Natuurlijk bekappen, doen of niet??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lieveranders

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 14:48

Ik ben het er wel mee eens dat je gewoon goed naar je paard moet kijken en je gevoel moet volgen. Het is voor mijn paard gewoon zo dat dit heel goed werkt. Nou heb ik er wel veel geduld voor moeten hebben, maar ik ben blij dat ik het heb doorgezet. Maar als na een tijd blijkt dat dit ook niet zou gaan werken en ik uiteindelijk toch bij ijzers terecht kwam had ik het waarschijnlijk ook wel gedaan. Maar het heeft gewoon niet mijn voorkeur..

Het stoort mij gewoon dat mijn paard ijzers onder heeft gekregen, zonder dat er naar de oorzaak is gekeken. Als ze het meteen onderzocht hadden, had ze niet zo lang met rugklachten rond hoeven lopen. En ik wil daarmee niet zeggen dat iedereen zomaar ondoordacht ijzers onder zijn paard doet, maar ik zie het wel vaak gebeuren.

En daar komt bij dat mijn NB niet zegt dat hij nooit maar dan ook nooit ijzers onder een paard zou doen. Hij doet het wel, maar alleen als het medisch echt nodig is en hij al het andere heeft geprobeerd.

Jammer dat mensen nu weggaan van deze discussie trouwens..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 15:22

Lotteettol schreef:
Mijn hoefsmid heeft een keer gekeken bij een demo over Natuurlijk Bekappen en raad het ten zeerste af, echter hij is er zelfs bij weggegaan! Waarom? Bij NB halen ze de versenen helemaal weg, waardoor het paard een heel verkeerde hoefstand krijgt.
Mensen die wel geloven in NB, leg eens uit waarom je niet zou kiezen voor een " standaard" hoefsmid die je paard " standaard" bekapt. Elke smid die "normaal" bekapt die kijkt naar de hoef en is dus per hoef en per paard verschillend!

Omdat een standaard hoefsmid het voldoende vindt om hem 1 keer per 4 a 6 weken te bekappen en daardoor de voetas steeds verandert (als de hoef niet voldoende natuurlijke slijtage zou hebben). Als ik ze iedere 2 weken zou willen laten bekappen zou het ook nog een een belachelijk duur geintje worden, al zou dat voor mij geen ramp zijn. Daarbij zou ik absoluut niet willen dat de straal "zomaar" bijgesneden zou worden en voor de zool geldt hetzelfde.
Aangezien ik het zelf heel goed kan zou ik ook niet weten waarom ik er een TBer bij zou moeten halen, die doet het niets beter dan ik.

Mijn paarden hadden hoge hielen toen ik ze kreeg, de één had op ijzers gestaan en de ander jarenlang op zachte weidegrond. Hun hielen zijn vanzelf laag gesleten op de straat. Lijkt me dan niet een verkeerde hoefstand aangezien het hiellanders zijn en ze dus zowel de toon (bij afzet) als de hiel (bij landing) slijten.

Popstra

Re: Natuurlijk bekappen, doen of niet??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 15:50

ik ken iemand die een heel mooi paard had gekocht ( lusitano hengst, ZZ zwaar gereden) paardje stond rondom op ijzertjes. Mevrouw heeft een NB cursus gevolgd en is het zelf gaan doen bij dit prachtige dier dus ijzers er af (niet alleen van de voeten, ook uit de mond!)
Sinds ze deze methode toepast en de ijzers er af zijn loopt het dier om de haveklap kreupel! dood zonde van dat mooie dier.

Nu moet iedereen het zelf weten wat hij/zij doet met zijn paard maar ik ben geen voorstander van NB.
Ik kies voor een traditionele smid en als een paard ijzerloos kan dan blijft deze dat ook.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 16:04

'Ik ken iemand die'... Ik vind dat een beetje zinloze verhalen eigenlijk...

Vrienden van me hebben 25 paarden staan, alles 'loopt nb', is nl. de filosofie van hun bedrijf, natuurlijk paardenhouden. Nieuwe paarden worden daar ook van de ijzers gehaald en krijgen de tijd.
Ik heb meegedraaid met hun bedrijf, zie het verloop van die paarden en hun voeten...

Ik vind verhalen uit tweede hand altijd een beetje... anders...

Let wel, de rest van je post vind ik genuanceerd. :)
Maar die 'spookverhalen', hmm...

