Zeer ernstige bok hoefje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 20:51

tamary schreef:
Ook zat dieren die het opgeven als ze in de problemen komen. Niet voor niets dat je bij een paard dat in sloot oid vast komt te zitten hoofd omhoog moet houden. Zelf stoppen ze daar na een tijdje mee. Kennelijk zijn dieren iets fatalistischer ingesteld dan wij.

Omdat ze anticiperen op het onvermijdelijke.
En dan is de snelle manier wel aantrekkelijk waarschijnlijk...

Maar ik heb nog nooit een beest zelf in de beek weten springen om zichzelf te verzuipen omdat hij pijn had aan zijn pootje. ;)

Foetsji

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 20:53

bruintje123 schreef:
Waarom ik het vraag.
Omdat jij de enige bent die steeds zegt slager is slecht.

Voor mijn paarden neem ik ook verantwoordelijkheid.
Dat was in de eerste week al bij zo'n veulen.
Dan doet gips misschien nog wat.

Nu vind ik de dood het meest humaan omdat de groep hem ook al weg stuurt.

Daarom vraag ik het aan jou.

Dan heb je echt niet goed gelezen of een verkeerde conclusie getrokken.
In mijn opinie is het aan een DA wat wijsheid is. Mij zul je dus niet horen over wat in deze de beste keuze is. Ik zet alleen vraagtekens in het hoe en waarom de keuze voor dit dier inmiddels is gemaakt.

Janneke2

Re: Zeer ernstige bok hoefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 20:57

Volgens mij was in elk geval vanmorgen de definitieve keuze niet gemaakt.

Wie per pb liet weten serieuze belangstelling te hebben, kon mee met de vrachtwagen naar de kliniek en het oordeel van dierenarts nummer 4 zou dan de doorslag geven.

Om een aantal redenen ga ik zo'n pb niet sturen, maar schuif TS geen dingen in de schoenen die er niet zijn.

Ilayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 20:59

Luckystory schreef:
Ilayla schreef:
@Luckystory
Waaruit maak je op dat dit alleen om eigen belang gaat?
Ik lees alleen dat dit paard een gezond en pijnloos leven gegund is en dat dat niet waarschijnlijk gaat zijn voor dit paard. Dat is bevestigd door verschillende DA's. Daarnaast is het financiële gedeelte een punt is wat meespeelt, maar slechts voor een klein deel. Ik lees dat de kosten gedrukt worden, maar niet ten koste van het paard.

Dat is dus exact het punt wat we aanhalen. Je leest wat TS schrijft.
Maar de echte reden is economisch.
TS wil het geld en de tijd er niet insteken. En ze maakt de overweging dat dit dier hoogstwaarschijnlijk nooit verkoopbaar zal worden als bruikbaar rijpaard.
En aangezien ze handelaar is en geen liefdadigheidsinstelling, is dat uiteraard wel de bedoeling.

Maar ik vind dat dus geen reden om met z'n allen te gaan beweren dat het dier zo het beste af is.
Want dat is simpelweg een leugen.
Het dier is het beste af, als het in de beste omstandigheden geholpen zou worden en er geen verwachtingen aan gesteld zouden worden qua 'bruikbaarheid'.
Maar ja, helaas pindakaas voor het diertje. 'wrong place, wrong time and wrong bloodline...' ;)

Ilayla schreef:
"Is dood de beste optie voor dit paard? Tuurlijk niet dat het is het voor geen enkel levend wezen." Waarom denk je dat dit paard geen uitzichtloos ongeneeslijk lijden gaat hebben?

Google even. Hier kan echt wel wat mee gedaan worden als de wil er zou zijn. ;)

Ik lees inderdaad wat TS schrijft. Dat lijkt mij logisch. Jij stelt dat het een puur economische beslissing is. Waar baseer je dat op als TS dat niet schrijft en jij de TS niet bent? Dat leg je niet uit. Je zegt wel dat ze geen geld en de tijd er in wil steken en dat dit dier hoogstwaarschijnlijk nooit verkoopbaar zal worden als bruikbaar rijpaard. Dat klopt inderdaad, ik zou ook geen geld en tijd steken in een paard waarvan dierenartsen zeggen dat het meest paard vriendelijk is om het in te slapen en geen andere paard vriendelijke opties voor worden genoemd. Dat zou namelijk alleen het lijden verlengen, maar dat hoeft helemaal geen pure economische beslissing te zijn want je kijkt eerst wat de beste optie is voor het paard. Dat het hier gaat om een handelaar maakt hierin niet uit. Ze zegt niet dat het paard waarschijnlijk een prima kans heeft om een helemaal op te knappen, maar daar geen geld in wil steken.
Maar we kunnen dat gewoon aan de TS vragen.

