede beslissing te nemen.
Als ik zo hoor wat hij allemaal heeft en dat je eigenlijk al bezig was met pijnbestrijding denk ik niet dat er veel onderzoek nodig is om de dierenarts ertoe te bewegen hem in te laten slapen. Advies is dus, terug naar de dierenarts die hem eerst heeft gezien/behandeld en aangeven dat het niet meer gaat.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110978
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 10:13

Babootje schreef:
Ik denk dat je het paard nog niet zo lang hebt, nietwaar Perryx? Je klinkt niet heel ervaren.
t.

Ze heeft hem al ruim 5 jaar.

Perryx
Berichten: 2505
Geregistreerd: 11-02-13

Re: Wie herkend dit? Staart erg hoog dragen!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-18 10:24

Voor de mensen die vinden dat ik het moet laten inslapen en dat het niet waard is om hier geld in te stoppen, sorry maar zo werkt dat bij mij niet. Ik ga geen dier laten inslapen zonder dat ik weet hoe het precies zit!

Palmera

Berichten: 9504
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 10:27

Perryx schreef:
Voor de mensen die vinden dat ik het moet laten inslapen en dat het niet waard is om hier geld in te stoppen, sorry maar zo werkt dat bij mij niet. Ik ga geen dier laten inslapen zonder dat ik weet hoe het precies zit!

Maar stop op zijn minst per direct met rijden.

Goof

Berichten: 29119
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 10:29

Perryx schreef:
Voor de mensen die vinden dat ik het moet laten inslapen en dat het niet waard is om hier geld in te stoppen, sorry maar zo werkt dat bij mij niet. Ik ga geen dier laten inslapen zonder dat ik weet hoe het precies zit!


Maar daar ga je nooit achter komen want daar heb je het geld niet voor.
Wil je dan door blijven rijden op een kapot paard? Want 'zolang je niks weet zal het wel meevallen'?
Inslapen lijkt mij ook een stap te ver in dit verhaal, maar zet het dier lekker in het land en stop met rijden.

Perryx
Berichten: 2505
Geregistreerd: 11-02-13

Re: Wie herkend dit? Staart erg hoog dragen!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-18 10:31

Blijkbaar hebben jullie dus geen verstand van spat. Een paard met spat moet gereden-gelongeerd worden. Als je hem stil zet rust roest en is ie hartstikke stijf na een week. Geen optie dus.

Schuur_

Berichten: 4941
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 10:33

Maar je wil/kan ook niet de moeite doen om het precies uit te zoeken? Dat is niet eerlijk tgo je paard. Het is erg voor je dat je de kosten blijkbaar niet kan dragen maar dan moeten er keuzes gemaakt worden.

Ik heb altijd geleerd dat als je het niet kan betalen, je het ook niet moet hebben. Je kan toch niet verwachten dat bokkers geld op je rekening gaan storten zodat je je de dierenarts kan laten komen? Of dat je dierenarts uit medelijden je maar op de poef moet zetten omdat je het zelf zo lang hebt laten aanslepen en niet luistert naar adviezen (of alleen hoort wat je wilt horen).

Kom niet meer op de rug van je paard, geef hem beweging met beleid en zorg voor een financiele oplossing. ALs dat inhoudt dat je paard weg moet of best kan worden ingeslapen is dat geen schande maa rjuist verstandig en wijs.

Palmera

Berichten: 9504
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 10:33

Nee. Rust roest. Dat ben ik met je eens.
Maar er zit een verschil tussen intensief trainen met gewicht op de rug of diezelfde tijd stevig doorstappen aan de hand.
En als het paard permanent in land/paddock staat zal het dier ook de nodige rondes lopen.

Probeer het eens. Je wilt je paard toch pijnvrij zien?

Perryx
Berichten: 2505
Geregistreerd: 11-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-18 10:34

En ik ga mijn best doen voor dit paard. Er is vast een manier, ik ga hem niet op geven zolang hij niet echt kreupel is en echt pijn heeft. Hij is totaal niet kreupel en hij heeft geen pijn maar ongemak wegens zijn beperking. Ik hoef dus geen advies over inslapen of dat soort dingen ik weet en ik zie samen met veel verschillende mensen die er écht wel verstand van hebben dat het puur ongemak is en absoluut geen pijn. Ik ga mijn best doen en jullie zouden mij moeten steunen in plaats van mij de grond in trappen

Perryx
Berichten: 2505
Geregistreerd: 11-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-18 10:34

Palmera schreef:
Nee. Rust roest. Dat ben ik met je eens.
Maar er zit een verschil tussen intensief trainen met gewicht op de rug of diezelfde tijd stevig doorstappen aan de hand.
En als het paard permanent in land/paddock staat zal het dier ook de nodige rondes lopen.

