[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 15:58

karev schreef:
Symptomen zijn er wel denk ik. Bevangen en net niet mager. Ze stond op dezelfde wei als m'n andere 2 en die waren rond. Bamboo niet. Die blijft schraal.

Maar verdere symptomen eigenlijk niet. Geen moeite om uit de vacht te komen geen krullen

Hb kan zeker een symptoom zijn. Dan is testen misschien wel goed. En dat de waarden dan te hoog zijn geloof ik niet want ook de referentiewaarden zijn dan aangepast en dus hoger. Vraag uitleg aan je Da, als het een goeie is wil hij je paard echt niet op prascend zetten zonder noodzaak.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 18:30

Ik kijk het nog even aan. Ze staat nu vanaf maandag niet meer op gras en ze loopt weer helemaal ok.
Ik ben benieuwd hoe ze de komende maanden het gaat doen. Of ze voller wordt op onbeperkt hooi. Zo niet dan kan ik altijd nog gaan testen

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 20:07

karev schreef:
Ik kijk het nog even aan. Ze staat nu vanaf maandag niet meer op gras en ze loopt weer helemaal ok.
Ik ben benieuwd hoe ze de komende maanden het gaat doen. Of ze voller wordt op onbeperkt hooi. Zo niet dan kan ik altijd nog gaan testen

Als het gelijk al zo goed gaat zou ik zeker niet testen, zonde van je geld. Gras is waarschijnlijk dan net teveel geweest, teveel suikers.

Martje80

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 20:36

Daarom.
Maar blijft wel apart dat ze dunner blijft dan de rest. Over het algemeen zijn shetten op onbeperkt hooi/gras te rollen

Verara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 20:37

assebassie schreef:
karev schreef:

Als het gelijk al zo goed gaat zou ik zeker niet testen, zonde van je geld. Gras is waarschijnlijk dan net teveel geweest, teveel suikers.

En als haar gebit is opgeknapt krijgt ze effectief ook meer gras binnen natuurlijk.

Testen zou ik nu ook niet doen. Het is meer iets om in je achterhoofd te houden.

Ik heb vorig jaar getest in de SR. Nanou (Welsh, krap 300 kilo) was ook ineens ernstig bevangen zonder overgewicht. Met een week liep ze weer rad, twee week later was ze weer bevangen. En wat op en af.
Verder ook wel wat symptomen als vet boven de ogen en ontstoken ogen. Dus toch maar die test.
Ze kwam positief uit de ppid test en heeft een half jaar prascend gehad.
Elke keer dat ik hoger ging zitten dan een kwart werd ze depressief. En helpen voor de hb deed het niet.
Dus van het voorjaar gestopt, want als ze hb bleef was het toch einde oefening en dan liever nog even vrolijk.
Nu krijgt ze glucobalance en magnesium in bietenpulp bij, verder geweekt hooi.
En verdomd als het niet waar is, ze krabbelde op. En werd beter, en beter.
En nu lijkt ze vrijwel genezen.

Ik wil niet zeggen dat je niet moet testen. En ook niet dat prascend slecht is. Maar prikken als ze hb zijn heeft mijns inziens geen enkele zin. Komend voorjaar wil ik haar opnieuw laten testen. Ben benieuwd wat er dan uitkomt.

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 21:39

Hier zit er ook eindelijk verbetering in, en sinds ik glucobalance bij geeft gaat ze ook echt een stuk beter! Vetophopingen worden minder en ze loopt ook weer beter, ze staat nu nog op 1/4 zakje buut per dag dit hou ik nog even een paar dagen zo en dan kijken of ze helemaal zonder kan. (staat sinds eind juli op de buut)

bcd94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 21:05

Die van mij loopt gelukkig alweer een tijd helemaal goed.
Vandaag is ie voor het eerst een kwartiertje het land op geweest (met graasmasker) wat een feest was dat!
Heerlijk om hem zo te zien genieten ondanks dat het maar van korte duur was.

Laten jullie je hooi altijd testen? Wij hebben nu weer een nieuwe lading hooi en ik twijfel of ik het wil laten testen. En zou de pavo quicktest hiervoor voldoende zijn of is een uitgebreidere test beter.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 21:20

Oh fijn eleana en bcd!

Hier ook voorzichtig positief. Ze is drukker, blijer, stoute, loopt beter sinds ze sinds 1.5 week in de paddock staan. Misschien door de meer beweging, het droger staan, dat ze is geschoren en warm dek op heeft of dat ze blijer is nu ze snachts weer samen staat met mijn grotw geen idee.

Gisteren was ze minder, liep ze ook wat rottig en was niet zichzelf. Heb dr een dikker dek op gelegd. Geen idee of dat het was. Maar vandaag was ze weer zichzelf. Blijft een beetje vaag.