Ts, wees a.u.b. eerlijk welke factoren spelen mee om het veulen nu te laten inslapen en hoe zwaar wegen die factoren?

Ik heb even gegoogled, maar nog niks gevonden waarvan ik denk dat het een goed idee is om te gaan proberen dit paard te redden. Ik ben benieuwd naar welke bronnen je refereert?

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 21:00

Ik kan het eigenlijk niet beter verwoorden dan luckystory.
Echt als ik toch heuvels geld had voor nog een zielig geval met gebreken deed ik het.
Rijden is voor mij toch niet belangrijk.

Maar, ik snap ook ts :j
Slager is heus niet per definitie slecht en dit veulen is ook niet anders dan de rest.
Maar als ik zelf de keuze had gehad en ze was bij mij geboren of terecht gekomen had ik er iedere cent voor omgedraaid :j
Maar dat is mijn instelling, wil er niks op verdienen.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 21:01

Natuurlijk "wil" dit veulen niet dood, maar er word verder lijden bespaard en dus is slachten een prima keus.
Wij mensen kunnen gelukkig die keus maken om een dier niet te laten lijden, in de natuur zou dit dier binnen enkele dagen al opgegeten zijn geweest.

Heb helaas enkele weken terug een paard gezien wat stond te lijden, die stond om de paar seconden om en om zijn voorbenen te ontlasten (niet enkel naar voren, maar duidelijk de achterzijde vd voeten niet neer willen zetten).
De gehele houding van het dier was troosteloos, hangend hoofd, hangende oren, ogen dicht en totaal geen notie meer van de omgeving.
Aan het opgedroogde zweet was te zien dat het dier gewerkt had die dag.
Dat zijn dingen die ik werkelijk niet begrijp!
Waarom moet zo'n dier voor "ons" plezier blijven leven?
En hier werd dan zelfs nog mee gewerkt...
Maar ook alleen als grasmaaier zou dat dier pijn hebben.
Hoever ga je? En waarom sluiten sommigen hun ogen voor het lijden van het dier?
De beslissing van leven of dood is loeizwaar, ook als je handelaar bent.
Persoonlijk vind ik het ergens juist zwak wanneer men een paard niet wil/durft af te laten maken.
Hoe vaak komt het niet voor dat een dier met allerlei problemen en blessures weg gegeven danwel verkocht worden?
En dat dan achteraf de eerdere eigenaren boos of verdrietig zijn want paard word nog onder het zadel gebruikt (oid).

Als je een dier hebt, wéét je dat je het ook een keer af moet geven.
De een is helaas wat jonger dan de ander, maar iedereen die dieren heeft komt eens voor die keuze te staan.
Waar de grens ligt is voor iedereen anders, maar voor ts is dit de grens (kosten, tijd, klein procent kans op herstel)

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 21:03

Ik vraag me af of er ook zo'n discussie was als ts em in zou laten slapen..

Ik snap heel goed dat ts deze beslissing maakt. Als je zelf zo'n veulen hebt dan laat je er gelijk wat aan doen. Dit dier heeft al 6 maanden zo rond gelopen met alle gevolgen van dien. Beestje heeft nu nog even wat lekkere dagen en is van de week ineens dood. En dan is t klaar, beestje weet daar echt niks van.

Paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-16 21:06

Goed, ik ben weer even bij gelezen. Jullie gaan veelste snel.

Ten eerste speelt het geld niet de eerste hoofdrol zoals sommige hier blijven beweren, want dan hadden we geen advies gevraagd maar naar de slager zonder pardon gegaan.
Daarnaast is het veulentje onderzocht op de kliniek, 3 foto's verder, wat verdoving, consult, benzinekosten. Rekening 327,48
Niet erg in verre van zelfs, dat is een wel overwogen beslissing die wij gemaakt hebben voor dit veulentje.

