[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ElCamino

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 14:56

Mijn paarden zitten NOOIT aan een liksteen, ongeacht welke soort, kleir, vorm, type, merk....alles heb ik geprobeerd maar ze talen er niet naar.
zelfs niet toen er eentje zo'n "likkuiltje" in de wei had gemaakt, stond daar aan de grond te likken en ik hysterisch allerlei mineralen blokken, supplemneten etc gehaald.....nee hoor. Hij hield ermee op en nog nooit naar een blok gekeken.

Mijn vriendin had een Quarter, die vrat in een week zo'n groot vierkant rood blok op...daarna weer eentje... DA gebeld en die zei destijds dat ze er vanaelf mee ophield als alles weer in orde was.
Stond er zelf niet achter maar moet toegeven: 4 blokken later en héééél veel plas later stopte ze ermee, nu is alles weer normaal... vond het erg vreemd..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 15:24

Tja, dat wil ik met mijn paarden maar niet proberen :D

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 15:30

He he, daar ben ik weer (laptop wilde niet meer meewerken)!

Miniloe: sterkte met de verhuizing en goed opletten want zo'n verandering kan wat stress geven.

Nado: ik voel iedere dag de hoeven en de manenkam. De afgelopen dagen was het echt 'gevaarlijk' weer. De mensheid vindt dat weer prachtig (ik vroeger ook) maar ik word er nu knap nerveus van.

Geerke: je kunt maar beter weten wat er aan de hand is, dan kan je er ook naar handelen.

Merrieveulen: die slowfeeder zouden mijn paarden echt niet accepteren. Zijn die knoopjes niet scherp?

Capopjekop: tjonge wat een ellende zeg! Beterschap!

JP: dat is schrikken en balen zeg! Hoe gaat het verder met Pauli?

Ik heb deze week het eerste pak van mijn eigen oogst opengemaakt en werd er niet blij van.... Het voer gaat richting kuil: wat vochtig, bruinig en het ruikt kruidig/peperig. Die geur komt volgens mijn loonwerker van het duizendblad wat in mijn gras staat. De paarden zijn er helemaal gek op en verkiezen dat voer boven vers gras. Ik meng het met de geteste partij en zie wel wat er gebeurt. Ik verwacht niet dat er veel suiker in mijn eigen partij zit dus het zou goed moeten gaan.....(en gaat nu al bijna 5 dagen goed). Duimen!

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 19:18

Hier worden jullie vast vrolijk van. Tenminste ik wel (en emotioneel).
2 maanden geleden was Image zo slecht, dat ik besloten had haar in te laten slapen en niet weer het gevecht aan te gaan tegen de hoefbevangenheid.
Maar volgens Rob van Nassau moest ik niet zo doemdenken en had ze 'alleen' maar last van dunne gevoelige zolen. Hij zou dat wel repareren. En kijk...........dit filmpje is van vandaag.
Volledig niet dressuurmatig verantwoord. (kop omhoog, rug volledig weggedrukt, staart omhoog en snuiven), maar ik word er blij van. Ze is nu 21 jaar en nog lekker fit.
Haar bijrijdster liet haar eerst even uitrazen voor ze haar ging rijden, want Image was zo vrolijk. Dit is de paddock waar ze de hele dag buiten staat.

http://www.youtube.com/watch?v=Vqn8wfKdyE0

@jp
je ziet het; de schuilstal begint al op een stal te lijken.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 19:30

Kiek daar gaan die showmadam. Het zit er nog wel in :D

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 19:52

Gaaf zeg! :)
Ze ziet (en beweegt)er top uit ! *\o/*

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-11 20:23

Wat een heerlijk gezicht om Image zo te zien spetteren!
En joehoe, de schuilstal in wording!!!!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 20:27

Die heeft het naar haar zin :D

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 22:11

immetje!
Zo soepel als een balletje!
(wat hoor ik nu voor herrie bij jullie?,is dat schiphol?)

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 05:40

@geerke
Herrie? haha ik moest even het filmpje terug luisteren om te horen wat je bedoelt. En inderdaad dat is een landend vliegtuig. Ik hoor dat namelijk niet eens. Wij wonen vlak langs de Kaagbaan (preferente start/landingsbaan van Schiphol).

