Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Lotteettol schreef:Mijn hoefsmid heeft een keer gekeken bij een demo over Natuurlijk Bekappen en raad het ten zeerste af, echter hij is er zelfs bij weggegaan! Waarom? Bij NB halen ze de versenen helemaal weg, waardoor het paard een heel verkeerde hoefstand krijgt.
Mensen die wel geloven in NB, leg eens uit waarom je niet zou kiezen voor een " standaard" hoefsmid die je paard " standaard" bekapt. Elke smid die "normaal" bekapt die kijkt naar de hoef en is dus per hoef en per paard verschillend!

Lieveranders schreef:Ik ben het er wel mee eens dat je gewoon goed naar je paard moet kijken en je gevoel moet volgen. Het is voor mijn paard gewoon zo dat dit heel goed werkt. Nou heb ik er wel veel geduld voor moeten hebben, maar ik ben blij dat ik het heb doorgezet. Maar als na een tijd blijkt dat dit ook niet zou gaan werken en ik uiteindelijk toch bij ijzers terecht kwam had ik het waarschijnlijk ook wel gedaan. Maar het heeft gewoon niet mijn voorkeur..
Het stoort mij gewoon dat mijn paard ijzers onder heeft gekregen, zonder dat er naar de oorzaak is gekeken. Als ze het meteen onderzocht hadden, had ze niet zo lang met rugklachten rond hoeven lopen. En ik wil daarmee niet zeggen dat iedereen zomaar ondoordacht ijzers onder zijn paard doet, maar ik zie het wel vaak gebeuren.
En daar komt bij dat mijn NB niet zegt dat hij nooit maar dan ook nooit ijzers onder een paard zou doen. Hij doet het wel, maar alleen als het medisch echt nodig is en hij al het andere heeft geprobeerd.
Jammer dat mensen nu weggaan van deze discussie trouwens..
TurdusMerula schreef:Ik vind er niks zinloos aan! TS vraagt toch ervaringen!?'Ik ken iemand die'... Ik vind dat een beetje zinloze verhalen eigenlijk...
Vrienden van me hebben 25 paarden staan, alles 'loopt nb', is nl. de filosofie van hun bedrijf, natuurlijk paardenhouden. Nieuwe paarden worden daar ook van de ijzers gehaald en krijgen de tijd.
Ik heb meegedraaid met hun bedrijf, zie het verloop van die paarden en hun voeten...
Ik vind verhalen uit tweede hand altijd een beetje... anders...
Let wel, de rest van je post vind ik genuanceerd.
Maar die 'spookverhalen', hmm...
Arabesk schreef:Ik moet toch eens het reactieformulier van een hoefsmid die hier op cursus was inscannen. Die gaf ruiterlijk toe dat er in de zo gevreesde ééndagscursus méér theorie over paarden, huisvesting, voeding én bekappen zat dan in de hele opleiding smederij. De hoefsmedenopleiding bestaat, behalve de gewone MBO vakken als Nederlands, rekenen, boekhouden etc, vooral uit stagelopen en ijzers smeden.
)... Het enige wat niet met paarden te maken had was een bedrijfsplan maken, maar dat was in je eigen tijd, niet onder schooltijd. Stagelopen is zo vreselijk belangrijk omdat je dingen vooral uit de praktijk leert bij dit vak. IJzers smeden deden we natuurlijk ook, voornamelijk in eigen tijd, maar er werd op gehamerd dat 1) het bekappen het belangrijkst is, als je niet goed bekapt slaat het hele ijzer nergens op, en 2) het ijzer wordt aangepast naar de hoef, niet andersom.
Arabesk schreef:Lotteettol schreef:Wat is het verschil tussen het bekappen van een gewone hoefsmid en dat van een NB?
Kort samengevat:
http://www.hoefnatuurlijk.nl/bekappen/lopen.htm
SpikyBlue schreef:Ik wil nog even wat kwijt over de termen 'natuurlijk bekappen' en 'traditioneel bekappen'.
Eigenlijk is natuurlijk bekappen niets meer en niets minder dan slijtage nabootsen aan de hoef van het paard. In de natuur gebeurt dit met grote regelmaat en dus moet er ook met grote regelmaat 'natuurlijk bekapt' worden.
Maar niet alleen het bekappen zelf dekt de lading, het grootste deel van het concept draait om de huisvesting en voeding van het paard. Veel mensen laten zo nu en dan een 'professionele NB-er' de hoeven controleren.
