[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 15:50

ja,doe maar ,ben ook benieuwd,er zitten ook een paar buitenlanders hier,kunnen we eens kijken of het het zoveelste voorbeeld is van verschillende wetgevingen in europa....

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 15:59

Geerke zie vorige bladzijde laatste bericht Knipoog

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 16:01

o.k

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 16:18

Ik heb net mijn leverancier gebeld, deze gaat vito voor mij bestellen, want dit is een voer wat niet standaard wordt meegeleverd. Maar ik heb ook gelijk marstall een mail getsuurd, wat ik precies dynamiek zou moeten voeren, ben benieuwd wat er uit komt, mocht ik meer weten laat ik het jullie weten.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 17:29

Bute mag officieel niet, maar veel d.a.'s schrijven het toch voor, ze geven het niet aan, ik hoef ook niets te tekenen, gaat gewoon onderhands, in anonieme zakjes. Dat het verboden is, is alleen vanwege de slacht, dus paarden die voor consumptie bestemd zijn mogen geen bute hebben gehad. Info van d.a.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 17:39

dynamiek schreef:
Bute is ook verboden voor paarden Knipoog

Nee.
Het is verboden om te verkopen, maar niet verboden om je paard te geven.
Reden hiervan is dat in Engeland iemand zeer ziek is geworden toen deze vlees at van een dier dat bute op had toen hij in het slachthuis terecht kwam.
Maar het is nog altijd volgens onze DA de beste pijnstiller bij bevangenheid die er is.
Wel is het inderdaad zo dat je paard niet meer naar de slacht mag. Ik heb dit ook in het paspoort laten zetten met handtekening en stempel DA.
Na deze aantekening mag ik nu veel meer "verboden" middelen gaan geven in geval van ziekte en hoef ook niets te registreren. Wel zo handig. Ook ik was niet van plan Isabella op te laten eten; zelfs niet naar de lijmfabriek te brengen. Het idee alleen al Verdrietig

Overigens omdat bute ontstekingen remt zou het de ontsteking van een hoefzweer ook willen stoppen. Hierdoor kan het onnodig lang duren eer de zweer goed aan het licht komt (of tijdelijk zelfs verdwijnen om later toch weer de kop op te steken). Een lichte hoefzweer kun je met bute bestrijden, een ernstige hoefzweer rem je alleen maar onnodig.
Is even kiezen tussen 2 kwaden.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 17:44

Vanmiddag met Wendy gereden. Nou ik weet niet precies wat die energiekernmix precies is, weet nu alleen wel dat het dier er barstensveel energie van krijgt. Allemachtig, wat een gekke pony had ik vandaag voor de kar. Niemand zou zeggen dat die weken geleden zo ziek was. Moet even de eigenaar vragen toch maar wat te minderen, want ze was bijna niet te houden. Na een uur was ze nog zo fit als een hoentje, en echt ze had behoorlijk gewerkt.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 17:50

Vraagje over but nog, maar hoe kunnen de slachters zien dat er zeg maar 1 jaar of 2 jaar geleden nog bute gegeven is aan je paard? Als je nou niks zegt???

Niet dat ik mijn paard ook voor het vlees zou laten gaan hoor, maar dat vraag ik me gewoon af, kan je de boel belazeren?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 17:55

Op dit moment niet. Ik kreeg pas bute mee als ik die aantekening in het paspoort liet zetten. Aangezien de paspoorten er al een paar jaar zijn en als iedere DA zo werkt, kan dit bijna niet. Ja tenzij je sjoemelt met het paspoort of via een ander bute te pakken krijgt ... belazeren kun je de boel altijd. Ze zullen het niet kunnen controleren van dat vlees.

Zo hebben wij onze geiten laten chippen. Mag ook niet om de simpele reden dat een slachter geen chip in zo'n dier verwacht en het ding (van bioglas) in de snijmachine versplintert. Chippen van een geit betekende automatisch dat je ook daar een aantekening bij krijgt dat het dier nooit naar de slacht mag.

Het zijn dus de regeltjes die hier de dienst uitmaken, niet de gezondheid van het dier Boos!

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 17:57

nee, volgens mij kunnen ze dat niet zien. 't Is alleen zo dat paarden die erg ziek zijn vaak met medicijnen in hun lijf naar de slacht gaan.

Oh, zo erg, er stonden hier in de buurt twee volkomen gezonde niet oude, heel erg leuk fjordjes, spreek ik net in de supermarkt de oude mevrouw van wie ze waren, vraag waar ze gebleven zijn...............

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 18:00

O, nog even update Tyra; maandagmiddag gaan we naar de kliniek voor foto's en nieuw beslag. ]
En ook leuk, vanochtend had Loa koliek, 't kan niet op hier. Die lijkt nu weer ok, heeft een spuit gehad en mag niet eten, staat me de hele dag al verontwaardigd aan te kijken.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 10:41

dynamiek schreef:
Kymalin, zou je deze link van Marstal Vito eens willen vergelijken met jou Dodsen en Horrel voer of het een beetje overeen komt? Wil je hiervoor vriendelijk bedanken
http://www.marstall.nl/pdf/vito7.pdf

Ja wil ik wel maar dat wordt dan vanavond ofzo (Zit nu op m'n werk). Als je dat te lang duurt kun je misschien zelf wat wijzer worden vd site van Rene Wielens http://www.rwdh.nl die heeft daar volgens mij de waarden van Safe and Sound ook wel op staan.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 10:42

Over bute; volgens mij is het niet meer "zomaar" te krijgen, maar niet onmogelijk inderdaad. toen Kylian vorig jaar hoefbevangen was zei de dierenarts dat wanneer de Metacam niet zou aanslaan ik wel bute via hen kon krijgen.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 10:45

De waarden van Safe en Sound zijn niet echt te vinden. Ik heb ooit eens een tabel gemaakt met daarin allerlei kolommen zodat ik precies van elk voer kon uitrekenen hoeveel vitaminen, mineralen, sporenelementen, suiker, e.d. ik zou geven. Werd er gek van, want ineens bleek dat er enorme afwijkingen zaten in "aanbevolen hoeveelheid". Ik had verwacht dat die op zijn minst een beetje gelijk zouden zijn (per kilo kan het schelen, maar als de aanbevolen hoeveelheid van voer A 500 gram is en van voer B 1000 gram, dan mag ik aannemen dat bijv. het zinkgehalte ongeveer gelijk zou moeten zijn ... niet dus).

