Een ijzerloos dilemma

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 23:26

Joyvankan schreef:
Maar snappen jullie niet dat de hoef zijn mooie werking niet kan uitvoeren zonder ijzers? Als de hoef weer lang is weet ik zeker dat de gevoeligheid weg is. Paarden met ijzers worden vaak niet goed bekapt. Het kost tijd om de hoef weer in de natuurlijke staat terug te brengen.
Mijn paard heeft ijzers gehad omdat ik bang was voor slijtage, mijn paard is 5weken kreupel geweest doordat ze verkeerd bekapt was. Ik heb de hoefijzers er onder uit gegooid en het is goed. Mijn paard staat op de wei en ik rijd enorm veel buiten maar de hoeven van mijn paard zien er super uit. Maar de da kan zeggen wat je het beste kunt doen

Dank je voor deze uitleg !! Ik begrijp, dat omdat ooit jouw paard verkeerd bekapt was, jij er nu vanuit gaat, dat heel veel paarden verkeerd bekapt worden. +:)+

Wat betreft de vergelijking met mensen met het op blote voeten buiten lopen, die mensen bepalen dit zelf en hoeven geen mens van minimaal 50 kg te dragen en kunnen uiteindelijk zelf bepalen of ze naar de dokter gaan of voortaan schoenen aantrekken of gewoon niet meer lopen :D, een paard heeft deze keuze niet.

Ik snap helemaal de keuze van TS niet. Ik zou geen half jaar tobben, want zo noem ik dat. Ik zou een kreupelheidsonderzoek laten doen door een DA. Ik zou nog eens een andere, goede smid raadplegen. IJzers er weer onder. Of ik maak een keuze voor een andere stal, geen hit-actief. Dat doet dit paard zeker geen goed, op dit moment. Want stel dat de hoeven nu nog verder slijten, wat dan? Nog langer tobben? Nog langer gevoelig lopen?
Sommigen hier vinden een half jaar niet lang. Ik kan daar niet echt over oordelen, mijn paard heeft nog nooit problemen gehad na een bezoek van de smid. Geen van de paarden bij ons op stal. Maar ik zou zeker niet zo lang wachten om tot actie over te gaan.

Maartje1990

Re: Een ijzerloos dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 23:32

Precies, wij kiezen ervoor schoenen aan te trekken. Een paard niet. Een mens kan net als een paard prima blootvoets lopen. Maar hebben het in principe ook niet nodig. Ofja, niet helemaal waar geloof ik, want onze voeten zijn zo geëvolueerd dat er allemaal geen haar meer op zit, dus dat zou erg koud zijn. Maar paardenhoeven zijn in principe nog hetzelfde. En wij maken voor de paarden de beslissing om er iets onder te slaan dat er niet hoort. Dat ze nooit kunnen uittrekken en dat zéker een hele berg negatieve invloeden heeft.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 23:43

Maartje1990 schreef:
Precies, wij kiezen ervoor schoenen aan te trekken. Een paard niet. Een mens kan net als een paard prima blootvoets lopen. Maar hebben het in principe ook niet nodig. Ofja, niet helemaal waar geloof ik, want onze voeten zijn zo geëvolueerd dat er allemaal geen haar meer op zit, dus dat zou erg koud zijn. Maar paardenhoeven zijn in principe nog hetzelfde. En wij maken voor de paarden de beslissing om er iets onder te slaan dat er niet hoort. Dat ze nooit kunnen uittrekken en dat zéker een hele berg negatieve invloeden heeft.

\

Ik zie het hele grote probleem van ijzers niet :D . Zijn ijzers niet nodig en loopt paard goed zonder, prima. Loopt paard met ijzers goed en zonder ijzers niet (langdurig), dan is wat mij betreft de keuze snel gemaakt. Paard lekker met ijzers laten lopen. Tenslotte liep het paard van TS al 8 jaar goed met ijzers en heeft TS besloten dat ijzers niet nodig waren, zonder een specifieke reden.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 23:43

Wij kunnen ook de keuze maken om niets eronder te slaan en het paard dan maar met pijn rond te laten lopen. Kan het paard het wat schelen dat hij er niet hetzelfde bijloopt als zijn eeuwenoude voorouders :7

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 23:46

Electra63 schreef:
Maartje1990 schreef:

\

Ik zie het hele grote probleem van ijzers niet :D . Zijn ijzers niet nodig en loopt paard goed zonder, prima. Loopt paard met ijzers goed en zonder ijzers niet (langdurig), dan is wat mij betreft de keuze snel gemaakt. Paard lekker met ijzers laten lopen. Tenslotte liep het paard van TS al 8 jaar goed met ijzers en heeft TS besloten dat ijzers niet nodig waren, zonder een specifieke reden.

