Wat is er met mijn verzorgsshetlander?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Xliesje13X

Re: Wat is er met mijn verzorgsshetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-15 21:13

Met Blessie gaat het steeds beter. Ze loopt eigenlijk weer zo goed als normaal maar ze is alleen heel erg stijf en het lijkt alsof ze in het begin van het wandelingetje nog pijn heeft maar dat het daarna zo goed als over is. Ik ga op vakantie dus ik ben benieuwd hoe het met haar gaat als ik weer terug kom.
Ik wil jullie heel erg bedanken voor al jullie hulp! Dankzij jullie hebben ik en de eigenaresse niet veel verkeerde beslissingen genomen. :j

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 21:21

Geniet van je vakantie!!!

Je bent echt een topper hoor. Maar ik gun je eigenlijk een zorgeloze paardeneigenaressetijd. I.p.v. dat je steeds aan het zorgen bent en aan het zoeken naar oplossingen omdat je een ziek dier gekocht hebt.

Maar ik merk echt wel dat je echt weet waar je aan begint als je haar gaat kopen (of krijgen).

Xliesje13X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-15 01:28

Het verhaal heeft een rare wending genomen..
Ik ben nu dus op vakantie en opeens appt een vriendin mij dat ik haar moet bellen omdat ze goed en slecht nieuws heeft.. Ik wist meteen dat het over blessie ging maar toch zette ik die gedachte uit mijn hoofd..
Ik belde haar maar ik had zulke slechte verbinding dat ze uiteindelijk een appje heeft gestuurd...
De eigenaresse is op vakantie maar een stalgenootje (er is pas een nieuw paard bij gestald) was helemaal in paniek over Blessie, waarom weet de vriendin niet. Ze zei dat ze de da en hoefsmid erbii wilde halen alleen dat wilde de eigenaresse niet. Uiteindelijk heeft de opa van de vriendin Blessie opgehaald en bij mijn vriendins shetjes gezet. Die shetjes staan altijd op gras buiten.. Omdat die shetjes op de grond van mijn vriendins opa (dat is trouwens de vader van de eigensresse en hij heeft een boerderij) staan en Blessie daar bij staat mag de opa van mijn vriendin (voor het gemak noem ik hem O) dus beslissen wat hij met Blessie gaat doen. Natuurlijk in overleg met de eigenaresse maar die wilde duidelijk van Blessie af.
O wil Blessie verhandelen OF hij wil haar veulentjes laten krijgen en die verkopen. Hij denkt als een paard veulentjes krijgt dat hij minder gevoelig is voor hoefbevangenheid. Is dat waar? Ik geloof dat namelijk niet..
Ik vindt het allebei geen goede beslissing maar ik beslis er niet over... Verkopen zou voor mij echt heel erg zijn maar als O met bles wil fokken staat ze 24/7 in het gras dus ze word zoizo weer hoefbevangen... Voor de duidelijkheid ze was al van haar hoefbevangenheid af en ze stond op een kale weide toen ik op vakantie ging. Mijn vriendin zegt dat alles goed met Blessie gaat en dat ze helemaal blij is (omdat ze veel gras krijgt natuurlijk) en ze houd me op de hoogte hoe het met haar gaat.
De eigenaresse heeft me trouwens helemaal niks verteld en ze weet dat ik Bles helemaal geweldig vind.
Ik weet niet wat ik moet doen.. Ik ben op vakantie en over een week ben ik pas thuis en in die week kan er van alles gebeuren... Via app of bel contact kan ik helemaal niks regelen... Mijn vriendin heeft ook over niks wat te zeggen... Ik moest dit jullie even vertellen en hopelijk hebben jullie een oplossing...

Xliesje13X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-15 09:02

Update: De eigenaresse is dus op vakantie en Blessie is dus verhuisd omdat het meisje die op de paarden let (ook het stalgenootje is op vakantie) In paniek was (waarom geen idee en ik weet ook niet wat er precies gebeurd is) en de eigenaresse vond het een goed idee om Blessie te verhuizen totdat zij terug kwam omdat er dan beter op Blessie word gelet. Daarna gaat Blessie dus terug en word ze waarschijnlijk verkocht....

huppeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 11:49

Het arme beestje loopt al zo lang met pijn |(

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 11:52

Och wat sneu, is er een kansje dat jij haar zelf kan kopen en bij de opa van je vriendin mag stallen?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 11:58

Hoe LOOPT Blessie eigenlijk op dit moment? is de hoefbevangenheid weer in volle omvang teruggekeerd soms, dat mensen er zo van in paniek raken?

