Zelf hoeven kappen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 12:08

xyzutu2 schreef:
Arabesk schreef:
xyzutu2 heeft al jaren commentaar op natuurlijk bekappen, maar heeft nog nooit de cursus gedaan, dus alle aannames zijn gebaseerd op 'mijn hoefsmid zegt dat' en 'ik heb gelezen dat' maar nooit uit eigen ervaring.

Het moet niet gekker worden, hier begin je je eigen ego toch wel heel erg onbeschaamd te strelen. :n

DE cursus? :n
Moet ik soms echt jouw cursus gedaan hebben om iets over natuurlijk bekappen te mogen zeggen?
Is jouw cursus het alfa en omega in het natuurlijk bekappen, alsof er niet tientallen (elkaar tegensprekende) stromingen zijn?
Zijn er niet verschillende cursussen te vinden die een afwijkende filosofie hebben van de jouwe?
Hoe weet jij welke cursus(sen) ik gevolgd heb en van welke bekappers ik geleerd heb?
Hoezo is al mijn kritiek op natuurlijk bekappen gebaseerd op 'mijn hoefsmid zegt dit' en 'ik heb gelezen dat'?
Lees jij überhaupt wel wat andere mensen posten?

Bijvoorbeeld wat ik al verschillende keren heb geschreven, namelijk dat ik zelf al twintig jaar natuurlijk bekap, daarin verschillende bekappers (en hoefsmeden!) als leermeester heb gehad en daardoor me steeds meer bewust ben van alle voordelen van natuurlijk bekappen, maar ook van alle nadelen heb gezien van wat specifieke natuurlijk bekappers steeds als universele waarheden die voor alle paarden gelden op fora kwakken.

Ik heb geen enkel respect voor mensen die op de bovenstaande, door jou gekozen manier anderen monddood willen maken. Ik heb geen problemen met natuurlijk bekappen an sich, aangezien ik zelf al twintig jaar niets anders doe. Ik zie zelfs grote voordelen voor de natuurlijk bekapte hoeven ten opzichte van ijzers of traditionele bekapbeurten elke 8 weken - anders zou ik dat zelf ook niet zo doen.
Ik zie echter ook grote gevaren van bekappers die verkondigen dat elk paard blootsvoets over grind kan galopperen, dat je alleen de zool hoeft te volgen en dat alles dan vanzelf goed komt en dat scheve beenstanden niet in de hoeven gecorrigeerd hoeven te worden want daar krijgen ze alleen maar artrose van. Dat vind ik ziek en heel gevaarlijk, maar goed, wie ben ik. Mijn osteo (ook dierenarts) vertelde me begin deze week dat zij en haar collega's juist heel blij moesten worden van natuurlijk bekappers die dit alles nog steeds geloven, want hun klanten werden vanzelf haar klanten. Het enige jammere was dat als zo'n bekapper een jaar lang zijn of haar filosofieen op een paardenhoef geprojecteerd had, het nog maar de vraag was of osteo's en dierenartsen de schade die de rest van het lichaam opgelopen had ook weer net zo snel konden genezen - als dat überhaupt al lukte.

En neeeeeeeee, ook zij is niet tegen natuurlijk bekappen. Wel is ze tegen bepaalde zaken die bepaalde natuurlijk bekappers mensen aanpraten. En daarin is ze niet anders dan ik. :)

100% eens met deze zeer goed onderbouwde post!

anjali

Re: Zelf hoeven kappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 12:26

Ik heb ooit een vijl gekocht omdat ikzelf,tussen de bekapbeurten door,de randjes wou gladvijlen.Maar,dit was zo ongelooflijk zwaar,met die harde hoeven kreeg ik er niets af en ik had geen bok om het been op te laten steunen,dat ik heel wat respect voor het werk van een smid heb gekregen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 12:29

spatter schreef:
Wat triest, zoals dit jonge paardje op zijn hoeven staat.
Ben ook bang dat dit veel erger is als de eigenaresse vermoed.

Snap alleen het advies niet dat een natuurlijk bekapper dit moet gaan oplossen alsof een goede hoefsmid niet dezelfde weg zal bewandelen.
Die mensen heten nog steeds HOEFsmid al denken veel aanhangers van natuurlijk bekappen dat ze SMID zijn.

Om ontopic te blijven, hier zou ik in ieder geval niet zelf aan beginnen te kappen maar haal er een vakkundig persoon bij.

Dat klopt niet. Mensen hebben vaak dikwijls problemen met de hoefsmid. Slecht werk, afspraken niet nakomen, nare omgang met paarden etc etc etc.
Een hoefsmid leert over de hoeven, benen en ijzers als oplossing bij veel problemen.