Dat er uitkomt na overleg met drie artsen, en alle de zelfde antwoord geven waar wij bang voor waren zegt toch meer dan genoeg?
Veulentje loopt er te lang mee door, en het weegt niet pp met wat er genoemd is los van het feit dat het heel veel geld kost. De kansen zijn gewoon te klein en de slagingspercentage ook volgens de artsen, dus dan ga je ook nog eens economisch nadenken wat je dan wilt.

Weegt alle nadeel alle kansen/operaties/behandelplannen op voor het veulen? Nee dat weegt niet meer op tegen de kwaliteit van zijn leventje.

Zijn er succes verhalen van andere paarden? Ja net zoals sommige mensen wel genezen van bepaalde kanker soorten en andere niet.
Zijn er verhalen waarbij jet final mis gaat, ja ook die zijn er.

Het is eenmaal een keus die altijd lastig blijft, je nooit weet hoe iets uit gaat pakken. Zelfde als bij peesblessures en kolieken, blijft een gok.

Maar wij vinden de gok gewoon weg in overleg met de dierenartsen niet meer eerlijk voor het diertje.

Dat mijn taalgebruik je niet aan staat? Tja ik ben misschien wat harder en realistischer maar daar draait mijn bedrijf om. Ik kijk soms dingen gewoon heel nuchter in, we willen met liefde helpen maar wel eerlijk.

Wat me wel aan het hoofd stoot, dat ik je aanbied om langs te komen, je blijft blaten over dat het veulentje gered moet worden. Ik bied aan om te komen kijken onder een kopje koffie, te zien hoe het veulentje in de groep met andere veulens dan is dan zal je zien dat ze er weer uit moet, en de andere factoren. En echt ik rij met loefde terug naar de kliniek voor je met veulentje en mag je zelf de oordeel aanhoren en de argumenten. En mag jij beslissen!

Maar ondanks alles schuif je het weer terug want ik moet het niet afschuiven volgens jou maar ook niet de simpelste weg kiezen. Maar ingaan op ons aanbod doe je ook niet.
Wat wil je dan? Sponsoring opzetten? Wij ons nek moeten uitdraaien op iets wat eigelijk nutteloos is?

Dan nog het stukje de dood, wij geloven niet dat een nog iets is na de dood. Dat is voor iedereen anders. Dood is dood en dan is het lichaampje slechts een omhulsel.

Paarden zijn vechters van nature, gaan door want dat is hun instinkt. Natuurlijk wilt zo diertje niet dood maar leven! Maar wel paardwaardig

Nogmaals jullie gaan te snel kan het amper bijhouden.
Hou wel de discussie netjes dan vind ik het niet erg om jullie ook gewoon te woord te staan ;)

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 21:09

Foetsji, blijkbaar trek je dit heel persoonlijk aan.
Maar het is gewoon heel simpel een voor en nadeellijstje maken en helaas is het nadelenlijstje groter.
Dure operatie
Dure en langdurige revalidatie
Pijn tijdens de revalidatie
Geen garantie op pijnvrij leven.
Geen garantie op een rijdbaar dier.

Tegenover een dier gered van de slacht.

Maar waarom juist dit dier redden is mijn vraag, er zitten teveel haken en ogen en heel veel onzekereheden of de operatie überhaupt zal gaan slagen.
Tja en dan gaat het financiële plaatje echt wel tellen.

Afgelopen zomer stond mijn haflinger met spoed op de kliniek met koliek verschijnselen, ik kreeg de vraag wat te doen, operatie of niet. Mijn antwoord was gelijk nee. Voor het bedrag wat een operatie kost, kan ik 2 nieuwe lespaarden kopen.
Ook al hou ik zielsveel van mijn paarden, echter heb ik geen 2 tot 3 duizend euro liggen voor een operatie die mij geen 100 procent de garantie geeft van 100 procent herstel.

Mijn paarden zijn mijn lespaarden en ja ik verdien geld met mijn paarden, maar ik ga niet krom liggen voor mijn paarden.
Iedereen die mij persoonlijk kent weet dat ik mijn paarden de beste zorg geef, goed passend materiaal gebruik, maar nogmaals ik ga niet krom voor ze liggen.