Nadelen van hoefbeslag:

Citaat:
- Het is tegennatuurlijk. Een lichaamsvreemd voorwerp wordt met nagels aan de hoef bevestigd
- Het fixeert de hoef en vermindert altijd enigszins de normale beweeglijkheid van de hoornschoen
- De hoefnagels beschadigen de hoornwand
- De hoef droogt gemakkelijker uit
- De tegendruk van de bodem tegen de zool en de straal wordt iets verminderd
- Het hoefijzer vermindert de natuurlijke schokbreking
- Paarden met hoefijzers glijden eerder uit dan paarden zonder hoefijzers
- Doordat in de voorste hoefhelft genageld wordt, slijt de draagrand in het toongedeelte nauwelijks en in het verenen gedeelte juist wel. Hierdoor verandert na enkel weken de hoefvorm en dus de VOETAS (!!!)

Uit 'Hoefproblemen' Rob van Nassau

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 00:12

Maartje, helemaal top dat lijstje. Maar paard van Ts liep 8 jaar goed met ijzers en nu al een half jaar niet goed zonder ijzers..... wat meer wil je hierover discussieren. Ik weet dat de NB-fanaten denken dat zij veel beter voor hun paarden zorgen. Maar dit topic bewijst voor mij alleen maar de tunnelvisie. Paard moet zonder. Hij loopt niet goed maar het is toch beter. ...

Joyvankan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 00:13

Nee ik denk zo niet omdat mijn paard verkeerd beslagen is, ik denk zo omdat het bewezen is dat beslaan niet goed voor de hoeven van een paard is.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 00:15

Joyvankan schreef:
Nee ik denk zo niet omdat mijn paard verkeerd beslagen is, ik denk zo omdat het bewezen is dat beslaan niet goed voor de hoeven van een paard is.

Er is bewezen dat jouw smid jouw paard niet goed heeft beslagen of dat jouw paard niet geschikt is voor ijzers.

Joyvankan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 00:16

En paarden staan anders op ijzers dan dat ze op hun natuurlijke hoef staan. Ik vind persoonlijk dat je zo veel mogelijk van de hoeven van een paard moet afblijven behalve als het echt noodzakelijk is

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 00:16

Joyvankan schreef:

Maar lieve Joy, hoe komt het dan dat er zoveel paarden er zo oud mee worden?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 00:18

Joyvankan schreef:

Toch zijn daar nog altijd verschillende meningen over. Er zijn echt zat paarden die het al jaren goed doen op ijzers en die nooit problemen hebben en ook op hoog niveau lopen en ook nog een aardige leeftijd behalen. Hoe slecht kan het dan zijn. Als beslagen paarden nu met bosjes tegelijk kreupel gaan lopen en hoef/been problemen krijgen. Dan word het wat anders maar genoeg paarden die het er wel goed op doen en dat het voor sommige niet werkt wil niet zeggen dat ieder paard er onder lijdt.
Ik zou mijn paard niet maanden of zelfs een jaar lang gevoelig laten lopen ook niet als het alleen maar op het harde is dat is bijna niet te vermijden. Dat vind ik persoonlijk erger dan er een ijzer onder slaan waar het paard het blijkbaar al jaren goed op heeft gedaan. En het paard dus niet een paar maanden of langer gevoelig moeten lopen. Soms is de oplossing simpel.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 00:26

Electra63 schreef:
Maartje, helemaal top dat lijstje. Maar paard van Ts liep 8 jaar goed met ijzers en nu al een half jaar niet goed zonder ijzers..... wat meer wil je hierover discussieren. Ik weet dat de NB-fanaten denken dat zij veel beter voor hun paarden zorgen. Maar dit topic bewijst voor mij alleen maar de tunnelvisie. Paard moet zonder. Hij loopt niet goed maar het is toch beter. ...

