[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 19:56

Ik hoop het ook voor je, bij die van mij pakte dit super uit, loopt sindsdien geen pas meer onregelmatig.
Wel even handig uit te vogelen wat de oorzaak is geweest, dan kan je er rekening mee houden en hopelijk voorkomen dat het nog een keer gebeurd, ze blijven er namelijk gevoelig voor.
Ik vond de site paardnatuurlijk.nl heel fijn en informatief, was tot voor kort ook een leek in hb namelijk haha

Icelandshet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 22:18

Zijn er meer pony's hier die lange tijd (maanden) last hebben van een opgezette buik? Vanwege en omschakeling naar een ander dieet?

Hier op aanraden goede wormenkuur erin, vitamine spuit en magnesium door haar brokjes.. maar het wordt alleen maar erger.. maak me toch wel zorgen :(

Nijnteee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 09:07

Ja inderdaad daar ga ik zeker mee aan de slag.
Hij krijgt hooi ipv kuil, hij staat wel op stro, vlas gaat niet lukken omdat hij dit op eet hierdoor al een paar keer koliek gehad. Hij krijgt geen snoepjes meer of ander fruit etc. Ik heb muesli gekocht van pavo die zonder suiker. Kan ik nog meer aan de voeding doen? Ik ga zeker even op de site kijken, heb al even gespiekt staat veel informatie op!!

* nu lees ik op deze site dat ze dus echt geen ijzer er onder willen := Maar natuurlijk bekappen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 09:34

Het belangrijkste is dat je een kundige smid erbij haalt. En bedenk dat iedereen zweert bij zijn eigen methode. De paardnatuurlijk mensen zijn anti ijzer, terwijl er in dit topic al genoeg paarden zijn geholpen door een ijzertje, de mijne inclusief. Dus zoek een professional die bij jou en je paard past. Zelf ga ik met mijn shet alleen nog maar naar van Nassau toe. Ik wil, ondanks dat ik er geen ervaring mee heb, nooit een natuurlijk bekapper bij mijn pony's. Ik vind het al enorm moeilijk een kundige traditionele smid te vinden. En er zijn met nb genoeg verhalen te vinden van mensen die zich na een korte cursus aanbieden als bekapper. Het lijkt me nog lastiger een kundig nb'er te vinden.

Kijk bij je voer even naar het zetmeelgehalte. Zonder suiker betekend vaak dat het zetmeelgehalte erg hoog is. Heeft je paard echt een muesli nodig? Wellicht is een vitamine brok al voldoende? Ik voer zelf marstall force bij

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 10:49

Inderdaad zoals capopjekop al zegt, er zijn veel verschillende manieren en niet alles wat op die site staat is perse de manier.
Ik heb er veel info over vandaan maar ga niet mee met het gedeelte zonder ijzers, mijne heeft dr leven lang op ijzers zowat gestaan en zonder ijzers wou gewoon niet.

En inderdaad kijk naar voer met zo min mogelijk suikers en zetmeel!
Ik voer nu zelf fiberforce van cavalor of vitalbix, maar heel weinig, en geef daarnaast biotine.
Ben nu bezig met homeopatische druppels voor haar te regelen, moest daarvoor speeksel en samples van haar voer opsturen.

Nijnteee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 19:16

Nou mijn Paard staat op speciaal beslag. Hij was super braaf! Zooltjes met siliconen kit er tussen.
Heb hem daarna nog in de paddock gezet. Hij ging rollen en direct daarna ff gek doen, galopperen en draven. Leek nergens last van te hebben. Ik vond het maar niks :7 gisteren heeft hij zijn laatste metacam gehad. Hoe lang werkt dit door?

Nijnteee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 21:27

Kan ik hier ook een filmpje plaatsen? Van hoe hij nu loopt? Ben erg benieuwd wat jullie hiervan vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 22:26

Mag zeker!

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 22:40

Goedenavond, ik lees al een tijdje mee. Mijn pony mankeert al heel wat in zijn voetjes en beentjes maar nu liep hij al langere tijd wat gevoelig op het harde maar redelijk op het zachte.
Ik dacht aan verergering van zijn straalbeen problemen.
Toen ik naar de Visdonk ging voor zijn longen toch gelijk maar even laten kijken. Die arts kwam tot de conclusie dat het kwam doordat hij relatief dunne zolen heeft, daar zou hij niet lekker door lopen. Advies: schoentjes of ijzers.