Als ik het zo lees, geld dit precies voor ts.

Persoonlijk vind ik het heel egoïstisch tegenover het dier om het persee pijn te laten lijden en het hele traject door te laten lopen van het herstel. Je kunt simpelweg niet alle dieren redden, red liever een dier die gezond is en nog nut heeft in de samenleving.
Laatst bijgewerkt door myk_en_shant op 04-12-16 21:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 21:10

LukieBradley schreef:
Toch vallen me enkele dingen op in dit topic.
Legio mensen vinden het dier onwaardig om dit veulen een traject in te sturen.
Sturen deze mensen ook hun paard naar de slager als het paard maandenlang op boxrust moet vanwege andere blessures?
Ik hoor toch vrij vaak dat peesblessures of wat dan ook na 1 of ander operatie langdurig rust moeten hebben.
Ja ook deze dingen kunnen pijnlijk en frustrerend zijn en kan een paard zich gek van maken.
Soms is bij been blessures het niet eens de garantie dat t überhaupt goedkomt dus waar doe je het dan voor?

Begrijp me niet verkeerd, ik ben er ook zo eentje die geen sloten geld weg brengt als het uitzichtloos lijkt maar ik snap wel wat foetsjie bijvoorbeeld probeert uit te leggen
Mensen praten en doen ineens zo makkelijk in dit geval en ja dat moet ieder voor zich weten.
Maar ik kan echt wel bokt verhalen bedenken waarin paarden ook veel hebben meegemaakt en geleden en uiteindelijk overleden zijn dat ik denk....waarom ..

Ik heb inderdaad mijn paard in laten slapen toen hij een pijnlijk traject in moest met minder dan 50% kans op herstel waarbij niet levensbedreigende complicaties en het individu nog niet meegenomen waren.

Het ging in dit geval om een gedraaide dikke darm waar we binnen een half uur bij waren, binnen een uur de diagnose hadden en als we daarvoor hadden gekozen ook direct vervoer hadden (auto, trailer en iemand die heel handig is met laden en veel km'ers met de trailer maakt) om naar Utrecht te gaan. Maar dat zou wel betekenen dat hij een uur op de trailer moest, dan daar geopereerd moest worden, dan daar een ±week boxrust moest hebben terwijl hij zichzelf op vreemde stallen soms beschadigd, weer met de trailer (overigens paard met een trailerlaadprobleem), dan thuis nog een aantal weken boxrust terwijl hij dat niet kan hebben en daarna levenslang vergroot risico op koliek. Bij ons is geld geen issue, in ieder geval niet voor dit soort dingen, en toch hebben we gekozen voor inslapen.

Op het acute na dus vergelijkbaar met dit jonge veulen. Een dier dat geopereerd moet worden, langdurig stalrust moet krijgen, veel pijn zal hebben in het revalidatieproces en een groot risico heeft op complicaties op de korte en lange termijn. Hier zou het veulen ook naar Nijkerk zijn gegaan.

Overigens is het al dan niet geschikt om nog mee te rijden bij ons geen factor. Aan het paard hebben we gigantisch veel te danken gehad. Nu hebben we er weer één staan waar heel misschien nog op gereden kan gaan worden als ze voldoende herstelt, maar dat de kans behoorlijk klein was, waren we ons zeker van bewust (ze herstelt echter tegen verwachting, dus misschien gaat het op den duur toch nog lukken om mijn moeder er halve uurtjes op te laten stappen af en toe).
Laatst bijgewerkt door Mizora op 04-12-16 21:12, in het totaal 1 keer bewerkt

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 21:11

Maar is er een kans dat het paardje nog goed gaat lopen?
Ik heb er niet veel verstand van, maar mij lijkt dat er bij een veulen van 6 maanden nog veel te corrigeren valt.

Ik kan niet anders dan denken:
- Is er een kans dat de paardje goed gaat lopen (afgezien van rijpaard worden)?
- Ziet het paardje er nog levendig uit of alleen maar somber?

