Afgekeurd paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 13:55

sonjim schreef:
Kimberlyve als ik het goed begrijp zijn de foto's van de botten dus goed, is er nu nogmaals gekeken op de volte? En zo ja was het paard nu nog steeds niet helemaal rad? Is er dan ook gedacht aan een probleem in de weke delen, pees of dergelijke? Ik heb een paardje gehad die de eerste passen goed liep en dan verslechterde, minimaal overigens, kreupelheidsonderzoek wees uiteindelijk een bicepsscheur uit, als je dat niet weet en door werkt met het paard kan dat tot grotere schade leiden dus het lijkt me wel belangrijk uit te zoeken waar het wel vandaan komt. Goed op de botten hoeft niet te betekenen dat er niets is. Het is wel goed dat je het uitgesloten hebt.

Het is fijn idd dat de foto's goed zijn, hopelijk is het paard ook gewoon rad en dus klinisch alsnog goedgekeurd.
Maar als t paard nog steeds niet rad is..... is ie nog steeds niet goed.
't Enige wat je nu weet is dat in de gewrichten die op de foto gezet zijn geen afwijkingen te zien zijn.
Zoals ik al eerder meldde, banden, pezen, spieren zijn op de foto niet te beoordelen. Ook kan er hoger in een been wat mis zijn, op een plek waar geen foto's van gemaakt zijn.

Wij hadden er een met een scheurtje in het bot net boven de voorknie. Het heeft maanden geduurd voordat de artsen konden vinden waarom hij toch net niet goed liep. Was alleen met een scintigrafie te vinden.
Kortom: goed op foto maar toch klinisch niet goed? NIET aan beginnen. Denk ook aan het paard in dit geval.
Nogmaals, TS, ik wens je veel wijsheid en geluk met je paard.

switt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 14:12

TS, natuurlijk is een paard geen "ding" die je zomaar inruilt en het is niet meer dan logisch dat je gevoel zegt dat je hem moet houden. Maar echt, er is niets zo vervelend, frustrerend en rot om een paard te hebben wat "niet goed" is zonder precies te weten wat er nou niet goed is en wat eraan te doen. Dat gaat je al snel heel veel geld kosten... en verdriet.

Ik heb zelf ook zo'n paard, hij is niet goed en het is de vraag of hij dat ooit nog wel gaat worden. En hoe hard ik ook altijd roep dat ik het niet erg vind om niet te kunnen rijden, dat het me gaat om het paard...toch is het vreselijk. Elke maand kost hij geld, evenveel als een goed paard, en elke dag vraag je jezelf af of hij er misschien niet tóch pijn aan heeft. En alhoewel ik helemaal gek ben op hem en hem echt níet kwijt wil, soms heb ik er spijt van dat ik hem niet heb terug gebracht naar de vorige eigenaar toen de problemen aan het licht kwamen of dat ik hem niet heb laten euthanaseren toen hij op zijn slechts was. Ik wil je echt aanraden het niet te doen, echt niet. Buiten het financiële plaatje en het feit dat je misschien een ongeschikt rijpaard hebt om zou ik het jezelf niet aan willen doen. Al die twijfels, keuzes, nachten wakker liggen...een paard wat niet goed is is gewoon een enorme zorg. Zoals je zelf al aangaf, het is geen ding.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 14:17

Heb je een mogelijkheid de vorige eigenaar te contacten?

Wellicht helpt je dit ook in je beslissingen. Ik heb zelf in het verleden ook een ruin aangekocht bij JvdH. Klinisch was hij goed, toch maar na 7 maanden werden zijn struikelingen steeds heftiger. Bleek achteraf verwoekerde artrose. Wij hebben hebben ook niet terug gebracht ( zie je eigen beredenatie). Na contact met vorige eigenaren bleek ons paard geruim 1 jaar op het land te hebben door gebracht door peesblessures/struikelingen en was hij zo uit het land geplukt en via handel daar op stal terrecht gekomen. Paard was absoluut niet in orde en dat de voorgaande 2 a 3 jaar ook niet geweest.

