Joyvankan schreef:Maar snappen jullie niet dat de hoef zijn mooie werking niet kan uitvoeren zonder ijzers? Als de hoef weer lang is weet ik zeker dat de gevoeligheid weg is. Paarden met ijzers worden vaak niet goed bekapt. Het kost tijd om de hoef weer in de natuurlijke staat terug te brengen.
Mijn paard heeft ijzers gehad omdat ik bang was voor slijtage, mijn paard is 5weken kreupel geweest doordat ze verkeerd bekapt was. Ik heb de hoefijzers er onder uit gegooid en het is goed. Mijn paard staat op de wei en ik rijd enorm veel buiten maar de hoeven van mijn paard zien er super uit. Maar de da kan zeggen wat je het beste kunt doen
Dank je voor deze uitleg !! Ik begrijp, dat omdat ooit jouw paard verkeerd bekapt was, jij er nu vanuit gaat, dat heel veel paarden verkeerd bekapt worden.
Wat betreft de vergelijking met mensen met het op blote voeten buiten lopen, die mensen bepalen dit zelf en hoeven geen mens van minimaal 50 kg te dragen en kunnen uiteindelijk zelf bepalen of ze naar de dokter gaan of voortaan schoenen aantrekken of gewoon niet meer lopen
, een paard heeft deze keuze niet.Ik snap helemaal de keuze van TS niet. Ik zou geen half jaar tobben, want zo noem ik dat. Ik zou een kreupelheidsonderzoek laten doen door een DA. Ik zou nog eens een andere, goede smid raadplegen. IJzers er weer onder. Of ik maak een keuze voor een andere stal, geen hit-actief. Dat doet dit paard zeker geen goed, op dit moment. Want stel dat de hoeven nu nog verder slijten, wat dan? Nog langer tobben? Nog langer gevoelig lopen?
Sommigen hier vinden een half jaar niet lang. Ik kan daar niet echt over oordelen, mijn paard heeft nog nooit problemen gehad na een bezoek van de smid. Geen van de paarden bij ons op stal. Maar ik zou zeker niet zo lang wachten om tot actie over te gaan.