Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Zack

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 10:36

Ja anders was het gewoon onmogelijk, dus helaas dan maar weer ff op ijzers.
hij loopt er overigens gewoon super op! dus daar hoef ik me geen zorgen om te maken.

Hij staat op gewone ijzers, mijn smid is geen fan van kunstof ijzers dus zou hij ze er ook nooit onder slaan.
Vooral in zijn zijn geval zou het niet verstandig zijn!

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-09 11:14

fransje23 schreef:
Scoxxx groeien bij jou de hoeven ook sneller op kunststof dan op ijzers?

Nee niet speciaal. Wel groeien "mijn" hoeven zomers 1,5 x zo snel dan swinters. Lijkt wel gras; hoe meer zon en regen(buitjes), hoe harder ze groeien.
Mijn paarden staan 's zomers en 's winters 24/7 in dezelfde paddocks en weilanden. Ik kan me niet voorstellen dat ze 's zomers zoveel meer lopen (meer hoefmechanisme en dus sneller groeien?) dan 's winters in dezelfde omgeving.

Wat me wel opvalt is dat mijn HKO-paardje (probleemhoeven), qua hoeven een stuk sneller groeit dan de no-problemo-hoef-paarden. Maar wellicht is dat toeval?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 11:44

Het zal inderdaad het seizoen ook wel zijn. Maar ze groeien momenteel echt als kool. Nu na 4,5 week kunststof groeit ze er helemaal overeen en dat terwijl wij ze extra ruim hadden gelegd i.v.m het meer groeien vanwege het gras.. Hoewel vorig jaar op de ijzers viel het minder op of groeide ze ook minder?

Ze zijn ook 5 weken terug naar de achterste stuk gegaan van de vrij kale winterwei naar het volle achterland.
Verder is er niet zo veel veranderd.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 12:30

Ik heb nieuwe hoefjes erbij. Van een shetje van 4 die eigenlijk alleen op het land heeft gestaan. Nu komt ze bij mij ook veel op de weg, hopelijk blijft dat goed gaan. Ze lijkt verder niet gevoelig op haar voetjes, darteld gewoon de losse steentjes bij ons over (heeft Wietje nog wel eens last van nog).

Mijn hoefsmid is eigenlijk net geweest voor mijn grote, en komt over 5 weken weer voor die. Ik wil deze kleine hoefjes nog een beetje bijvijlen dat ze niet zo snel gaan scheuren. Ze zijn net gevijld bij de vorige eigenaar. Wat vinden jullie, nu al gelijk mijn eigen smid bellen, of kan ze nog een paar weekjes wachten?

Woei, rechtsvoor weer een flare-naarbinnenwaaiend-voetje
AfbeeldingAfbeelding

Links achter & rechtsachter (rechtsachter was al een stukje wand afgebrokkeld - zal een betere foto maken, deze is denk wat onduidelijk)
AfbeeldingAfbeelding

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 09:51

Ik vind ze wel wat te lang ingrid, ik zou persoonlijk de smid meteen bellen.
Vind dat ze verder nette hoefjes heeft!

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-09 10:57

Zelf een beetje bijvijlen (hoefjes van de Shet) kan ook.... zolang je maar niet in de hoefzool komt.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 19:00

omdat ik hier toch regelmatig kom spieken.. (en zeuren :D :+ )
Kon ik jullie deze niet onthouden....

Afbeelding

__karin__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 20:03

Meestal reageer ik niet zoveel en lees ik vooral mee, maar deze foto is wel heel tof!

Venthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 13:18

Pff eindelijk alle 80 blz door gelezen! Een heus karwij maar ontzettend verslavend en leerzaam.
Wat een boel verschillende hoefjes zijn er voorbij gekomen en wat een nuttig commentaar.

Om zelf eerlijk te zijn heb ik niet zo veel verstand van de hoeven (zonde nu ik dit topic heb door gelezen, ga me er zeker meer in verdiepen).
Mijn paard staat vierkant op ijzer. Dinsdag komt de smid weer dan zal ik wat foto's maken en hier neerzetten. Ben benieuwd wat jullie er van zullen vinden

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 16:39

@Zack: Soort zoekt soort zullen we maar zeggen :))

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 16:51

Hier komt de hoefsmid maandag weer, dan zal ik weer eens foto's plaatsen. Vooral z'n voorhoeven moeten nodig weer.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 19:23

joopie7 schreef:
@Zack: Soort zoekt soort zullen we maar zeggen :))

Zoiets zal het zijn he? :+
Of waar je mee omgaat word je mee besmet.. :D

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 21:44

Heeft iemand een idee wat ik kan doen met het gat in de hoef van Koek? Toenn ze werd beslagen was de hoef daar nog in takt maar zat er wel een horizontale scheur ten gevolge van een flinke kroonrandbeschadiging. Nu heeft de hoefwand onder die scheur losgelaten en krijg je dit gat..

Afbeelding

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 22:57

Die scheur zal er vanzelf wel uitgroeien.
maar wat is dat ijzer belachelijk kort, die mag zeker 1 of 2 maten groter zijn.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 00:09

de hoef lijkt ook ondergeschoven hielen te gaan ontwikkelen? Ik kan me niet herinneren dat Koek dat had toen we bij jou opnames gingen maken?

