[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wendy15

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 16:24

Ziet er goed uit lolclub!

Wat betreft de buut, mijn pony is er doodziek van geweest, dus ik durf het niet meer te geven :n

Renate1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 17:16

Wendy15 schreef:
Ziet er goed uit lolclub!

Wat betreft de buut, mijn pony is er doodziek van geweest, dus ik durf het niet meer te geven :n

Wat voor reactie kreeg hij ervan Wendy? Dawny staat nu op 1 zakje buut per dag en dat geef ik dan in 2 keer (s´morgens en s´avonds).
Verder staat ze in een potstal van 4 bij 6 samen met haar zusje (welsh a) waar ik s´avonds een laag vers stro overheen gooi zodat ze nog wat te knabbelen hebben en ze krijgen 3/4 keer per dag een plak geweekt hooi. Normaal staan ze overdag in een zandpaddock, maar op dit moment durf ik haar niet naar buiten te doen, ze moeten nog een behoorlijk stuk over stenen en daar kan ze nu echt niet op lopen. Ik had van de week zo´n medelijden met haar, had haar het liefst op willen tillen |( .

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 17:30

Hij hield over zijn hele lichaam vocht vast, echt hele 'bulten' had hij, nog maar een temperatuur van 36,4 (deze zomer), alleen nog maar liggen. Onwijs dikke koker. Stopte met verharen. Hij was er gewoon echt heel erg ziek van. Toen ik ermee stopte dat te geven strok het allemaal langzaam weer bij, met een week was zijn temperatuur weer normaal (37,7) en begonnen de zwellingen weg te trekken en begon hij weer te verharen. Maar al met al heeft het hem geen goed gedaan :n
Kan best een uitzondering zijn dat hij er zo heftig op reageerde hoor, maar is wel iets om in de gaten te houden dat je paard niet zieker wordt van de medicatie dan dat ie al was zeg maar.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 18:47

Heb net te horen gekregen dat er een hele lichte kanteling is geweest maar niet zorgwekkend en nog goed te behandelen.

Wie kan mij vertellen wat het in houd als er bloed in de witte lijn zit.
Is dit positief of negatief?

lucyknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 19:05

@Lolclub: Mooie hoefjes Lolclub!

@Ash_; Fijn dat het gunstige berichten zijn die je gekregen hebt!

@Renate1970; Sterkte met je pony...

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 19:10

vandaag is de DA geweest om foto's van lester zijn hoeven te maken.
de conclusie was dat linksvoor iets gekanteld was en rechtsvoor iets meer, het was echter zo minimaal dat ik als leek weinig er aan zag.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 21:19

Ik heb net de Webinar bekeken,
De uitleg van mw. Rucker staat op film (duurt bijna een uur), de vragen en antwoorden staan op schrift eronder.

Hierbij de rechtstreekse link : http://www.thehorse.com/Video.aspx?vID=421

Je moet vermoedelijk wel inloggen of lid worden van TheHorse.com, maar het is absoluut de moeite waard.

Het is een duidelijk uitgelegd verhaal met veel foto's en dwarsdoorsnede's van voeten waaruit dus ook weer blijkt dat er zich in de voet veel meer afspeelt dan alleen het roteren van het hoefbeen en het verbreden van de witte lijn.

Wat mij overigens opviel is dat er door mw A.Rucker nadruk wordt gelegd op het maken van een venogram.
Vreemd eigenlijk is dat dit in Nederland niet als standaard protocol wordt meegenomen.

Ik weet dat de mogelijkheid er is bij mijn kliniek, maar er is in het geheel niet over gerept om er ook een te laten maken.

@RonAalders:
Hecht jij veel belang aan het maken van een venogram ?

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 21:48

Ash_ schreef:
Heb net te horen gekregen dat er een hele lichte kanteling is geweest maar niet zorgwekkend en nog goed te behandelen.

Wie kan mij vertellen wat het in houd als er bloed in de witte lijn zit.
Is dit positief of negatief?

Bloed in de witte lijn hoort niet, een gezonde witte lijn is lichtgeel/creme van kleur.

Het aanwezig zijn van bloedinkjes kan wel meedere oorzaken hebben,
als je paard bijvoorbeeld altijd tegen de deuren schopt rond voertijd of als de voet niet goed gebalanceerd is door de HS.
ook toonlanders willen nog wel eens bloedinkjes hebben en zo zijn er nog wel meer oorzaken.
Uiteraard veroorzaakt ook HB bloedingen in de witte lijn.

Staat de pony nog in de kliniek ?
Wat voor behandeling hebben ze opgestart , alleen medicijnen of hebben ze ook wat aan de voeten gedaan in de vorm van zool en straalsteun ?

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 21:49

barbar schreef:
de conclusie was dat linksvoor iets gekanteld was en rechtsvoor iets meer, het was echter zo minimaal dat ik als leek weinig er aan zag.

Dus toch :(:) ,

Heb je de foto's meegekregen ?
en zo ja, mogen wij ze zien ?

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 21:58

geerke schreef:
LC..volgend jaar zie je er niets meer van!
Gelukkig dat er ook hoefbevangenheden zijn die wat minder slecht aflopen!

