Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 18:25

Needje schreef:
Maar ben jij het er dan dus niet mee eens dat een gezonde, normale voet een rechte voetas heeft, welke evenwijdig loopt aan de hoefwand?

een goede voetas volgt vanzelf wanneer de voet gezond is, dus ik ben het met je eens

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 18:31

wat vinden jullie hiervan? Ik weet zelf natuurlijk wat er apart aan is maar ik verklap het nog niet Lachen

Afbeelding

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 18:34

Ik herken de foto uit een topic, dus ik reageer niet. Haha!

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 18:41

sstttt behalve dat is er nog iets Knipoog wat anders is dan anders Lachen

edit: foto van voorhoef ( die andere is achter )
Afbeelding

en ik moet ook nog even kwijt dat ik dit super interessant vind! Goed gedaan
scoxx. Iedereen waardeerd elkaar hier ook ongeacht of er ijzers onderzitten
of niet OK dan! . Mensen lezen en kijken met een open vizier, top!
Laatst bijgewerkt door vencedor op 06-11-08 19:02, in het totaal 2 keer bewerkt

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 18:51

Goed gedaan door Scoxx toch? Die heeft het topic geopend Haha! Tong uitsteken

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 18:52

Ik ga kijken wat de experts zeggen over je foto's, want dat ben ik niet Haha!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 18:52

Het was scoxx idd, ere wie ere toekomt Ja

Deighton

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 19:02

geerke schreef:
geld andersom ook ben ik bang....ik heb gisterenavond foto's gemaakt van de voeten van mijn chronisch (10x)hoefbevangen paard met hoefbeenkantelingen aan 4 benen.
Hij heeft nu white -line disease aan drie hoeven.
Hij staat rondom op ijzers...kan helaas niet anders.
Het paard is 20 jaar,heeft de laatste 4 jaar geen hoefbevangenheid gehad,loopt niet kreupel.
(de reden van de hoefbevangenheid is niet geweest dat hij te vet stond,het verhaal ligt iets ingewikkelder....daar is een ander topic voor)

Ook zal ik foto's maken van de hoeven van mijn fries ,15 jaar nooit ijzers onder gehad,een scheef voetje achter.
Vanavond misschien tijd om ze te plaatsen....ben heel benieuwd wat Scoxxx ervan vind(niet veel goeds ben ik bang...)

Hoi Geerke,

Je meldt dat je paard WLD heeft, maar wel ijzers onder heeft.
Dit heeft 2 belangrijke nadelen:
-je kan het erg moeilijk behandelen, er ligt tenslotte een ijzer over de witte lijn.
-je kan tussendoor niet beoordelen of de behandeling aanslaat.

Ik ben dus heel benieuwd naar de reden.

Gr Simon

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 19:03

heb het even veranderd, sorry scoxx Knipoog, verder blijft mijn boodschap hetzelfde Haha!

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 19:18

De meeste paarden met WLD staan op ijzers volgens mij. Om de boel bij elkaar te houden nadat er hele stukken weggehaald zijn. Toch?!

Deighton

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 19:38

Needje schreef:
De meeste paarden met WLD staan op ijzers volgens mij. Om de boel bij elkaar te houden nadat er hele stukken weggehaald zijn. Toch?!

Vandaar mijn vraag, ben ook heel benieuwd naar foto's.
Als er heel veel wand weggehaald is, kan dat inderdaad nodig zijn. Maar dan moet je wel heel zeker zijn dat je alles hebt weggehaald.
WLD komt overigens veel meer voor bij beslagen paarden dan bij onbeslagen paarden.

Groet,
Simon

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 19:49

Deighton schreef:
-je kan het erg moeilijk behandelen, er ligt tenslotte een ijzer over de witte lijn.

Gr Simon

Ik ook.

Fe(s) heeft geen schimmeldodende werking voor zover ik weet, of ik heb wat gemist Clown, daarom verbaast het me altijd dat er zo snel naar ijzers gegrepen wordt.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 19:59

Nogmaals, als er veel is weggehaald, kan het nodig zijn om de boel een beetje te fixeren.
Heeft verder niets te maken met het genezen oid van WLD.
Ook als je geen ijzers onderslaat moet je zorgen dat je alles weggehaald hebt toch? Haha!
Op zich best logisch dat het eerder voorkomt bij paarden met ijzers. Nagelgaten zijn natuurlijk een makkelijke prooi.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 20:01

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 20:03

fransje23 schreef:
RianneH schreef:
Alvast wat info over die achterbenen Knipoog Ze is jaren terug verlamd geweest in de volledige achterhand. Dit is hersteld, maar ze draaid heel erg met haar achterbenen als ze loopt. Dit komt vanuit de heup?

