[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

prompter

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 12:28

Mijn paard was ook te dik, ik had ook vanwege een blessure die winter veel minder met haar kunnen werken dan voorheen. Voer wel geminderd, maar ze kreeg volop kuil...

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 12:42

Kymalin schreef:
promptertje schreef:
Ook begin maart vorig jaar... Ik heb je topic destijds met meer dan gewone belangstelling gevolgd!

Grappig... (nou eigenlijk niet natuurlijk maar toch Nors opkijken ) De mijne was volgens mij ook begin maart bevangen (of was het nou februari??)

De jouwe was net eerder bevangen de jouwe lip zeg maar zon 3 weken voor

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 13:10

Oke, dus dat zal dan half februari zijn geweest. Dat je dat nog weet! Ik ben wat dat betreft een zeef, als het speelt weet ik vaak alles, en als het later weer beter gaat ben ik zo weer alles vergeten Koe

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 13:14

Nee zulke dingen vergeet ik niet het hoefbevangenheid gebeuren.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 13:18

Verdorrie...ga ik net de pony's doen, loopt Victor weer als een kreupel oud mannetje naar me toe. Verdrietig
Ik heb er vanmorgen niets van gemerkt, maar nu loopt hij dus weer stokkreupel. Verward
Z'n hoeven voelen niet warm, voel ook niets kloppen oid, en met uitkrabben en er tegen aan kloppen reageert hij niet tot nauwelijks. Wel steekt hij z'n rechtervoorbeen (z'n slechtste hoef) naar voren en wil hij hem niet belasten. Verdorrie...net nu het zo goed ging. Verdrietig Ik heb ze alleen met "ongevaarlijk" weer even op het gras gehad, wel heb ik ze wat brood gevoerd. Omdat Mouse druppels op een stuk brood krijgt tegen het hoesten (pollenallergie) en Vick dan zóóó zielig kijkt, kreeg hij ook een stukje brood van 2 cm2. Wel 2x per dag en zo'n 2 weken lang alweer, ik hoop niet dat dat de oorzaak is?

Hopelijk is het geen bevangenheid, maar heeft hij zich verstapt of een klap van Mouse gehad. Een tijdje terug liep hij ook ineens kreupel, de DA vermoedde een hoefzweer, maar daar is niets van uit gekomen. Na een paar dagen was het toen ook weer over.
Hoe dan ook, we gaan gewoon weer streng zijn. Geen brood meer, geen gras meer en ik laat in m'n vrije dagen de DA komen voor bloedonderzoek. Ik wil nu zeker weten of Victor niet insulineresistent is, EMS heeft of een schildklierafwijking. En voorlopig zal het wel weer stressen worden met slapeloze nachten...kan ik dan nooit een keertje 2 gezonde pony's hebben? Huilen

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 13:23

promptertje schreef:
Ook begin maart vorig jaar... Ik heb je topic destijds met meer dan gewone belangstelling gevolgd!

Oke daar staat me dan weer niks van bij, het jammere is dat het topic gesloten werd omdat er al een topic over hoefbevangenheid was, maar echter niet met fotos van hoeven in het gips enzo.
Het was eigenlijk toch best wel belangrijke info voor de mensen hoe er verschillende manieren zijn

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 13:26

Victory,

Ik denk niet dat het aan het kleine stukje brood ligt, het ligt eerder aan het gras, maars das mijn mening hopelijk valt het mee en is het maar een stomme kreupelheid, ipv hoefbevangenheid Ach gut

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 13:38

Victory-boy: ik geloof ook niet dat het door het kleine stukje brood komt. Gras? weet ik niet, wat ik wel weet is dat ik gras niet aandurf. Heb ook al zitten dubben hoe ik dat deze zomer moet doen als er bij Indiana een veulen loopt. Die heeft eigenlijk wel gras nodig.
Als hij (Vic) laatst ook al een paar dagen kreupel liep, zou ik toch denken aan een hoefzweer die tussentijds even rustig is geweest en nu weer opspeelt.
In ieder geval succes ermee.