(misschien dat ik ook nog 1 foto plaats,even moed verzamelen...want dat ziet er dus niet uit...fijne bijkomstigheid is dat het paard in kwestie wel rad loopt,wederom zonder bananen)

Ik hoop het Geerke....
Vandaag was mevrouw uitermate uitgelaten, ze denderde de weide op, en na haar uurtje gras kwam ze in even harde galop weer aandenderen.
Dan houd ik mijn hart toch wel vast hoor.
Het is wel een teken dat ze zich goed voelt maar ik blijf een beetje bang voor de gevolgen die dat uitgelaten gedrag voor de voeten kan hebben.

Heb je al moed verzameld om de foto's te laten zien ?
Op zich wel leerzaam om een chronisch hoefbevangen voet te zien voor en na bekapping ;)

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 22:07

Renate1970 schreef:
helaas is mijn pony naar 3 jaar toch weer bevangen geraakt . Ze krijgt nu pro dynam en ascal, en ze heeft een silconen steun in haar ijzer, nu is mijn vraag of er hier ervaring is met het geven van devils relief als pijnstiller.

Ik heb dat eens gevraagd aan de DA

Devils Relief is een hele milde pijnstiller op plantenbasis (wortel van de duivelsklauw).
Bij het ene paard werkt het wel en bij het andere nauwelijks tot niet.
Qua pijnstilling's niveau is het echter absoluut niet te vergelijken met bute.
Het kan leuk spul zijn om een paard met bijvoorbeeld lichte artrose in het werk te houden.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 22:08

o,ja...das waar ook...alleen die ene dan :o

Afbeelding

voor de duidelijkheid...de rechter is gedaan :D
Links is de hoef acht weken oud(acht weken geleden gedaan)
Dit is dus chronisch bevangen,deze hoeven groeien snavelachtig uit als ze niet iedere 6/7/8 weken gedaan worden(ligt er ook aan de hoe hij erop staat en of de smid tijd heeft...Ik vind dit te lang,normaal komt hij eerder)

Paard loopt rad.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 22:10

@Wendy en Lucyknol

hoe is het met jullie pony's ?

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 22:15

lolclub schreef:
barbar schreef:

Dus toch :(:) ,

Heb je de foto's meegekregen ?
en zo ja, mogen wij ze zien ?

ik krijg ze naar me toe gemaild.
als ik ze heb zal ik proberen ze hier neer te zetten

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 22:16

oeh, wat ziet dat er rottig uit geerke.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 22:18

@Geerke

Ik blijf het een verbazingwekkend verschil in stand vinden ;) ,
en wat groeien ze mega hard in 8 weken tijd, echt ongelooflijk.

Wat ik je nog wilde vragen... Pablo is een spaans paard, staan die paarden altijd wat stijler in de koten ?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 22:21

ja,naar mijn idee wel.
pablo heeft altijd stijl gestaan,ook voor de hoefbevangenheid.
Ik zal een keer een foto plaatsen van 17 jaar geleden...moet ik eerst kasten legen en dan scannen...maar ik zal het binnenkort doen.

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 22:34

Mn pony is ook nog steeds bevangen nu... gaat wel al stukken beter, de smid is geweest vrijdag en heeft m weer beslagen en bekapt sindsdien gaat t veel beter (geen bananen... gewoon normaal beslag) heb hem dan ook sinds dinsdag van de buut af, hij had een lichte kanteling maar was wel behoorlijk kreupel..... ik heb wel gemerkt dat hoe meer ik met hem stap (op advies van de DA) hoe beter het gaat met stappen is ie op misschien 2 of 3 passen na eigenlijk wel rad, (opstarten is even moeizaam, maar daarna loopt ie prima) in draf loopt ie sommige stukjes rad andere weer onregelmatig..... dus hij heeft er nog wel last van, de hoeven voelen verder koud aan behalve bij de kroonrand... je begint nu ook de lijnen wat te zien op de hoeven en op de witte hoeven zie ik een duidelijke rode rand die nu een beetje halverwege de hoef zit...

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 07:22

Op het moment heeft hij 2 hoefzakken aan.
Verder word ik eigelijk amper op de hoogte ehouden van wat er gebeurt en gaat gebeuren.
Ga dadelijk maar weer bellen

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-10 07:26

@ Mjay - het is helaas een kwestie van lange adem -- afhankelijk van de schade die aan de lamellen is ontstaan bij de bevangenheidsaanval duurt het wel maanden voordat deze zich weer hersteld hebben- bij de meer ernstige gevallen kan dat wel tot een jaar duren (mits er tussendoor geen nieuwe aanvallen ontstaan).
Dat er bloed te zien is in de hoefwand kan te maken hebben met de laatste bevangenheid - bloeduitstortingen groeien langzaam mee naar beneden in de witte lijn. Omdat het bloed niet aan de lucht blootgesteld wordt ( en dus niet oxideert) blijft het rood zichtbaar. Maar, de vlek kan net zo goed een andere oorzaak hebben - als je paard ergens flink tegenaan gestoten heeft, kan zo'n bloeduitstorting ook ontstaan.
Aan welk been heeft jouw paard eigenlijk een knieblessure?