Xliesje13X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-15 15:39

Het kopen gaat helaas niet, ik heb het erover gehad met mijn ouders maar ze willen het echt niet... Het is ook best ver en ik heb geen tijd ivm met school om er elke dag heen te gaan...

Ik heb geen idee waarom ze zo in paniek was, mijn vriendin weet ook niet precies wat er gebeurd is...
Volgensmij mijn vriendin loopt ze weer helemaal goed dus ik denk dat haar hoefbevangenheid over is. Maar ik weet niks zeker want ik ben op vakantie..

MelissaYM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 15:47

Hoefbevangenheid is niet makkelijk te verhelpen en het kan ook snel weer terugkomen door bijvoorbeeld verkeerde voeding. Goed opletten dus.

Xliesje13X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-15 16:00

MelissaYM schreef:
Hoefbevangenheid is niet makkelijk te verhelpen en het kan ook snel weer terugkomen door bijvoorbeeld verkeerde voeding. Goed opletten dus.

Daar was ik ook erg bang voor toen ik hoorde dat Blessie was verhuisd.
Ik zou het echt vreselijk voor haar vinden als ze weer hoefbevangen zou worden... mijn vriendin vertelde dat het gras is gemaaid voordat Blessie kwam. Maar toch ben ik nog erg bang dat ze weer hoefbevangen word..

Weten jullie of het waar is als een paard drachtig is geweest dat ze dan minder gevoelig is voor hoefbevangenheid?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 18:50

Om eerlijk te zijn zou ik het zo'n dier niet meer aan doen om het te gaan laten dekken en veulens ermee te gaan fokken.

Ze heeft pijn en ongemak..............en daar moet je niet meer mee willen gaan fokken. En nee, wordt niet minder gevoelig, volgens mij.
Nooit van gehoord.

Maar dat zou de dierenarts moeten weten, die kan het je misschien zeggen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 05:18

Volgens mij is dat echt zo'n boerenwijsheid van vroeger. Veulen heeft dan meer voeding nodig. Het lijkt mij juist extra belastend voor zo'n pony

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 09:14

Het schijnt toch echt zo te zijn. Maar ik denk niet dat het in dit geval verstandig is. Sterkte ts...

Xliesje13X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-15 15:13

Ik zou ook nooit in deze situatie met een pony gaan fokken, ze is ziek geweest en ze is heel gevoelig voor gras. Maar ja, ik kan er niks aan doen en daar baal ik echt heel erg van... Als ze verkocht word aan een leuk baasje die er verstand van heeft heeft ze vast een leuker leven dan als ze veulentjes krijgt in een wei waar ze eigenlijk niet tegen kan..

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 17:51

Ja, er gaan wel veel voedingsstoffen naar het veulen toe, maar dan nog moet de merrie goed blijven eten om goed melk te kunnen blijven geven........................dus dat wordt dan weer teniet gedaan of ze gaat enorm interen..............en dat kan ook niet de bedoeling zijn, dat is ook lijden, moe en te weinig energie en dus nog meer achteruit en zwakker qua conditie en gezondheid.............

Nee het is en blijft niet eerlijk naar de merrie toe.
Dat is gemakzuchtig, want er wordt niets aan gedaan, behalve hengst erop en verder laten uitzoeken op t gras...............dus.............net zo erg als de huidige eigenaresse, gewoon niet mee fokken en niet op het gras en vooral de situatie aanpassen aan het dier, dat het goed heeft en comfortabel heeft.