Safe en Sound zag er gewoon goed uit en daarom heb ik het gekocht. Het voert ook lekker. Je geeft er niet snel te veel van omdat er veel hooi in zit.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 10:46

Kymalin schreef:
Over bute; volgens mij is het niet meer "zomaar" te krijgen, maar niet onmogelijk inderdaad.

Officieel heeft geen enkele dierenarts het.
On-officieel heeft iedere dierenarts het in een achterafkamertje liggen. Tong uitsteken

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 10:48

Hier even een foto van Wendy gister genomen. Kijkt lekker fit uit haar oogjes (en niet omdat die grote wagen zojuist gepaseerd was). Je zou niet zeggen dat ze 14 dagen geleden nog aan de pijnstillers stond Haha!

Afbeelding

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 11:03

Leuke foto!
Wendy is een knap beestje zeg Knipoog
Fijn dat het weer zo goed gaat nu!

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 11:40

ik zie geen foto!

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 11:41

Isapaardje schreef:
Kymalin schreef:
Over bute; volgens mij is het niet meer "zomaar" te krijgen, maar niet onmogelijk inderdaad.

Officieel heeft geen enkele dierenarts het.
On-officieel heeft iedere dierenarts het in een achterafkamertje liggen. Tong uitsteken

Dat denk ik ook ja...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 11:46

wendy is echt leuk!!!ik begin aangespannen helemaal leuk te vinden!!!gisteren was ik met mijn shet aan de wandel en heb toen geoefend met lange lijnen en er achter lopen...hij had het zo door,de schat!!!maar het is hier nogal heuvelachtig,is dat niet zielig?
sorry,dit heeft nou echt niets met hoefbevangenheid te maken...hopelijk vergeven jullie het me.....

_Knofje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 11:56

ik ben vandaag met mijn pony ook naar de dierenarts geweest.
omdat ze al een tijdje kreupel loopt..
ook hoefbevangen.
klopt het dan als het hoefbeentje zegmaar meer als een halfe centimeter verschilt met de bovenkant van het hoefbeentje,
het niet meer te genezen is?
volgends de veerarts, zou het nooit meer te genezen zijn..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 12:11

tja,daar zijn dus de meningen over verdeeld,ik denk ook dat een gekanteld hoefbeen nooit terug kantelt,maar dat is mijn mening...die hoeft niet waar te zijn natuurlijk..
wel is het zo dat je de hoef weer in vorm kunt vijlen,waardoor het hoefbeen weer evenwijdig loopt aan de hoefwand,dus dan ten opzichte van de hoefwand niet meer gekanteld is....

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 12:20

Image haar hoefbeen is behoorlijke gekanteld en ze is nu aan het herstellen. Ik ben erg benieuwd hoe het straks gaat. Volgens Van Nassau kan ik haar straks weer gewoon rijden, dus ik ben benieuwd.

Wendy staat prachtig voor de wagen. Mooie aanspanning zo.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 13:38

Wat een leuke pony is Wendy! Echt een leuk koppie.. Vingers aflikken

Over bute: mijn DA zei dat het verboden is, tenzij het aangetoond is dat je pony op geen één enkele andere pijnstiller meer reageert. Dan mag je het gewoon gebruiken volgens haar. Ik heb geen aantekening oid in Victor z'n paspoort en heb nergens voor hoeven tekenen.
Voordat Victor Phenylbutazonum (bute) kreeg, kreeg hij Equipalazone van een andere dierenkliniek. Dat is wel in alle gevallen verboden en wordt "stiekem" verkocht. Omdat m'n eigen DA geen Equipalazone had, ging Victor dus over op de Phenylbutazonum.
Metacam en Quadrisol werkten gewoon absoluut niet bij mijn pony, dus dan moet je wel naar de sterkere (eventueel verboden) middelen grijpen. Natuurlijk wel zo kort mogelijk gebruiken en alleen in "uiterste noodgevallen".

Nog even wat over Victor: gelukkig loopt hij alweer iets beter! Hij kijkt ook wat vrolijker. Ik heb nog steeds geen idee wat het is, maar hopelijk valt het dus mee. Hij staat nu regelmatig gewoon over z'n beide voorbenen en z'n oortjes staan weer lekker naar voren. Ik kan helemaal niets zien aan z'n hoef. Morgen zal ik hem beter bekijken en een lekkere massage geven.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 13:42

mysa schreef:
O, nog even update Tyra; maandagmiddag gaan we naar de kliniek voor foto's en nieuw beslag. ]
En ook leuk, vanochtend had Loa koliek, 't kan niet op hier. Die lijkt nu weer ok, heeft een spuit gehad en mag niet eten, staat me de hele dag al verontwaardigd aan te kijken.

Het blijft feest hé, met beesten... Verdrietig
Hopelijk gaat het straks met Tyra met nieuw beslag beter. Verder een dikke knuffel voor Loa. Ach gut