hoeven vijlen met slijpschijf

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

rea

Re: hoeven vijlen met slijpschijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 14:36

Zelfde motivatie. Het beroep heeft niet voor niets een eigen opleiding.
Ik kan met mijn povere jaartjes paardenervaring nooit zien wat een smid ziet die dag in dag uit benen en hoeven behandelt.
Dat zou je met recht en rede arrogant mogen noemen, als ik (en met mij vele recreanten) denken het even goed of beter te kunnen dan een vakman.

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 14:48

Nee, ik denk niet dat ik het beter kan doen als iemand met een jarenlange ervaring en een opleiding.

Wél denk ik dat ik mijn eigen paarden het allerbeste ken... en ook denk ik dat al mijn voormalige hoefsmeden dit dier niet juist behandeld hebben door maar te blijven uitkappen van (BOLLE!!) zolen en maar ijzers eronder te blijven timmeren. Ook al liep ie daarna nog vele malen waardelozer en vielen de ijzers er gewoon wekelijks onderuit. Na een flinke glijpartij, door loslaten van wederom een los voorijzer waarbij we beiden zowat over de kop geslagen zijn was mijn besluit definitief. NOOIT meer ijzers onder mijn paarden.

Dus ik ben van mening dat ikzelf mijn paarden, en soms ook die van anderen, het allerbeste kan bekappen.
Met de hand, of met een flex.

Nog een feit is dat niemand, helemaal niemand, of ie nu NB'r, TB'r, hoefsmid, etc.etc. is... ooit is uitgeleerd over paardenvoeten.

MirandaDvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 14:57

En dan maar bidden dat je paard zijn benen stil houd en niet perongeluk weg trekt of iets.
Als die slijpschijf eenmaal in zijn been staat hoeft de veearts alleen nog een spuit mee te nemen om je paard in te laten slapen.
No way! dat mijn smid ooit met zo'n schijf bij mijn paarden in de buurt mag komen. Maar dat zal hij ook nooit in zijn hoofd halen.

LoveLita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 15:59

MirandaDvG schreef:
En dan maar bidden dat je paard zijn benen stil houd en niet perongeluk weg trekt of iets.
Als die slijpschijf eenmaal in zijn been staat hoeft de veearts alleen nog een spuit mee te nemen om je paard in te laten slapen.
No way! dat mijn smid ooit met zo'n schijf bij mijn paarden in de buurt mag komen. Maar dat zal hij ook nooit in zijn hoofd halen.

Lees even de rest van het topic ook ;)

asal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 16:49

Waarom elektrisch als het met de vijl snel, veiliger (geen lawaai, dus geen onrust) en secuurder kan?

MirandaDvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 17:09

LoveLita schreef:
MirandaDvG schreef:

Lees even de rest van het topic ook ;)

Ja sorry dat had ik inderdaad niet gedaan.

Op pagina 1 werd een link naar een slijptol geplaatst met de vraag of er zo'n 'ding' voor werd gebruikt.
deze link:
http://www.confederatiebouw.be/UserFile ... trisch.jpg

Hierop bevestigde de TS dat dat inderdaad gebruikt werd.
Volgens mij is dat toch echt een slijptol welke voor hout en metaal bewerking gebruikt word. Met van die kartels aan de zijkant?

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 17:15

Dat is zeker niet wat er word gebruikt, de hoefsmid gebruikt een schijf met schuurpapier lamellen

LoveLita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 17:27

Ik quote mezelf even :) Voor degene die het nog niet gelezen hadden verder. Mijn vader is dus geen opgeleid hoefsmid. Hij is beroeps-klauwbekapper bij koeien!

LoveLita schreef:
[ Afbeelding ]
Zo'n soort schijf gebruikt hij. 3 snijvlakken en met de ronde(!) rand kan hij ook nog vijlen. Bijvoorbeeld de plaats waar de lip van het ijzer komt de liggen doet hij daarmee. Je moet van goede huizen komen wil je je paard (ernstig) verwonden bij uitschieten bij deze schijf.

Mijn vader gebruikt zelden een mes of vijl. Hij doet de paarden bijna volledig met de slijptol. Stralen snijdt hij waar nodig uiteraard wel uit met een kapmes. Hij werkt fijner, nauwkeuriger en veiliger met de slijptol dan met vijl of mes. Hij gebruikt de slijptol dan ook dagelijks :j hij weet echt wel wat hij er mee doet. Er heeft nog geen enkel paard kreupel gestaan nadat ons pap hem bekapt heeft, omdat hij te kort of niet goed bekapt zou zijn... :)

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-12 17:52

Zo op de foto leek het inderdaad op een gewone slijptol, ik heb bij de hoefsmid ook niet echt goed gekeken hoe het ding er uit zag, had er immers ook geen verstand van. Maar ik ga hem uit en te na bekijken, als de hoefsmid weer komt!

