[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 09:09

He Lolclub, van harte gefeliciteerd. Is het gelukt met de Wiesencobs?

Marall

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 09:26

lolclub Gefeliciteerd.

Met Meike wil het nog steeds niet erg vooruit gaan |(
De ene moment loopt ze beter het andere weer slecht.
Heb vorige week al podocomplex besteld, maar nog niet binnen ~~}> Na een paar Mailtjes te hebben gestuurd hoop ik het vandaag te krijgen.
Hoop dat Meike hierop reageerd.
Meike staat alleen op een stuk zand haar eetplaats maak ik steeds nat.
Ze krijgt alleen maar heel oud hooi te eten.
Ik zie Meike de hele dag doordat ze naast mijn huis staat en ik vind haar zo sneu als ze me ziet of hoort begint ze te hinniken.
Meike ligt trouwens niet veel (valt echt op )

Miran_da

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 09:32

???????? kan niemand misschien helpen??

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 09:35

Gefeliciteerd lolclub!! :D

Ik reageer later even uitgebreider :o

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-10 09:42

Miran_Heidi schreef:
hallo

ik wou ff wat weten eigenlijk...

mij shetruintje was vorige week Dinsdag erg bevangen geraakt op het schrale landje waar hij op stond met me merrie (exhoefbevangen shetmerrie)maar die heeft nergens geen last van nog gehad..
maar me ruintje wel die was aan 4 benen erg bevangen en gewoon echt zielig om te zien maar het is zeker niet gekomen omdat hij te dik is... maar er waren toch te veel eiwitten vrijgekomen zei de DA heb medicijnen gehad voor hem metacam+tranqgel of hoe je het schrijft..
wat ik raar vind we zijn nu een week verder en me ruintje loopt nog nie helemaal lekker...
zou ik met hem kunnen lopen stukjes hoefjes zijn niet gevoelig meer merk ik met uitkrabben terwijl hij ze eerst heel erg terug trok...
weet iemand misschien tips??

Afhankelijk van hoe erg hij bevangen was, moet je er toch op rekenen dat het een hele tijd zal duren voordat de bevangenheid echt genezen is. Heb je wel het voer aangepast? Lees anders pagina 1 van dit topic eens door, dan heb je een heleboel informatie!

Citaat:
en heb vraagje over een welsh b pony met suiker maar 1 hoef bevangen geraakt ook zelfde medicijnen als mijn ruintje..
alleen gister probeerde ik dus klein stukje te lopen met hem want hij moet er helemaal vanaf wezen omdat hij het maar aan 1 been had maar het rare het is niet verbeterd naar een week hij loopt naar mij idee nog gevoeliger als vorge week...
heeft iemand hier ervaring mee?? en kan me misschien helpen???
Da wordt gebeld vandaag om misschien weer ff langs te komen maar als jullie misschien iets weten kan ik ook wat doen straks op stal als ik bij ze ben...

Ja, ik heb het nét achter de rug! Mijn ex-HB paard werd kreupel op één voorbeen en ik dacht meteen dat ze opnieuw bevangen ging raken. Hoefsmid erbij, DA erbij voor medicijnen en het leek niet te helpen. De gevoeligheid werd steeds erger en ze reageerde niet op pijnstillers. Ik heb toen besloten haar mee te nemen naar de kliniek en daar zijn foto's gemaakt. Ze was niet bevangen maar bleek een hoefzweer te hebben!

Je zou dus je hoefsmid kunnen vragen er naar te kijken - misschien kan hij een hoefzweer vinden en dan ben je er binnen een paar dagen vanaf!

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 10:56

romeorowan schreef:
He Lolclub, van harte gefeliciteerd. Is het gelukt met de Wiesencobs?

Bedankt allemaal voor de felicitaties,
willen jullie ook een stukje appelvlaai met slagroom misschien ?

@Romeorowan
Ik ben aan het zoeken of ik in de buurt een zak kan vinden om te proberen,
het gaat om de andere 8 paarden die ik ook op natuurlijker en suiker-armer voer wil zetten als dat ze nu staan.
de kosten moeten alleen niet de pan uitreizen en het moet ook voor Ronald makkelijk te voeren zijn.
De Wiesencobs leken me wel wat omdat het feitelijk compleet voer is, daarnaast wilde ik voor de sportpaarden van Ronald dan een toegift geven voor de energie en prestatie.

Die 3 van mij + straks de fokmerrie van 20 (weer drachtig, joehoe *\o/* ), blijven op de Safe&Sound en de F4F .