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 14:33

linda_arnold schreef:

Wellicht helpt je dit ook in je beslissingen. Ik heb zelf in het verleden ook een ruin aangekocht bij JvdH. Klinisch was hij goed, toch maar na 7 maanden werden zijn struikelingen steeds heftiger. Bleek achteraf verwoekerde artrose. Wij hebben hebben ook niet terug gebracht ( zie je eigen beredenatie). Na contact met vorige eigenaren bleek ons paard geruim 1 jaar op het land te hebben door gebracht door peesblessures/struikelingen en was hij zo uit het land geplukt en via handel daar op stal terrecht gekomen. Paard was absoluut niet in orde en dat de voorgaande 2 a 3 jaar ook niet geweest.

Beetje kansloos dat de eigenaren het paard 'de handel in' hebben gedaan. Vaak zijn het argeloze/goedgelovige/onervaren mensen (of mensen die zo'n paard vinden en dan willen 'redden' ) die dus via stallen als JvdH etc dit soort kneuzen kopen, volgens TS ook nog s voor veel geld.... Jammer dat mensen dat elkaar (en het paard niet te vergeten) aandoen.
Ook jammer linda-arnold dat het jou is overkomen. Het is ons ook een keer of 2-3 overkomen en nu zal ik altijd, hoe dan ook, zeggen NIET KOPEN!!!

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 15:10

Nicky1963 schreef:
linda_arnold schreef:

Beetje kansloos dat de eigenaren het paard 'de handel in' hebben gedaan. Vaak zijn het argeloze/goedgelovige/onervaren mensen (of mensen die zo'n paard vinden en dan willen 'redden' ) die dus via stallen als JvdH etc dit soort kneuzen kopen, volgens TS ook nog s voor veel geld.... Jammer dat mensen dat elkaar (en het paard niet te vergeten) aandoen.
Ook jammer linda-arnold dat het jou is overkomen. Het is ons ook een keer of 2-3 overkomen en nu zal ik altijd, hoe dan ook, zeggen NIET KOPEN!!!

!!!

Vind je behoorlijk generaliserend |o !!!

Wij waren opzoek naar een leerpaard voor mijn partner. Er was hier geruime ervaring aanwezig, evenals de ruin niet onze eerste aankoop was.

Paard is klinisch gekeurd en slaagde met vlag en wimpel. Ruin was een goedzak,11 jaar oud en betrouwbaar voor een beginner en uitdagend genoeg voor een gevorderde.

Hij was bij aanschaf wat mager en onbespierd. Zadel aan laten meten, osteo er bij en uiteindelijk groen licht. Hij had zo nu en dan een mis pas, maar herstelde zich direct. Soms 1 keer en dan 3-4 weken niet. Soms 2 keer in een uur. Hoe sterker zijn spieren werden hoe meer hij verbeterde.

Zijn aanschaf was in mei, ons ongeluk in december. Toen is de medische molen op gestart en is er naar voren gekomen dat dit paard woekerende artrose aan de hoge en lage overhoef had welke volgens de dierenarts niet in enkele maanden was ontstaan, maar zeker naar voren had moeten komen op een röntgenologische keuring ( onze fout)

Wij hebben besloten voor de waardigheid van onze ruin te kiezen en hem niet terug te laten keren naar de handel, maar de meest eerlijke beslissing te maken toen een pijnvrij pensioen niet meer tot de mogelijkheden behoorde.

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 16:00

linda_arnold schreef:
Vind je behoorlijk generaliserend |o !!!

Wij waren opzoek naar een leerpaard voor mijn partner. Er was hier geruime ervaring aanwezig, evenals de ruin niet onze eerste aankoop was.

Paard is klinisch gekeurd en slaagde met vlag en wimpel. Ruin was een goedzak,11 jaar oud en betrouwbaar voor een beginner en uitdagend genoeg voor een gevorderde.

Hij was bij aanschaf wat mager en onbespierd. Zadel aan laten meten, osteo er bij en uiteindelijk groen licht. Hij had zo nu en dan een mis pas, maar herstelde zich direct. Soms 1 keer en dan 3-4 weken niet. Soms 2 keer in een uur. Hoe sterker zijn spieren werden hoe meer hij verbeterde.