Probeer het eens. Je wilt je paard toch pijnvrij zien?



Dat is hier in de buurt geen optie. Swinters overal op stal hier.

Esther

Berichten: 4150
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 10:36

Perryx schreef:
Blijkbaar hebben jullie dus geen verstand van spat. Een paard met spat moet gereden-gelongeerd worden. Als je hem stil zet rust roest en is ie hartstikke stijf na een week. Geen optie dus.

Nee hoor, een paard met spat hoeft niet gereden te worden, bewegen is wat anders dan rijden.
Mij werd aangeraden om alleen stapritjes zoveel mogelijk rechtuit te maken van max een half uur en dan ook nog eens een paar keer per week. Maar dat trok hij niet, heb wel veel met hem gewandeld en 24/7 op een (grote) wei in de kudde.

capopjekop

Berichten: 30742
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 10:37

Mijn verzorgpony had vroeger spat en zij moest juist wel op rust toen rijden zonder pijn niet ging. Wel in de wei/paddock zodat ze ongedwongen kon bewegen. Tegenwoordig wordt ze wel weer bereden en dat gaat goed, maar ze heeft wel een paar jaar stil gestaan

Je weet niet of het alleen ongemak is. Paarden laten niet snel hun pijn zien want dat is zwakte tonen. Dat is in de natuur je dood.

Kun je niet bij familie of vrienden geld lenen dat je in kleine bedragen mag terug betalen?

Palmera

Berichten: 9504
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 10:38

Met doorrijden doe je je best niet. ;)

Is die stal 's winters alleen 's nachts zodat ze overdag buiten staan? Dan gewoon doen, kan het paard 's nachts op stal lekker de spieren warmen.

__elise__

Berichten: 2073
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Ingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 10:39

Hoi TS,

Ik heb net jouw posts doorgelezen en een aantal posts van andere bokkers (het waren er teveel om allemaal te lezen). Ik begrijp dat je in een heel lastig probleem zit. Enerzijds heeft jouw paard spat en moet dus bewegen, aan de andere heeft jouw paard waarschijnlijk ook een rugprobleem en zou daarvoor op rust moeten. Ik begrijp dat je geen geld voor verder onderzoek. Dat is een probleem, maar daar heb je nu eenmaal mee te dealen.
Ik zat daarom eens te denken naar een oplossing, iets waar je wél iets mee kunt op dit moment. Is het een optie om jouw paard te verhuizen naar een andere plek? Een plek waar ze bijvoorbeeld minder faciliteiten hebben (ik verwacht goedkoper), dat ze lekker de hele dag op de wei kan lopen voor haar beweging en dat je in plaats van rijden, een maand of 3 alleen gaat wandelen met haar. Dan sta jij waarschijnlijk goedkoper, creëer je wat spaarruimte, kan je paard wel bewegen, maar ook herstellen. En dan kan je daarna wel weer kijken hoe je paard het dan doet en waar je dan staat.
Is zoiets het overwegen waard?

Schuur_

Berichten: 4941
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 10:39

En niet om vervelend te doen maar als je maar 20 euro per maand opzij kan leggen zou ik alle Anky dekjes en beschermers even vergeten. Ook even kijken wat je kan verkopen (2 zadels, 6 winterdekens...) en even je paard zijn gezondheid op prio 1 zetten

Pepperrr

Berichten: 8389
Geregistreerd: 28-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 10:40

Wauw... Ik snap wel waarom je die berichten krijgt hoor :=

Sorry, maar volgens mij klopt er iets niet. Jij opent hier op bokt een topic om advies te vragen aan bokkers. Je plaatst een foto en je krijgt te lezen wat bokkers hierop zien. Wat de bokkers zien, is dus een paard dat niet correct gereden wordt, en zijn lichaam niet correct gebruikt. Dit is gewoon een feit, dat weet je zelf ook donders goed.
Als jij niet wil dat jouw paard ingeslapen wordt, ga aub naar een goede kliniek. Zoek de oorzaak waarom jouw paard zijn lichaam niet correct gebruikt en ga daarmee aan de slag.