Zijn er verder hier mensen die Wiesencobs voeren of gevoerd hebben en wat is jullie ervaring ermee ?
hoe vinden jullie de kwaliteit/prijs van het product en zagen jullie verschil bij jullie paarden ?

We zouden ze het liefst allemaal op de S&S zetten maar aangezien ik niet veel geluk heb in de loterijen.... }> , wordt dat een te kostbare zaak.
we zouden dan al gauw dagelijks een zak wegvoeren.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-10 11:13

Ja!!!! Kom maar op met die taart, lekkerrrrr!! Afbeelding

Ik heb ooit een proefzak Wiesencobs gehad - mijn paarden vonden het niet lekker. Lange-tanden-voer.

Ik blijf bij mijn eerdere advies: koop gewoon Lucerne zonder melasse van de Welkoop/Boerenbond! Is precies hetzelfde als S&S, zonder de brokjes. Maar het Vit/Min gehalte vul je aan met de dagelijkse F4F gift - het werkt bij mij prima!

Nu weet ik dat men gaat roepen dat er steentjes in zitten! Nou, ik heb in een jaar lang voeren precies één klein steentje gevonden. Er is destijds ook door diverse mensen bij de Welkoop/Boerenbond over geklaagd en volgens mij hebben ze die klacht serieus genomen door beter te maaien. Om te voorkomen dat er toch een steentje doorslipt: ik pas de hoeveelheid per paard af en gooi het handje voor handje in de voerbakken en graai er daarna even doorheen met de hand. Als er al iets in zit, hoor je dat zeker tikken in de voerbak. De prijs is onlangs iets verhoogd maar met de Welkoop/Boerenbond lucerne zit je ruim onder de helft van de prijs van S&S.
Het product komt uit Frankrijk.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 11:15

Mijn pony eet de F4F en magnesium niet meer :=
Heb ook al geprobeerd appelmoes er doorheen te doen, maar ook appelmoes vind hij vies :+
Eerst kon ik hem nog wel een beetje 'neppen' door er een paar stukjes brood doorheen te doen, maar daar trapt ie ook niet meer in :=

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 11:31

hier ook al zon moeilijke eter. De andere 2 die het niet nodig hebben vreten alles. Alleen ferro doet moeilijk. Met ferro gaat het trouwens prima alleen hij kucht een beetje. Maar iig niets meer aan de hand met zn hoeven.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 11:45

Gefeliciteerd Lolclub *\o/*

Wij willen volgend jaar gaan kijken voor een tweede en ik denk dat ik die ook gewoon op de S&S zet :Y)

Gisteren begonnen met afbouwen ps, het begon al lekker, want ik vond Dar minder lopen dan voor het weekend (m'n moeder en zusje deden Dar het weekend, wij doen het met z'n drieën :) ) Ik had voor het weekend, vanwege die uitbarsting, kleine stukjes gewandeld, omdat ze geen terugslag had van dat zot doen, hebben we ze het weekend op paddock gelaten. Dus baalde wel gisterenochtend. Toch voorzichtig wat gewandeld, zomaar een rondje naar de weide toe en weer terug, gelukkig stond ze 's avonds weer zoals voor het weekend :) Zo ook vanmorgen, ze was helemaal kriegel van de wind, op den duur stond ze in een hoek van haar paddock, schrikt, wilt ze er vandoor vliegen, maar ze stond net in een blub hoekje, glijd ze uit met d'r achterhand :roll: Tis ook zo'n handige harry :n :(:) Gelukkig niks aan over gehouden :)

Ik had nog een vraag, maar ben vergeten wat :')

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 12:21

@ letizia heb jij al safe en sound ergens gekocht/besteld??

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 12:38

Nee nog niet, maar heb wel een adresje gevonden die het verzend, volgens mij niks in zeeland he?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 12:57

Hier in de buurt is er ook niet aan te komen, ik bestel het altijd bij Rene Wielens.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 13:01

Jannepauli schreef:
Ik heb ooit een proefzak Wiesencobs gehad - mijn paarden vonden het niet lekker. Lange-tanden-voer.

Die van mij vonden het ook niks, hebben er echt aan moeten wennen, maar staan inmiddels voor het draadje met een smoel van "TIJD VOOR EMMERTJE!!", wijzend op hun horloges.... en dat voor maar 1 mok per peerd per dag...

