Rollkur filmpje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Rollkur filmpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 09:36

Voor dit filmpje zou ik een andere titel gekozen hebben.
Dus gewoon benoemen waar het om gaat: het betreffende evenement waar dit soort wanpraktijken dus 'gewoon' plaatsvinden.

prioika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 09:37

had gekund, maar het merendeel is rollkur, op enkele foto's na. (voornamelijk springfoto's)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 09:45

Oké, dan wil je met dit filmpje dus een statement maken wat de rollkur betreft en niet wat bitgebruik betreft. Begrijp ik dat zo goed?

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 10:11

@lailapri, die 3 fotos die je eerder liet zien, geven allemaal hetzelfde beeld. Ferro kon goed piafferen en passageren, maar op het fototje dat jij laat zien zien zie je wel niet dat hij zakt in de achterhand en onderhand echt onderbrengt want hij blijft in vergelijking met schoft zeer hoog achter. Anky haar foto is dan wederom uit een andere hoek gemaakt, hoewel je duidelijk ziet dat ie zakt, in het kader blijft.

@prioika, je filmpje stelt niets voor, je haalt ldr en rollkur door elkaar, bovendien zit het nog eens vol van fotos waarbij een paard net ff links of rechts doorgenomen wordt, dus al helemaal niet gerelateerd aan hetgeen je beoogt.

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 10:17

bulck ik ben het met je eens het is een dicussie die al jaren gevoerd wordt en waar nooit een goed onderbouwd onderzoek van is geweest. De amateur sport zou iik veel liever onder de loep willen hebben. Zet er maar een goedbetaalde ringmeester en iemand om bij de trailer te staan neer. Dan zie je pas ongein

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 10:19

Als dit bij de training hoort vraag ik me af of deze 'top'ruiters nog wel hersens om na te denken over wat hun paard hier van vind. Als je het hun vraagt hebben ze denk ik een bord voor hun kop en zeggen ze dat hun paard er geen last van heeft.
Nee joh natuurlijk niet, als jij met je kin op je borst wordt gedwongen door stukken ijzer in je mond, en dan ook nog eens moet gan hardlopen en oefeningen moet uitvoeren.
Nee heeeeeeel prettig! :j Heerlijk toch :)

Goh, Kiwiko, was het niet het elasticeren van de spieren? En waarvoor nodig dan tijdens het verdere rijden? Want het paard gaat zo de proef niet door ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 10:20

x_Marr schreef:
Als dit bij de training hoort vraag ik me af of deze 'top'ruiters nog wel hersens om na te denken over wat hun paard hier van vind. Als je het hun vraagt hebben ze denk ik een bord voor hun kop en zeggen ze dat hun paard er geen last van heeft.
Nee joh natuurlijk niet, als jij met je kin op je borst wordt gedwongen door stukken ijzer in je mond, en dan ook nog eens moet gan hardlopen en oefeningen moet uitvoeren.
Nee heeeeeeel prettig! :j Heerlijk toch :)

Goh, Kiwiko, was het niet het elasticeren van de spieren? En waarvoor nodig dan tijdens het verdere rijden? Want het paard gaat zo de proef niet door ;)

Het paard word daar veel losser van. Wanneer heb jij eerder spierpijn, als je je spieren eerst opwarmt voor het sporten of als je gewoon gelijk begint?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 10:25

Het paard word er losser van? Er zijn geloof ik ook wel andere manieren om een paard losser te maken, en ja op een paardvriendelijke manier.
Opwarmen kan dus ook op een hele andere manier, en uhm, dit opwarmen, als je dit direct zou doen dan krijgt een paard pas spierpijn!

Thaliaatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 10:25

Met sporten sta ik ook vaak eerst in de moeilijkste houdingen te rekken en strekken voor ik echt aan het werk ga... :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 10:27

Thaliaatjuh schreef:
Met sporten sta ik ook vaak eerst in de moeilijkste houdingen te rekken en strekken voor ik echt aan het werk ga... :+

Ik wou net zeggen. :+ Ik vind het echt vreselijk om te doen :')

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 10:28

Trek je jezelf in die houding ja, je word dan niet gedwongen, toch?
Laatst bijgewerkt door jolin op 08-06-09 10:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 10:29

Rana schreef:
een dicussie die al jaren gevoerd wordt en waar nooit een goed onderbouwd onderzoek van is geweest

Dat is ook niet nodig. Als een sport op deze manier reclame maakt voor zichzelf heeft het publiek al lang en breed 'aaah mishandeling, afschaffen!!' geroepen voor er ergens een onderzoeker aan een budget komt voor dit soort onzin ;)
Dit probleem lost zichzelf op, en de dressuurwereld zal er niet veel mee te maken hebben. Vooral zo in het openbaar blijven rondrijden zou ik zeggen.. :Y)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 10:29

Knik je vast je luchtpijp een paar minuten lang in, met een stuk ijzer in je mond dat iemand je vasthoudt, want uit jezelf zou je het niet doen.
Het grootste verschil met een mens en een paard is toch dat wij pijn aan kunnen geven.... paarden kunnen dat ook, maar daar wordt gewoon niet naar gekeken, of ze zijn te goed om het gewoon niet aan te geven.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 10:30

Ah je vindt het vreselijk om te doen?
En jij wordt nieteens gedwongen!