Mijn bericht heeft niks met nb te maken. Heb je ook een blik geworpen op de bron?

Wat is dat toch steeds met dat half jaar? Paard liep blootsvoets na even wennen prima op zachte bodem. Nog steeds trouwens. Echter op harde bodem nog gevoelig.

Ijzerloos is in principe beter, heefr niet de nadelen die ik eerder noemde. Dus waarom dan de ijzers eronder houden?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 00:33

Citaat:
Ijzerloos is in principe beter, heefr niet de nadelen die ik eerder noemde. Dus waarom dan de ijzers eronder houden?

Niet voor ieder paard.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 00:41

Tigra_ schreef:
Citaat:

Niet voor ieder paard.

Dat klopt.
Mijn paard staat plat zonder ijzers en slijt alleen maar platter af zonder ijzers.
Dus in de winter blijven die voor ijzers er onder.

Je moet het per paard bekijken.
En het paard van TS liep 8 jaar goed. En nu een half jaar niet.

Zo klaar als een klontje voor mij.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 00:44

Paard loopt helemaal niet een halfjaar slecht. Echt lezen jullie niet ofzo. Paard liep prima op zachte ondergrond.

Met de.juiste bekapping kan vrijwel ieder paard blootvoets lopen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 02:43

Maartje1990 schreef:
Paard loopt helemaal niet een halfjaar slecht. Echt lezen jullie niet ofzo. Paard liep prima op zachte ondergrond.

Met de.juiste bekapping kan vrijwel ieder paard blootvoets lopen.

Dus. Niet goed!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 06:37

Electra63 schreef:
Ik vind het leuk om te lezen dat sommige bokkers zich verdiept hebben in de hoef en dat zij cursussen hebben gevolgd en dat sommigen zelf bekappen +:)+ .
Voorlopig loopt paard van TS al 26 weken onregelmatig en heeft pijn. Ik heb het al eerder gevraagd: hoelang vinden jullie het acceptabel, dat een paard onregelmatig loopt na bekappen of na het afhalen van de ijzers? En hoelang zouden jullie hiermee doorgaan?

Het is al een paar pagina's terug maar ik wou toch even reageren.

Na het bekappen: Niet! Nooit, geen pas. Bij mijzelf iig niet. Zou dat gebeuren dan ga ik eerste zelf na wat ik verkeerd gedaan zou hebben gedaan, zie ik het niet dan laat ik een deskundig iemand komen.
Bij het van de ijzers afhalen, dat vind ik moeilijk, daar heb ik geen ervaring mee.
Want kreupel of gevoelig? Valt er aan de hoeven een reden voor de gevoeligheid te zien? Dat hangt er heel erg vanaf.

Wat paard van TS betreft, als het mijn paard was, zou ik eerst een jaar voor alleen op een zandpaddock evt. met overdag weiland gaan, en het paard zo bekappen dat de hoef de kans krijgt de juiste vorm aan te nemen en hard en sterk word. Dat mag GEEN gevoeligheid opleveren.
Op het moment dat de zool hol is (kan al veel gevoeligheid wegnemen) zou ik langzaam het rijden over asfalt opbouwen en als ik merk dat dat goed gaat, in het begin van de zomer (gunstig seizoen) overgang naar de hit maken. Dan uiteraard zelf een poosje niet meer over asfalt rijden. Tot je merkt dat het goed gaat, de volgende zomer eventueel het rijden over asfalt weer opbouwen, als je graag buiten rijd.

Maar ik moet er wel bij zeggen, ik leer ook nog iedere dag bij hoor. :o
Misschien doe ik het volgend jaar wel anders, wie zal het zeggen.
Ik doe nu aan NB, maar komt er morgen iemand die echt, echt een beter plan heeft, prima, count me in!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 06:41

Volgens mij gaat het er helemaal niet om wat in het algemeen beter zal zijn: ijzers of geen ijzers.
maar bij alles moet zijn: wat het beste is voor het betrokken paard.

Het gaat hier om dit paard in deze omstandigheden en aangezien bijna niemand in dit topic het paard in het echt heeft gezien/gevoeld/beoordeeld, kan niemand dus ook bepalen wat het beste is voor dit paard.