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 16:34

Lieveranders schreef:
Ik ben het er wel mee eens dat je gewoon goed naar je paard moet kijken en je gevoel moet volgen. Het is voor mijn paard gewoon zo dat dit heel goed werkt. Nou heb ik er wel veel geduld voor moeten hebben, maar ik ben blij dat ik het heb doorgezet. Maar als na een tijd blijkt dat dit ook niet zou gaan werken en ik uiteindelijk toch bij ijzers terecht kwam had ik het waarschijnlijk ook wel gedaan. Maar het heeft gewoon niet mijn voorkeur..

Het stoort mij gewoon dat mijn paard ijzers onder heeft gekregen, zonder dat er naar de oorzaak is gekeken. Als ze het meteen onderzocht hadden, had ze niet zo lang met rugklachten rond hoeven lopen. En ik wil daarmee niet zeggen dat iedereen zomaar ondoordacht ijzers onder zijn paard doet, maar ik zie het wel vaak gebeuren.

En daar komt bij dat mijn NB niet zegt dat hij nooit maar dan ook nooit ijzers onder een paard zou doen. Hij doet het wel, maar alleen als het medisch echt nodig is en hij al het andere heeft geprobeerd.

Jammer dat mensen nu weggaan van deze discussie trouwens..

Het stoort mij ook dat een hoop mensen onder gooien omdat het 'mode' is of omdat het buiten seizoen weer begint...

Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik er heilig van overtuigd was dat álle paarden zonder ijzers konden, en daar was ik vroeger ook heel stellig in. Nu weet ik beter.

Wat ik trouwens vergeten ben er bij te zetten dat ik ook naar de voeding heb gekeken. Minder suikers, meer hooi. Andere huisvesting. Weiland met steen en zand en modder ed. Ze krijgt nu helemaal geen brokken oid meer. Ze doet het super en haar hoeven zijn er wel beter van geworden, maar het probleem is niet opgelost daar mee. Ze heeft gewoon een dunne zool waar niks aan te doen is. oliebol happens.

Liesdix, dankjewel voor de reactie. Ik heb ook uitgebreid de tijd genomen om mijn verhaal te doen om te laten merken dat NB niet alles oplossend is.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 16:55

TurdusMerula schreef:
'Ik ken iemand die'... Ik vind dat een beetje zinloze verhalen eigenlijk...

Vrienden van me hebben 25 paarden staan, alles 'loopt nb', is nl. de filosofie van hun bedrijf, natuurlijk paardenhouden. Nieuwe paarden worden daar ook van de ijzers gehaald en krijgen de tijd.
Ik heb meegedraaid met hun bedrijf, zie het verloop van die paarden en hun voeten...

Ik vind verhalen uit tweede hand altijd een beetje... anders...

Let wel, de rest van je post vind ik genuanceerd. :)
Maar die 'spookverhalen', hmm...
Ik vind er niks zinloos aan! TS vraagt toch ervaringen!?

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 17:10

Arabesk schreef:
Ik moet toch eens het reactieformulier van een hoefsmid die hier op cursus was inscannen 8-). Die gaf ruiterlijk toe dat er in de zo gevreesde ééndagscursus méér theorie over paarden, huisvesting, voeding én bekappen zat dan in de hele opleiding smederij. De hoefsmedenopleiding bestaat, behalve de gewone MBO vakken als Nederlands, rekenen, boekhouden etc, vooral uit stagelopen en ijzers smeden.

Dit is echt de grootst mogelijke onzin... Maar dat heb ik al vaker gezegd.

Op de hoefsmedenopleiding krijg je vreselijk veel les over anatomie. Nederlands, rekenen, boekhouden etc. heb ik echt nog nooooit van gehoord op de opleiding (hier zou een leuke opmerking over gemaakt kunnen worden als ik héél slecht, vol spelfouten zou schrijven :D )... Het enige wat niet met paarden te maken had was een bedrijfsplan maken, maar dat was in je eigen tijd, niet onder schooltijd. Stagelopen is zo vreselijk belangrijk omdat je dingen vooral uit de praktijk leert bij dit vak. IJzers smeden deden we natuurlijk ook, voornamelijk in eigen tijd, maar er werd op gehamerd dat 1) het bekappen het belangrijkst is, als je niet goed bekapt slaat het hele ijzer nergens op, en 2) het ijzer wordt aangepast naar de hoef, niet andersom.

