Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rascha

Berichten: 618
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Equi-N-icE, hèt koelprodukt voor paarden en hun benen!!!

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 22:03

Beslissingen maken is zo verrekt moeilijk... Mijn oldtimer had ook met pasen een peesblessure....
Nu konden we al heel snel met de Equi-N-icE koelen... Maar ik heb mezelf belooft om in september er weer x op te klimmen.... Na een paar weken lang 3x pd gekoelt te hebben, ging hij weer als een jonge hinde door de wei....
Ook zien we niets meer aan zijn lopen... Wel heb ik mezelf voorgenomen om Equi-N-icE preventief te gaan gebruiken....

Qizz
Berichten: 3550
Geregistreerd: 24-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 22:42

ZieJeWel schreef:
Mijn paard had laatst ook een bult op zijn voorbeen, ook niet warm en niet kreupel.. Hadden het heel even afgewacht maar toen een scan laten maken bij de dierenarts. Het bleek helemaal geen peesblessure te zijn, maar hij had zich gestoten en was gewoon weefsel.. Heb hem toen n week niet mogen rijden en 4 weken niet mogen springen en geen peesbeschermers om (vanwege irritatie, waardoor de bult weer groter zou kunnen worden)...En nou is alles weer in orde!

Dus natuurlijk moet je voorzichtig zijn, maar een bult wijst dus niet meteen op een peesblessure!


Top om te lezen. Wat een meevaller. Dat is echt fijn voor je!

EsterW
Berichten: 650
Geregistreerd: 08-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 09:14

Qizz schreef:
Knap hoor. Moedige beslissing van je. Ik weet hoe moeilijk het maken van zo.n beslissing is. Veel sterkte ermee hoor!!


Dank voor je lieve reactie! Ik krijg bij mij op stal soms ook wel wat onbegrip n.a.v. mijn beslissing (vaak mensen met de ervaring dat het ook weer goed kan komen na een peesblessure) en dat brengt me dan weer enorm aan het twijfelen... moet ik niet toch... kan het niet toch... want ja, het kán idd. goedkomen. Maar ik denk dat het goed is zo.

Jij veel succes de komende periode! Hopen dat je paard geniet op de wei en daar lekker rustig herstelt.

Gulpje

Berichten: 8093
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 09:36

EsterW schreef:
Ach, ach, het is allemaal wat met al die blessures en gevoelige paardenbeentjes! ;-)

Wij zijn nu de eerste zes weken voorbij. Vanaf deze week staat hij weer met de kudde op het land (een rustig groepje van 8 die elkaar allemaal goed kennen). De afgelopen weken ging het goed met 2x per dag lopen en koelen, maar nu loopt de rustigere periode op mijn werk door vakanties van collega's op z'n eind en moet ik weer echt aan de bak. Het lukt me niet om dan ook nog 's ochtends voor het werk naar mijn paard te gaan. Hij geniet er wel van, gewoon weer met zijn vrienden op het land!

En inmiddels heb ik ook een andere knoop doorgehakt, nl. dat hij eind deze maand met vervroegd pensioen mag. Ik weet... het kán weer goed komen. Maar het kan ook niet. Het kán weer terugkomen. Maar het kan ook niet. Hij kán nog een paar jaar lekker met mij aan de gang. Maar het kan ook niet... En hij is over de 20... wil ik dat traject aangaan, ik wil hem en mezelf dat aandoen? Trek ik het zelf, een jaar revalideren, terwijl daarna fanatiek dressuren en forse buitenritten waarsch. niet meer kunnen? Wat houd ik over voor ouder wordend paard? Het is een heel moeilijk besluit, maar hij krijgt een prachtig plekje voor zijn vervroegd pensioen. En hij blijft gewoon van mij, ook al staat hij dan niet meer in de buurt. Hij krijgt (houdt!) het goed... ook al had ik deze beslissing eigenlijk pas over een jaar of 5 willen nemen, het zij zo.