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 11:06

aan de voorknie, linksvoor dat is al vanaf maart bezig.... mijn lange adem raakt een beetje op...

Pradaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 11:20

Hoe goed het ging de laatste weken, hoe slecht vandaag! Snik, vanmiddag komt er een andere DA. Ik dacht eindelijk dat het een beetje over was ;(

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 11:31

lolclub schreef:
@Wendy en Lucyknol

hoe is het met jullie pony's ?

Hij is volgens mij weer aardig stabiel nu :j Draaien gaat nog niet helemaal lekker, maar op zich gewoon loopt ie pittig en naar mijn idee niet pijnlijk. Ook zijn z'n hoeven langgg niet zo warm meer als ze waren, je zou bijna kunnen zeggen koel. Dus ik hóóp dat we het éindelijk onder controle hebben. Ben het graszaadhooi wat gaan opbouwen en hij krijgt nu 3 kilo gewoon hooi en 3 kilo graszaadhooi per dag. Heeft ie 1 dag even dunne poep van gehad, maar hij is er nu volgens mij alweer aan gewend en gaat goed zo *afkloppen*
Ben begonnen met om de dag 2 rondjes door de wei, en ga dat nu elke dag doen en echt héél rustig opbouwen. Of misschien eerst 2x 2 rondjes ipv per keer opbouwen, moet even zien hoe dat gaat :j
Heb nu nog niet het idee dat hij afvalt nu hij minder gewoon hooi krijgt en wat meer graszaadhooi, maar hou dat goed in de gaten, want hij moet echt niet schraler worden :n Maar twijfel nog een beetje of ik hem als het overjarige hooi op is dat ik hem dan op 6/7 kilo graszaadhooi doe, of dat ik er misschien iets hooi van dit jaar door meng. Of misschien toch de safe en sound of bietenpulp bestellen. Durf gewoon niet zoveel te veranderen nog. Vraag me ook af of die vorige terugval misschien door die wormenkuur is gekomen?
Waar kan ik trouwens die bietenpulp die geschikt is bestellen of safe en sound?
Heb gister ook weer een nieuw emmertje F4F besteld, want die was ook bijna op :j

Hij krijgt ook alweer een dikke vacht, dus de laatste tijd met de regen ging het prima zonder deken, had ie het niet meer koud. Maar het zou nu zó onwijs rotweer worden en onweer en toestanden dat ik nu toch maar even zijn ongevoerde regendekentje op heb gedaan. Toch maar liever even voor de zekerheid :o

RonAalders

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 11:35

geerke schreef:
Want ik kreeg toch even de indruk dat een ex bevanger of acute bevanger toch echt beslagen moest worden met een banana shoe...anders was het reddeloos verloren.

Er zijn vele mensen met enige tot veel ervaring met hoefbevangen paarden. In mijn geval praat ik over wat we dan maar een "niet onaanzienlijk aantal" zullen noemen en dat over een periode van toch alweer zo'n 25 jaar. Paarden en ponies in Nederland, Duitsland, België, Denemarken en diverse staten in de USA. Ook al weer een jaar of 10 word ik regelmatig in binnen- en buitenland gevraagd over mijn werk te vertellen. Dat doe ik graag, omdat alleen met een uitwisseling van kennis en ervaring onze -zowel van veearts als hoefsmid- mogelijkheden het hoefbevangen paard te helpen zo groot mogelijk blijft. Het is dan ook juist door die ervaring dat ik als geen ander weet dat er meerdere vormen van beslag een hoefbevangen paard kunnen helpen. Wélk specifiek beslag de meeste schade in een individueel geval kan beperken, of welke opeenvolgende vormen van beslag daar maximaal toe kunnen bijdragen is een kwestie van begrip van de mechanische gevolgen van de hoefbevangenheid en de mogelijkheden die beslag biedt. Daarom blijf ik ook -waar mij de kans geboden wordt- uitleggen over mijn werk en bezieling.

Juist bij hoefbevangenheid zien we ons vaak geconfronteerd met paarden met een dunne zool en zwakke hoornwand. Er is geen effectiever ijzer dan de banana shoe om de zoolgroei in het anterieur gedeelte van de voet, alsmede de algehele stabiliteit van de hoornschoen te verbeteren. Maar juist dat laatste hoef ik niet te promoten, of in de woorden van Jules Deelder: "als iemand beweert dat Madagascar in de Atlantische Oceaan ligt, doe dan geen moeite hem of haar terecht te wijzen; de ligging van Madagascar zal er niet door veranderen".

Bedankt voor uw aandacht!

Ronald Aalders

Afbeelding

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 12:24

Ook ik kom hier weer aanwaaien, ik hoor in mijn omgeving en lees hier op bokt dat er weer veel bevangen paardjes zijn ;(

Met dynamiek gaat het nog steeds goed, en loopt per dag maar 1 uurtje op het gras ze vermaakt haar prima op haar eigen stukkie zand.