[INFO] Spat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BasiNami

Re: Centraal topic over spat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 10:50

Kun je niet stappen in de bak Robijntje? Een stapmolen is wel steeds de bocht door he.. lijkt me toch al best een belasting voor de eerste keer.. (ik ben hier altijd erg overdreven in hoor ;) )

BasiNami

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 10:51

Blunneke wat balen dat ze ineens weer minder was.. Misschien idd gevlogen in de wei..

Blunneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 10:55

Zat eigenlijk hetzelfde te denken als @BasiNami… een stapmolen is een en al bochtenwerk….
Weet niet hoe ruim de diameter vd stapmolen is.
Als het een grote ruime stapmolen is, valt het misschien nog wel mee…

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 10:55

Het is in stap op het harde een grote ronde, dit lijkt me niet meer belasting dan in de bak een grote ronde op het zachte...:+

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 11:16

Robijn;lijkt mij ook niets mis mee, alleen is het wel veel saaier voor Robijn dan wanneer je aan de hand stapt. Om eerlijk te zijn geniet ik altijd van mn wandelingetjes met Selena. Ik heb al gekscherend gezegd dat we aan het oefenen zijn voor de 4daagse van Nijmegen :D .

Stapmolen is altijd beter dan dat je op een heel drukke weg oid moet stappen

@Blun; dat hoort er wel een beetje bij. Als je denkt dat het goed gaat, dan is er toch weer een terugval. Ik merk altijd dat het 2 stapjes vooruit is en 1 weer achteruit. Uiteindelijk lukt het wel, maar het is wel een kwestie van geduld en een lange adem.

Met Selena gaat het ook steeds een beetje beter. Ik durf inmiddels achterom te kijken. :)) Ze gaat nu gelijker stappen aan haar gezonde been. Gisteren maakte ze in de wei een drafje. Nog geen zuivere draf maar al wel een stuk beter. Kortom, ik zie vooruitgang. Ben dan ook heel benieuwd hoe ze het over 2 weken doet als we terug moeten komen in Emmeloord. Bekijk de Tildrenkuur nog steeds een beetje met argusogen en ben benieuwd of het nu wel aanslaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 11:18

Het is idd veel saaier en zal ook zeker afwisselen, maar wij hebben alleen maar zeer zware bospaden waar we over kunnen wandelen of idd een zeeeeer drukke weg, dus dan ga ik toch voor de optie stapmolen en af en toe door het bos...
Het is maar voor even gelukkig, daarna mag ze lekker de weide in!

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 14:23

Alani schreef:
Netje; ik kan niet zeggen dat ik het bij kouder en vochtiger weer bij Selena anders vond. En dat terwijl ze al een behoorlijk lang spat verleden heeft. Wel merkte ik tijdens het rijden dat ze vaak 'op moest starten'. Eenmaal warm gedraaid dan liep ze als een tierelier. Schijnt een typisch verschijnsel te zijn bij spatpaarden.

Ik zou zeggen probeer het. Het lijkt me niet dat het kwaad kan.

Bij de van mij merk ik het vaak wel, dat ze bij koud en vochtiger weer stijver is en langer nodig heeft om op gang te komen.

Blun Dat is inderdaad balen.
Maar wat de meesten al zeggen soms gaat het beropwaarts en dan weer een stap terug.

Alani Wat fijn zeg dat ze al wat beter loopt :j

Robijntjah Lijkt mij ook niet dat het veel kwaad kan, als inderdaad de ronde van de stapmolen maar groot genoeg is en ze niet krap hoeft te draaien (gebeurt dit trouwens niet).
Als de stapmolen van de ene kant op naar de andere kant gaat?
Want dat is natuurlijk wel erg belastend etnzij hij continiue dezelfde kant op gaat ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 19:07

Nee, hij draait wel, maarja, op stal draait ze ook wel eens een rondje... Houdt je toch niet tegen!

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 12:07

Daar heb je helemaal gelijk in, maar ik bedoelde meer als de molen wel vlot draait ;)

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 17:35

Hoi hoi,

Ik weet niet of ik het in dit topic al eerder heb gezegd, maar mijn pony heeft erg veel baat bij Equilin. Het is een prijzig voedingssuplement, maar doet dus goed zijn werk.

Voor informatie kun je kijken op: www.equilin.nl
En dan zit er een variant bij (ben even naam kwijt) voor paarden met atrose en spat.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 17:36

Oja, je moet dan de variant motion hebben!

jacky2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 08:56

Zal me hier ook eens aanmelden met mijn paard Macho.

Macho is in december bij de lingehoeve behandeld,hij bleek na de scintigrafie spat te hebben en
heeft toen een tildreninfuus gehad en medicijnen ontstekingsremmers en pijnstillers.

Helaas ging het de winter niet best pas in maart leek het iets beter te gaan maar dat was voor korte duur.

Nu moet ik weer terug naar de kliniek om te kijken hoe hij loopt en waarschijnlijk moet hij weer een tildreninfuus.

Maar naar mijn mening heeft het niet geholpen dus vraag ik me af of het wel zin heeft om weer een tildreninfuus te doen.