Als ze heel erg draait is het dan geen idee om haar achter op ijzers te zetten zodat het glijden wat soepeler gaat en er minder frictie/wrijving in de gewrichten is?

Had ze vol in training gestaan dan zou dat misschien een optie zijn geweest. Ze staat hoeft nu eigenlijk niets meer te doen dan eens in de week wat grondwerk met mij en verder een beetje proberen de kudde over te nemen. Het is dus in mijn ogen niet nodig om ijzers te zetten, omdat het verdere probleem ook eerst opgelost zou moeten worden.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 20:18

Arabesk schreef:
Deighton schreef:

Gr Simon

Ik ook.

Fe(s) heeft geen schimmeldodende werking voor zover ik weet, of ik heb wat gemist Clown, daarom verbaast het me altijd dat er zo snel naar ijzers gegrepen wordt.

andere volgorde....op ijzers liep hij al...daarna kwam er een schimmel langs.
zal de foto's even plaatsen....

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 20:59

hier de foto's van pablo,het is altijd spannend wat er nu weer misgaat bij het plaatsen...
dit is het hele paard(ook leuk,om te weten waar die voeten aan vastzitten...)
Afbeelding

Het beenwerk
Afbeelding

Twee voorvoeten
Afbeelding

rechtsvoor
Afbeelding

linksvoor
Afbeelding

achter
Afbeelding

binnenvoor
Afbeelding

binnenvoor
Afbeelding

zo dat waren ze,de hoefsmid is drie weken geleden geweest....dus over drie/vier weken komt hij weer,we zitten ongeveer op de helft...
pablo is dus chronisch hoefbevangen,aan 4 benen hoefbeenkantelingen gehad,dus hij heeft een hele brede witte lijn.
Foto's daarvan staan nog ergens op het hoefbevangenheid topic(bij interesse kan ik ze hier ook wel plaatsen,dan begrijpen jullie waar de WLD vandaan komt...)

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 21:51

randie schreef:
wat vinden jullie hiervan? Ik weet zelf natuurlijk wat er apart aan is maar ik verklap het nog niet Lachen

Afbeelding

Ik ken ook je topic Knipoog Straal ziet er netjes genezen uit! Straalkanker was het toch?
Ijzertje ligt er niet helemaal recht onder.
Heeft de behandelend smid daar een reden voor?

Ijzertje is 1 om 2 genageld... normaliter 3 om 4 of 3 om 3. Maar ik denk dat jouw smid daar ook een reden voor heeft? Haha, of de foto is natuurlijk gemaakt tussen de benen van de nog "zwoegende" smid. Haha!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 22:00

@ Geerke, behalve schimmel heeft je paard ook ernstig samengeknepen hielen

én gebroken voetassen voor

bovendien staan de hielen vóór de hoefballen, wat je kunt vergelijken met op naaldhakken lopen die niet récht onder je voet staan, maar schuin naar voren lopen richting je teen, waardoor je continu moet compenseren om in evenwicht te blijven.

En hij 'staat onder' met z'n voorbenen:

http://www.swedishhoofschool.com/PDF-Ar ... 0under.pdf

de gebroken voetassen en het 'onderstaan' wijzen op pijn in de hielen.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 22:03

Paard van Geerke is chronisch hoefbevangen. Ken meer paarden die dat hebben en waarbij de voetas zo gebroken is. Dus lijkt een verband te zijn daarin.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 22:03

Arabesk, jij geloofde toch niet in voetassen?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 22:05

Needje schreef:
Paard van Geerke is chronisch hoefbevangen. Ken meer paarden die dat hebben en waarbij de voetas zo gebroken is. Dus lijkt een verband te zijn daarin.

een gebroken voetas is in de meeste gevallen een gevolg van pijn in de hoeven.

De samengeknepen hielen zijn echt heel erg, zo erg heb ik ze niet meer gezien de laatste tijd Bloos!
Hoge hielen of ijzers veroorzaken dit, het paard van geerke heeft hoge hielen én ijzers, waardoor het effect waarschijnlijk versterkt is

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 22:07

geerke schreef:
binnenvoor
Afbeelding

zo dat waren ze,de hoefsmid is drie weken geleden geweest....dus over drie/vier weken komt hij weer,we zitten ongeveer op de helft...
pablo is dus chronisch hoefbevangen,aan 4 benen hoefbeenkantelingen gehad,dus hij heeft een hele brede witte lijn.
Foto's daarvan staan nog ergens op het hoefbevangenheid topic(bij interesse kan ik ze hier ook wel plaatsen,dan begrijpen jullie waar de WLD vandaan komt...)