Maar.... voor al zijn been problemen loop ik bij de Raaphorst en er waren al eerder foto's gemaakt en daarvan wist ik nog dat zij daar vonden dat hij geen dunne zolen had. Dus uiteindelijk toch maar weer naar de raaphorst gegaan, maar niet gezegd wat de Visdonk had gezegd.
Er zijn nieuwe foto's gemaakt en toen zei Franklin uit zichzelf dat hij geen dunne zolen had een er stond andere arts bij en die had ook die mening.

OK dan.......

Wél merkte Franklin op dat hij mini haakjes heeft aan de voorzijde van zijn hoefbeentjes, een zogenaamd 'hoedenrandje' Die had de visdonk ook gezien maar erbij gezegd 'daar verschillen de meningen over' en dat was het dan.
Nu bleek bij de Raaphorst (omdat er verder niet veel te vinden was qua verergering bestaande blessures of heel iets anders) dat ze dan nu toch denken aan een hele lichte bevangenheid. Maar hij heeft verder, behalve het kort stappen (draven deden we al niet meer ivm op pensioen) nooit symptomen gehad.
Ook geen idee waar hij het van gekregen zou moeten hebben. Hij heeft laatste maanden wel stress gehad op vorige stal waar hij elke keer de banketstaaf was in de groep maar stond verder niet op gras niets.

Zou nu dat beetje stress dit veroorzaakt kunnen hebben?
Zijn er pony's die ook alleen zo'n mini haakje hebben maar verder niets en toch wat kort of gevoelig lopen?
Hij staat nu als soort van test 2 weken op pijnstillers om te kijken wat dat gaat doen. Maar ja die haakjes verdwijnen ook niet meer natuurlijk dus als het daarvan zou zijn blijft hij er ook last van hebben neem ik aan.

Ben heel benieuwd naar ervaringen.
Nogmaals: het zijn echt mini haakjes!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 05:10

Een hoedenrand heeft wel effect op de zolen. Grietje heeft die ook en haar zolen worden nooit meer zo dik als ze waren waardoor ze altijd gevoelig gaat lopen als ze op een steen heeft gestaan. Op het zachte loopt ze altijd wel goed.

Is je vraag nou of stress de hoedenrand veroorzaakt kan hebben zonder kanteling? Stress kan wel hoefbevangenheid triggeren iig. Maar dat zou je terug moeten kunnen zien in de hoef. Ribbels, nieuwe afgroei van de hoef en een (licht) verbrede witte lijn zijn zaken waar je het aan kan zien.

Overigens zijn er genoeg verhalen van (beginnende) hb waar het paard enkel gevoelig loopt. Mijn ponys hebben de eerste keer ook geen symptomen vertoont afgezien van op eieren lopen. Daardoor duurde het even voor we zekerheid hadden.

Was rob of anton aanwezig toen je er was? Of heeft er alleen een arts naar gekeken? Kun je de foto's hier delen?

Nijnteee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 07:10

Mag ik het ook via whats app sturen? Ik krijg het niet voor elkaar om het filmpje hier te plaatsen.
Maar ben wel erg benieuwd.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 07:20

Heb je je filmpje wel eerst ergens geupload? Bijvoorbeeld op YouTube?

Zijn hier mensen die ervaring hebben met Glucosamine en msm bijvoeren? Bij grietje heb ik het idee dat als ze slechte dagen heeft dat vooral met haar gewrichten te maken heeft. Haar hoeven gaan goed en ze loopt veel beter als ze is warm gedraaid.

Nijnteee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 08:19

Het lukt op 1 of andere manier niet ;p
Is ook een beetje gek misschien via whats app, maar dan kan ik het wel laten zien.
Daarna direct weer alles verwijderen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 08:21

Wat geeft youtube dan aan? Meestal krijg je een foutmelding als het niet lukt.

Mijn geheugen zit vol dus ik kan je niet helpen

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 14:49

Ik geef arti gold (is glucosamine). Mijn pony heeft in z'n voorbeen artrose. Het helpt 'm zeker. Ik merk alsnog dat hij het op koudere dagen wat moeilijker heeft, maar beweging doet 'm goed en zonder de arti gold zie ik meteen een verslechtering.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 15:20

Ik heb een aantal jaar geleden gluco met msm gevoerd een tijd maar merkte geen verschil.
Ze krijgt nu niks bij maar er zijn homeopatische druppels onderweg dus ben heel benieuwd hoe ze daar op gaat reageren.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 16:42

capopjekop schreef:
Is je vraag nou of stress de hoedenrand veroorzaakt kan hebben zonder kanteling? Stress kan wel hoefbevangenheid triggeren iig. Maar dat zou je terug moeten kunnen zien in de hoef. Ribbels, nieuwe afgroei van de hoef en een (licht) verbrede witte lijn zijn zaken waar je het aan kan zien.