Vakken op de opleiding even uit 't hoofd: Anatomie (veel), gangen, standen, bewegingsleer, ziekte en aandoeningen, bekappen, corrigeren, rassen, sport, houderij (huisvesting), verzorging, voeding, omgang, overige ziekten herkennen, dravers/renpaarden/ijslanders/zware trekpaarden/westernpaarden, beslaan, kunststofbeslag, modelijzers, constructie, materialenkennis... En ik vergeet vast nog wat. Verder hadden we extra lesdagen met sprekers (dierenartsen, hoefsmeden) uit binnen- en buitenland en ga zo maar door. Verder vergeten mensen vaak dat de opleiding langer duurt dan die 3 jaar, aangezien de stage begint voordat je je inschrijft voor de opleiding en nadat je de opleiding hebt afgerond je bijscholingen blijft volgen.

Ik weet dus niet waar die smid zijn opleiding heeft gevolgd en wanneer, misschien dat er iets veranderd is, maar iets in mij zegt dat hij zijn diplomaatje bij een pakkie boter heeft gekregen :+

Arabesk schreef:
Lotteettol schreef:
Wat is het verschil tussen het bekappen van een gewone hoefsmid en dat van een NB?

Kort samengevat:

http://www.hoefnatuurlijk.nl/bekappen/lopen.htm

Ook deze link... Plaatje wat 'traditioneel' voor moet stellen slaat kant noch wal. Is een lelijke kadaverhoef die nodig bekapt moet worden.
No offence Ara, meer tegen de foto's die volgens PN voor 'traditioneel bekapt/beslagen' doorgaan.
Ik zal mezelf even quoten uit een ouder topic:

SpikyBlue schreef:
Ik wil nog even wat kwijt over de termen 'natuurlijk bekappen' en 'traditioneel bekappen'.

Eigenlijk is natuurlijk bekappen niets meer en niets minder dan slijtage nabootsen aan de hoef van het paard. In de natuur gebeurt dit met grote regelmaat en dus moet er ook met grote regelmaat 'natuurlijk bekapt' worden.
Maar niet alleen het bekappen zelf dekt de lading, het grootste deel van het concept draait om de huisvesting en voeding van het paard. Veel mensen laten zo nu en dan een 'professionele NB-er' de hoeven controleren.
De bekapping zélf gebeurt door de verzenen in te korten tot de straal grondcontact kan maken, de wand en steunsels inkorten tot zoolhoogte, van de straal af te blijven en een zgn. 'mustangroll' aan te brengen.

Bij een traditionele bekapping komt, afhankelijk van het paard, om de 6 tot 9 weken een hoefsmid om het paard te bekappen. De eigenaar neemt in sommige gevallen tussendoor wel eens de vijl ter hand om evt. brokkeltjes weg te vijlen en de hoefwand rond te houden. De traditionele smid haalt al het losse materiaal weg uit de zool, snijdt de straal vaak bij om die vrij te houden en kort de hoefwand in, lettende op de beenstanden en voetassen. De wand wordt strakgevijld en ook de 'mustangroll' (in traditionele termen 'wand breken' of gewoon rond vijlen genoemd) wordt aangebracht.

Het grootste verschil zit hem dus, zoals genoemd, in de huisvesting en het 'natuurlijk' voeren van het paard (geen krachtvoer e.d.), en in de regelmaat van het bekappen, en de visie van wát er nu eigenlijk bekapt moet worden aan een hoef.

Toch lijkt de NB-bekapping die wordt gedaan door de 'professionele natuurlijk bekappers' vrij veel op een traditionele bekapping (van wat ik gezien heb dan...).
Ik heb nog geen één 'professionele natuurlijk bekapper' gesproken die zegt dat ze pertinent tégen ijzers zijn (of durven ze dat niet te zeggen? :P). Het zijn meer de zelfbekappers die dat vinden over het algemeen.

Sommige mensen hebben slechte ervaringen met hoefsmeden. Deze collega hoefsmeden ken ik niet, de meeste hoefsmeden die ik ken gaan allemaal rustig te werk en leveren goed werk. Op de site van paardnatuurlijk staan een aantal foto's van beslagen hoeven, waarvan een foto die aan de ogen van iedere zichzelf respecterende hoefsmid pijn doet. Dat vind ik een slecht voorbeeld voor het gemiddelde hoefbeslag in NL.
Anderen hebben eens een natuurlijk bekapte hoef gezien die mega plat stond. Dat is ook niet bepaald reclame.
Tja, en zo heeft alles zijn min-en pluspunten en goede en slechte voorbeelden.