Jouw paard mag zijn hoefjes dichtknijpen dat hij zo'n lieve en goede baas heeft! _/-\o_

MontyRulezz

Berichten: 2813
Geregistreerd: 21-05-06
Woonplaats: Noord-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 09:59

Fijn dat je een goed plekje gevonden hebt voor hem Esther. En op die leeftijd.... ik snap wat je bedoelt, het is heel onzeker of het goed komt of niet, nu heb je de knoop doorgehakt en kan die lekker genieten van zijn pensioen.

Tuurlijk kan het goedkomen, maar hoe ouder het paard hoe moeilijker en het revalidatieproces is echt niet makkelijk! Ik snap het helemaal dat je dat proces met je paard niet meer aan wilt gaan. Nu staat hij fijn in een kudde op het land en mag lekker paard zijn.

EsterW
Berichten: 650
Geregistreerd: 08-08-08

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 08:29

Dank MontyRulezz en Gulpje. Mss. leuk om te weten waar hij dan naartoe gaat, een eind weg nl. in de Belgische Ardennen: www.hinnikenhouse.nl.

Een Nl. stel dat in Rettigny eigen paarden heeft staan en een rusthuis begonnen is. Er staan er nu 4 geloof ik, Ino wordt nr. 5 in de kudde (max. aantal waar ze naar willen groeien is 10 á 12). Ben er gaan kijken en erg enthousiast. Mooie voorzieningen, veel land, allemaal in het zicht vanaf hun woonhuis, slim geplaatste grote uitloopstal, overdekte paddock voor als er eentje door omstandigheden tijdelijk uit de kudde moet, goede ideeën over (bij)voeren en weidebeleid, alle mogelijkheden voor eigenaren om langs te blijven komen... Ik ben enthousiast (als het dan toch moet!). Nog bijna 3 weken en dan mag Ino de lange reis maken. Da's wel weer spannend, 4 uur op de trailer met hem. Terwijl hij niet zo gewend is aan trailerladen en reizen... Nou ja, rustig aan maar.

Qizz
Berichten: 3550
Geregistreerd: 24-06-07

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 10:32

Wow Esther dat ziet er goed uit!
Tuurlijk denken sommige mensen er anders over, en daar kom je van aan het twijfelen, heel begrijpelijk.Maar ik denk dat jij je paard het beste kent en daarom zelf gewoon ook de beste keuze maakt voor je paard. Niet twijfelen hoor, je biedt hem een super plekje/een super oude dag aan.
Er zijn heel wat mensen die zomaar hun paard wegdoen als afdankertje,.. de jouwe heeft het geluk om op zo'n mooi adres te komen en lekker te genieten.

Wij hadden gisteren ook ponyleed op stal zeg,.. de pony van de dochter (10) van de staleigenaar is snachts heel ziek geworden (koliek) en de DA is er 3x bij geweest maar ze had een slag in de darm en ze hebben haar moeten in laten slapen. Zo sneu voor haar,.. eerst haar hond, toen haar konijn en nu de pony. En allemaal in een paar maand tijd. De paarden hadden met zn allen zoveel lawaai gemaakt op stal dat de eigenaar wakker werd en op stal gekomen is... paarden zijn echt niet dom he,.. ze hebben hem gewaarschuwd. Door deze ellende zijn onze paarden op stal gebleven en toen kon ik toch wel goed merken dat stalrust toch beter is voor een been.. (of hij had gewoon een goede dag hoor). ZIjn been was gisteravond mooi koud en toch wel erg dun... ben bang dat ie vandaag ontploft in de wei, omdat ze altijd dagelijks buiten komen normaal. Vanavond zal het been wel weer dik zijn. Hij heeft er wel een bultje (klein en hard) bijgekregen aan de binnenkant dit keer, onder de knie,.. zit me niet helemaal lekker,..
Weet niet wat het is,.. kan een schieffel zijn, of een gebroken grffelbeentje las ik.. weer stress erbij...
Maar na deze ponyellende besef ik maar weer dat ik blij mag zijn dat ik mn paard uberhaupt nog heb,.. of we nou nooit meer mogen springen straks,.ja dat is naar, maar ik heb hem iig nog,..