Overigens zijn er genoeg verhalen van (beginnende) hb waar het paard enkel gevoelig loopt. Mijn ponys hebben de eerste keer ook geen symptomen vertoont afgezien van op eieren lopen. Daardoor duurde het even voor we zekerheid hadden.

Was rob of anton aanwezig toen je er was? Of heeft er alleen een arts naar gekeken? Kun je de foto's hier delen?

Andere symptomen of aanwijzingen zijn er dus echt niet en niet geweest dat is het rare. Alleen die kleine haakjes en kort (en vaak gevoelig) lopen. Verder niks, nada, noppes.

Er heeft alleen een arts naar gekeken.
Ik zou de foto's even op moeten vragen bij de Raaphorst. Die van visdonk heb ik maar kan ik zelf niet openen. Zo'n apart programma/ bestand

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 17:36

Ik volg op Facebook Ronald Aalders en daar was laatst een post over dat rotatie van het hoefbeen ook andere oorzaken kan hebben, oa een holle hoefwand, bokhoef of zelfs door het verwijderen van een deel vd hoefwand (door een aandoening).

Op basis van die post ben ik met hem gaan berichten, aangezien bij die van mij ook niet typisch hb heeft gestaan oid.
Mijn paard heeft dus wel een bokhoef linksvoor, dus zou zomaar een oorzaak kunnen zijn van haar kanteling van het hoefbeen.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 18:32

Zijn er ook periodes in het jaar dat jullie je hbers wel op het gras durven laten? Bijv in deze periode, als het bewolkt is? Of is dan het risico nog steeds te hoog?

bcd94

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 19:28

karev schreef:
Zijn er ook periodes in het jaar dat jullie je hbers wel op het gras durven laten? Bijv in deze periode, als het bewolkt is? Of is dan het risico nog steeds te hoog?

Ik doe het wel en het gaat gelukkig goed!
Wel op uitgebloeid gras met graasmasker en alleen als het fructaan laag is.
Hij gaat nu een uurtje per dag en ik bouw het langzaam weer op.

(Vorig jaar kon ie in het najaar zonder problemen de hele dag het land op, wel met graasmasker. Maar helaas van de zomer weer licht bevangen, hij was door het hek heen gegaan en had dus de hele dag op het land gelopen zonder masker.. :(

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 19:39

Hier ook met graaskorf. Inmiddels zo'n twee/drie uur per dag. Langer gaan we ook niet doen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 20:03

Mijn pony mocht af en toe 10-20 minuten en met masker. Maar ben er mee gestopt omdat ze op en af blijft gaan qua dagen. Ze eet wel van de randjes in de losgooibak maar daar staat ze ook niet lang in.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 20:21

karev schreef:

Die van mij mag nu 4 uur p/d op de wei, ik let wel het hele jaar op het weer en de staat van het gras, het kan dus volgende week zomaar 1 uurtje of niks zijn, meer dan 5 uur zal het nooit worden vrees ik maar ik ben al blij dat het nu zo gaat.
Opletten blijft het dus altijd, en goed hooi is ook zeer belangrijk, dat wordt vaak onderschat, want ook te rijk hooi kan hb veroorzaken.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 21:02

Ik zit er NL een beetje mee dat bamboo dus nu apart staat van de andere 2, als die de wei op gaan. Toen ze "herstellend " was had ze niet zoveel praatjes maar nu ze zich weer goed voelt vind ze alleen staan echt niet leuk. Ze is, logisch, heel onrustig. Ze kan de anderen wel zien.
Ik dacht mischien kan ik de toch weer wat opbouwen met graasmasker, zodat ze wel met de andere 2 mee kan de wei op. Tis zo tussen 2 vuren in dit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 21:46

Bij ons is het weideseizoen afgelopen en staan ze gewoon op de paddock.
Ben pas achter haar hb gekomen nadat ze al niet meer op het gras stond, maar weet nog niet hoe ik het volgend jaar ga doen.