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 10:18

Ik was laatst bij Haarlem in de buurt en daar kwamen ze ook groot over. Is indrukwekkend, maar mij toch iets te vaak :D

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 11:34

janouk schreef:
@geerke
Herrie? haha ik moest even het filmpje terug luisteren om te horen wat je bedoelt. En inderdaad dat is een landend vliegtuig. Ik hoor dat namelijk niet eens. Wij wonen vlak langs de Kaagbaan (preferente start/landingsbaan van Schiphol).

prachtig die opstijgende en landende vliegtuigen!....ik durf er alleen niet in te zitten :o
Wij hebben ook een vliegveld hier 20 km vandaan...daar stijgen er misschien 6 per dag op ;)

De paarden zijn daar aangewend?Moet haast wel!
Mooie loopstal krijg je!
Dat is 'rustiger' paarden houden,zelfs voor ex bevanger eigenaren een puntje van rust....het idee dat ze kunnen schuilen.
En nu nog hopen dat ze het ook doen. :D

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 11:36

haha er stijgen er hier iedere 2 minuten vliegtuigen op. De paarden letten er niet op. Geen van de dieren eigenlijk. Het is pas als we visite hebben en die wijzen naar de toestellen, dat wij erop letten.

_Elaine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 12:33

wat fijn dat ze zo lekker in haar vel zit janouk.
en die vliegtuigen is indd gewenning.

nou bloeduitslag was goed, niks op aan te merken eigenlijk, advies is nu om toch wat vitamine en mineralen bij te voeren om hem wat te helpen.
dus dat gaan we dan maar doen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 12:44

Ik ben met Dennis eens op bezoek geweest bij een stal die hadden de lampen van een landingsbaan tegen het land aan staan, erg dicht bij schiphol dus ;). Hij kromp bij het eerste vliegtuig 10 cm, bij de 2e nog maar 5 en bij de 3e was het goed :).

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 14:56

@dennisL zat je toch mooi met een pony die ineens 15 cm kleiner was ;)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 17:38

En hij was al niet zo groot :+.
Maar toen er een merrie langs kwam groeide hij weer 25 cm :+.

Bevangen pony's hier gaan prima. Roos is lekker ohz gereden vandaag. Whitney ook. Whitney heeft morgen zelfs bixie wedstrijd! Dennis gaat ook z'n gangetje (vooral HEEL kalm aan) en Caya ook (vooral HEEL stout).

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 17:42

janouk schreef:
Hier worden jullie vast vrolijk van. Tenminste ik wel (en emotioneel).
2 maanden geleden was Image zo slecht, dat ik besloten had haar in te laten slapen en niet weer het gevecht aan te gaan tegen de hoefbevangenheid.
Maar volgens Rob van Nassau moest ik niet zo doemdenken en had ze 'alleen' maar last van dunne gevoelige zolen. Hij zou dat wel repareren. En kijk...........dit filmpje is van vandaag.
Volledig niet dressuurmatig verantwoord. (kop omhoog, rug volledig weggedrukt, staart omhoog en snuiven), maar ik word er blij van. Ze is nu 21 jaar en nog lekker fit.
Haar bijrijdster liet haar eerst even uitrazen voor ze haar ging rijden, want Image was zo vrolijk. Dit is de paddock waar ze de hele dag buiten staat.

http://www.youtube.com/watch?v=Vqn8wfKdyE0

@jp
je ziet het; de schuilstal begint al op een stal te lijken.

Wow! Wat ziet die er goed uit en wat is ze happy! Mooi om te zien.
Schuilstal in wording; ook leuk om te zien (tzt een update)!

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 19:31

Wuswa: ja voor de verhuizing ben ik wat gespannen, als goed is heb ik zelf na de verhuizing drie dagen vrij, dus kan mamaloe vijf dagen in de gaten houden.