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 13:58

Jannepauli schreef:

Ik blijf bij mijn eerdere advies: koop gewoon Lucerne zonder melasse van de Welkoop/Boerenbond! Is precies hetzelfde als S&S, zonder de brokjes. Maar het Vit/Min gehalte vul je aan met de dagelijkse F4F gift - het werkt bij mij prima!

Nu weet ik dat men gaat roepen dat er steentjes in zitten! Nou, ik heb in een jaar lang voeren precies één klein steentje gevonden. Er is destijds ook door diverse mensen bij de Welkoop/Boerenbond over geklaagd en volgens mij hebben ze die klacht serieus genomen door beter te maaien. Om te voorkomen dat er toch een steentje doorslipt: ik pas de hoeveelheid per paard af en gooi het handje voor handje in de voerbakken en graai er daarna even doorheen met de hand. Als er al iets in zit, hoor je dat zeker tikken in de voerbak. De prijs is onlangs iets verhoogd maar met de Welkoop/Boerenbond lucerne zit je ruim onder de helft van de prijs van S&S.
Het product komt uit Frankrijk.

De paarden (behalve diegene die al S&S krijgen) krijgen nu al de lucerne van de subli, gemengd met compactgras van Hartog.
de compactgras vinden ze heel lekker, de lucerne maar zozo..
Sommigen laten de langere stengels liggen en die vis ik dan weer uit de voerbak.
momenteel wordt dit gras/lucernemengsel aangevuld met Mijten Gertsenmix, op zich wel een fijne muesli maar om aan voldoende vitamines te komen moet je in de kilo's voeren en dat doen we dus juist niet.
Om deze reden krijgen die paarden Ultimate Balancer van Dodson&Horrel over hun voer, dit is een vitaminekorrel om te balanceren dus.

Omdat de paarden van Ronald vrij intensief gereden worden (M en Z dressuur) en allemaal heel groot zijn, hebben ze waarschijnlijk aan alleen lucerne met F4F niet genoeg om op gewicht te blijven.
Daarnaast hebben we nog een aantal jonge dieren die nog groeien en daarbij ook gereden worden zodat zij ook nog een energierijker voer nodig hebben.

Lucerne alleen, heeft een verkeerd Calcium/fosfor gehalte voor paarden, ik heb altijd geleerd om deze verhouding met granen, zemelen of calciumpoeder weer recht te trekken ,
Compactgras van Hartog is een mooi product, ruikt lekker en ziet er goed uit, al vermoed ik dat er voornamelijk Raaigras in verwerkt is, en dan ook nog de "snelgroei" raaigras die voor koeien bestemd is.

Zoals ik al zei, allemaal op de S&S zou het mooiste zijn ... maar de kosten gaan dan echt de spuigaten uitlopen, als we minder paarden hadden was het geen enkel probleem, maar ik praat nu over 8 stuks extra

De wiesencobs trokken mijn aandacht vanwege de vele soorten grassen en kruiden die er in verwerkt zijn, het is compleet voer, het calcium/fosfor gehalte is in orde en het is redelijk energierijk....
zodoende dat me dit wel wat leek als basisvoer voor de paarden van Ronald met een aanvulling voor sport.
ik heb inderdaad al gehoord dat er paarden zijn die het niet graag eten en dat ze echt aan de smaak moeten wennen.

@JP:
als ik S&S vergelijk met lucerne is het niet hetzelfde hoor.
S&S bevat :Haverdoppen, tarwe, tarwedoppen, vol vette sojameel, plantaardige olie, vol vette lijnzaad, granen stro, gehakseld gras, gehakseld granenstro, gras, suikerriet melasse, ongemelasseerde suikerbiet, kalksteen, dicalcium fosfaat, zout, Calcineerde Magnesite, Yea-Sacc, vruchten en kruiden.

In Safe &Sound zit dus helemaal geen lucerne toegevoegd

Voeg jij nog iets toe aan je lucerne om de scheve C/F verhouding op te heffen ?