Rascha

Berichten: 618
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Equi-N-icE, hèt koelprodukt voor paarden en hun benen!!!

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 11:17

Qizz, heel wijze taal misschien, maar komt tijd, komt raad....
En wie weet merk je ineens een x een verandering op, die je niet verwacht had...

MontyRulezz

Berichten: 2813
Geregistreerd: 21-05-06
Woonplaats: Noord-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 11:58

Ja springen zal ik ook niet meer gauw doen mocht hij goed komen.
Trouwens zo'n bult heeft die van mij maanden gehad, precies waar de blessure zat. Die is nu weg sinds een maandje of 2.
Maandag waren we precies 10 maanden bezig.....

Qizz
Berichten: 3550
Geregistreerd: 24-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 13:31

Rascha schreef:
Qizz, heel wijze taal misschien, maar komt tijd, komt raad....
En wie weet merk je ineens een x een verandering op, die je niet verwacht had...


Vanavond gaat de Equinice er weer op, want ik ga ervanuit dat het weer dik is vanavond.

Je hebt gewoon geduld nodig,.. HEEEEEEL VEEEEL :7

De mijne had dus een bult aan de buiten zijkant van het rechtervoorbeen (en die wisselt met de dag, hoe warm en dik die is), maar dat rare bultje aan de binnenkant vind ik zo gek, die zat er in het begin ook al, heel klein, maar is nu groter,.. en als je info erover zoekt zie je schieffel of griffelbeentje,..

Qizz
Berichten: 3550
Geregistreerd: 24-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 13:33

MontyRulezz schreef:
Ja springen zal ik ook niet meer gauw doen mocht hij goed komen.
Trouwens zo'n bult heeft die van mij maanden gehad, precies waar de blessure zat. Die is nu weg sinds een maandje of 2.
Maandag waren we precies 10 maanden bezig.....


Ja springen lijkt me heel eng om weer te doen, stel dat het weer in orde is...
en het zou al mogen (wat ik ook betwijfel)

Dus bij jou is de bult pas na 8 maanden weggegaan? En dan vanzelf toen ie in de wei liep of met heel veel koelen oid? Want als ik het me goed herinner was je daar toch al mee gestopt of niet?

MontyRulezz

Berichten: 2813
Geregistreerd: 21-05-06
Woonplaats: Noord-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 13:51

Ja, die is gewoon vanzelf weg gegaan. Maar hij zat er wel vanaf het begin, een flinke bult die heel hard aanvoelde, dus niet de zwelling van het vocht enzo, maar een echte harde bult. En die ging vanzelf weg. Er werd mij toen wel gezegd dat het niet bij iedere blessure weg ging en dat die ook kon blijven zitten. Hij zal nu een maand of 2-3 weg zijn, werd geleidelijk kleiner op een gegeven moment.
Ik zou het anders gewoon even navragen.

EsterW
Berichten: 650
Geregistreerd: 08-08-08

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 13:59

Hmm Qizz, wel een gek verhaal van die bult, want i.i.t. de bult bij het paard van MontyRulezz zit deze bult bij jouw paard dus niet precies op de blessureplek (maar meer bij de knie) en is het dus ook pas na flink wat weken gekomen, i.p.v. vanaf het begin van de blessure. Kan het niet iets simpels zijn dat losstaat van de pees?
Naar verhaal trouwens van de pony van de staleigenaar bij jullie. Zeker als je zo jong bent maakt dat heel veel indruk. Kan me nu nog herinneren hoe naar ik me voelde toen mijn konijn overleed, meer dan 20 jaar geleden. Niet dat het op latere leeftijd gemakkelijk valt om afscheid te nemen, maar dan heb je toch vaak wat meer gezien en meegemaakt.