Door veel problemen, zijn mensen verder gaan kijken en zich echt gaan verdiepen. Niet zomaar roepen dat ze smid zijn, want een natuurlijke bekapper, wil absoluut geen hoefsmid zijn.

De bedoeling van nb is dat mensen zelf leren over hoeven. Iets wat elke paardeneigenaar zou moeten weten. Er is een duidelijke theorie die niet veel afwijkt van de theorie die een hoefsmid krijgt. Dan leert men naar de hoeven kijken, het werk van en hoefsmid beoordelen voor je eigen paarden en evt bijhouden tussen de bekap beurten door, aangezien mensen er heel lang tussen laten zitten.

Als een hoefsmid na 8/10wk komt en er ruim een cm af haalt, omdat paarden bijv veel binnen staan, veel op stro, zachte wei etc, verandert er meer ten opzichte van het been en het lijf. Heel veel paarden lopen met te lange hoeven, scheuren etc. Als ene hoefsmid dat niet kan oplossen door eens in de 2 maanden langs te komen, is dat logisch. Of ze plaatsen ijzers, plaatjes, kit etc.

Het is zowel bij een hoefsmid, als nb'er zo, dat de interesse, ontwikkeling, ervaring telt. Heel veel jonge hoefsmeden lopen mee en mogen vrijwel direct het simpele bekapwerk doen.
Het is aan de persoon of hij zijn werk goed wil doen, zich echt interesseert en gaat verdiepen. Genoeg hoefsmeden die jong lukraak van alles weg sneden en dat zijn blijven doen bij gebrek aan begeleiding, want het is maar bekappen. Niet 1, ik kan wel en boekwerk aan hoefsmeden over 40 jr schrijven.

Bij nb hebben ze hele andere principes. Men wil paarden ook natuurlijker houden, dus het is ene totaal plaatje. 24/7 bewegen, diverse ondergronden, goed hooi, geen biks/muesli's of onnodige suikers. Omdat bijna niemand een pp heeft waar het paard voldoende afslijt, houdt men de hoeven tussendoor bij om tot het ideaal plaatje te komen.

Je kan niet altijd zwart-wit zeggen wat goed is of slecht. Er zijn gewoon echt heel evel hele slechte hoefsmeden. Maar ook slechte bekappers. Mensen die te snel professioneel willen bekappen, niet naar het totaal kijken etc.
Genoeg hoefsmeden die problemen hebben opgelost met speciaal beslag. Maar ook net zoveel, waarbij het niet hielp.
Genoeg bekappers die problemen hebben opgelost waar de eigenaar ten einde raad was. Waar het paard traditioneel wel degelijk was opgegeven en nu vrolijk rondhuppelt.

Bij nb wordt wel degelijk aangeraden om foto's te maken, om te zien hoe de hoef er van binnen uit ziet. Mensen wordt NOOIT aangeraden om na 1 cursus de paarden zelf te doen en zeker niet bij problemen. Het is altijd in het begin dat een bekapper zeker elke 4 tot 6 weken langs komt en iemand tussendoor een keer vijlt, mee kijkt, leert etc.

Alle opleidingen zijn leuk, maar het ligt aan de persoon hoe goed iemand wordt, interesse en ervaring opdoen. Je leert ook pas autorijden na het slagen voor je rijbewijs. Je krijgt alleen de handvaten mee om het zo goed en veilig mogelijk te doen volgens de regels. HOeveel mensen rijden niet veel te hard? Hebben lak aan de regels? Telefoneren nog steeds achter het stuur? Leuk, dat papiertje, maar het is uiteindelijk hoe je ermee omgaat.

Je aangevallen voelen, omdat je man hoefsmid is, maakt het persoonlijk en dat is niet nodig. Er zijn daarnaast ook al meer hoefsmeden die de cursussen hebben gevolgd en na hun reguliere opleiding zich zijn gaan verdiepen en heel goed werk doen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 13:18

_kmbn schreef:
Festeropre schreef:
Zie je het zitten om een volg topic te openen?