Vorige weekend met de trailer weggeweest en stukje op alleen zachte paden gelopen. Ze was zo blij! Dat heb ik een tijd gemist!

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 22:43

Ik laat het hooi altijd testen want verkeerd hooi kun je aardig de fout mee ingaan. De quicktest vind ik voldoende.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 00:06

Het graszaadhooi test ik niet. Het voordroog en het weidehooi wil ik wel laten testen en idd de eenvoudige test van pavo

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 07:03

Ik laat altijd testen voor ik een partij(tje) koop. Heb dit jaar 7! partijen moeten testen voor ik een acceptabele partij heb gevonden. Allemaal de hoogste categorie suiker! Ook al was het stengelig grof hooi waarvan men zegt daar zit niets in. Nu dus een partij betaald en kon het laten liggen bij die man omdat ik zelf niet veel opslagruimte heb. Anders blijf ik zoeken en testen.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 16:47

Het is gewoon belangrijk dat je weet wat je voert, en zeker bij paarden met IR en HB.

Wij hooien zelf, 2x per jaar, en ik kan tegenwoordig wel aardig inschatten hoe de voedingswaarde enz zal zijn, maar ik zit er toch nog wel eens naast hoor want je ziet het inderdaad niet aan de buitenkant.
Dus sinds mijn ene paardje IR, PPID en HB heeft laat ik alles testen.
Kost wel wat maar DA is duurder :j .

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 17:57

judithM schreef:
Ik laat altijd testen voor ik een partij(tje) koop. Heb dit jaar 7! partijen moeten testen voor ik een acceptabele partij heb gevonden. Allemaal de hoogste categorie suiker! Ook al was het stengelig grof hooi waarvan men zegt daar zit niets in. Nu dus een partij betaald en kon het laten liggen bij die man omdat ik zelf niet veel opslagruimte heb. Anders blijf ik zoeken en testen.

Welk suikergehalte vind jij dan aanvaardbaar?

Zelf kijk ik hiervan niet (meer) zo nauw voor kleinere partijen. Ik voer sowieso niet onbeperkt, dus hier is gras de grootste risicofactor.

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 18:58

hwn schreef:
judithM schreef:

Welk suikergehalte vind jij dan aanvaardbaar?

Zelf kijk ik hiervan niet (meer) zo nauw voor kleinere partijen. Ik voer sowieso niet onbeperkt, dus hier is gras de grootste risicofactor.

Ik kijk naar het advies van pavo. Ik heb dus 7 partijen laten testen waar het pijltje in de hoogste score stond (meest rechtse hokje) en dan adviseert pavo niet gebruiken voor hoefbevangen gevoelige dieren. Ik heb nu een partij waar het pijltje in het tweede vakje van links staat ( weet zo geen waardes) en dat is acceptabel volgens pavo. Ik voer ook niet onbeperkt.

bcd94

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 21:31

Ik ga de pavo quickscan laten doen op de nieuwe partij.
Heb nu nog 15 baaltjes van het oude hooi dus dat krijgt hij nu nog even en dan kan ik ook nog een paar dagen een beetje mengen.
Wij laten elke 8 a 10 weken nieuw hooi komen in de winter dus met een paar keer testen komen we de winter door.

Ik voer wel onbeperkt.

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 21:44

@bcd94 :Maar test je dan wel voordat het hooi thuis gebracht wordt? Want anders heb je kans dat je zit met een partij dat totaal ongeschikt is toch?

Ik ga eerst bij boer/fouragehandel kijken en een monster nemen van verschillende balen. Wachten op uitslag en dan pas ophalen als de uitslag gunstig is. En ik let er op dat het één partij is.

bcd94

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 06:16

judithM schreef:
@bcd94 :Maar test je dan wel voordat het hooi thuis gebracht wordt? Want anders heb je kans dat je zit met een partij dat totaal ongeschikt is toch?

Ik ga eerst bij boer/fouragehandel kijken en een monster nemen van verschillende balen. Wachten op uitslag en dan pas ophalen als de uitslag gunstig is. En ik let er op dat het één partij is.

Dit hooi is er al, is rechtstreeks van het land afgekomen en is derde snee.
Ik hoopte daarmee sowieso goed te zitten.
Als het niet geschikt is eten de andere paarden het wel op en komt er voor hem wat anders. Hij staat toch niet in de kudde dus voor hem iets anders halen is geen probleem.

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 08:05

Derde snede is qua voedingswaarde waarschijnlijk lager dan een eerste snede maar qua suiker hoeft dat absoluut niet.