Ik probeer meer informatie te vinden over het "tildreninfuus",
hoe lang het precies werkt en hoe vaak je het moet herhalen.

Zelf was ik in de veronderstelling dat het maar eenmalig of hoogstens 2 keer nodig was dat
het in het paardenlichaam bleef zitten.

Als iemand meer informatie voor me heeft graag,op internet kan ik niet veel vinden ?

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 11:12

Mijn Da zei ook dat het voor 1 keer is, uiterlijk 2 keer. Verder weet ik het eigenlijk niet, ik weet wel dat er iemand is hier die het elke 6 maanden deed als ik dat goed onthouden heb.

pollewops

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 10:50

Hallo dames, tijdje weer niet geweest en weer heeeeel veel info ;) . Blij dat het met sommige al beter gaat en voor andere houd moed.

Jacky2, mijn pony heeft inmiddels 3x een infuus achter de rug. Ben naar Emmeloord bij de al eerder genoemde arts dhr Van Muiswinkel geweest. Hij gaf aan dat ik het maximaal 3x moest proberen. Meerdere keren had geen zin. We zijn nu bezig met de "wacht periode" na de laatste behandeling en eind deze maand moet ik bellen om het resultaat tot dan toe te bespreken. Ben voorzichtig weer begonnen met rijden en ben niet dol enthousiast maar ook niet geheel ontevreden. Net wat anderen ook zeggen. Opstarten gaat moeizaam, maar als ze eenmaal is opgewarmd loopt ze de sterretjes van de hemel. Durf maar 20 min echt te rijden, maar ohh wat heb ik dat gemist. Moet mezelf bedwingen om niet te veel te doen, maar de verleiding is zooooooo groot :o .

We wachten af en zie wel hoe lang deze stijgende lijn zich voort zet.......

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 11:17

ik meld mij hier ook even!

ik heb een gezelschapspony(c-pony) met spat,
en momenteel staat ze stil, maar eigenlijk wil ik haar toch meer laten bewegen..
ze heeft vroeger wel voor de kar gestaan, zou ik dit weer op kunnen pakken?

overigens, ik heb haar nog nooit 1 stap kreupel oid gezien, alleen 1 keer dat ze bij de hoefsmid op slot schoot.
maar volgens de vorige eigenaar zou ze wel spat hebben!

BasiNami

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 11:25

Volgens mij geven alle paarden in dit topic heel goed aan wanneer ze er last van hebben dus zolang je pony niet onregelmatig is zou ik gewoon rustig aan gaan opbouwen! Bij een spatpaard moet je lang opwarmen (instappen) en een lange cooling down doen, verder kun je haar volgens mij net zo oppakken als een andere pony die een tijd stil heeft gestaan.

Leuk pollewops dat je weer rijdt!!! Ik hoop voor je dat de stijgende lijn inderdaad doorzet..!

jacky2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 11:30

pollewops schreef:
Jacky2, mijn pony heeft inmiddels 3x een infuus achter de rug. Ben naar Emmeloord bij de al eerder genoemde arts dhr Van Muiswinkel geweest. Hij gaf aan dat ik het maximaal 3x moest proberen. Meerdere keren had geen zin. We zijn nu bezig met de "wacht periode" na de laatste behandeling en eind deze maand moet ik bellen om het resultaat tot dan toe te bespreken. Ben voorzichtig weer begonnen met rijden en ben niet dol enthousiast maar ook niet geheel ontevreden. Net wat anderen ook zeggen. Opstarten gaat moeizaam, maar als ze eenmaal is opgewarmd loopt ze de sterretjes van de hemel. Durf maar 20 min echt te rijden, maar ohh wat heb ik dat gemist

Helaas heeft macho dat helemaal niet gehad,ja hij heeft heel veel moeite met opstarten en loopt dan op zijn best redelijk.

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 12:42

Welkom alle nieuwe mensen hier.

siskeh Als ik jou was zou ik gewoon inderdaad rustig opbouwen en de pony goed in de gaten houden ook kwa gedrag. Dan merk je al snel genoeg wanneer het teveel is of als het echt niet mogelijk is :)

Pollewops Fijn om te horen dat je weer begonnen bent met rijden. Ik denk dat het nu een kwestie is van afwachten hoe het verder gaat, naar mate je meer rijd ;)

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 12:47

TigerBD schreef:
Mijn Da zei ook dat het voor 1 keer is, uiterlijk 2 keer. Verder weet ik het eigenlijk niet, ik weet wel dat er iemand is hier die het elke 6 maanden deed als ik dat goed onthouden heb.

yep dat was ik, of ja mijn pony Destiny.

na de 1e keer zou je al íets van verbetering moeten zien en na de 2e x een echte goede verbetering, anders heeft doorgaan met Tildren geen zin.