Graag... hoe meer info hoe beter.

Ik schrok in eerste instantie van jouw fotootjes Geerke. Totdat ik las wat de problemen van jouw paardje zijn. Jeetje!
Dan kan ik alleen maar zeggen: zeer kundig smid!
Het is best moeilijk om een standaard fabriekijzertje (in dit geval een soort Equilibrium-ijzertje = vrije afrol) zo kundig om te smeden zonder butsen/vervormingen... opdat ie zo netjes past onder Pablo zijn anders-dan-anders gevormde hoeven.

God jee zeg, chronisch hoefbevangen... ik heb 1 x zo'n paardje bekapt samen met een kundig hoefsmid... dat was echt zo moeilijk!!!
Door de misvormde hoefjes had ik geen flauw idee wat weg bekapt moest worden en wat niet... waar het leven begon... totaal geen referentie-punten. Ik vond het heel moeilijk.
Bizarre was van dit paardje dat de smid iedere 6 weken kwam en de hoeven groeide zo'n 4 tot 5 cm per maand in totaal afwijkende hoefvorm!!! Echt zo bizar, zo bizar.
Diep respect voor smeden die dit soort paardjes pijnvrij weten te krijgen en te houden Afgod
En ach... dan nemen we de misvormde hoefjes voor lief.. zolang zo'n chronisch hoefbevangen paardje maar pijnvrij is! Toch?

Op de foto's is de WLD aan de beterende hand? Ik bedoel er is meer weggekapt geweest qua wand en dat groeit nu weer terug?

En @ Aimee: Go jij! Go jij!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 22:24

dank je voor je kundig commentaar!
ik zei toch dat het schrikken werd?
mijn smid is inderdaad een hele tijd bezig met pablo,ook met de ijzers heet maken,zijlippen er aan maken enzo.
Ik ben bang dat voor de wld nog niet echt onder de knie is,als ik er met een injectie naald in ga en er een betadine/honing oplossing inspuit kan ik vrij "diep".
(ik ontsmet het eerst met waterstofperoxide ...met een tandenborstel.)
Het word niet erger....
Arabesk: ik even de site gelezen,paarden die dat hebben ontlasten steeds beurtelings de voorbenen,dat doet mijn paard niet....hij belast gewoon zijn benen,achter soms op rust,maar dat is normaal.
Hij loopt niet kreupel,ik weet er genoeg van af om te zien of een paard kreupel loopt of niet.

edit:arabesk mijn stal vloer loopt heel schuin,misschien dat dat een vertekend beeld geeft(express gedaan zodat de urine en water lekker aflopen)

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 22:46

Ik sta echt versteld dat juist Arabesk over voetassen begint!!
Ben je van je geloof gevallen? (is goed bedoeld hoor Knipoog )

Over de samengeknepen hielen ('klemhoeven'): je moet niet vergeten dat dit een chronisch hoefbevangen paardje is. Waarschijnlijk is de doorbloeding erg verstoord en ja, wat krijg je dan: kleine straal, geknepen verzenen.
Dan kan je zeggen: ja maar ijzers verminderen toch juist de doorbloeding? Yep, maar ik denk dat dit paardje zonder ijzers geen stap meer kan verzetten.
Door verminderde doorbloeding ga je ook dingen krijgen zoals rotstraal, WLD. Schimmels en bacteriën grijpen hun kans in het afgestorven hoorn! Het is onder controle door deze smid, het ziet er niet uit zoals een gezonde voet (=logisch) maar het paardje loopt nog! En is 10 keer hoefbevangen geweest!

@Geerke: wat een geluk dat je paardje er nog is. Hij is leuk!

@scoxxx: het is idd niet makkelijk om een misvormde/zieke voet te bekappen. Op PN staat een mooi voorbeeldje hoe je een hoefbevangen voet zou moeten bekappen. Ziet er makkelijk uit, maar wat kom je dan in de praktijk tegen? Zulk soort hoeven, in alle vormen en maten, met een bolle zool waaraan je niet ziet hoever je kan gaan, witte lijn van 5 cm breed en meer van dat soort dingen. Leuk dat voorbeeld, maar dat gaat in de praktijk vaak niet op...

@Needje: gebroken voetas is bijna wel logisch met een gekanteld hoefbeen Knipoog