*graaf in video's* (heb niet zo 123 nog een oude foto bij de hand, wel het wereldberoemde filmpje :D 6205x bekeken!!)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 08:20

Ze staat altijd wat kort op de "ijzers" omdat ze als de takken te lang zijn ze aftrapt.

Ik heb hier wel wat oudere fotos ook daar heeft ze een neiging naar ondergeschoven verzenenen.

afgelopen najaar:
Afbeelding

en deze en dat is volgens mij hetzelfde beslag als op het filmpje. Hier zit dat beslag er 7 weken onder.
Afbeelding

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 08:46

darwin schreef:
Die scheur zal er vanzelf wel uitgroeien.
maar wat is dat ijzer belachelijk kort, die mag zeker 1 of 2 maten groter zijn.

Mijn paard staat ook kort op zijn ijzers hoor.. (naja de ijzers dan)
Dit omdat hij gewoon op het land staat en te voorkomen dat hij ze eraf trapt.
Hij loopt ook onwijs ruim.. dus het heeft meerdere redenen.
(al lijkt het wel langer dan het kunstof beslag)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 09:57

Geniale foto met Zackje!!!

Wat betreft die scheur is het afwachten geblazen. Wij hebben ook zoiets gehad, ook een uitgroeiende kroonrand en dat werd ook een hapje. Mijn hoefsmid heeft het toen wat bijgewerkt en bijgehouden, maar verder geduld om te laten uitgroeien. Ik moest haar van mijn DA op ijzers laten om het uit te laten groeien, maar het laatste stukje heeft ze toch op blote voeten gedaan en dat ging ook prima (DA was bang voor hoornzuilen, operaties en andere enge dingen, maar achteraf gelukkig niets van gekomen :) )

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 10:06

de hielen lijken minder ondergeschoven op de onderste foto?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 10:20

Arabesk schreef:
de hielen lijken minder ondergeschoven op de onderste foto?

Ik zal thuis even kijken hoe lag er tussen die 2 foto's zit. Volgens mij zijn die bovenste van de bekapping na het beslag op de onderste foto. :)

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-09 12:34

Persoonlijk zou ik het gat van Koek ;-) iets zachter bijvijlen, zeg maar. Dat de randen wat afgerond worden.
En ff afwachten of het uberhaupt verder uitscheurt nog.... en dus consequenties heeft voor de nageling.
Wordt het tricky.... kan het zaakje opgevuld worden met siliconen-achtig materiaal wat goed plakt/uithardt enzo.... for the time being.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 12:37

Als ik deze foto vergelijk
Afbeelding

met deze van scoxxxx (hoeveel X-en zijn het nou?)

Afbeelding

krijg ik toch de indruk dat het ijzer bij jouw paard te klein/te kort is?

Als een paard op de takken van kunststofbeslag gaat staan, trapt ie ze toch niet meteen af? Ze flapperen dan toch gewoon weer terug of niet?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 12:46

Arabesk schreef:
Als een paard op de takken van kunststofbeslag gaat staan, trapt ie ze toch niet meteen af? Ze flapperen dan toch gewoon weer terug of niet?

Ze flapperen in de eerste instantie terug en op een gegeven moment breken de nagels, is mijn ervaring.

Ik heb inderdaad geprobeerd de randen wat gladder te vijlen, maar heb alleen een grote vijl..en dat is niet zo handig. Zou ik het niet met schuurpapier kunnen afronden?

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-09 12:55

Ik persoonlijk houd er van om de takken te laten eindigen ter hoogte van het laatste puntje van de kroonrand (haargrens) = de hoefballen zeg maar.

Maar ja, ik heb de ongekende luxe om bij wijze van spreken 3 a 4 x per dag ofzoiets een hoefje c.q. ijzertje te verleggen, aan te passen, analyseren, weer aanpassen, terug analyseren, weer die grijze massa laten kraken, weer aanpassen, nee toch niet of ja perfect (jullie begrijpen het nu vast wel haha).

Er worden soms compromissen gemaakt (snel aftrapperij), die ik als doe-het-zelver niet hoef te maken. Dat maakt een ongekende luxe, zeg maar.

Flapperen van kunststof.. nou daar houd ik niet van hoor.... daar wordt dmv een eventueel extra nageltje zeer korte metten mee gemaakt.

Bijwerken gat.... gaat enkel als het ijzertje er niet op zit. Wellicht ook met zo'n elektrische achtig tandenborsteltje... maar dan met een rond/klein vijltje op het uiteinde. God hoe heet de officiele benaming van zo'n ding nou?!? Tremmertje... trimmertje? Trembel? Trebbeltje? Ben ffkes abuis, kweetnietmeer. Iemand die het wel weet?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 13:11

Helaas, ontstond het gat 2 dagen na het beslaan..daarvoor zat er alleen die horizontale scheur en we hadden goede hoop dat het zou eruit zou groeien... Ik snap wel dat het vooral een kwestie van tijd is en we kijken het rustig aan.
Ik probeer wel dagelijks haar voeten een tijdje goed nat te maken om te voorkomen dat ze erg droog worden en misschien nog erger gaan scheuren.