Ik heb evt een volg topic over het hele traject var haar maar een volgtopic alleen over der hoeven Wil ik ook wel openen! Vind het erg interessant meerdere meningen te krijgen en hoe iedereen er tegen aankijkt

Maar,men geeft nu allerlei slechte diagnoses over de hoeven,maar ts heeft toch nergens aangegeven dat het paard kreupel zou lopen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 13:24

De merrie kan nog niet/nauwelijks meelopen aan het halster en kan dus ook nog niet goed voorgestapt/gedraafd worden op het harde voor een goed kreupelheidsonderzoek. Tot die tijd vind ik het alleen maar superverstandig dat ze de merrie nog niet op het gras zet en even alleen hooi voert, voor het geval dat ze toch hoefbevangen is (geweest). Weinig suikers en zetmeel en als dikmakers focussen op vetten, eiwit en vezels lijkt me een veilig uitgangspunt voor zo'n paardje tot je haar echt serieus kunt voorstappen en - draven op een vlakke harde ondergrond om de gangen en eventuele gevoeligheid goed te kunnen beoordelen.

_kmbn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 13:28

xyzutu2 schreef:
De merrie kan nog niet/nauwelijks meelopen aan het halster en kan dus ook nog niet goed voorgestapt/gedraafd worden op het harde voor een goed kreupelheidsonderzoek. Tot die tijd vind ik het alleen maar superverstandig dat ze de merrie nog niet op het gras zet en even alleen hooi voert, voor het geval dat ze toch hoefbevangen is (geweest). Weinig suikers en zetmeel en als dikmakers focussen op vetten, eiwit en vezels lijkt me een veilig uitgangspunt voor zo'n paardje tot je haar echt serieus kunt voorstappen en - draven op een vlakke harde ondergrond om de gangen en eventuele gevoeligheid goed te kunnen beoordelen.

Ik heb haar oo het harde zien draven en en galopperen tijdens het verplaatsen van de kudde voor haar transport en toen liep ze ook goed. Ze krijgt hooi en brokken voor sobere rassen zonder suikers zetmeel en en melasse. ze is erg mager namelijk dus ik alleen hooi komt ze niet genoeg bij. Ze staat niet op t gras en krijgt arm hooi..

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 13:34

Als een paard hoefbevangen is dan zie je het wel hoor.

_kmbn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 13:45

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 14:06

Interessant, ik probeer te volgen!

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 14:07

Je kan dit paard wel gaan bewegen om te kijken hoe het loopt maar bij iedere beweging zet je weer druk op de witte lijn verbinding. Mi
eerst die tenen inkorten, dan maar eens bewegen

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 15:22

anjali schreef:
Als een paard hoefbevangen is dan zie je het wel hoor.

De meeste mensen herkennen alleen de acute fase.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 19:07

Nog een voordeel van het zelf doen. Ze worden steeds makkelijker.

Afbeelding

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 19:15

Geweldige foto!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 19:32

Ik wilde die foto liken maar dat gaat niet :(

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 19:52

superpony schreef:
De weerstand tegen nb is denk ik, omdat mensen het niet oke vinden, dat mensen zelf bekappen, tegenover hoefsmeden met een opleiding. Mensen snappen de achtergrond niet helemaal. Een hoefsmid met papiertje en klanten zal wel goed zijn.......Als je bij een handelaar of desnoods sportstal een paard koopt en de hoeven zijn te lang, te steil etc, is dat vast goed, want dat zijn de experts en verkopen ''goede'' paarden.

Vroeger moesten wij bij de NPC diploma rijden en kwam er ene stukje theorie bij van paard en tack. Als ze dat nou eens zouden invoeren bij de huidige proefjes bijv. En elke keer iets meer erbij. Je hoeft niet te kunnen bekappen, maar wel in ieder geval de onderdelen van ene hoef, been en de rest van het paard kunnen benoemen.

Osteopaten, fysio's etc die zeggen extra werk te krijgen door nb'ers vind ik niet heel objectief. nb'ers kopen weleens een paard dat van ver komt en een lange weg van herstel nodig heeft. Iemand die natuurlijk bekapt, kan misschien voor geen meter rijden.......
En, wat nog steeds vergeten wordt, nb is meer dan bekappen. Men gaat ook uit van 24/7 vrij lopen, liefst met verschillende ondergronden. Paarden op hooi en geen biks of muesli. Paarden die niet met rollkur en flinke bitten gereden worden bijvoorbeeld. ( daarmee absoluut niet gezegd, dat ze zoveel beter rijden )

Misschien zou het al schelen als het normaler wordt dat hoefsmeden/bekappers vaker langskomen en we af gaan van de interval van 8 tm 10 weken.........Kijk bij de gemiddelde hoefsmid na zijn werk wat ernaast ligt. Dat is vaak echt veel.

Bovenstaand, jong paardje, zonde.............Mensen fokken maar raak, zetten het lekker goedkoop in de wei en dan dit. Heel verstandig om dit met begeleiding met korte intervallen te gaan doen.