Heel anders kan ik het niet zien. Maar natuurlijk snap ik dat ook niet iedereen dit zich kan veroorloven.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 21:15

@Paspoort: Respect voor je keuze, en de manier hoe je hier blijft reageren.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 21:18

Ilayla schreef:
Ik lees inderdaad wat TS schrijft. Dat lijkt mij logisch. Jij stelt dat het een puur economische beslissing is. Waar baseer je dat op als TS dat niet schrijft en jij de TS niet bent? Dat leg je niet uit. Je zegt wel dat ze geen geld en de tijd er in wil steken en dat dit dier hoogstwaarschijnlijk nooit verkoopbaar zal worden als bruikbaar rijpaard. Dat klopt inderdaad, ik zou ook geen geld en tijd steken in een paard waarvan dierenartsen zeggen dat het meest paard vriendelijk is om het in te slapen en geen andere paard vriendelijke opties voor worden genoemd. Dat zou namelijk alleen het lijden verlengen, maar dat hoeft helemaal geen pure economische beslissing te zijn want je kijkt eerst wat de beste optie is voor het paard. Dat het hier gaat om een handelaar maakt hierin niet uit. Ze zegt niet dat het paard waarschijnlijk een prima kans heeft om een helemaal op te knappen, maar daar geen geld in wil steken.
Maar we kunnen dat gewoon aan de TS vragen.

Dat schrijft ze toch zelf? Alleen 'verzacht' ze nadien wat ze schrijft door te gaan beweren dat het in het welzijn van het paard is.
Ik heb trouwens ook niet zozeer een probleem met de beslissing die TS maakt. Haar veulen, haar beslissing. ;)
Maar dus wel met de manier waarop het verpakt wordt. En hoe iedereen hier haar daarin bij springt. Alsof het dier er zelf om gevraagd heeft en dankbaar moet zijn dat hij naar de slager mag... Daar heb ik een probleem mee.

Ilayla schreef:
Ik heb even gegoogled, maar nog niks gevonden waarvan ik denk dat het een goed idee is om te gaan proberen dit paard te redden. Ik ben benieuwd naar welke bronnen je refereert?

Goh, dat moet ik nu ook wel zelf gaan zoeken dan (en die tijd heb ik nu niet. Wekker gaat om 5 u ;) )
Maar ik hang vaak op "hoeven-sites" en Fb-pagina's rond.
Heb al 6 maanden een jong paard met een peesblessure staan en 'geknutsel' met die voet is deel van de revalidatie. Dus dan lees je wel eens iets. ;)
Maar ik ben dus wel vaker case-studies tegengekomen over veulens met bokvoeten. En sta vaak versteld hoe goed men dat nog krijgt. Het zijn vaak Amerikaanse pagina's.
Laatst bijgewerkt door Luckystory op 04-12-16 21:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-16 21:19

Kayleigh327 schreef:
Ik heb er niet veel verstand van, maar mij lijkt dat er bij een veulen van 6 maanden nog veel te corrigeren valt.

Heel anders kan ik het niet zien. Maar natuurlijk snap ik dat ook niet iedereen dit zich kan veroorloven.

1. De kans dat het een rijpaard word is nihil. Er is teveel beschadigd volgens de artsen en zullen er ook rug problemen kunnen ontstaan, 'maar dit is niet met zekerheid vast te stellen nu. Dan zouden we eerst het traject in moeten en daarna in verloop van de tijd kunnen we pas zien wat het allemaal precies heeft aangericht. Voor nu is het veulen al 'scheef'

2. Ja veulentje lijkt gewoon verder Oke, maar als je altijd met pijn leeft is het voor dit veulentje normaal. Om dit zeker vast te stellen zouden we dit diertje op buut moeten zetten om gedrags verandering te zien.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 21:20

Kayleigh327 schreef:

DA 1, 2 en 3 vonden van niet/ kleine kans tegen veel "gedoe".

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 21:23

Kayleigh327 schreef:

Groeiplaten, deze sluiten van onder naar boven :
Afbeelding
Hoefbeen is bij geboorte al gesloten, Kroonbeen tussen 0 en 6 maanden, Kootbeen 6 maanden - 1 jaar. Laatste 2 botten en gewrichten er tussen zijn ook flink verkeerd belast door de afwijkende stand en in die houding "volwassen" geworden. Recht zetten betekend ook heel andere raakvlakken tussen de botten in deze gewrichten en die raakvlakken zijn niet zo gevormd dat ze vrij langs elkaar kunnen bewegen zoals een gewricht moet kunnen om pijnvrij te zijn.

