Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Blue_flower schreef:Mijn pony stond al op ijzers toen ze hoefbevangen was. Ze moesten er opnieuw onder toen ze net hoefbevangen stond ivm overgroeien van hoef. Ik wil dat mijn pony nooit meer aan doen. Ze kon geen seconde stil staan bij de smid, steigerde, beet en trapte. Dit gedrag heeft nog een jaar geduurd ongeveer voor ze weer rustig bij de smid kon staan. Zelfs toen we alleen maar gingen bekappen na ongeveer een half jaar.
In die periode wilde ze zelfs door de meeste mannen niet meer geaaid worden of vastgepakt.
Nu eindelijk staat ze gewoon weer rustig bij de smid. Loopt enkel op grind nog gevoelig zonder haar ijzers, maar het kan lang duren voordat de hoeven terug optimaal zijn.
anjali schreef:Blue_flower schreef:Mijn pony stond al op ijzers toen ze hoefbevangen was. Ze moesten er opnieuw onder toen ze net hoefbevangen stond ivm overgroeien van hoef. Ik wil dat mijn pony nooit meer aan doen. Ze kon geen seconde stil staan bij de smid, steigerde, beet en trapte. Dit gedrag heeft nog een jaar geduurd ongeveer voor ze weer rustig bij de smid kon staan. Zelfs toen we alleen maar gingen bekappen na ongeveer een half jaar.
In die periode wilde ze zelfs door de meeste mannen niet meer geaaid worden of vastgepakt.
Nu eindelijk staat ze gewoon weer rustig bij de smid. Loopt enkel op grind nog gevoelig zonder haar ijzers, maar het kan lang duren voordat de hoeven terug optimaal zijn.
Ik had een smid die niets wilde doen aan hoefbevangen paarden,omdat die te gevoelig waren.
__elise__ schreef:Dat is wel net aan. Een paard moet ten minste 1% kg droge stof ruwvoer krijgen. Dat betekent dat jouw paard minimaal 5 kg DS hooi moet krijgen. Uitgaande van 80% DS, moet jouw paard 6,25 kg hooi krijgen. Nu krijgt ze ook nog gras, dus op zich zou het voldoende moeten zijn. Voer je het hooi gewoon los of uit een slowfeed-systeem? Een paard mag niet langer dan 2 uur zonder ruwvoer staan gezien kans op maagzweren.
Dennis schreef:Amarie: Ik zou er lekker, zoals je al doe, stro bij blijven voeren om te knabbelen.
Ik kan weer op gelucht ademen wat Ebony betreft. 2 dagen een vol portie Metacam, toen 2 dagen een halfje, nog 2 dagen op schoenen en nu is ze weer helemaal rad, ook op het harde!
Ze heeft dus echt te gek gedaan op het harde na het bekappen. Ze zijn echt flink te keer gegaan hoor, slipsporen stonden door de hele paddock, in het zand, op het harde, draad langs het houten hek hing slap, hooibak was wat verschoven. Gelukkig was ze dus gevoelig door de combinatie van bekappen en dan 2 dagen later zo stom doen. Normaal is een sprintje over het harde ook geen probleem, maar dit was duidelijk meer dan een sprintje en net na het bekappen.
assebassie schreef:Metacam is ook een NSAID hoor, (ontstekingsremmer en pijnstiller), dus is ook een medicijn voor HB.
En kan ook maagklachten geven bij langdurig gebruik dus is ook hierbij maagbeschermer nodig.
Angs1989 schreef:assebassie schreef:Metacam is ook een NSAID hoor, (ontstekingsremmer en pijnstiller), dus is ook een medicijn voor HB.
En kan ook maagklachten geven bij langdurig gebruik dus is ook hierbij maagbeschermer nodig.
Klopt, dat weet ik. Alleen is dat nu het enigste medicijn waar ze geen negatieve bijwerkingen op geeft. Ze kreeg buut, ascal en relaquine. Maar dat gaat dus niet goed bij haar helaas.
__elise__ schreef:Bedankt voor je reactie.
Hoe lang was jouw pony al bevangen voor je ze op de foto hebt laten zetten? En heb je daarbij de pony verplaatst naar de kliniek of thuis foto's gemaakt?
Mijn hoefsmid is er nog niet bij geweest. De dierenarts gaf aan dat ze goed op de voetjes stond en op het moment dat ze bevangen werd, was ze net bekapt.