De connectie tussen met bit rijden en NB ontgaat me. Ik snap werkelijk niet dat je juist bij zo'n jong dier die er zo bij staat, zelf aan gaat zitten klooien. Haal daar een goed opgeleide professional bij.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 20:02

Maar, dat doet ze toch ook? Er komt een professionele bekapper, met ervaring met jonge, groene paarden.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 23:01

Maartje1990 schreef:
Ik wilde die foto liken maar dat gaat niet :(

:D dank je. Dat heb je bij deze dan toch gedaan.

Hij bleef vandaag weer zo mooi staan, daar moest ik wel een foto van maken. <3

Als de dierenarts me niet geloofd als ik zeg dat hij normaal heel welgemanierd is heb ik bewijs. :P Hij heeft namelijk de neiging om de dierenarts op te eten... oren plat in zijn nek en bijten maar. Gelukkig is het meestal een engel.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 23:26

DatBenIkNou schreef:
superpony schreef:
De weerstand tegen nb is denk ik, omdat mensen het niet oke vinden, dat mensen zelf bekappen, tegenover hoefsmeden met een opleiding. Mensen snappen de achtergrond niet helemaal. Een hoefsmid met papiertje en klanten zal wel goed zijn.......Als je bij een handelaar of desnoods sportstal een paard koopt en de hoeven zijn te lang, te steil etc, is dat vast goed, want dat zijn de experts en verkopen ''goede'' paarden.

Vroeger moesten wij bij de NPC diploma rijden en kwam er ene stukje theorie bij van paard en tack. Als ze dat nou eens zouden invoeren bij de huidige proefjes bijv. En elke keer iets meer erbij. Je hoeft niet te kunnen bekappen, maar wel in ieder geval de onderdelen van ene hoef, been en de rest van het paard kunnen benoemen.

Osteopaten, fysio's etc die zeggen extra werk te krijgen door nb'ers vind ik niet heel objectief. nb'ers kopen weleens een paard dat van ver komt en een lange weg van herstel nodig heeft. Iemand die natuurlijk bekapt, kan misschien voor geen meter rijden.......
En, wat nog steeds vergeten wordt, nb is meer dan bekappen. Men gaat ook uit van 24/7 vrij lopen, liefst met verschillende ondergronden. Paarden op hooi en geen biks of muesli. Paarden die niet met rollkur en flinke bitten gereden worden bijvoorbeeld. ( daarmee absoluut niet gezegd, dat ze zoveel beter rijden )

Misschien zou het al schelen als het normaler wordt dat hoefsmeden/bekappers vaker langskomen en we af gaan van de interval van 8 tm 10 weken.........Kijk bij de gemiddelde hoefsmid na zijn werk wat ernaast ligt. Dat is vaak echt veel.

Bovenstaand, jong paardje, zonde.............Mensen fokken maar raak, zetten het lekker goedkoop in de wei en dan dit. Heel verstandig om dit met begeleiding met korte intervallen te gaan doen.

De connectie tussen met bit rijden en NB ontgaat me. Ik snap werkelijk niet dat je juist bij zo'n jong dier die er zo bij staat, zelf aan gaat zitten klooien. Haal daar een goed opgeleide professional bij.

Je leest niet goed. Ik leg duidelijk uit hoe nb werkt. Niemand, maar ook echt niemand zal zeggen dat iemand zelf moet klooien. Zeker niet bij probleem hoeven.

De connectie met bit rijden, is het geheel. Niet 1 punt eruit halen en die bekritiseren. Zo kan ik alles wel afzeiken wat ik niet ken, me niet in verdiep en geen verstand van heb.
Hoeven zitten aan een paard vast en bij nb kijkt men naar het geheel. Management en training.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 02:15

Dat zou een goede nb moeten doen- maar een goede smid ook

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 07:35

Wat me opvalt is dat natuurlijk bekappen voor sommige mensen meteen gelijk staat aan paardnatuurlijk en hun filosofie. Ik denk dat het belangrijk is om die twee los te koppelen.

