[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 14:31

jesito schreef:
[***] schreef:
Ja dat vind ik nou ook! Maar ja, het is natuurlijk fijner voor het paard zonder pijn en zonder paarden, dan met pijn en paarden.
Ik vraag me af of het met mijn hb-er dan wel goed gaat komen als ik jullie berichten zo lees. Hij is na de "diagnose" niet van het gras afgeweest.... Wel krijgt hij veel minder gras, maar hij staat nog steeds op een heel groot stuk met 2 andere paarden.
Heb hem nu om de dag zo'n 15-20 min aan de longe lopen. En dit gaat nog steeds goed.

Wandelen langs de weg gaat niet en rijden kan ook niet meer. Ik blijf goede hoop houden.

Ja maar geestelijk moet het voor een paard ook leuk blijven.

Ja, heb je gelijk in. Daarom laat ik mijne ook gewoon tussen de andere paarden op het gras staan :j Als het op deze manier niet lukt dan houdt het voor dit paard gewoon "op".

Ash_

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 14:55

Net haf zijn voeten opgemeten en ik kom op het volgende uit.

Linksvoor
breedte: 13
Lengte: 13,2

Rechtsvoor
Breedte: 12,9
Lengte: 13,9

Qua lengte zou hij maat 3 moeten hebben lv en maat 4 rechtsvoor. Hij staat wel korter als normaal op link omdat zijn hoef onwijs gescheurt was. Kan ik dan beter eerst de s passen?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 15:08

[***], dat zou betekenen dat ik mijn pony zou moeten laten inslapen en dat is ook wel een beetje bruut.
Ik probeer het met een op een diervriendelijke manier te doen, die voor hem ook enigzins leuk is.

Het rare is mijn grote merrie 5 jaar geleden ook flink bevangen geweest, haar heb ik meteen op paddock en oud hooi gezet.
Binnen een week ging het al beter, toen de weiden kaler werden is ze opbouwend weer gewoon erbij gezet en nooit meer ergens last van gehad.
Maar je merkt wel goed dat ze de voedingsstoffen veel harder nodig heeft nu ze ouder wordt misschien dat dat ermee te maken heeft, want zij staat gewoon de hele dag op de wei.

Trouwens bij mijn shet met alweer de hele tijd stijf loop problemen is helemaal niks in de hoefjes gevonden van ontsteking of verbrede witte lijn.
Ik snap er soms helemaal niks meer van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 15:57

jesito schreef:
[***], dat zou betekenen dat ik mijn pony zou moeten laten inslapen en dat is ook wel een beetje bruut.
Ik probeer het met een op een diervriendelijke manier te doen, die voor hem ook enigzins leuk is.

Het rare is mijn grote merrie 5 jaar geleden ook flink bevangen geweest, haar heb ik meteen op paddock en oud hooi gezet.
Binnen een week ging het al beter, toen de weiden kaler werden is ze opbouwend weer gewoon erbij gezet en nooit meer ergens last van gehad.
Maar je merkt wel goed dat ze de voedingsstoffen veel harder nodig heeft nu ze ouder wordt misschien dat dat ermee te maken heeft, want zij staat gewoon de hele dag op de wei.

Trouwens bij mijn shet met alweer de hele tijd stijf loop problemen is helemaal niks in de hoefjes gevonden van ontsteking of verbrede witte lijn.
Ik snap er soms helemaal niks meer van.

Ja het is bruut, maar het betekent ook voor mijn paard in laten slapen. Maar goed, voorals nog gaat het goed met hem *\o/* . Als ik een stukje zou afzetten dan wordt ie waarschijnlijk helemaal gek, want de rest van de paarden staan dan een heel eind verderop. Dat is trouwens ook weer niet bevordelijk voor zijn andere blessures. En hij heeft verder niets anders dan lekker "paard zijn" en buiten lopen. Ik denk niet dat hij gelukkig word als hij apart moet staan, het leven moet nl vooral "leuk" voor hem zijn. Voor alle paarden en dieren natuurlijk, maar dit paard heeft een verhaal, dus voor hem geldt het dubbelop.

En idd vreemd dat het bij je oudere merrie gewoon goed gaat en dat ze nooit ergens meer last van heeft gehad. Ik hoop dat, dit voor mijn ruin ook zo gaat. Hij is nog maar 15.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 16:01

idd appart van je oudere merrie. Hopelijk heeft de mijne straks ook nergens last meer van, is pas net tien.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 16:02

Ik ga dadelijk weer even kijken hoe mijn kleine man loopt. Gelukkig houd hij zich goed tevreden op zijn stukje maar hij wil natuurlijk liever bij de rest staan op het gras.
Hij staat in een ponygroep met nog een hb pony die goed gaat op het hele kale land, als hij zo goed loopt mag hij er weer bij anders moet hij echt apart blijven staan.
Leuk vinden we het allebei niet.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 17:25

Vanmiddag waren de voeten van mijn paard nauwlijks nog warm. Of het komt door het vele koelen of dat ze echt minder warm zijn weet ik niet, maar ze voelen in iedergeval wel koeler aan dus dat is mooi. Hij loopt nog wel het zelfde dus wat dat betreft nog geen verandering.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 18:02

Morgen ook weer spannend voor Grietje, we gaan weer naar Roosendaal voor een bekapbeurt. Vorige keer heb ik mijn oude smid laten kappen omdat er bij ons toen Rhino heerste.

Thirteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 18:36

Hier vandaag voor de eerste keer terug draf in vrijheid gezien ! (wel nog met pijnstilling...)
Ik heb nog med voor 2 dagen en mag dan ook stoppen zonder afbouwen (1zakje/dag), maar ik denk dat ik het laatste toch maar 2x een half per dag ga geven, om toch een beetje af te bouwen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 19:12

Ik ben nu hippo ex laminitis aan het voeren en het doet wel wat maar zou ook Gluco balans eens willen proberen.
Over welke zijn jullie meer te spreken.
Gluco balans is volgens mij wel meer voor IR of niet en dat heeft mijn pony niet zover ik weet.
Alleen heel gevoelig voor HB.

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 19:59

jesito schreef:
Ik ben nu hippo ex laminitis aan het voeren en het doet wel wat maar zou ook Gluco balans eens willen proberen.
Over welke zijn jullie meer te spreken.
Gluco balans is volgens mij wel meer voor IR of niet en dat heeft mijn pony niet zover ik weet.
Alleen heel gevoelig voor HB.

Heb geen ervaring, maar heb laatst een mailtje naar 'de Paardendrogist' gestuurd.
Zij gaven aan goede ervaring te hebben met NAF Laminaze 5 Star.
Ik heb het product zelf nog niet aangeschaft, omdat ik me af vraag of er überhaupt wel een supplement is dat werkt.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 21:05

En het is allemaal zo duur

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 21:07

Ik ben ervan overtuigt dat het allemaal geen wondermiddelen zijn. Het ondersteund mss iets, maar de basisvoorwaarden moeten gewoon goed zijn. Heb verschillende supplementen gebruikt, maar Grietje ging pas echt vooruit toen ze een ijzertje kreeg, waardoor ze uit die pijnspiraal kwam en weer kon lopen en daarnaast een ander dieet zodat ze sneller afviel dan met enkel beweging.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 21:07

Die van de paardendrogist moet je wel veel van geven.
25/50 gram tov de H.E.L 5 gram

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 21:23

Ik geloof niet in al die supplementen, kan er dus ook niet over mee praten, haha.

thirteen, fijn dat ze vandaag uit zichzelf draven, altijd fijn om te zien dat ze zich wat beter voelen.

peeps is goed afgevallen :D
Afbeelding

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 21:31

Peep ziet er goed uit en belast ook weer goed zo te zien. Hadden jullie nou nog een andere stal gevonden?

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 21:32

ja ze belast weer volledig, draaft ook uitzichzelf en is weer lekker druk.
alleen op het harde nog niet helemaal goed in draf.
Nee, helaas.
Sta er wel bij een op de wachtlijst.
zo lastig.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 21:38

en hoeveel wachtende waren er?

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 22:02

jesito schreef:

Oh dat wil je niet weten haha.
Stuk of 11/12 :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 06:39

capopjekop schreef:
Ik ben ervan overtuigt dat het allemaal geen wondermiddelen zijn. Het ondersteund mss iets, maar de basisvoorwaarden moeten gewoon goed zijn. Heb verschillende supplementen gebruikt, maar Grietje ging pas echt vooruit toen ze een ijzertje kreeg, waardoor ze uit die pijnspiraal kwam en weer kon lopen en daarnaast een ander dieet zodat ze sneller afviel dan met enkel beweging.

Ben ik met je eens. Dit zeggen mijn da en hoefsmid trouwens ook (tenzij wetenschappelijk aangetoond) Verder denk ik dat supplementen vooral goed zijn voor de portemonnee van de producent.

Het is natuurlijk wel zo dat paarden soms tekorten hebben die aangevuld moeten worden, maar in het algemeen genomen kan je er vanuit gaan dat een goed (paarden)rantsoen voldoende vitaminen en mineralen bevat. En als je paard een ziekte heeft dan idd een aangepast rantsoen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 08:33

Marlis schreef:
jesito schreef:

Oh dat wil je niet weten haha.
Stuk of 11/12 :+

Jeetje dan kan peep dus al die tijd niet in de groep, is er geen tussenoplossing?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 08:37

[***] schreef:
capopjekop schreef:

Ben ik met je eens. Dit zeggen mijn da en hoefsmid trouwens ook (tenzij wetenschappelijk aangetoond) Verder denk ik dat supplementen vooral goed zijn voor de portemonnee van de producent.

Het is natuurlijk wel zo dat paarden soms tekorten hebben die aangevuld moeten worden, maar in het algemeen genomen kan je er vanuit gaan dat een goed (paarden)rantsoen voldoende vitaminen en mineralen bevat. En als je paard een ziekte heeft dan idd een aangepast rantsoen.

Klopt, al moet ik zeggen dat Grietje het op de gluco balance wel goed deed, sinds ik dat bij voerde zat ze veel beter in haar vacht en ik zag op bepaalde plekken wel vet weggaan. Maar alleen de GB is nooit genoeg. Nu doet ze het gelukkig ook goed zonder GB, want dat is ook vrij prijzig.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 08:51

Het is ook niet zo dat ik GB ga voeren en hem dan 24/7 in het volle gras gooi, nee nee dat snap ik natuurlijk wel.
Ik wil hem toch die paar uur weidegang in zijn groepje kunnen blijven bieden en dit gaat goed maar door de GB hoop ik dit nog iets te ondersteunen.
In de winter hoeft hij het niet te krijgen.
Ik heb een pot besteld maar ben evengoed nog nieuwsgierig naar ervaringen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 08:57

Was ook niet naar jou bedoeld, mss doet jouw paard het er wel goed op. Ze was niet IR toch? Waar heb je besteld als ik vragen mag?

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 09:28

Ik ben ook wel benieuwd waar je het besteld hebt?
Ik wil het misschien ook wel gaan proberen, maar ik ga eerst mijn pony laten testen op IR dan.