Rascha

Berichten: 618
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Equi-N-icE, hèt koelprodukt voor paarden en hun benen!!!

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 21:27

Ben erg benieuwd hoe je je diertje vanavond hebt aangetroffen...
Ik hoop zo dat het minder dik is!!!

Qizz
Berichten: 3550
Geregistreerd: 24-06-07

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 22:44

Ja dat is het gekke dat kleine harde bultje zit aan de binnenkant en veel hoger. Er zat een heel klein bultje tegelijk met de blessure... Maar vond t niet erg genoeg om te melden. Maar nu is het toch groter geworden en echt hard. Voelt als bot. Vind het zo raar. Bel morgen de DA maar even. Hopelijk kan ie vis de echo ook dat ding bekijken. Want de 6 weken echo zou ook nu ongeveer zijn. Had t nog graag even uitgesteld omdat ik financieel zo krap zit na een tijd geen werk. Maar vertrouw t bultje niet helemaal. Dus als we met die echo beide kunnen bekijken zou dat mooi zijn maar daar zal wel een rontgenfoto oid voor moeten worden gemaakt... Vast weer iets anders duurs. Maar ja... Wat moet dat moet en ik word gek als ik niet weet of het ernstig is of niet... Straks laat ik m met iets erg lopen. Dat zou ik mezelf niet vergeven.

Rascha, het was wel weer dikker maar t viel nog mee gelukkig :-D

Rascha

Berichten: 618
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Equi-N-icE, hèt koelprodukt voor paarden en hun benen!!!

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 23:06

Ok, nou dan is het toch gunstiger geweest dan je eerst verwachtte...
Maar goed, dat bultje blijft ongerust maken...
Ik duim voor je dat het meevalt, en geen breuken of scheurtjes te voorschijn komen!!

MontyRulezz

Berichten: 2813
Geregistreerd: 21-05-06
Woonplaats: Noord-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 07:41

Ja inderdaad Quiz, als je toch gaat voor te scannen zou ik dat bultje ook even meepakken. Je weet het maar nooit!!
En ja, zal wel weer een lieve duit kosten.... helaas, maar tis net wat je zegt, stel het is wel iets en je laat hem ermee lopen... nee ik zou het ook even na laten kijken.

De mijne had gisteren ook weer een iets opgelopen been. Hoorde ik dat hij dinsdag zich flink misdragen heeft in de wei.... flink gegaloppeerd, gebokt, rare sprongen gemaakt enzo... hij had gewoon even de 5 minuten. En dan werkt het been toch gelijk weer... zucht. Nouja, dat hou je toch niet tegen, niks aan te doen, we gaan gewoon door waar we mee bezig zijn.

Rascha

Berichten: 618
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Equi-N-icE, hèt koelprodukt voor paarden en hun benen!!!

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 09:52

MontyRulezz: Als het been nog zo reageerd, zou ik toch blijven koelen......
Been wordt dus toch dikker tijdens een gekken-uurtje...

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 11:03

Qizz schreef:
Ja dat is het gekke dat kleine harde bultje zit aan de binnenkant en veel hoger. Er zat een heel klein bultje tegelijk met de blessure... Maar vond t niet erg genoeg om te melden. Maar nu is het toch groter geworden en echt hard. Voelt als bot. Vind het zo raar. Bel morgen de DA maar even. Hopelijk kan ie vis de echo ook dat ding bekijken. Want de 6 weken echo zou ook nu ongeveer zijn. Had t nog graag even uitgesteld omdat ik financieel zo krap zit na een tijd geen werk. Maar vertrouw t bultje niet helemaal. Dus als we met die echo beide kunnen bekijken zou dat mooi zijn maar daar zal wel een rontgenfoto oid voor moeten worden gemaakt... Vast weer iets anders duurs. Maar ja... Wat moet dat moet en ik word gek als ik niet weet of het ernstig is of niet... Straks laat ik m met iets erg lopen. Dat zou ik mezelf niet vergeven.