Indiana is ook begin maart 2005 hoefbevangen geworden. We hebben het pas echt ontdekt in de zomer. Ze stond niet in het gras, kreeg erg weinig krachtvoer, was wel te dik. En omdat ze te dik was kreeg ze lekker veel wortels, want dan was ze lekker lang bezig en wortels (zo had ik altijd begrepen) bestaat uit water en caroteen.
Grote kans dat de wortels de spreekwoordelijke druppel zijn geweest.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 13:48

He getver Victory-Boy, balen is dat, ik ga voor je duimen dat het het een "gewone" kreupelheid is. Misschien valt het mee...

@Dynamiek; rij jij nog met je paard, en hoe is haar conditie nu? (daarmee bedoel ik eigenlijk of ze nu goed op gewicht is)

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 14:00

Victory-Boy ... klinkt meer als een hoefzweer. Die kan bij tijd en wijlen de kop op steken als hij niet doorkomt (aldus het boek Paardenbenen van Offereins, waarin hij zelfs zegt dat menig DA al van alles heeft geconstateerd van peesontsteking tot bevangenheid, en dat het dan uiteindelijk toch een hoefzweer schijnt te zijn). Zeker omdat de voetjes niet warm zijn, je niets voelt kloppen en hij 1 been naar voren steekt/ontlast.

En hoefzweer kun je niets aan doen wat het voer betreft. Stukje brood en beetje gras lijkt mij geen kwaad kunnen, afhankelijk van wat voor gras je hebt natuurlijk.

Isabella is ook vorig jaar maart bevangen geraakt. Althans bevangen ... dat is nog altijd de vraag. Onderzoek wees dat in eerste instantie niet direct uit ... later in het jaar is ze zeker wel bevangen geraakt, getuige ook de knik en ringen in de hoeven, met daarna nog de hele reutemeteut erbij van hoefzweren en opgezette pezen e.d.
Volgens mijn bekapper waren vele paarden vorig jaar vroeg bevangen. Hij dacht dan ook dat het te maken had met het vroege warme voorjaar en het zeer plotseling intreden van de verharing (wat enorm veel energie van een paard vraagt en de stofwisseling even overhoop gooit). Zwakke paarden gingen dan van binnen op tilt, zonder dat er een extra factor nodig was als gras oid.
Bij Isabella speelde ook de darminfectie en de verminderde functie van de lever een grote rol. Alles wat ik erin gooide aan voer, leek fout te gaan (behalve hooi).
Daarom hou ik het nu maar bij Safe en Sound ... moeilijk aan te komen, maar ga het nu bestellen bij René Wielens in Haaksbergen. Kost 5 euro verzenden (tot 30 kg).

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 14:07

Citaat:
Ja het is heel niet gelukt met het voer, je zou er wat van gaan krijgen het voerdillema.

Dynamiek, ik zie dat jij in Harskamp zit, daar zit een leverancier van Marstall. Marstall Vito is heel erg zetmeel- en suikerarm, volgens mij zelfde niveau als D&H.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 14:08

Dank jullie wel voor jullie medeleven!
Ik hoop ook dat het niets met bevangenheid te maken heeft, het is ook zo ineens gekomen. Hij staat er wel heel zielig bij, z'n oortjes hangen half naar beneden. Verdrietig
Kan me idd ook niet voorstellen dat dat kleine beetje brood te boosdoener is geweest, tja...misschien als hij daadwerkelijk insulineresistent is, maar volgens mij is hij dat niet. En het gras, wie weet...alhoewel ik wel heel voorzichtig ben geweest. Voorlopig iig geen brood of gras meer, voor de zekerheid.
Het zou een hoefzweer kunnen zijn, ik zou moeten kijken of dat dezelfde hoef was toendertijd. Toen heb ik meteen "bute" gegeven, maar nu wil ik eerst even afwachten. Niet te snel naar de pijnstillers grijpen, wie weet valt het allemaal mee. Bij een (ex)hoefbevangen pony denk je natuurlijk bij kreupelheid meteen aan bevangenheid, maar het kan natuurlijk best iets anders zijn. Ik kijk het even aan en hou jullie op de hoogte.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 14:12