@ts laat je niet gek maken, blijf naar je paard kijken. Hij loopt niet goed. Dus zoals het nu gaat, is het niet goed voor je paard.

Laat röntgenfoto's maken van de hoeven, laat een kreupelheidsonderzoek uitvoeren. En aan de hand van die uitslag bespreek je met jouw veearts en hoefsmid hoe je jouw paard pijnvrij krijgt. Misschien is er wel veel meer aan de hand, wat niet opgelost wordt met of zonder ijzer.

Het gaat om jouw paard en hij moet pijnvrij zijn. Met of zonder ijzers.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 06:56

Magrathea, mag ik dan vragen hoe jij dan denkt dat de doorbloeding van de benen van een paard werkt? Hoe kan het dat dat bloed niet alleen maar omlaag zakt in de benen, maar ook weer omhoog komt?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 07:19

Maartje1990 schreef:
edit: Daarbij een mens kan een ijzer al ombuigen door er een beetje met een hamer op te slaan (ook als het niet heet is, dan gaat het alleen makkelijker) Dan kan 600 kilo paard (of veel minder vast ook) daar vast ook wel wat beweging in krijgen als het neerkomt. Tenminste, denk ik dan, geen onderzoeken over gelezen. Doorbloeding is vast en zeker minder, maar goed, paard dat alleen maar op een zachte ondergrond loopt, daar is het ook minder bij.

Een paard wat op ijzers staat hoort er zo op te staan dat er nog gewoon hoefmechanisme is. Nou ja gewoon, wellicht iets minder dan op blote voeten. Maar de voet zet bovenop het ijzer wel in en uit.
Het ijzer wordt niet rondom vastgeslagen. Meestal worden de laatste nagelgaten helemaal niet gebruikt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 08:10

Ben ik nou de enige die doorheeft dat TS heel dit topic niet reageert en waarschijnlijk smakelijk zit te lachen om jullie eeuwige discussies? (en ik trouwens ook)
_O- _O- _O- _O-

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 08:16

Nee je bent niet de enige die constateert dat TS niet reageert.
Of ze smakelijk zit te lachen weet ik niet maar ik denk het niet.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 09:05

Gypsy schreef:
Magrathea, mag ik dan vragen hoe jij dan denkt dat de doorbloeding van de benen van een paard werkt? Hoe kan het dat dat bloed niet alleen maar omlaag zakt in de benen, maar ook weer omhoog komt?

Gewoon, circulatie... Als bloed alleen maar naar beneden zakt en daar blijft heb je andere problemen dan wel of geen ijzers, dan heeft je paard een hartstilstand :')

Naast de normale circulatie is er de pompwerking hoefmechanisme om de bloedsomloop te stimuleren. Normale circulatie is echter de hoofdmoot, volumestroom-wise draagt de pompwerking hooguit een paar cm^3/sec bij.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 09:09

Romy1234 schreef:
Ben ik nou de enige die doorheeft dat TS heel dit topic niet reageert en waarschijnlijk smakelijk zit te lachen om jullie eeuwige discussies? (en ik trouwens ook)
_O- _O- _O- _O-

Die zal waarschijnlijk niet meer gaan reageren. Maar ik mag hopen dat ze niet smakelijk zit te lachen en dat ze actie gaat ondernemen met haar paard als er nog niets veranderd is. Want wat ze ook kiest ik vind het niet normaal dat het paard al een hele poos gevoelig loopt op het hard.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 09:35

Magrathea schreef:
Gypsy schreef:

Gewoon, circulatie... Als bloed alleen maar naar beneden zakt en daar blijft heb je andere problemen dan wel of geen ijzers, dan heeft je paard een hartstilstand :')

Naast de normale circulatie is er de pompwerking hoefmechanisme om de bloedsomloop te stimuleren. Normale circulatie is echter de hoofdmoot, volumestroom-wise draagt de pompwerking hooguit een paar cm^3/sec bij.

Door beweging stroomt het bloed terug en door het druk verschil. De bloedruk in de slagaderen is hoger dan in de aderen waardoor het bloed stroomt naar de kant waar de druk lager is. Bovendien zitten in de aderen kleppen die voorkomen dat het bloed terug stroomt.