En ja, een paard kost nou eenmaal geld. Dat is nou eenmaal het risico als je een dier neemt. Daar dien je van te voren over na te denken wanneer je het dier koopt.

En nee, ik heb geen verstand van spat, maar wat als er wél wat met de rug aan de hand is? Waardoor jouw paard bijna bezwijkt van de pijn? Maakt het dan wat uit of hij stijf wordt? Of niet meer bereden kan worden?

Sorry maar in mijn ogen klink je ZO ontzettend egoïstisch als je alleen maar aan je eigen plezier denkt, en niet aan het leven van jouw eigen paard.

capopjekop

Berichten: 30742
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Wie herkend dit? Staart erg hoog dragen!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 10:46

En mss kun je eens kritisch naar je uitgave patroon kijken en zoeken naar een manier om je inkomsten te vergroten? Dan is het makkelijker om stappen die nodig zijn te regelen. Ik weet niet wat de reden is dat je een uitkering hebt en dat gaat me ook niet aan maar mss zijn er daar nog dingen mee te regelen?

Isabel

Berichten: 2275
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Re: Wie herkend dit? Staart erg hoog dragen!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 10:52

In principe komt het erop neer dat je geen geld hebt om dit paard op juiste wijze te onderhouden.
Aan jou dan de keuze wat je hiermee doet. Laat je het zoals het nu is en laat je je paard pijn hebben? Of wil je op zoek gaan naar een andere oplossing?

Felien_Kyra

Berichten: 2090
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 10:53

__elise__ schreef:
Hoi TS,

Ik heb net jouw posts doorgelezen en een aantal posts van andere bokkers (het waren er teveel om allemaal te lezen). Ik begrijp dat je in een heel lastig probleem zit. Enerzijds heeft jouw paard spat en moet dus bewegen, aan de andere heeft jouw paard waarschijnlijk ook een rugprobleem en zou daarvoor op rust moeten. Ik begrijp dat je geen geld voor verder onderzoek. Dat is een probleem, maar daar heb je nu eenmaal mee te dealen.
Ik zat daarom eens te denken naar een oplossing, iets waar je wél iets mee kunt op dit moment. Is het een optie om jouw paard te verhuizen naar een andere plek? Een plek waar ze bijvoorbeeld minder faciliteiten hebben (ik verwacht goedkoper), dat ze lekker de hele dag op de wei kan lopen voor haar beweging en dat je in plaats van rijden, een maand of 3 alleen gaat wandelen met haar. Dan sta jij waarschijnlijk goedkoper, creëer je wat spaarruimte, kan je paard wel bewegen, maar ook herstellen. En dan kan je daarna wel weer kijken hoe je paard het dan doet en waar je dan staat.
Is zoiets het overwegen waard?


Wilde een reactie plaatsen, maar precies dit zou ik ook doen. Misschien nog wel meer dan een maand of 3...

Overigens ook geheel begrijpelijk dat je het paardje niet zomaar laat inslapen, ik zou me daarna altijd rot blijven voelen als de problemen verholpen konden worden.

okdoei
Berichten: 619
Geregistreerd: 25-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 10:57

Ts, ik heb zelf een paard met spat.
Ben met je eens over het in beweging blijven. Maar ik merk heel duidelijk aan mijn paard, vooral wanneer de koudere seizoenen aanbreken, dat het voor hem niet makkelijk is. ik blijf rijden zolang paard aangeeft dat hij geen ongemak heeft (paard springt met gemak een m parcours in zijn goeie periodes) en vindt dit ook erg leuk.

Hij staat momenteel bijna een jaar in pauze, omdat ik aan zijn lijf merk dat hij niet makkelijk loopt en er weinig plezier in had.

Hij heeft, vooral in de koude periodes baat bij supplementen. en staat overdag lekker met vriendjes in een grote paddock hooi te eten, 3 a 4 keer per week neem ik hem aan de hand mee voor een wandeling door het bos. dit vindt hij heerlijk. ook soms aan de fiets, zodat hij wat langer rechtuit kan draven/galopperen.

van het voorjaar ben ik van plan om hem weer onder het zadel op te pakken. maar ik heb niet het idee dat hij staat weg te kwijnen in de wei/stal.

ik denk dat als jouw paard er wel zo bij staat (weet natuurlijk niet waar/hoe je gestald staat), dat het misschien fijn is om lekker dag en nacht bij een groep oudere paarden in de wei kan, zodat hij op een natuurlijke manier aan zijn beweging komt, jij kunt sparen en hem aankomend voorjaar weer uit de koppel haalt om hem te laten checken door een da en een beslissing te maken van laten gaan of weer opnieuw oppakken.

capopjekop

Berichten: 30742
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 11:01

In laten slapen zou ik ook zien als laatste redmiddel. Dat snap ik heel goed dat de ts daar nog niet voor kiest.