Zijn aanschaf was in mei, ons ongeluk in december. Toen is de medische molen op gestart en is er naar voren gekomen dat dit paard woekerende artrose aan de hoge en lage overhoef had welke volgens de dierenarts niet in enkele maanden was ontstaan, maar zeker naar voren had moeten komen op een röntgenologische keuring ( onze fout)

Wij hebben besloten voor de waardigheid van onze ruin te kiezen en hem niet terug te laten keren naar de handel, maar de meest eerlijke beslissing te maken toen een pijnvrij pensioen niet meer tot de mogelijkheden behoorde.

Het is niet mijn bedoeling om je te frustreren of om te generaliseren. Het is wel zo dat het vaak dit soort mensen zijn die op zo'n manier een kat in de zak kopen. Ik zeg niet dat jij niet ervaren zou zijn.
Wel jammer dat je hem niet had laten keuren, met zijn hoge en lage overhoef was ie vast niet goedgekeurd, of had ie op zijn minst een opmerking gehad op de rapportage.
Even off-topic: je schrijft dat je m niet terug wilde brengen naar de handelaar. Was dat nog mogelijk dan?

Mungbean

Re: Afgekeurd paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 16:18

TS, gefeliciteerd met je röngen ggk paard. Zoveel paarden zijn er niet die vlekkeloos op de foto zijn.
Heeft de DA nog een keer de harde volte over gedaan?
Problemen op de harde volte zijn doorgaans botproblemen en die heb je in principe nu uitgesloten.

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 19:42

kimberlyve schreef:
Sorry had mn reactie verwijderd personeel. Maar er was niks op de foto's te zien!

Heeft de DA ook gelijk weer klinisch gekeken..? Hoe loopt het paard nu op de volte.?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 19:48

Dus goed nieuws TS?! Je houdt hem nu zeker wel? In dat geval gefeliciteerd. Dat je samen maar veel plezier en geluk mag beleven!

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 22:07

Mooi, gefeliciteerd hoor, hopelijk is dat kreupele ook gauw over of iets kleins.....

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 22:55

Ook ik ben erg benieuwd of het paard naast de foto's ook nog klinisch nagekeurd is. Hopelijk was het iets kleins en heb je een gezond paard ondertussen!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 09:04

Botten zijn dus goed, ook nog de pezen gescand??

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 09:08

bigone schreef:

Je kan niet het hele paard scannen, dat slaat nergens op.
Echografie is al moeilijk genoeg als je weet waar je naar moet zoeken. Je kan mij ook niet wijs maken dat jij dat wel altijd doet.
Dan kun je hem net zo goed ook gelijk even door de MRI halen.
Paard was niet goed op de harde volte, dat is geen pees maar bot indicatie. Blijbaar is hij goed op de gewrichten.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 09:37

Fijn dat de foto's goed waren. Heeft de da je geen zoekrichting aangegeven??

Ik vind het riskant. Een paard kreupel bij de klinische keuring en gekocht bij die betreffende handelsstal. Maar goed als je voor het paardje gevallen bent en je hebt het geld er voor over om dit uit te zoeken dan heeft het paard alleen maar heel veel geluk met jou!

Lundj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 09:55

Koop het dier niet, zoek alsjeblieft verder. Er zijn zoveel andere leuke paarden te koop.
Ik spreek uit ervaring daarin, ik heb namelijk ook een paard op proef gehad die ook klinisch werd afgekeurd op stijf achterbeen, ik weet de oorzaak niet maar heb haar direct teruggebracht. Wat ik wel weegt is dat ze langzaam maar zeker er last van kreeg en dat was rechtsom goed te merken.
Ondas ik op de roze wolk zat had ik haar toch teruggebracht en had er eerst veel verdriet van, maar dat gaat wel weer over. Ik ben uiteindelijk blij dat ik die keuze heb gemaakt, want uiteindelijk kom je een veel leuker paard tegen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 12:15

Sizzle schreef:
bigone schreef:

Je kan niet het hele paard scannen, dat slaat nergens op.
Echografie is al moeilijk genoeg als je weet waar je naar moet zoeken. Je kan mij ook niet wijs maken dat jij dat wel altijd doet.
Dan kun je hem net zo goed ook gelijk even door de MRI halen.
Paard was niet goed op de harde volte, dat is geen pees maar bot indicatie. Blijbaar is hij goed op de gewrichten.