Des knapte er steeds super van op maar na een halfjaartje werd het dan weer minder(Tildren blijft niet voor altijd in het lichaam helaas, verdwijnt langzaam maar zeker) en dus heb ik zolang het financieel haalbaar was en Des verder fit oogde de Tildren steeds weer herhaald.
Tot ze veel ging liggen, wat mager werd, niet goed uit haar wintervacht kwam enz, toen heb ik haar laten gaan al voel ik me daar tot op de dag van vandaag nogsteeds rot over, ook al was het beter.
bijna een jaar geleden maar er is geen dag geweest dat ik niet even aan haar heb gedacht, 1e eigen paardje en bijna 12 jaar bij me gehad, dat is toch wel een groot gemis als ze er dan niet meer is.
Ze stond ook aan huis dus dan zie je haar 24/7 en dan is het gewoon anders als ze er niet meer is....
Dat maakt geen enkel ander of nieuw paard goed, al moet ik zeggen dat onze fries zó lief is dat t net Desje is qua karakter en daar ben ik toch ook wel heel erg blij mee, maar het is geen Destiny....

BasiNami

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 14:24

:(:)

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 15:13

Dr. Van Muiswinkel heeft mij aangegeven dat de Tildren toch wel minimaal 2x zal moeten worden toegediend. Ik heb van hem niets gehoord dat het maximaal 3x zou kunnen. Wel heeft hij mij verteld dat Tildren het enige middel is dat in gevallen van spat (ontsteking en botoplossing) uitkomst kan bieden. Verder is er eigenlijk niet een middel dat het tij kan keren.
De Tildren werkt 3 maanden, waarvan 2 maanden optimaal. Ten opzichte van 5 jaar geleden zal de kuur nu met heel korte interval (na 4 weken) worden herhaald.

@Jacky; ik ben ook niet zo Tildrenachtig. Selena is er 5 jaar geleden mee behandeld en de 1e behandeling had niets gedaan. De 2e behandeling kan ik niet zeker zeggen. Er is geen nieuw bot aangemaakt (dat kon ik nu, 5 jaar na de laatste toediening) in elk geval met zekerheid vaststellen. Wel is het zo dat de ontsteking is gestopt en dat er weer rust in het gewricht is ontstaan. Tussen wat kleine ups & downs is ze 5 jaar goed geweest.
Is je paard ook op ander beslag gezet cq anders bekapt?
Spat kent 2 kreupelheden; namelijk bewegingskreupel en belastingskreupel. Vaak zie je in de bovenlijn dat ze onregelmatig zijn dan ze lijken.

Gisteren heeft Selena flink in de wei lopen rauzen. Er is een andere merrie bijgekomen en daar maakte ze zich nogal druk om (ken ik niet van haar). Ik was even bang dat ze daardoor teveel zou (over)belasten en dat ze tijdens onze wandeling over de straat minder zou lopen. Gelukkig was dat niet het geval, ook vanochtend toen ik haar naar de wei bracht liep ze niet slechter dan voorgaande dagen. Ik zie beslist vooruitgang van voor en na ons bezoek aan Emmeloord. Ze is nog lang niet goed, en stapt rechts ook nog wel korter dan links, maar er is al wel verbetering.

jacky2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 17:12

Ja macho staat op speciaal spat beslag.

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 14:12

Alani Dat is wel fijn dat selena na het rauzen niet slechter is gaan lopen, is toch weer iets het teken dat ze weer lekker paard kan wezen (en zich waarschijnlijk al een stuk beter voelt ;) )

BasiNami

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 19:43

Nou ik heb ook weer een update! Gister zijn we met Sham naar Wolvega geweest. Ontzettend aardige mensen, ze hebben anderhalf uur de tijd voor ons genomen en alles goed uitgelegd enzo.. (dat even terzijde O:) )
Rechts was het al best veel ontwikkeld vergeleken met de foto's van 2 maanden geleden. Het is op 1 stukje nog actief en de rest was zelfs al dichtgegroeid! Links was nog steeds niet veel activiteit te zien, hij zei dat het ook best zou kunnen dat het zo blijft. Ze liep kreupeler dan hij vanaf de foto had verwacht. Op de cirkel was ze trouwens bijna goed, alleen op de buigproef viel het dus tegen.. Hij heeft aangeraden om haar 2-3 maand op het land te gooien en dan weer foto's te maken om te kijken hoe het is. Daarna zou ik een tildren infuus kunnen proberen. Hij verwacht nu dat het in ieder geval nog een half jaar duurt voor het beter is dus dat was wel redelijk lang.. (in ieder geval langer dan ik de hele tijd in mn hoofd heb gehad)
Opzich was hij wel heel positief, het was netjes aan het vergroeien en ook redelijk snel.

Typisch Sham trouwens, op de (kijkerige) cirkel liep ze erg goed, binnen met de buigproef behoorlijk kreupel, onderweg naar huis heeft ze de halve trailer afgebroken en in het land heeft ze keihard gerend en gebokt :+ Het is een echt tutje!

pollewops

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 08:32

Alani, Dr Van Muiswinkel had bij mij aangegeven dat als er na de derde keer geen verbetering in zat het heel onwaarschijnlijk zou zijn dat een volgende keer het wel beter zou worden. Kleine nuancering van maximaal 3 keer ;) .