Ervaringen sneeuwzooltjes onder ijzers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 22:19

@Schangah,
Geen idee, mijn hoefsmid heeft ze vorige week besteld en dacht dat hij ze afgelopen maandag of dinsdag via de post zou krijgen. Nou niet dus....vandaag contact opgenomen en toen werd er door Kerkhaert gezegd dat ze volgende week geleverd zouden worden.

Wie zegt dat de levering vanochtend nog geen probleem was :?

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 22:25

Mijn merrie heeft sinds maandag die sneeuwringen tussen de ijzers.
Ze heeft erg kleine voetjes, ijzer maat 3 x 0, dus de smid had er flink werk aan om die dingen aan te passen.
Tot nu toe bevalt t fantastisch, geen sneeuwklompen, en ze raced net als anders door t land.

Heb ze nog niet op de weg geprobeerd daar zal het ongetwijfeld gladder zijn dan hier achter.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 22:29

tones schreef:
Ze heeft erg kleine voetjes, ijzer maat 3 x 0, dus de smid had er flink werk aan om die dingen aan te passen.
Tot nu toe bevalt t fantastisch, geen sneeuwklompen, en ze raced net als anders door t land.

Heb ze nog niet op de weg geprobeerd daar zal het ongetwijfeld gladder zijn dan hier achter.

Dan zal mijn smid het makkelijker krijgen met maatje 4 :o

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 22:39

diana1 schreef:
@Schangah,
Geen idee, mijn hoefsmid heeft ze vorige week besteld en dacht dat hij ze afgelopen maandag of dinsdag via de post zou krijgen. Nou niet dus....vandaag contact opgenomen en toen werd er door Kerkhaert gezegd dat ze volgende week geleverd zouden worden.

Een medewerker van kerkhaert die mijn mailtje heeft beantwoord.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 22:41

tine10 schreef:
tones schreef:

Dan zal mijn smid het makkelijker krijgen met maatje 4 :o

Kerkhaert heeft alleen zooltjes tot die voor paarden bruikbaar zijn van 0 t/m maat 3

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 22:44

Schangah schreef:
diana1 schreef:
@Schangah,

Een medewerker van kerkhaert die mijn mailtje heeft beantwoord.

Vreemd, mijn hoefsmid heeft vanmiddag nog met hun gebeld om te vragen waar het door hem (vorige week) bestelde bleef en toen hebben ze gezegd dat het niet voorradig is. Nou ja...ik wacht het wel af.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 22:47

Raar dat het niet voor grotere maten is.

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 22:49

Mijn paard heeft hierdoor vorig jaar dus een peesblessure opgelopen, ging wel gewoon rennen met die klompen en toen is dr voet raar geklapt! dus nee, ze staat nu regelmatig op stal. Het is niet anders. ik ben bijna een half jaar uit de roulatie geweest. mijn smid zegt: wees heel voorzichtig!!! je hebt eerder een blessure dus ja ik ben voorzichtig, doe mijn paard wel in de bak met maatje als t kan en verder stappen, daarnaast heeft ze box met uitloop van 6 bij 4 dus ze kan altijd buiten.... en op blessures zit ik echt niet te wachten
Maar het blijft natuurlijk je eigen keuze!!
Onassa schreef:
Zijn er hier nu ook nog mensen die paarden op gewoon ijzers zonder speciaal winterbeslag hebben lopen zoals ik?
Bij ons gaan de paarden hoe dan ook iedere dag de wei op, weer of geen weer en volgens de stalhouder en de smid weten paarden heel goed wat ze dan wel en niet kunnen, maar toen ik mijn merrie dus eergister met bolle ijsklompen uit de wei haalden vond ik dat doodeng.
Maar heel veel stalgenootjes daar hadden dat het eerste seizoen ook dat ze het eng vonden maar zijn die angst echt kwijt nadat ze vorig jaar zelf hebben gezien dat er bij geen enkelpaard met gewone ijzers wat gebeurt is.
Satlhouder en smid zeggen, zolang je maar niet gaat rijden en de paardenz elf hun manier van bewegen kunnen zoeken gebeurt er eigenlijk nauwelijk iets.
Ik zit nu dus erg te twijfelen of ik nu hals over kop mijn smid moet laten komen of effe moet afwachten tot 4 januari want dan heb ik weer een afspraak staan?