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 21:24

Ja oke als alle drie de dierenartsen zeggen dat het paardje nooit normaal zal kunnen lopen/rennen in de wei bijv. dan snap ik het wel. Een paard moet op zijn minst lekker in de wei of paddock kunnen lopen.

Er op kunnen rijden zou ik echt totaal niet belangrijk vinden in zo'n geval.

Lastige keuze. Alsnog zou ik de gok nemen als het kon, een paard afmaken kan altijd nog als het echt geen toekomst blijkt te hebben. Zo zonde dat het paardje geen goede start heeft gehad :(

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 21:25

tamary schreef:
Kayleigh327 schreef:

Groeiplaten, deze sluiten van onder naar boven :
[ Afbeelding ]
Hoefbeen is bij geboorte al gesloten, Kroonbeen tussen 0 en 6 maanden, Kootbeen 6 maanden - 1 jaar. Laatste 2 botten en gewrichten er tussen zijn ook flink verkeerd belast door de afwijkende stand en in die houding "volwassen" geworden. Recht zetten betekend ook heel andere raakvlakken tussen de botten in deze gewrichten en die raakvlakken zijn niet zo gevormd dat ze vrij langs elkaar kunnen bewegen zoals een gewricht moet kunnen om pijnvrij te zijn.

Bedankt voor de duidelijke uitleg! :)

Paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-16 21:27

Kayleigh327 schreef:
Ja oke als alle drie de dierenartsen zeggen dat het paardje nooit normaal zal kunnen lopen/rennen in de wei bijv. dan snap ik het wel. Een paard moet op zijn minst lekker in de wei of paddock kunnen lopen.

Lastige keuze. Alsnog zou ik de gok nemen als het kon, een paard afmaken kan altijd nog als het echt geen toekomst blijkt te hebben. Zo zonde dat het paardje geen goede start heeft gehad :(

Maar dan terug komend dat het allemaal te betalen is;

Zou je dit dier deze pijn aan willen doen? Het is niet met 1 simpele operatie te verhelpen, daar komt zoveel meer bij kijken en langdurig traject. En dan spreken we niet over een jaar maar wellicht langer. De hoef heeft inmiddels namelijk zelf een soort van nieuwe hoefrand gemaakt.
Daarnaast is het veulentje scheef dus je moet alles gaan corrigeren heel de stand van het veulentje van voor en achter.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 21:30

Kayleigh327 schreef:

Onderste kan ik me in vinden, mocht het zijn dat de TS een particulier is. Waarheid is dat TS een bedrijf runt dat om het verhandelen van paarden draait. Als zij dit diertje zou moeten gaan behandelen met volgens 3 artsen weinig kans van slagen en een goede kwaliteit van leven, en daarnaast voor haar dus ook minder kans om het diertje te kunnen verkopen en het geld eruit te halen wat ze erin heeft gestopt, dan draait ze gewoon verlies. Dat is nu de harde realiteit.

Alsnog vind ik dat laatste nog te betwijfelen. Dan moet je jezelf af gaan vragen of je het doet voor het diertje of voor je eigen eergevoel. Als 3 artsen al zeggen dat er maar een kleine kans is op een enigszins paardwaardig leven, dan zou ik er ook voor kiezen om dit beestje rust te geven.

Als je een bedrijf runt heb je te maken met quitte draaien en winst maken. Je kunt geen verlies gaan draaien op een veulen dat waarschijnlijk al verloren is en daarnaast ook door dit gebrek moeilijker te verkopen is. De kans is daarbij nog groter dat het beestje bij oneerlijke handelaren terecht komt, en je kunt zelf de gevolgen daarvan misschien wel bedenken.

En dan kruip ik verder weer terug onder de meelees-steen, want ik wil me verder niet in de discussie mengen. :+

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 21:35

Paspoort schreef:
Kayleigh327 schreef:

Maar dan terug komend dat het allemaal te betalen is;

Zou je dit dier deze pijn aan willen doen? Het is niet met 1 simpele operatie te verhelpen, daar komt zoveel meer bij kijken en langdurig traject. En dan spreken we niet over een jaar maar wellicht langer. De hoef heeft inmiddels namelijk zelf een soort van nieuwe hoefrand gemaakt.
Daarnaast is het veulentje scheef dus je moet alles gaan corrigeren heel de stand van het veulentje van voor en achter.