Xliesje13X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-15 09:36

ik ben al een paar dagen terug van vakantie, ik was stiekem heel erg blij omdat ik eindelijk zelf kon kijken hoe het met Blessie ging. Ik ben er ook meteen naar toe gegaan en buiten dat ze in het begin heel erg stijf liep ging het heel erg goed met haar! ik heb met haar gewandeld en ze liep weer helemaal normaal. Ze liep nog wel een beetje voorzichtig op de stenen en struikelde wel over oneven stenen maar dat was de stijfheid dacht ik. Gisteren ben ik weer geweest en ze liep weer kreupel ;(
niet heel duidelijk maar ik wist zeker dat ze snel van het gras af moet zodat we het misschien voor zouden zijn. Ik en mijn vriendin meteen naar mijn vriendins opa toe en vragen of ze niet binnen mocht. maar nee dat wilde hij liever niet... hij zei dat hij morgen zou kijken, vandaag dus.
de eigenaresse heb ik ook nog gesproken en ze is al thuis van vakantie. ze wilde Blessie gisteren ophalen maar haar trailer was weg.. ik hoop dat die trailer zo snel mogelijk terug komt want Blessie moet terug op haar hooi dieet als we niet willen dat ze weer hoefbevangen word.
ik ben natuurlijk geen dierenarts maar ik zie eigenlijk alles weer opnieuw gebeuren; eerst voorzichtig lopen op stenen en struikelen over oneven stenen, dan kreupel lopen met haar linkervoorbeen en dit word steeds erger.. :n
ik had nog zo gezegd zet haar niet op het gras, maar nee ze staat op het gras... _-:(

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 10:25

Als ze nu alweer kreupel is dan kun je het al niet meer voor zijn.. Dan is er al weer te laat gehandeld. Erg sneu voor de pony, verdient een beter baasje..

Xliesje13X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-15 12:49

m1992 schreef:
Als ze nu alweer kreupel is dan kun je het al niet meer voor zijn.. Dan is er al weer te laat gehandeld. Erg sneu voor de pony, verdient een beter baasje..

Ik bedoel dat we dan voor het ergste zijn. Dit is duidelijk weer het begin van de hoefbevangenheid die ze heeft gehad.
Ik baal ook erg dat er zo gehandeld word door de eigenaresse.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 15:23

Ik zou persoonlijk nog niet over de stenen lopen als ze nog zo gevoelig loopt

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 15:28

capopjekop schreef:
Ik zou persoonlijk nog niet over de stenen lopen als ze nog zo gevoelig loopt

zou ik ook nog even niet doen

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 15:38

Kijk, dat bedoel ik dus, die is dus gewoon net zo erg als de eigenaresse, heel makkelijk en zo min mogelijk moeite willen doen.

Ik vind wel dat hier sprake is van een dierenmishandeling en onthouding van goede zorg/ medische zorg.

Ik zou als ik jou was niet meer laten lopen op de verharde grond, je hebt het weer erger gemaakt, opnieuw kneuzingetjes op laten lopen in de hoefjes. Want gevoelig = pijnlijk en dan toch doorgaan = erger maken.

Ze hebben aan jou de schijt, want neemt niks van je aan qua adviezen en dat van de dierenarts.

Erg sneu voor deze pony, het lijdt dus nu maanden pijn en ongemak, zeker met de hoefbevangenheid is er elke dag 1 teveel.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 16:07

Ik ben het daar eigenlijk wel mee eens. Ik zou ook eens overwegen om naar 144 te bellen of een volwassene uit je omgeving te laten bellen

Xliesje13X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-15 12:20

Toen ik over de stenen ging lopen en ze liep heel gevoelig heb ik haar ook meteen terug gezet hoor.
Maar als ik 144 ga bellen vind ik een beetje overdreven.. Sorry :o
Blessie gaat over een paar dagen weer terug naar de eigenaresse en gaat daar weer op stal met hooi.
Ik doe wat ik kan doen en anders weet ik het ook niet meer...

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 12:44

Waarom vind je het overdreven?

Zoals ik het nu lees staat de pony gewoon op gras en wordt er medische zorg ontzegd die nodig is om de pony weer gezond te krijgen en gezond te houden. Dat is gewoon dierenmishandeling.

Daarnaast wordt de pony heus niet meteen weggehaald. De inspecteurs gaan kijken hoe het eraan toe gaat en als het nodig is krijgt de eigenaar instructies om de zorg voor de pony beter te krijgen. Wellicht luisteren ze dan wel, want met jouw tips doen ze niks. Dit is overigens geen aanval op jou hoor. Jij doet idd wat je kan en hebt het beste met de pony voor. Maar dat kan ik helaas niet zeggen van de eigenaar.

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 15:17

als je daarmee Blessie kan helpen zou ik het doen. :j