Behandeling straalkanker bij Trekpaard Tycho [verslag]

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Berendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 22:42

Hippotha schreef:
Ik moest er van mijn hoefsmid en kliniek een mengsel van betadine en formaldehyde op doen. Straalkanker is nooit meer teruggekomen. En er mocht absoluut geen vies of zand bijkomen, want dan komt het terug. Hij heeft 3 weken in een ultra schone stal gestaan. Niet leuk, maar hierna was het wel snel over.

Van mijn hoefsmid, die er erg veel ervaring mee heeft, mag mijn tinker gewoon in de bagger staan zolang ik het maar wel elke avond goed schoon spuit met water. Lekker schuren moet het, zegt hij altijd. Zo zie je maar dat elke smid en veearts het weer anders behandeld. Maar wat maakt het uit, zolang het maar weer goed komt. Die van mij is bijna volledig genezen gelukkig. Fijn dat die van jouw ervan genezen is!

Berendje

Re: Behandeling straalkanker bij Trekpaard Tycho [verslag]

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 22:43

Lekker dat Tycho lekker kaal is en weer in de paddock staat met zijn vriendjes. Dat zou hem ook wel goed doen. De spiertjes zullen inderdaad wel weer terug komen. Die van mij is een beetje erg dik geworden van het niks doen. Maar die is dus bijna genezen en gaat zo langzamerhand weer wat meer doen nu die minder tot geen pijn meer heeft.

kevertje04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 22:49

Wat interessant om te zien en fijn dat het goed met hem gaat. Pure interesse, is het niet slecht voor zijn benen om op 'hakken' te staan?

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 02:24

Berendje schreef:
Hippotha schreef:
Ik moest er van mijn hoefsmid en kliniek een mengsel van betadine en formaldehyde op doen. Straalkanker is nooit meer teruggekomen. En er mocht absoluut geen vies of zand bijkomen, want dan komt het terug. Hij heeft 3 weken in een ultra schone stal gestaan. Niet leuk, maar hierna was het wel snel over.

Van mijn hoefsmid, die er erg veel ervaring mee heeft, mag mijn tinker gewoon in de bagger staan zolang ik het maar wel elke avond goed schoon spuit met water. Lekker schuren moet het, zegt hij altijd. Zo zie je maar dat elke smid en veearts het weer anders behandeld. Maar wat maakt het uit, zolang het maar weer goed komt. Die van mij is bijna volledig genezen gelukkig. Fijn dat die van jouw ervan genezen is!

Gelukkig leiden meer wegen naar Rome :)

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-15 09:01

kevertje04 schreef:
Wat interessant om te zien en fijn dat het goed met hem gaat. Pure interesse, is het niet slecht voor zijn benen om op 'hakken' te staan?

Met die 'hakken' stond hij in laag vlas met nog dikkere laag stro erop, dus merkte hij niets van.

Achter blijft snel zacht, merk ik, dus echt blijven smeren!
Straks weer naar strand, alleen goed spoelen en schuren.

Hij vindt het buiten volgens mij heerlijk. Hij staat 's nachts dan int binnenbakje en hij staat nu 's ochtends al bij de deur te wachten van "mag ik? Mag ik?" :)

Hem in een ultraschone stal houden is geen optie, hij is zo'n viespeuk! Dan zou ik 5x per dag uit moeten mesten en dat gaat niet, moet ook gewoon gewerkt worden.

De prednison is dus verhoogd en dat werkt wel. Denk dat met nog 1 omhoog het nog beter zal gaan, maar z'n lijf zal ook zelf moeten gaan werken, dus hoop dat het nu gestimuleerd wordt om dat te gaan doen. Maar z'n zwilwratten gaan weer beetje groeien gelukkig.
Heb er eerlijk gezegd wel een hard hoofd in of hij ooit van de prednison af kan. Auto-immuunziekte is niet niks tenslotte.
Weet niet of ik het al genoemd had, maar 26/02 komt er een therapeut die oa shiatsu doet, om naar hem te kijken etc. Wie weet wat zij voor hem kan doen. Baat het niet, schaadt het niet. En is het proberen waard vind ik.

Berendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 10:24

Inderdaad baat het niet, schaadt het niet. Gewoon proberen. Ik heb ook al goede verhalen gehoord om je paard te ontgiften. Ik heb dat (nog) niet gedaan. Zit nu al genoeg in de kosten. Jammer dat achter nog nat blijft. Er is inderdaad een mogelijkheid dat ze aan de prednison moeten blijven. We gaan gewoon heel hard duimen dat Tycho het uiteindelijk zelf gaat doen.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 13:44

Nou ik hoop dat Tycho evenveel geluk heeft als ik. Na twee jaar medicatie slikken is mijn auto-immuunprobleem aan de schildklier miraculeus verdwenen. HA snapt het nog steeds niet. _O-

Hihi, ik zie 'm al staan, wachten tot ie weer buiten mag. :)

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-15 13:54

Hij begint om half 8 ook altijd te hinniken, dus mocht ik door m'n wekker heen zijn geslapen, maar hij me wel wakker, haha! (Slaapkamerraam kijkt uit op t binnenbakje)

Daarnet lekker naar buiten geweest, vitamine D opgedaan. Samen met stalgenootje naar strand geweest. Rustig rondje, was genieten!

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-15 15:10

:# :# paar fotootjes van vanochtend :# :#
Afbeelding
Mijn uitzicht...
Afbeelding
Stalgenootje...
Afbeelding
Lekker badderen en snorkelen...

(Ik heb geen megagroot dekje hoor, had m'n uitrijdeken dubbel gevouwen ;) )

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 00:33

Ik vind dat toch altijd nog wat lastig die discussie over wel of niet pretnison.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 08:32

Want...?

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 11:13

Als het autoimmuun gerelateerd is is prednison zeer zinvol, is dit niet het geval denk ik dat je beter geen prednison kan gebruiken. Bij mijn pony was het geen auto-immuun, bij hem waren ook niet zn zwilwratten e.d. aangetast, echt puur alleen een stuk van de stralen. Hij werd alleen maar slechter van de prednison, dus daarom ben ik er toen bij hem mee gestopt, en dat bleek bij hem een goede keuze. Maar is het auto-immuun gerelateerd lijkt het gebruik van prednsion mij juist wel weer zeer zinvol.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 15:04

Voor mij was het twee weken geleden heel duidelijk: prednison er bijna af en gelijk weer die zwilwratten, de kroonranden en de straalkanker terug. En de prednison was het enige wat ik veranderd had. 1+1=2 dan voor mij ;)

Natuurlijk heb ik liever dat hij er niet op hoeft te staan, is gewoonweg troep natuurlijk, maar hij kan het (nog) niet alleen en m'n DA staat hier volledig hetzelfde in. Een beter alternatief weet ik ook niet, daarom sta ik voor alles open.
Ik ga alleen niet gelijk van alles in m proppen, maar net zoals zo'n therapeut shiatsu, absoluut! Altijd het proberen waard.

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 16:09

Nee maar bij jou is het in mijn ogen ook een duidelijk geval van auto-immuun aangezien ook zijn zwilwratten en kroonranden zijn aangetast.

Berendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 23:00

Ja ik zou in jouw geval ook de prednison blijven geven. Het is dit of het anders misschien, tot bijna zeker, opgeven. Nou dan ga je natuurlijk voor de medicijnen.
Het zou fijn zijn als die shaitsu aan gaat slaan.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-15 14:48

Gister twee uur op buitenrit geweest en bijna een hele km gegaloppeerd op strand aan een stuk! :oo Dat is heeeeeeel lang geleden sinds dat kon, fijn!
Doe z'n hoeven nu iedere dag grondig, aangezien hij buiten staat. Vanochtend heb ik ze eerst schoongemaakt met zeewater en spons, gedroogd met een handdoek en toen de honing er op. Daarna hem lekker bij z'n matties gezet. Benieuwd of ik dat spul er ook weer fatsoenlijk af krijg en hoe nat het nu wordt.