Nijnteee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 08:51

Hoi hoi,

Excuus dat ik hier zo binnen kom vallen.
En dan ook nooit gedacht..
Ik heb heel hard tips nodig.
Ik heb een paard met hoefkatrol, 2 jaar geleden is dit ondekt via foto’s. Dit ging de afgelopen jaren super goed. Tot dat hij vorige week op drie benen stond in het land. Hoefsmid erbij gehad, dachten aan een hoefzweer. Smid kon het niet vinden en vertrouwde het niet.. DA gebeld, vertrouwde ook niet op zweer durfde niets meer te doen tot dat er foto’s zouden worden gemaakt. Wij gister naar de DA voor foto’s. Slecht nieuws! Gekanteld hoefbeen.. werd mij aangeraden om zo snel mogelijk met een goede smid in actie te gaan voor speciaal beslag. Dit uiteraard gedaan, deze komt maandag direct. Ik heb dan ook maar noooit gemerkt dat mijn paard hoefbevangen is geweest, dit zou je toch moeten zien? Hij wordt snel
Dik, dus op rantsoen was hij eigenlijk altijd al.
Is dit einde verhaal? Volgens dr DA kan het beter worden door speciaal beslag. Wat is het beste om te doen nu? Hij staat overigens op de metacam.
Bedankt.

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 10:03

Wat vervelend dat je paard blijkbaar ongemerkt hoefbevangen is(geweest). Hoe erg was de kanteling? Dit hoeft zeker geen einde verhaal te zijn hoor. Eigenlijk heeft elk paard met hoefbevangenheid een kanteling in meer of mindere mate. Wat is het voor speciaal beslag dat ze eronder willen zetten?

Nijnteee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 10:48

Best wel een ernstige kanteling, is mij verteld door de DA. Aangezien ik hier echt een leek in ben.. de hoefsmid heeft gister zelf nog contact opgenomen met de DA. Wat echt super is! Ze hebben het gehad over zooltjes en iets van siliconen kit? Paard staat nu op stal met een dik pak stro. Hij zou wel buiten kunnen in de bak. Maar moet hiervoor wel over een stenen pad met hobbels en dergelijke. Bedankt voor je reactie!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 11:58

Hier hetzelfde, ook nooit hoefbevangen gedacht of gezien.
Ook redelijk gekanteld hoefbeen, nu speciaal beslag, ze loopt er echt super mee weg
Afbeelding
Voor en zijkant zijn ronder weggeslepen waardoor ze makkelijker over haar teen wegrolt en de druk van de hoefwand minder word, dus minder pijn.
Daarnaast dus leren zooltje en kit voor de drukverdeling.
Kijk goed naar een goede hoefsmid!

En belangrijker tip, juist zo veel mogelijk vrije beweging geven, eventueel een modderpoeltje of iets zodat je paard de hoeven kan koelen, zou hem niet op stal zetten, tenzij je paard echt niet wilt bewegen.
Zolang hij wil bewegen, vooral doen! Wel in vrije beweging natuurlijk.

Nijnteee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 13:17

Ooh dat klinkt goed! Er is dus zeker wel hoop?!
Hij wil wel lopen/bewegen ,maar op het harde is niet zo fijn.
Hij moet eerst dus wel Een stukje over steen. Is dit geen probleem? Ik kan hem niet meer dag en nacht buiten zetten. Het is zo ontzettend nat. Alle paarden staan sinds gisteren weer op stal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 14:20

Kijk voora goed naar je paard, elk geval van hb is natuurlijk anders, sommige gevallen zijn niet meer te redden.
Maar het kost wel veel tijd, weet je de oorzaak waardoor hij hb is geraakt?

Bij mijn paard zeiden ze op kliniek 1 dat ik haar moest laten inslapen omdat schijnbaar haar pezen volledig kapot waren, en ze ondraagbare pijn zou moeten hebben terwijl ik een vrolijk en alert paard had wat niet anders werd van pijnstillers.
Dus second opion laten doen bij andere kliniek waaruit bleek dat de pezen hoogstens wat geïrriteerd waren en oud littekenweefsel.
Ja hoefbeen wel gekanteld maar ik ben er toch voor gegaan, en tot nu toe lijkt het super te gaan.

Ik zou zelf gewoon eens proberen of je in het tempo van je paard rustig aan hem naar de wei/paddock te brengen. Mocht hij echt niet willen lopen wel lekker laten staan maar anders is de vrije beweging alleen maar goed voor de doorbloeding.

Nijnteee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 19:01

Nee ik heb geen idee, daarom komt dit zo rauw op me dak.
Het ging juist zo goed, dacht ik dus..
Waarschijnlijk als je terug gaat kijken in de tijd, zijn er vast kleine dingen die dan toch voortekens moeten zijn geweest?!
Hij staat er ook vrolijk bij, lijkt geen pijn te hebben.
De metacam slaat dus goed aan. Moest hiermee doorgaan tot dat de smid is geweest.
Ik hoop dat ik met speciaal beslag er goed aan doe en dit gaat werken.