Ter afsluiting van dit topic.
Eergisteren heb ik dan toch mijn grote vriend laten gaan. Hij is hier thuis vredig ingeslapen met zijn 2 paardenvriendjes erbij. Het was de moeilijkste beslissing die ik ooit heb genomen.
De laatste weken ging hij hard achteruit. Ik heb toen nog een keer de dierenarts laten kijken of we nog iets konden doen om hem nog de zomer door te krijgen. Qua voeding was ik al goed bezig. Zijn pezen kwamen echter steeds meer op spanning te staan en zijn kogels gingen meer zakken. Daar is niets meer aan te doen. Feitelijk versleten benen.
Ondanks de bute en duivelsklauw,die ik vanaf half april langzaam aan het verhogen was, wilde de pijn aan zijn benen niet verdwijnen. Het bezoek van de smid 2 weken geleden was voor mij eigenlijk al de druppel. Ondanks voorzichtig te werk gaan door de smid, en zijn voeten nauwelijks nog optillen, was voor mij al duidelijk dat ik hem geen volgend bezoek van de smid meer wilde aandoen. Dus eind van de zomer zou het niet meer gaan worden.
Vorige week stond hij s`mogens soms met een bolle rug, zette veelvuldig zijn achterbenen om en om op rust en kon soms zijn voorbenen niet meer helemaal strekken zodat hij met iets gebogen knieën stond.
Deze laatste week heb ik hem vreselijk verwend. Extra in de wei, snoepjes, appels, wortels en veel poets- en knuffelpartijen.
Ik heb begin deze week de dierenarts gebeld en hem eergisteren laten gaan. Het was een mooi, snel en respectvol heengaan. Zonder stuiptrekkingen of gevecht. Hij is heel rustig door zijn benen gegaan en toen gaan liggen. Na de laatste spuit heeft hij nog twee keer geademd, een keer geproest en toen was hij weg.. Al met al binnen 10 minuten. Daarna ben ik nog even bij hem blijven zitten
Zijn twee paarsenmaatjes zijn even bij hem geweest om afscheid te nemen en het was goed.
Ik heb er heel veel verdriet van om mijn grote vriend, die ik 17 jaar heb gehad, nu in alles te moeten mussen. Maar er is ook opluchting. Hij heeft geen pijn meer en heeft 26 jaar mogen worden. Ik laat een mooi sieraad maken van een stuk van zijn staart en ga een mooie foto uitvergroten..
Rest zacht vriendje, ik zal je nooit meer vergeten..