Rascha, het was wel weer dikker maar t viel nog mee gelukkig :-D


Klinkt als een schieffel.

Qizz
Berichten: 3550
Geregistreerd: 24-06-07

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-11 18:10

Schieffels zijn niet zo erg toch... Schoonheidsfoutje las ik. Maar hoop dat ie niet nog groter wordt. Volgende week vrijdag weet ik het hopelijk (zeker).

quartel

Berichten: 15899
Geregistreerd: 14-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 18:13

In sommige gevallen kan een schiefel helaas wel voor problemen zorgen.
In zo een geval kan de schiefel operatief verwijderd worden.

Mijn merrie was zo een pech geval.
Bij haar ging de schiefel uiteindelijk over het bot heen schuren wat haar kreupel maakte.
Zij tikte zichzelf steeds aan de voorbenen aan de binnenkant van het pijpbeen aan.
Tijdens het rijden kon ik haar peesjes om doen, maar op de wei en in stal niet.
De schiefel werd in de loop van de jaren steeds een beetje groter, tot ze er last mee kreeg.

gelukkig komt dit niet al te vaak voor

Qizz
Berichten: 3550
Geregistreerd: 24-06-07

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-11 18:21

Oke dat wist ik niet. Wat balen. Dus hij kan toch nog groter worden. Mijne had ook in de wei altijd peesbeschermers etc om... Omdat ie zichzelf altijd bezeerde. Maar vanwege de peesblessure mag t nu niet en toen was t dus weer raak. Helaas...

quartel

Berichten: 15899
Geregistreerd: 14-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 18:26

he bah.......dat had ik nog niet gelezen :o
Als de blessure beter is kan je wel beschermers om doen maar alleen als je rijd en heel erg losjes.
Als je ze langer om laat worden de pezen te warm, dat is ook niet goed.

Maar laat je niet ontmoedigen door mijn verhaal.
Het was enkel bedoel om in je achterhoofd mee te nemen.
de echt "vervelende" schiefels komen gelukkig niet vaak voor.

wat misschien anders nog een optie is, is om springschoenen om te gaan doen.
Dat doe ik bij mijn huidige ruin ook omdat hij zichzelf anders aantikt.
Ik heb het toen op proef gedaan.....gewoon even zien of het helpt......en bij hem werkt het super.
Vanaf hij ze draagt geen wondjes meer op de binnenkant van zijn voorbenen.
Ik heb ze dan wel een maat te groot gekocht zodat ze goed over de hoeven zakken.

Qizz
Berichten: 3550
Geregistreerd: 24-06-07

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-11 18:52

Klopt. Mijne heeft idd ook springschoenen om in de wei. Dat helpt iig wat. Zal vast ook wel niet zo.n vervelende schieffel zijn.

Zapata

Berichten: 288
Geregistreerd: 17-01-11
Woonplaats: Stein

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 15:41

Nu heb ik natuurlijk niet de hele 9 pagina's gelezen maar vroeg me af hoe het nu met je paardje is??

Heb zelf 10 maanden blessure tijd gehad door een gat in de buitenste buiger..
en mocht dus weer beginnen met opbouwen..ging super...perfect eigenlijk nix aan de hand..
Tot ik woensdag ineens op stal kwam en zn pees verdikt was, maar niet warm...( wat het voorheen wel zkr was tijdens de blessure)..en liep alleen wat stijf, maar niet kreupel..
Heb er naar laten kijken, en waarschijnlijk (hoop ik) heeft ie zich wat verstapt en zit er wat vocht in zn been..koelen, groene leem en maar weer even een weekje ofzow lopen, en zag gister al dat de zwelling alweer wat af aant nemen is...(gzd)

Tis wat met al die pees blessures...