Ben jij soms de verkoper!!! Een pees van het desbetreffende kreupele been scannen stelt technisch en financieel echt niet zoveel voor. En ja, ik heb al regelmatig een paard op thermografische wijze laten onderzoeken, niet alleen bij onverklaarbare en dus niet direct vindbare klachten maar vooral omdat het vaak een zeer goede methode is om veel dure en onnodige vervolgonderzoeken te voorkomen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 12:29

Welke peesjes en bandjes in dat been ga je dan allemaal scannen? Want dat zijn er vreselijk veel. Stop je bij de handswortel of sprong of neem je ook de schouder en of knie mee?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 13:22

Je hebt gelijk maar in dit geval kwam het paard niet door de klinische keuring, ts heeft volgens mij het paard al thuis staan, komt van een handelsstal. Als de belangrijkste pezen in het onderbeen goed zijn dan loop je weer iets minder risico. Ts maakt kosten en die kun je zo laag mogelijk proberen te houden, vind de aanschaf van een kreupel paard (licht onregelmatig is voor mij ook gewoon kreupel) meestal dom maar ts is nu al verliefd op het paard dus daarom de tip om die betreffende pees toch te scannen. Daarna kan ze nog meer doen want ik kan me toch niet voorstellen dat ze domweg op basis van goede foto's een kreupel paard gaat kopen(of eigenlijk al gekocht heeft)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 13:38

Misschien heb ik het even gemist, maar heb je zelf een DA gezocht Kimberlyve of heb je er eentje door JvdH aangeraden gekregen?
Ik vind het nl. erg vreemd dat de DA niet verder zoekt als de klinische keuring niet goed is.
Ook al zijn de foto's goed, dan nog kunnen er zoveel andere dingen niet goed zijn. Van iets simpels (gevoelige zolen) tot iets heel ernstig (aanhechtingsblessure van diepe buiger in het hoefgewricht). Of een chronische gewrichtsontsteking in het hoefgewricht. En ja, dat zie je ook op de harde volte. Waar is de kreupelheid nu precies gelokaliseerd en als het ondervoet hoefgewricht is, Is er bijvoorbeeld in het hoefgewricht geprikt om de synovia (vloeistof) te bekijken?

kimberlyve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-14 16:10

Dit is mijn laatste bericht. Maar ik heb niet gezegd dat ik niet verder onderzoek. Of mensen mij nou dom vinden of niet. Het is mijn keus. Ik heb haar laten keuren klinische en röntgen foto's Door mijn eigen da. Bij deze wil ik de mensen bedanken die mij tips hebben gegeven en de mensen die mij geluk hebben gewenst. Het komt wel goed met ons!

Splinterz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 16:21

In de OP vraag je om advies; terugbrengen of niet? Je krijgt advies.. merendeel zegt terugbrengen maar volgens mij wil je dat niet horen/lezen en heb je je besluit al bij het schrijven van de OP genomen.
Succes dr mee. Hoop voor jou en je portemonnee dat we allemaal ongelijk krijgen.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 16:24

Dat lijkt me duidelijk: TS houdt het paard.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 16:35

gefeliciteerd met je paard!

MariJanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 17:05

Gefeliciteerd! Ik hoop dat jullie nog vele mooie jaren met elkaar mogen beleven! *\o/* (NIET SARCASTISCH!!)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 17:46

Tja, ik snap dus echt niet dat mensen (vaak niet al te kundig) hier advies in dit soort zaken gaan vragen. Bij veel negatieve antwoorden is men beledigd en volgt gewoon eigen kop. Prima maar denk dan in vervolg even na over een topic openen als je zo reageert. En als mensen niet positief zijn dan deugen ze meteen niet gezien de reacties van ts. Mensen die hier het advies geven om zeer goed onderzoek of niet kopen geven hebben het waarschijnlijk beter met je voor dan de meelopers. Daar kom je hopelijk niet achter en ik hoop ook van harte dat je lang van je paard kunt genieten. jammer genoeg is er vaak maar één de dupe in dit soort gevallen, het paard.