De tip om een andere stal te zoeken vind ik een goede. Als je geen werk hebt momenteel dan heb je vast tijd om zelf te voeren en uit te mesten? Daarmee kun je geld besparen en vaak kunnen ze op zulke stallen meer naar buiten. Win win lijkt me.

idylle
Berichten: 5844
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 11:02

In een ander topic geef je aan dat je ouders bij willen springen als er een dierenarts nodig is. Kun je dat nu niet aan ze vragen?
En idd even niet meer rijden (spaart ook de leskosten uit en die kun je apart houden) maar lange stukken rechtuit stappen aan de hand.

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 11:16

maria1990 schreef:
Kun je niet bij een familielid geld lenen en het terugbetalen in termijnen of bij een kennis geld lenen.
Leg de situatie uit aan hun dat je krap bij kas zit en dat jouw paard deze zorgen nodig heeft om beter te worden.
Ik ben het met mijn voorgangers eens dat je met zo'n laag inkomen geen paard moet hebben. Niet omdat we jou geen paard gunnen, maar omdat de kosten zo hoog kunnen oplopen dat je daardoor zelf in de schuldsanering terecht kunt komen.


Ik herhaal mezelf nog maar eens.

Goof

Berichten: 29119
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 11:26

Perryx schreef:
Blijkbaar hebben jullie dus geen verstand van spat. Een paard met spat moet gereden-gelongeerd worden. Als je hem stil zet rust roest en is ie hartstikke stijf na een week. Geen optie dus.


Nee!
Een paard met spat en artrose moet beweging krijgen, dat staat niet gelijk aan rijden en longeren. Sterker nog, longeren is echt niet heel bevorderlijk bij gewrichtsproblemen. Lekker op de wei en lekker mee wandelen, dat is prima om hem soepel te houden. Bakwerk met deze gewrichten is niet heel goed en fijn voor je paard.

Ik vraag me af het ts;
Wie of wat vind je belangrijker? Het welzijn van je paard of je eigen wensen en behoeftes?

_Nero
Berichten: 334
Geregistreerd: 04-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 11:40

Is het geen optie om je paard wat verder weg te stallen of bij kleine stallen/boeren langs de deur te gaan waar je paard wel buiten kan?

Een andere optie is om je zadel etc. te verkopen en daarvan de dierenarts laat komen. Want ik zou (eerst) echt niet meer op dit paard gaan rijden! Dat rust roest daar kan ik wel mee eens zijn, maar dat betekend niet dat je paard moet belasten met gewicht (longeren lijkt me ook niet oké op een volte). Je kan je paard namelijk ook beweging geven zonder het te belasten met gewicht.


En kwa jou reacties.. (Bijna) iedereen probeert met je mee te denken en je te helpen. Zoek dan iig de reacties waar je je in kan vinden er uit ipv zo nijdig te reageren.
Als je op de mensen reageerd die goede tips geven (en er zitten hele bruibare tips tussen) ipv nijdig te reageren op adviezen/tips waar je je niet in kan vinden heb je er zelf ook meer aan.

Tuurlijk snap ik dat je in een hele lastige situatie zit (dat kan iedereen helaas overkomen) en dat je je paard in laten slapen een stap te ver vind, maar kijk dan naar de dingen die wel mogelijk zijn (en ja, dan moet je dingen aanpassen/laten).

Je hebt een goede stap gemaakt met de dierenarts en een week pijnstilling. Maar geef je paard iig die week dan ook onbelast vrij!
Ga met hem wandelen, poetsen, knuffelen en kijk naar zijn gedrag en uitingen.
Hou eventueel een lijstje bij elke keer dat je bij hem bent:
Wat zie je aan je paard? Loopt hij bijv. veel met zijn staart te zwiepen, is hij boos als je hem op een bepaalde plek aanraakt, hoe is hij in stal, hoe is hij als hij buiten staat en in contact met andere paarden (en ga zo maar door).


Ik hoop oprecht dat je duidelijkheid krijgt omtrent je paard, en dat je ook blijft posten, want ik volg graag mee hoe het verder gaat.