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 23:23

Kim, ligt er in de bak geen sneeuw dan?
wat is een hoofkit en wat zou ik op korte termijn zelf kunnen doen?
Zat al te denken om grote sokken om te binden voor the time beeing :o
Ik ben er zelf ook niet gerust op, maar de paarden gaan naar buiten, daar heb ik verder ook geen zeggenschap over.
alles gaat overdags de wei op, zo is het beleid nu eenmaal op mijn stal.

kim1207

Re: Ervaringen sneeuwzooltjes onder ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 23:29

de bak wordt steeds leeggesleept en is volledig vlak, dat is niet te zeggen van de weides, die waren nogal verdronken en nu erg hobbelig zeg maar.
huflederkit, moet je maar even googlen, is een soort pasta die je in de hoef duwt om de ruimte tussen hoef en ijzer op te vullen, ik ga uit probveren of dat ook op dat zooltje gaat. Maar dan nog blijf ik erg voorzichtig!!

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 23:30

staat trouwens ook op een aantal bladzijdes terug

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 23:35

waar is de huflederkit te bestellen en is het snelste met leveren?

Eshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 23:36

wat moet ik me daar eigenlijk precies bij voorstellen als ik vragen mag ? :P

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 23:37

Heb het nu gezien met een plaatje maar is dus alleen in Duitsland te verkrijgen?
Raar dat de Nederlandse markt dat dan nog niet heeft.
zoals ik het zie lijkt het effe simpel gezegt een soort stopverf/klei wat je erin doet wat je dus zelf kunt vormen, begrijp ik dat er goed uit?

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 23:49

Als het niet duur spul is, zou ik het toch eens uitproberen ;)
Ik heb geen idee of het blijft zitten tegen een zooltje aan? Als het goed is mag de sneeuw al niet echt aan een zooltje blijven plakken.
Of zou het ongeveer hetzelfde spul zijn als dat equi build? Die 2 componenten van Vettec? Di eblijft nl wel zitten zonder tussenzooltje, maar dan moet je de zooltjes erg goed droog maken en onvetten en dan met een netje kan je het eraan vast maken..of dat succesvol is, ook geen idee, sorry.
Aan mij heb je dus even niks, hihi..nogmaals, het is het proberen waard, maar zorg dat de zolen goed droog en ontvet zijn..en test het in die tussentijd ook zonder het spul, dan weet je tenminste zeker dat die kitt echt werkt voor een volgende ronde :P
Dat het hier nog niet verkrijgbaar is, gek, mss omdat wij te weinig van dit soort weer hebben en niet de animo ervoor was? Of omdat het niet succesvol genoeg is om op de markt te brengen?
Ben benieuwd Kim :)

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 23:56

Tja...je zou toch denken na de winter van vorig jaar dat ook Nederland nu als gekken met zulke spullen op de markt komt....juist Nederland loopt daar vaak op vooruit.
Ons handels landje die zulke spullen nog niet in de schappen heeft vind ik wel vreemd.
De afgelopen 2 dagen kon ik niet naar stal, maar steeds rond half 5 was ik bang dat de telefoon zou gaan als de paarden binnen waren gezet......maar gelukkig is dat niet gebeurt.

Gitta1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 00:00

Onassa schreef:
Gister haalde ik mijn merrie uit de wei met hele ijs klompen onder d'r voeten.
Best eng, moest het er echt uit bikken.
Ik moet nog een poosje wachten op mijn smid, weet iemand misschien een alternatief wat ik zwelf kan doen of maken?

Flink insmeren met vaseline of met groene zeep (al dan niet vermengd met zaagsel).