De bekapping zélf gebeurt door de verzenen in te korten tot de straal grondcontact kan maken, de wand en steunsels inkorten tot zoolhoogte, van de straal af te blijven en een zgn. 'mustangroll' aan te brengen.
Bij een traditionele bekapping komt, afhankelijk van het paard, om de 6 tot 9 weken een hoefsmid om het paard te bekappen. De eigenaar neemt in sommige gevallen tussendoor wel eens de vijl ter hand om evt. brokkeltjes weg te vijlen en de hoefwand rond te houden. De traditionele smid haalt al het losse materiaal weg uit de zool, snijdt de straal vaak bij om die vrij te houden en kort de hoefwand in, lettende op de beenstanden en voetassen. De wand wordt strakgevijld en ook de 'mustangroll' (in traditionele termen 'wand breken' of gewoon rond vijlen genoemd) wordt aangebracht.
Het grootste verschil zit hem dus, zoals genoemd, in de huisvesting en het 'natuurlijk' voeren van het paard (geen krachtvoer e.d.), en in de regelmaat van het bekappen, en de visie van wát er nu eigenlijk bekapt moet worden aan een hoef.
Toch lijkt de NB-bekapping die wordt gedaan door de 'professionele natuurlijk bekappers' vrij veel op een traditionele bekapping (van wat ik gezien heb dan...).
Ik heb nog geen één 'professionele natuurlijk bekapper' gesproken die zegt dat ze pertinent tégen ijzers zijn (of durven ze dat niet te zeggen?). Het zijn meer de zelfbekappers die dat vinden over het algemeen.
Sommige mensen hebben slechte ervaringen met hoefsmeden. Deze collega hoefsmeden ken ik niet, de meeste hoefsmeden die ik ken gaan allemaal rustig te werk en leveren goed werk. Op de site van paardnatuurlijk staan een aantal foto's van beslagen hoeven, waarvan een foto die aan de ogen van iedere zichzelf respecterende hoefsmid pijn doet. Dat vind ik een slecht voorbeeld voor het gemiddelde hoefbeslag in NL.
Anderen hebben eens een natuurlijk bekapte hoef gezien die mega plat stond. Dat is ook niet bepaald reclame.
Tja, en zo heeft alles zijn min-en pluspunten en goede en slechte voorbeelden.
rapido schreef:ik ken iemand die een heel mooi paard had gekocht ( lusitano hengst, ZZ zwaar gereden) paardje stond rondom op ijzertjes. Mevrouw heeft een NB cursus gevolgd en is het zelf gaan doen bij dit prachtige dier dus ijzers er af (niet alleen van de voeten, ook uit de mond!)
Sinds ze deze methode toepast en de ijzers er af zijn loopt het dier om de haveklap kreupel! dood zonde van dat mooie dier.
Nu moet iedereen het zelf weten wat hij/zij doet met zijn paard maar ik ben geen voorstander van NB.
Ik kies voor een traditionele smid en als een paard ijzerloos kan dan blijft deze dat ook.

Don_Zhivago schreef:vind ook wel dat op de site van hoefnatuurlijk de meest slechtste foto's van het traditioneel bekappen geplaatst zijn hoor..
mijn paard zn hoeven zien er echt niet zo uit als de smid net klaar is!
zijn voetjes lijken meer op de plaatjes van natuurlijk bekappen..
. Ik heb ook het omgekeerde gezien helaas
. Iemand die zich uitgaf voor NB-er en ook 'goedgekeurd' was door een gezelschap, maar de bekapping zelf....
straal flink bijgesneden, hoefwand plat afgezaagd etc Arabesk schreef:Lotteettol schreef:Wat is het verschil tussen het bekappen van een gewone hoefsmid en dat van een NB?
Kort samengevat:
http://www.hoefnatuurlijk.nl/bekappen/lopen.htm
Arabesk schreef:Don_Zhivago schreef:vind ook wel dat op de site van hoefnatuurlijk de meest slechtste foto's van het traditioneel bekappen geplaatst zijn hoor..
mijn paard zn hoeven zien er echt niet zo uit als de smid net klaar is!
zijn voetjes lijken meer op de plaatjes van natuurlijk bekappen..
Dat kan gelukkig. Ik heb ook het omgekeerde gezien helaas
. Iemand die zich uitgaf voor NB-er en ook 'goedgekeurd' was door een gezelschap, maar de bekapping zelf....
straal flink bijgesneden, hoefwand plat afgezaagd etc