Als je aangeeft dat je voor een natuurlijke bekapping geen bit meer mag gebruiken sla je denk ik een beetje door. Je sluit dan zeer veel paarden uit. Want mensen gaan echt niet opeens alles veranderen vanwege een bekapping.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 10:06

Mee eens. Een paard is geen fabrieksproduct, ieder paard is verschillend, en verschillende paarden hebben een verschillende aanpak nodig. Kijk per paard wat dat paard nodig heeft qua hoefverzorging, qua huisvesting, qua voer, qua harnachement en qua training. Maar wanneer je met 'paketten' gaat werken, en niet meer openstaat voor andere meningen, dan loopt het fout. En dan is het paard de dupe.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 10:38

Deels eens; paarden zijn verschillend maar in de basis zijn ze allemaal gelijk en bij die basis horen bepaalde behoeften.
Je kan mi geen natuurlijke hoef nastreven met een bekapping als de omstandigheden voor de voeten en het paard niet goed zijn.
Dat staat appart van de bekapping en vormt samen de basis voor gezonde voeten en paard.
Met of zonder bit zal mi niet uitmaken.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 12:44

Malenka schreef:
Wat me opvalt is dat natuurlijk bekappen voor sommige mensen meteen gelijk staat aan paardnatuurlijk en hun filosofie. Ik denk dat het belangrijk is om die twee los te koppelen.

Als je aangeeft dat je voor een natuurlijke bekapping geen bit meer mag gebruiken sla je denk ik een beetje door. Je sluit dan zeer veel paarden uit. Want mensen gaan echt niet opeens alles veranderen vanwege een bekapping.

Dan snap je het principe niet goed. Natuurlijk bekappen gaat wel degelijk uit van een natuurlijke huisvesting. Dus niet op stal, geen biks en muesli etc.

Als je goed leest, schrijf ik dat een paard op zij hoeven staat, been daar boven en dan het lijf. Het ging om probleem hoeven, slechte standen etc. Dan kijk je wel degelijk naar het gehele plaatje. Als paarden dan verkeerd getraind worden, verander je ook niet de stand met eens per 8 weken bekappen. Dat doe je in totaal, dus vrij bewegen, hoeven bijhouden voor ze lang worden en recht trainen.

Ik gaf ook heel duidelijk aan dat slecht trainen overal gebeurt. Maar problemen bij trainen, komen ook vaak voor uit scheefheden. Een scheef paard wordt nogal eens met een bijzet getraind bijvoorbeeld of meer op een gedwongen manier om toch resultaten te krijgen.

Als een paard erg slecht in zijn schouder is bijv, kun je dat soms terug zien. Dan krijg je de kip en het ei verhaal, wat was eerder? Eerst de slechte hoeven, slechte beenstand? Of is de schouder door verkeerd trainen een slechte beenstand gaan veroorzaken en daarmee ook slechte hoeven. Slechte hoeven die bijv scheef afslijtenn, te nauw worden etc.

ALLES heeft met elkaar te maken, ALTIJD.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 12:48

Festeropre schreef:
Deels eens; paarden zijn verschillend maar in de basis zijn ze allemaal gelijk en bij die basis horen bepaalde behoeften.
Je kan mi geen natuurlijke hoef nastreven met een bekapping als de omstandigheden voor de voeten en het paard niet goed zijn.
Dat staat appart van de bekapping en vormt samen de basis voor gezonde voeten en paard.
Met of zonder bit zal mi niet uitmaken.

Nee, mij maakt het ook niet uit. Zie genoeg mensen bitloos aan hun paard trekken.

Als men goed had gelezen, zei ik het totaal plaatje. nb gaat er vanuit dat een paard 24uur vrij beweegt en niet met heel veel aanleuning wordt gereden.
Waar mensen wel met roll kur rijden, paarden op stal zetten, veel biks voeren, krijg je niet het ideaal beeld dat pn nastreeft.

Ik vind zelf dat je met of zonder bit hetzelfde frame kan behalen, even goed zou kunnen trainen. Maar heel veel paarden lopen door het getrek en de dwangmatige houding, teveel op de voorhand, lopen te kort in hun beweging of zeer onnatuurlijk. Zijn bij lange na niet klaar voor zijgangen die toch afgedwongen worden etc.

Het ging niet om wel of niet met bit, maar de principes van pn en het totaal plaatje, denkwijze etc.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 13:56

superpony het streven is heel leuk maar ik zie ook natuurlijke bekappers komen bij stallen waar paarden maar een paar uur per dag buiten komen.
Dan zouden ze daar niet moeten werken maar dat doen ze wel, moeten ook hun boterham verdienen.

En bitloos boomloos of rijloos is allemaal leuk maar ik heb zelf nog nooit een paard gehad wat houdt van druk op de neus of getrek aan zijn hoofd.
En ik ken paarden zat die helemaal niet houden van dat eindeloos geneuzel van hun baasje om hun heen maar hey ze zijn op de goede weg met hun oranje stok en lange touw.

Ik ben groot voorstander van mensen die open staan voor meerdere wegen en geintressseerd zijn in de gezondheid van hun dier maar er wordt wat doorgeslagen door een hoop mensen .