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 00:01

Nou idd, Nl is wel 1 van de koplopers..mijn vriend heeft bv enorm veel sneeuwzolen ingeslagen deze keer en die gaan als een tierelier..kan een hype zijn, zoals duplo's of ander kunststoffenijzers ook een hype zijn geweest en dan kan er weer wat nieuws volgen en die kitt zou juist erg handig zijn, scheelt een hoop overuren zonder er extra aan te verdienen..(want op de zolen verdienen smeden geen drol, hooguit 2 euro en hebben er wel werk aan).
Wij zijn hier er dan ook erg benieuwd naar hoe dat in zn werk gaat..kan het mn vriend nu niet vragen, ligt met fikse koorst op bed..maar zal hem morgen eens vragen of hij het spul kent.

Nu is het wel zo, wij in Nl moeten vaak wel eerst wakker geschud worden he en ons bin zuunig :P

Onassa, welke regio sta je met je paard?edit, zie het al, rheden..das niet om de hoek...

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 00:07

Amy...om de hoek waarvan?

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 00:18

Oh vanaf ons..zat even mee te denken met je, anders had ik je in mn vriend zn agenda gezet om even snel die zolen ertussen te verwerken en jad je eigen smid het 4 jan verder kunnen doen wat ie normaal doet :P

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 00:28

Ahhh op die fiets :D
Das wel lief van je mee gedacht!
Denk dat ik smidje maar ga bellen morgen, hij heeft meerdere klanten bij ons op stal (bijna allemaal geloof ik op een aantal na) dus hij zal vast voor die tijd nog zeker komen en dan vraag ik hem wel of hij me er effe bij kan doen tussen door.
Maar goed....dat zal niet morgen en het weekend zijn maar dan ligt de sneeuw er nog wel ;(
Er is hier vandaag behoorlijk veel bij gevallen weer.

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 01:16

Mijn smid had ook speciale sneeuwzooltjes, voor 25 euro per stuk!!! :oo
Dat zou dus 200 euro extra worden, voor 2 paarden. Beetje te gek.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 08:27

Onassa schreef:
Zijn er hier nu ook nog mensen die paarden op gewoon ijzers zonder speciaal winterbeslag hebben lopen zoals ik?
Bij ons gaan de paarden hoe dan ook iedere dag de wei op, weer of geen weer en volgens de stalhouder en de smid weten paarden heel goed wat ze dan wel en niet kunnen, maar toen ik mijn merrie dus eergister met bolle ijsklompen uit de wei haalden vond ik dat doodeng.
Maar heel veel stalgenootjes daar hadden dat het eerste seizoen ook dat ze het eng vonden maar zijn die angst echt kwijt nadat ze vorig jaar zelf hebben gezien dat er bij geen enkelpaard met gewone ijzers wat gebeurt is.
Satlhouder en smid zeggen, zolang je maar niet gaat rijden en de paardenz elf hun manier van bewegen kunnen zoeken gebeurt er eigenlijk nauwelijk iets.
Ik zit nu dus erg te twijfelen of ik nu hals over kop mijn smid moet laten komen of effe moet afwachten tot 4 januari want dan heb ik weer een afspraak staan?

Ikke en de mijne heeft speciaal beslag maar ik denk er over na om het eraf te halen en dan kan ie de padock en weide op.
Ik zou het niet durven als hij schrikt of zich verstapt dan is het einde zoek....

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-10 08:32

heleenxx schreef:
Mijn smid had ook speciale sneeuwzooltjes, voor 25 euro per stuk!!! :oo
Dat zou dus 200 euro extra worden, voor 2 paarden. Beetje te gek.

Schandalig ja, mijn smid rekende 20 euro, terwijl een andere hoefsmid 10 euro voor 2 ringen rekende. Het is dat ze er nu onder liggen maar wat mij betreft ga ik voortaan zelf wel een doos halen voor eigen gebruik, dan zijn ze stukken goedkoper. Ze zijn wel 2 a 3 keer te gebruiken! ;)
Laatst bijgewerkt door Bravura op 03-12-10 08:34, in het totaal 1 keer bewerkt

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 08:32

http://www.horses.nl/blogs/view/682

klinkt super dus.

Hufkitt zou dat niet slecht voor de straal zijn dan...mijn beslag blijft dus altijd een week of 10-12 zitten en dan krijgt de straal geen lucht