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 10:39

Bandida schreef:
Rana schreef:
een dicussie die al jaren gevoerd wordt en waar nooit een goed onderbouwd onderzoek van is geweest

Dat is ook niet nodig. Als een sport op deze manier reclame maakt voor zichzelf heeft het publiek al lang en breed 'aaah mishandeling, afschaffen!!' geroepen voor er ergens een onderzoeker aan een budget komt voor dit soort onzin ;)
Dit probleem lost zichzelf op, en de dressuurwereld zal er niet veel mee te maken hebben. Vooral zo in het openbaar blijven rondrijden zou ik zeggen.. :Y)

Onderzoek is al gebeurd en geen wetenschappelijk bewijs geleverd dat dit nefast is voor het paard in vergelijking met andere trainingsmethoden.
Verder is het niet de sport die op deze manier reclame maakt, maar mensen die zelf niet op niveau rijden, vaak een heel ander manier van omgaan met paarden opteren, maar zichzelf beter dunken dan anderen en daardoor wat fotos plaatsen. Wil je gewoon een goed afgericht paard, dan is dat toch fijn, maar in de sport, jurysport btw, gaat het om de beste te zijn. Dus normaal dat er verschillende stromingen van trainingen ontstaan.

Laat iedereen gewoon in zijn of haar waarde, als je iets wilt zien kan je dat altijd zien.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 10:41

Als jij de jurysport, het beste zijn, boven je paard plaatst, hoe egoistisch ben je dan? Draai je dan niet te ver door in het winnen?
En daar heeft een paard dan onder te lijden.

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 10:47

Ik ga niet meedoen aan de discussie rollkur ja of nee. Na het zien van dit filmpje was het enigste wat ik dacht *auw* vooral bij die schimmel...

Het is jammer dat dit de tendens is die klaarblijkelijk heel normaal is op wedstrijden. Ok ze zullen er wel succes mee hebben, maar ik vind niet dat dit een paardvriendlijk beeld geeft.

Thaliaatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 10:47

x_Marr schreef:
Ah je vindt het vreselijk om te doen?
En jij wordt nieteens gedwongen!

Ga jij maar eens een passage/pirouette/piaffe rijden met je paard zonder dat je hem eerst los hebt gemaakt.... DAT is pas pijnlijk voor je knol (met name volgende dag....auwie)

Er zijn mensen die sowieso niet met paarden om kunnen gaan (net als naturals die denken dat ze naturals zijn, nepturals noemen we die... met een verkeerde join up je paard geestelijk verkloten)
en zo zijn er ook de nep-ankys die rollkur op een verkeerde manier gebruiken (lekker trekken aan je s&t).

Maar ik vind goed doorbuigen een perfecte manier om je paard geen spierpijn te bezorgen... Paarden op hoog niveau zijn top atleten... die krijg je niet los met een beetje stelling ;)

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 10:49

x_Marr schreef:
Als jij de jurysport, het beste zijn, boven je paard plaatst, hoe egoistisch ben je dan? Draai je dan niet te ver door in het winnen?

Wat een uitspraak is dat nu weer??? Egoisme en lijden komen overal voor. en wss nog meer in de basissport dan de top.
En heeft niets met het topic te maken. Rollkur is een traininsmethode, en ja die vloeit voor uit de prestatiedrang om te streven naar beter.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 10:50

Wat een onzin zeg. Die paarden lopen op de top. Mede door ze op deze manier los te maken kun ze alle gevraagde oefeningen aan. Ik denk als je ze op de loodlijn houdt, dat ze niet eens een pasje travers kunnen :+

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 10:51

Misschien is dit interessant als antwoord: http://www.youtube.com/watch?v=l1jF4E4QnAg Zet vooral je geluid aan anders snap je niet wat ik met dit filmpje bedoel.

Men kan een paard zo trainen, maar dat is valsspelen. Alstublieft :)

Edit: link wil niet werken :(

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 11:01

Onderzoek is er echt wel gedaan, het boek: Dressuur onder vuur van dr.Gerd Heuschmann, is daar een mooi voorbeeld van.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 11:05

bulck schreef:
x_Marr schreef:

Wat een uitspraak is dat nu weer??? Egoisme en lijden komen overal voor. en wss nog meer in de basissport dan de top.
En heeft niets met het topic te maken. Rollkur is een traininsmethode, en ja die vloeit voor uit de prestatiedrang om te streven naar beter.

Heeft heel veel met het topic te maken ;)
Rollkur is een egoistische trainingsmethode, je doet het echt niet voor het paard omdat hij anders de volgende dag spierpijn krijgt(er zijn andere manieren van losmaken, paardvriendelijker), je doet het omdat JIJ zograag aan de top wil lopen, omdat JIJ hoge punten wil scoren.
En daarbij wordt er dan niet aan het paard gedacht.

EenitraM: Travers zonder op de loodlijn te blijven? Dan mag je toch eens beter leren paardrijden... Want het is mogelijk.
Sterker nog, het kan zelfs aan de hand.

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 11:06

jolin schreef:
Onderzoek is er echt wel gedaan, het boek: Dressuur onder vuur van dr.Gerd Heuschmann, is daar een mooi voorbeeld van.

Vooral die vergroeide wervels pfffffff. Ja, maar hij liep wel top hoor ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 11:08

Thaliaatjuh schreef:
en zo zijn er ook de nep-ankys die rollkur op een verkeerde manier gebruiken (lekker trekken aan je s&t).

En daar zit dus de crux van het hele verhaal. Laat de ruiters die aan de top staan nou maar lekker doen wat zij denken dat goed is, maar kijk liever gewoon thuis in de baan naar al die nep-Anky's, die rijden meer paarden kapot dan Anky zelf.