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 19:18

Beter lijkt me gewoon alles eens met hem te bespreken zodat je tenminste weet wat je hoefsmid doet :j

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-12 19:29

Strak plan! Maar zoals ik al zei, net een nieuwe hoefsmid en een nieuwe methode van werken en ik niet rap genoeg om direct adequaat te reageren. Maar ik heb hier aardig wat vragen verzameld, dus dat komt helemaal goed, hopelijk is hij snel weer beter.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 19:47

Worden de koeien niet bekapt in zo'n stalen konsrtuctie van ijzeren buizen ?
Een trekpaarden hoefsmid in mijn regio heeft ook zo'n ding achter de bus hangen.

Hoe heet dat ook alweer ??

rea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 19:53

Een travaille (zeggen ze in België) of wordt Travalje geschreven

LoveLita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 19:59

Gewoon een bekapbox :P Ik zal morgen een foto'tje maken!

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 20:09

Vroeger had elke dorps smid zo'n travaille voor de werkplaats, op straat, staan.
De boeren knechten kwamen dan langs met die grote zware trekpaarden voor kappen en eventueel ijzers.

Hebben de grote melkvee houders ook niet een travaille in de schuur staan voor de klauw bekapper ??
Of de meeste veehouders doen het zelf.
En dan met zo'n "slijpschijf" is het snel werken.

rea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 20:21

Mijn oud-smid heeft dat nog in zijn smidse staan, incl. zijn groot kolenvuur met schoorsteen. Ooit stond hij daar vanaf 's ochtends in de hitte, terwijl het ene na het andere trekpaard de revue passeerde,letterlijk het ijzer te smeden terwijl het heet was.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 20:32

Te Hekelingen staat er nog een travaille op straat als monument.

asal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 20:50

De travaille of hoefstal had vroeger inderdaad iedere smederij. Dat kwam (mede) dat vroeger de grootste etters de hardste werkers waren, niet kapot te krijgen. Travaille stond dus ook verankerd in de grond.
Die dingen die achter de auto kunnen zijn alleen geschikt om klauwen van koeien bij te snijden, die overigens bijna altijd staan te schijten als je aan 't werk bent. Die dunne rotzooi.

Voor een lastig paard is zo'n mobiele travaille niet raadzaam. Het is al vaker voorgekomen dat het hele zooitje omslaat.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 21:06

Een melkkoe is ook een echte dunne mester.

Maar de travaille die de smid in mijn regio achter de bus heeft hangen is een stevig apparaat.

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 21:10

asal schreef:
Waarom elektrisch als het met de vijl snel, veiliger (geen lawaai, dus geen onrust) en secuurder kan?

Mijn probleem tijdens grote droge perioden hier is juist dat ik er met de vijl niets vanaf krijg... en de hoeftang er zelfs niet doorheen komt.
Ze hebben gewoon keiharde voeten!

Daarom gebruik ik een flex. Die zeker net zo veilig is als al mijn vijlen, tangen, hoefmesjes etc.etc.
Het lawaai valt reuze mee. Je zet 'm gewoon een paar keer aan en uit, zodat ze eventjes het geluid horen en eraan kunnen wennen.
Ze zijn dus niet onrustig. Bij een onrustig paard bekap ik al helemaal niet, niet met een flex en ook niet handmatig.
De ervaring leert juist dat paarden het werken met een flex heerlijk lijken te vinden. Ik vermoed de trillingen die via de zool voelbaar zijn, maar dat is raden. Ik ken paarden die zowat in slaap vallen tijdens het flexen! Uh... 1 daarvan is toevallig van mij ;-))

Een geoefend bekapper kan met een flex net zo secuur werken als met een vijl.

Op pagina 2 staat een foto van mij, met de flex. Die voet is natuurlijk nog niet klaar, maar je kunt wel al het begin bekijken van hoe het eruit komt te zien.

LoveLita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 21:57

Idd. Hier ook vaak suffende paarden bij het bekappen met flex :)

De meeste boeren hebben idd zo'n travaille staan, maar meer voor de klusjes tussendoor. Een beroeps bekapper pakt 80 koeien per dag als er niet te veel aan is. De boxen die zij gebruiken zijn echt een stuk luxer :j

rea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 01:01

Afbeelding