Ik zou het niet weten, snap ook dat je dus dit topic hebt aangemaakt haha.

Aan de ene kant denk ik ja ik zou het willen proberen voor het veulen. Eerst kijken of speciaal beslag helpt (mening van vriendin die in dierenkliniek heeft gewerkt), maar veulen is natuurlijk al wat ouder. Desnoods opereren.
Maar aan de andere kant gun je het beestje zo'n lang traject ook niet. Alle operaties zijn natuurlijk pijnlijk. Ik weet niet in hoeverre je zo iets zou kunnen onderdrukken met pijnstillers etc. Als je er vanuit gaat dat het nooit een rijpaard zal worden, dan zal ze misschien nog wel een kans hebben.
Je gunt een paard natuurlijk niet zijn hele leven pijn, niet kunnen weten of dit het geval zal zijn of niet maakt het moeilijk.

Ik zou in dit geval op mijn gevoel afgaan wat ik bij het veulen zou krijgen. Klinkt stom maar meer kan ik er ook niet van maken.

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 21:38

xPabloBokt schreef:
Kayleigh327 schreef:

Onderste kan ik me in vinden, mocht het zijn dat de TS een particulier is. Waarheid is dat TS een bedrijf runt dat om het verhandelen van paarden draait. Als zij dit diertje zou moeten gaan behandelen met volgens 3 artsen weinig kans van slagen en een goede kwaliteit van leven, en daarnaast voor haar dus ook minder kans om het diertje te kunnen verkopen en het geld eruit te halen wat ze erin heeft gestopt, dan draait ze gewoon verlies. Dat is nu de harde realiteit.

Alsnog vind ik dat laatste nog te betwijfelen. Dan moet je jezelf af gaan vragen of je het doet voor het diertje of voor je eigen eergevoel. Als 3 artsen al zeggen dat er maar een kleine kans is op een enigszins paardwaardig leven, dan zou ik er ook voor kiezen om dit beestje rust te geven.

Als je een bedrijf runt heb je te maken met quitte draaien en winst maken. Je kunt geen verlies gaan draaien op een veulen dat waarschijnlijk al verloren is en daarnaast ook door dit gebrek moeilijker te verkopen is. De kans is daarbij nog groter dat het beestje bij oneerlijke handelaren terecht komt, en je kunt zelf de gevolgen daarvan misschien wel bedenken.

En dan kruip ik verder weer terug onder de meelees-steen, want ik wil me verder niet in de discussie mengen. :+

Als dit inderdaad het geval is dan denk ik inderdaad dat de keuze een hele simpele is. Hier valt denk ik geen winst uit te halen voor een handelaar...
Beslissing is dan toch al genomen denk ik of nog niet?

Paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-16 21:39

Maar zo even een speciaal beslag onder slaan gaat dus niet. Eerst moet de pees door, genezen en dan speciaal beslag, dan dagelijks stappen op harde, pijnstilling en zeker 4/6 maanden niet de box uit op wat stappen na. En dan kan je eens verder kijken mits dit zonder complicaties gaan. En ongetwijfeld vergeet ik nu wat in het eerste gedeelte maar heb ook niet alles onthouden.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 21:45

Terwijl de rest van het skelet, spieren en pezen ven veulentjes juist sterk worden van sprintjes trekken.
Dat ontneem je hem dan.
In het gunstige geval wordt dat been redelijk goed maar verzwak je de rest van zijn lijf.
Laatst bijgewerkt door bruintje123 op 04-12-16 21:51, in het totaal 1 keer bewerkt

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 21:47

Kayleigh327 schreef:
xPabloBokt schreef:

Als dit inderdaad het geval is dan denk ik inderdaad dat de keuze een hele simpele is. Hier valt denk ik geen winst uit te halen voor een handelaar...
Beslissing is dan toch al genomen denk ik of nog niet?

Voor de TS in wezen wel ja. :)