Lieveranders

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 17:28

rapido schreef:
ik ken iemand die een heel mooi paard had gekocht ( lusitano hengst, ZZ zwaar gereden) paardje stond rondom op ijzertjes. Mevrouw heeft een NB cursus gevolgd en is het zelf gaan doen bij dit prachtige dier dus ijzers er af (niet alleen van de voeten, ook uit de mond!)
Sinds ze deze methode toepast en de ijzers er af zijn loopt het dier om de haveklap kreupel! dood zonde van dat mooie dier.

Nu moet iedereen het zelf weten wat hij/zij doet met zijn paard maar ik ben geen voorstander van NB.
Ik kies voor een traditionele smid en als een paard ijzerloos kan dan blijft deze dat ook.

Maar wat was de oorzaak dat ze ijzers onder had? Is dat ook omdat ze moeilijk liep? hebben ze ooit naar de oorzaak daarvan gekeken? Of hebben ze er ijzers onder gedaan, symptomen weg en klaar is kees... Ik wil niet beweren dat dat zo is bij diegene die je kent, maar ik vind dit een beetje een oncompleet verhaal.. Als je nou zou zeggen van er is allerlei onderzoek geweest naar de oorzaak van het kreupel lopen, alles is geprobeerd en de enige uiteindelijk oplossing is ijzers dan vind ik het een ander verhaal..

Dat stoort mij dus een beetje, dat mensen zo makkelijk zeggen van "Mijn paard loopt moeilijk, dus er moeten maar ijzers onder". Dan denk ik, ga eerst eens op zoek naar de oorzaak daarvan, misschien is die wel heel makkelijk op te lossen.. (zoals bij mijn paard)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 17:30

Spikyblue,
Respect voor je duidelijke uitleg.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 17:46

vind ook wel dat op de site van hoefnatuurlijk de meest slechtste foto's van het traditioneel bekappen geplaatst zijn hoor..

mijn paard zn hoeven zien er echt niet zo uit als de smid net klaar is!
zijn voetjes lijken meer op de plaatjes van natuurlijk bekappen..

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 17:49

Mijn paard zijn hoeven zien er altijd keurig uit, ook na 4 of 6 weken nog.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 18:28

Don_Zhivago schreef:
vind ook wel dat op de site van hoefnatuurlijk de meest slechtste foto's van het traditioneel bekappen geplaatst zijn hoor..

Dat kan gelukkig :j. Ik heb ook het omgekeerde gezien helaas ^). Iemand die zich uitgaf voor NB-er en ook 'goedgekeurd' was door een gezelschap, maar de bekapping zelf.... -O- straal flink bijgesneden, hoefwand plat afgezaagd etc

Hoeftniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 19:00

Arabesk schreef:
Lotteettol schreef:
Wat is het verschil tussen het bekappen van een gewone hoefsmid en dat van een NB?

Kort samengevat:

http://www.hoefnatuurlijk.nl/bekappen/lopen.htm

Net als de rest van de website is ook deze pagina in het geheel niet objectief. Er worden foto's vergeleken van "natuurlijk bekapte hoeven" met "niet bekapte hoeven" die door moeten gaan als "traditioneel bekapt". Over de inhoud van het verhaal niet gesproken...

Op de website www.hoeftnietnatuurlijk.nl worden ook vergelijkingen gemaakt tussen beide methoden. In ieder geval wordt het objectiever beschreven, ook al pretenderen de makers van de website niet objectief te zijn (zie het schrijven op de homepage).

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 19:07

Arabesk schreef:
Don_Zhivago schreef:

Dat kan gelukkig :j. Ik heb ook het omgekeerde gezien helaas ^). Iemand die zich uitgaf voor NB-er en ook 'goedgekeurd' was door een gezelschap, maar de bekapping zelf.... -O- straal flink bijgesneden, hoefwand plat afgezaagd etc

Precies, in elk beroep heb je 'kneusjes', zo ook hoefsmeden en NB-ers die slecht werk leveren.

Ik snap ook wel dat PN die enorm slechte nep-TB-foto's plaatst, ze willen hun punt duidelijk maken. Maar ik vind die foto's een doorn in het oog.