Vandaag ook mn nieuwe balen moeten halen bij mn schoonpa.
Ze zitten in plastic, baaltjes van vijftig kilo. Het ziet er goed uit, ruikt iets zurig maar volgens mij is dat door het procces wat ontwikkeld in plastic balen? Ik heb het gemengt met mn huidige hooi, heb nu drie kwart van mn oude hooi en een kwart nieuw, als dit goed gaat half om half en erna afbouwend tot mn oude hooi op is

Dubbel spannend dus hoe mamaloe daar op gaat reageren.

Ennuh ckers word ik blij van zo een filmpje van image, geweldig.

Ennuh zoutsteen, mn ukkies gebruiken hun hymalaia steen, soms draai ik hem ff omdat een kant dunner word dan de andere kant.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 10:57

@ wuswa, nee de knoopjes zijn niet scherp. er is een speciaal knoopje voor het knopen van netten, en natuurlijk is het wel afhankelijk ook van het touw dat je gebruikt. de knoopjes zitten ook vrij los, waardoor het netje opgerekt kan worden als ik de feeder maximaal volstop. en hoe verder je het volstopt, hoe meer het netje oprekt en hoe groter de mazen dus tijdelijk zijn. als het minder vol wordt krimpt het netje ook weer mee.

bij de haflingers zijn we alweer een stap verder, zij hadden een stug net en een slap net over elkaar met mazen van 4 cm, maar dat ging zo hard dat we er nog een net bij gelegd hebben die ondeveer de helft van de feeder bedekt en bestaat uit mazen van zo'n 3 cm. dit lijkt ze tot dusver redelijk op een normaal tempo te houden, hoewel we uit voorzorg wel eventjes wat minder geven. en dan maar weer verder kijken.

@ janouk, wauw dat ziet er goed uit! heerlijk toch om je paard zo te zien gaan, gewoon lekker van het leven genietend! helemaal als je nagaat van waar ze heeft moeten komen. ook wel een dikke duim voor jullie dat jullie haar de mogelijkheid gegeven hebben om weer zo goed te worden!

@ Miniloe, die zurige lucht is er niet altijd, als je echt droog spul hebt is er meestal geen sprake van die zure lucht. voor de meeste paarden is het geen probleem, overigens, maar ik ken er ook een aantal die er vrij acuut van aan de racekak gaan.

mijn beesten hebben een himalaya steen en een rockies rood. ze gebruiken het normaal, ze hebben nu ongeveer een maand een nieuwe en er zit een mooi likkuiltje in maar niet te gek. voor de haflingers hebben we alleen een rockies rood, omdat daar geen calcium in zit en ze beiden aan de magnesium waren. de kuur is nu klaar, ben benieuwd of we weer verschil gaan zien.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 14:25

hier klein beetje PLOS.... ik zie Chico soms zijn voorbenen ontlasten....hij staat dan met een voorbeen eventjes gestrekt naar voren en dan weer gewoon.
Hij doet het niet de hele tijd maar heel af en toe....ik loop op 2 krukken en kan niks, heel frusterend.. voetjes zijn niet warm of zo, Chico is blij, gewoon rad en loopt normaal.... ik overleg even met Ronald...

Hij krijgt nu wel sinds een week slobber met z'n medicijnen maar of het daaraan ligt....deze slobber krijgt hij altijd dus lijkt me sterk.
Wel balen dat ik nu niet zo mobiel ben....grrr

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 14:27

Dat zie ik mijn ouwetje ook wel eens doen. Soms een tijdje wel en dan weer tijden niet. Maar ja die is 25, dus ik hou het op oude-leeftijd kwaaltjes.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 15:45

Nou, dan kan ie meedoen....hij wordt 24 in mei !!!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 15:48

Mooi leeftijd :D
Meestal als ze zo gaat staan dan merk ik ook ietsjes papperig rond de koten.
Ik hou het maar op wat artrose.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 16:37

Dat heeft Chico ook , dikke 4 op de kogels dus dat is in de winter altijd wat stijver en strammer, hij krijgt als het ernstig wordt een zakje Bute. Maar dat is al 2 jaar niet meer nodig, sinds ze aan huis staan en hij 24/7 buiten kan rondlopen is hij hartstikke rad !