Z'n stralen moeten wel weer klein beetje bijgesneden worden volgens mij. Lijkt mij dat ze toch nog te snel groeien, of is dat alleen mijn idee? Ze zijn nu drie weken geleden gedaan.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-15 07:48

Gisteren is Tycho behandeld met lymfedrainage massage en shiatsu. Z'n organen zijn gecheckt en blijf zoiets bizar vinden: ze kon adhv de drukpunten o.a. zo zeggen aan welke voet hij geen straalkanker heeft. Ik had alleen gezegd dat ie het had, verder niets.
Nu een kuur voor weerstand en immuniteit verhoging. Ben erg benieuwd. Ze zei ook direct dat ik niet moet verwachten dat de straalkanker etc weg gaat, maar het zal stabieler worden, wat voor Tycho alleen maar gunstig is, want die ups en downs is voor zijn gestel natuurlijk niet goed. Dan blijf je in een soort negatieve cirkel bezig. Ik hoop dat we hierdoor die cirkel kunnen doorbreken.

pompompom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 09:06

Hopelijk is dit weer een duwtje in de goede richting. Hoe lang is het inmiddels al gaande?

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-15 13:33

We zijn vanaf 15 september bezig, dus bijna 6 maanden nu.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 14:21

Klinkt bijzonder, die massage. Ik ben benieuwd of het gaat werken! Zou inderdaad fijn zijn als het stabiel wordt. Pas als het stabiel is kan je echt spreken van verbetering wanneer je dit opmerkt, met het jojo-effect blijft het toch wat spannend..

Rigt00

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 22:33

hoe gaat het nu met Tycho? :)

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-15 06:54

Toevallig van de week weer een aantal foto's bij elkaar gezocht voor een update en gelijk daarna vond Tycho blijkbaar dat t lang genoeg achter elkaar goed was gegaan, dus tijd om weer ff ziek te zijn! :( :( :(
Later daarover uitgebreid verslag, eerst even wat foto's plaatsen die ik al klaar had staan.

Ik heb m begin februari dus geschoren. Heb een maand later weer een foto gemaakt. Zien we verschil?
Afbeelding
Afbeelding

Op 28 februari hebben we de Strao Noordwelle meegereden. Wat was ie fijn, en vol energie, en vrolijk en geweldig! Ook een paar superleuke foto's aan overgehouden:
Afbeelding
Afbeelding
Dikke lol hadden we, zoals je kunnen zien! Recordsnelheid gereden ook, haha! En best wat vragen en vooral complimenten gehad over hem. Over hoe hij eruit zag en op strand over hoe hij liep. Dat deed mij zooooo goed :o :j

Ook weer eens gelongeerd, in de bak getraind en ouderwets werk gedaan met m; de bak slepen! Al die dingen maar zo'n twintig minuutjes, aangezien longeren en in de bak van de zomer geleden is en het trekwerk zelfs twee jaar (op koetsen na, maar das niet zo zwaar als dit)
Afbeelding
Afbeelding

Nu zo gaan werken, later mee, met foto's en verslag van z'n pootjes en z'n ziekzijn op dit moment. :wave:

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 10:06

Hij ziet er enorm veel beter uit!

Ben benieuwd naar de rest van het verhaal...

Sanne96

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 11:32

Knappe Tych, je ziet inderdaad al veel verschil.
Beterschap voor nu, hopen dat hij snel opknapt. Vanochtend stond hij gelukkig alweer een stuk vrolijker op de paddock :)

Susie1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 12:16

Fijn dat het beter gaat!!
Ik zit zelf ook te denken aan ern lymfedrainage voor mijn trekpaard, ze heeft aan 1 been ook cpl.
Laat Tycho trouwens dat been zelfstandig liggen op de strobaal? Dacht dat ik er een band omheen zag zitten, hoe maak je die vast? de hoefsmid komt 2 á 3 keer per jaar, mijn man houdt de hoeven verder zelf bij maar het blijven zware krengen haha.. Hoefsmid vinden in deze regio valt dan ook niet altijd mee.