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 14:04

Hoeveel S&S geven jullie je paard tov het vroegere krachtvoer?
Dar kreeg altijd maar 'n drinkbeker muesli per dag en alleen maar omdat haar supplementen er door gingen, niet omdat ik vind dat ze het nodig heeft.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 14:05

Wendy15 schreef:
Heb ook al geprobeerd appelmoes er doorheen te doen, maar ook appelmoes vind hij vies :+
Eerst kon ik hem nog wel een beetje 'neppen' door er een paar stukjes brood doorheen te doen, maar daar trapt ie ook niet meer in :=

is wortelsap van de reform afdeling misschien een optie ?
deze spuiten werken het beste om medicijnen te geven, achterkant eraf, mengseltje maken, erin doen, achterkant er weer op en dan als een wormenkuur achterin de bek spuiten.
http://www.paardendrogist.nl/product/18 ... it/909530/

Wat vreemd dat Tryggur de F4F niet meer eten, die van mij doen er zelfs kunstjes voor , ze zien het echt als snoepgoed.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 14:11

Maisie schreef:
hier ook al zon moeilijke eter. De andere 2 die het niet nodig hebben vreten alles. Alleen ferro doet moeilijk. Met ferro gaat het trouwens prima alleen hij kucht een beetje. Maar iig niets meer aan de hand met zn hoeven.

Fijn om te horen dat Ferro zo goed gaat :D

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 14:25

Letizia schreef:
Hoeveel S&S geven jullie je paard tov het vroegere krachtvoer?
Dar kreeg altijd maar 'n drinkbeker muesli per dag en alleen maar omdat haar supplementen er door gingen, niet omdat ik vind dat ze het nodig heeft.

vroeger : 3/4 schep Pianissimo, handje compactgras en handje lucerne, vitamineaanvulling en wat merriekruiden (dit alles 2x daags),
daarbij veel voordroog (haast hooi) en s' zomers van 9 tot 16 uur op het gras

Nu: 400 gr S&S , pompje appelazijn, (2x daags) en 150 gr (ongeveer) F4F uit de hand over de dag verdeeld ,
daarbij 6 a 7 kilo hooi en (bijna) 1 1/2 uur gras.

Werkniveau: dagelijks 1/2 tot 1 uur stapmolen en 4 a 5 keer per week onder het zadel

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 14:26

Waarom appelazijn?

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 14:33

MoniqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 15:50

Wendy15 schreef:

Heeft je pony de extra magnesium nodig? In F4F zit ook magnesium. Misschien is dat voldoende en eet hij de kale F4F brokjes wel?

Ik moet zeggen dat mijn paard het ook uitstekend doet op de S&S en F4F (en graasmasker ;) . Ze valt af, glanst (nog meer) en vooral de soepelheid is enorm toegenomen.

Nu had ik haar al ruim 2 jaar van het krachtvoer af en kreeg ze een "gewone" muesli en hooi. Maar over de combi S +F ben ik zeer te spreken!

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 16:56

Wat voegt die safe&sound nog toe aan de F4F dan? Want ik heb dat gekocht omdat ik dacht dat het een compleet iets was speciaal voor hoefbevangen paarden?

Mijn pony heeft extra magnesium nodig ja :j Kwam uit het bloedonderzoek een tekort. Ik geef niet veel, maar wel een beetje extra :j

En dat compact gras, wat houdt dat in? :)

Mijn pony kreeg strandaard geen krachtvoer :n Alleen na het rijden een klein beetje muesli.

Ik heb vandaag overigens een klein beetje meer hooi gegeven. Gaf ongeveer 5,5 kilo en vandaag 6 kilo. Want hij begon toch wat af te vallen, ipv z'n ribben alleen te voelen begon je ze toch ook wel meer te zien, en hij moet natuurlijk ook niet mager worden :n

Heb gister ook een paar nieuwe hooinetten besteld, m'n hooinet met fijne maas is bijna versleten. Heb gister dus 3 nieuwe besteld en net al binnen! :D Zien er goed uit! :j
Van deze site: http://www.equimatch.nl/
Zijn lang niet zo duur als andere die ik weleens tegenkom op bokt :D
Heb een grote en klein met 3cm mazen, en nog een met 5cm

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 16:58

lolclub schreef:
KootMiraDrum schreef:
Waarom appelazijn?

de tip kwam oorspronkelijk van een oud boertje hier uit de buurt, zoeen die nog alles oplost met middeltjes uit de natuur.
volgens hem neutraliseert het de zuurtegraad in de darmen en schoont het het bloed van afvalstoffen, werkt tegen artrose enz.
het smaakt echt ontzettend zuur, maar de paarden vinden het lekker

http://artikelen.foobie.nl/gezondheid/a ... dermiddel/

http://www.paardendrogist.nl/product/10 ... jn/108004/

mijn paarden krijgen 2x daags een klein glaasje appelazijn...maar wel die uit de supermarkt.
ze vinden het lekker!

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 17:03

En dat kan geen kwaad in combinatie met hoefbevangenheid?
Als ze dat zo lekker vinden kan ik dat misschien wel door de magnesium gooien :))