@ victoryboy, goed idee denk ik om niet meteen bute te geven. Een stukje terug in dit topic wordt nl verteld dat bute ontstekingremmend is, en dus een hoefzweer 'ophoudt', zo dat die niet aan het licht komt, maar er wel zit. Dit voor het geval het idd een hoefzweer zou zijn. Maar idd hopen dat hij zich gewoon verstapt heeft.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 14:32

Klopt, dat is ook een reden dat ik het nu niet geef.
Trouwens, de vorige keer dat hij dus kreupel liep en de DA dacht aan een hoefzweer, dacht m'n bekapper er anders over. Hij kon ook niets vinden (de DA ook niet) en dacht dat Victor op een stuk hout oid had gestapt. Het had toen ook gevroren, dus de bak was hard, dus hij kon ook op een harde pol hebben gestapt.
Ik kijk het nog even aan, moet nu weer naar m'n werk. Moet me alweer giga haasten.. Bloos

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 14:57

Kymalin schreef:
He getver Victory-Boy, balen is dat, ik ga voor je duimen dat het het een "gewone" kreupelheid is. Misschien valt het mee...

@Dynamiek; rij jij nog met je paard, en hoe is haar conditie nu? (daarmee bedoel ik eigenlijk of ze nu goed op gewicht is)

Ik rij wel maar niet echt zo intensief vaak 2 a 3 in de week een buitenrit, ze is niet meer zo dik als ze geweest is, mager zal dynamiek nooit worden het is namelijk een propje van zichzelf.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 14:58

mysa schreef:
Citaat:
Ja het is heel niet gelukt met het voer, je zou er wat van gaan krijgen het voerdillema.

Dynamiek, ik zie dat jij in Harskamp zit, daar zit een leverancier van Marstall. Marstall Vito is heel erg zetmeel- en suikerarm, volgens mij zelfde niveau als D&H.

He thanks voor d einfo!

Iemand anders die ook Marstall Vito voert?
Ben erg benieuwd naar jullie reacties er van

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 15:17

Ik heb dit advies gekregen van iemand van het ijslanderforum, die voert het i.v.m. zomereczeem en zij kent weer mensen die het voeren aan bevangengevoelige paarden.m Op de site van marstall kun je de ingrediëntenanalyse bekijken.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 15:29

Marstal wordt idd sinds 1 maand verkocht bij mijn leverancier dankzij Edward Gall die voert het aan zijn paarden Knipoog Ik heb verders me er nog nooit in verdiept over marstal voer.

Kymalin, zou je deze link van Marstal Vito eens willen vergelijken met jou Dodsen en Horrel voer of het een beetje overeen komt? Wil je hiervoor vriendelijk bedanken
http://www.marstall.nl/pdf/vito7.pdf

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 15:31

volgens mij werkt bute niet tegen een hoefzweer,wel tegen de pijn van een hoefzweer,een hoefzweer word veroorzaakt door een ettervormende bacterie,(meestal streptococcen....) door het afgestorven weefsel binnenin de hoef .
Antibiotica zou daar tegen helpen,alleen is het zo dat als de zweer doorbreekt de genezing eigelijk in gang is gezet...
het is wel zo dat bute de pijn maskeerd,anders heb je waarschijnlijk veel eerder in de gaten dat er iets mis is.
Bute is een onstekings remmer voor zachte en harde osseuse delen.(voor mensen is het verboden,het werd gebruikt tegen reuma,maar vanwege de bijwerkingen,nieren,maag,verboden....)

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 15:33

Bute is ook verboden voor paarden Knipoog

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 15:35

is dat zo?hier kun je het gewoon kopen....

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 15:39

Is het niet zo dat Bute hier niet verboden is maar dat het paard dat Bute heeft gehad niet meer geslacht mag worden?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 15:42

zou best kunnen,volgens mij moet je een papier invullen als je medicijnen gebruikt(iedere dag,de rest van zijn leven...)dat hij niet voor consumptie geschikt is.
Heb ik ook moeten doen,nu was ik niet van plan hem op te eten hoor....

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 15:48

Nee bute mag niet meer verkocht worden in Nederland dat was mij verteld Knipoog
Zullen we een topic openen op medisch of bute nou wel of niet mag?
Ben benieuwd wat eruit komt, jullie ook?

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 15:50