Joh, hoefsmeden zijn gewoon vastgeroeste, op geld beluste holbewoners die zwetend en al met hun hamer wild in de rondte zwaaien, het liefst met hun klomp het paard een schop verkopen en álle paarden zonder pardon op ijzers zetten. En natuurlijk bekappers zijn geitenwollen-sokken die op gezondheids-sandalen met hun pendel in de hand in het maanlicht dansen en rompertjes kantklossen van paardenhaar, terwijl ze hun paarden over het grind rond laten galopperen om hardere hoeven te krijgen.

Al die onzin op het internet... Daar moet je, als verstandig denkend mens, maar even tussendoor kijken en lezen, en voor jezelf een plaatje maken hoe je het wilt hebben. Hoe hou je je paard, wat zijn de mogelijkheden, wat doe je ermee, wat verwacht je.
Op de site van PN staan namelijk ook een hele hoop bruikbare dingen. Zonde als je door bepaalde gekleurde uitspraken gelijk afhaakt :)

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 19:22

hahahaha, spikybleu. Jou beschrijving is wel heel typerend, maar het is wel hoe het grote gros denkt...
Laatst bijgewerkt door Peelie op 30-03-11 19:27, in het totaal 1 keer bewerkt

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-11 19:23

Hahaha die laatste reactie is goed. _/-\o_

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 19:28

interview met Jaime Jackson over natuurlijk bekappen, huisvesting en voeding en over traditionele smeden. HIj was zelf een traditioneel smid totdat hij onderzoek ging doen naar hoeven van verwilderde paarden

het is van een italiaanse zender, maar goed te volgen omdat ze het engels intact hebben gelaten. Het is deel 4 van de vier delen die er zijn.

voor de liefhebber deel 1 t/m 3
http://www.youtube.com/v/aj9KIvWEY6I
http://www.youtube.com/watch?v=VbZ_Gc3p ... re=related
http://www.youtube.com/watch?v=Z2PaBNJi ... re=related

Lotteettol

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 19:43

Ik vind het natuurlijk bekappen helemaal niks!
Je haalt de gehel rand van de hoeve weg en de paarden lopen op alle gevoelige delen.
Dat wilde paarden dat hebben komt omdat die zich aanpassen aan de omgeving daar, dat is bij onze huispaarden wel even heel wat anders.....

yv_on

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 20:16

ik begin nu echt te twijfelen ik wou ook overgaan op natuurlijk bekappen, maar ik vind het niet echt leuk voor mijn paardje als hij eerst een hele poos gevoelig gaat lopen gevoelig lopen lijkt mij toch op pijnlijk dat is het laatste wat ik wil. Ik zat er aan te denken omdat die van mij zomers scheuren in de hoeven krijgt en altijd wat langere hoeven moet hebben omdat hij een vlakke zool heeft, daardoor heb ik haar zomers voor op ijzers staan.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 20:22

Yv_on, staat je paard op ijzers nu? Dan zou ik het niet in een keer omgooien. Staat hij nu gewoon blootvoets, dan kan je prima over gaan op NB...

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 20:22

Als dat ijzer bevalt en het doet je paardje goed is het geen probleem toch?
Kijk naar je paard en wat die nodig heeft! Jij als eigenaar weet dat het beste ;)

yv_on

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 20:29

Nee ze staat in de winter zonder ijzers, en zomers gaat ze op ijzers. vind ijzers altijd zo glad en de laatste keer dat ze ijzers onder had had ze weer rare dingen in het land gedaan waardoor er een verbogen ijzer onder zat. ik rijd verder geen buiten ritten dus ijzers slijten niet heb ze echt puur onder om het scheuren van de hoef tegen te gaan en die gevoelige voeten dus. de hoefsmid zegt ook vaak van jammer dat ik er niet meer vanaf kan halen dat is netter maarja dan is het voor haar dus te kort en dan loopt ze op eieren. Maar wil ook niet dat ze met nb de hele tijd gevoelig loopt, ivm trainen train ik niet word ze moddervet.( zowiezo al een probleem haff zomers word ze van de lucht al dik)

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 20:33

met ijzers maak je de scheuren niet minder...

ik zou zeker kijken of NB werkt voor je haf.

yv_on

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 20:37

haar hoef scheurt niet meer als er een ijzer onder zit, dat wou ik er eigenlijk mee zeggen.

yv_on

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 20:38

maarja ik wil best nb doen maar niet als ze een aantal maanden gevoelig loopt, dat vind ik een teken van pijn. vandaar dat ik nu heel erg twijfel