[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marlis

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 08:21

Net trouwens contact gehad met de dierenarts.
Omdat ze nog niet helemaal zuiver loopt raadt hij aan het flesje metacam op te maken en dan zou ze zonder moeten kunnen. Omdat er al zo vooruitgang in zit. Metacam hebben we donderdag opgehaald dus kunnen nog een paar dagen daaruit geven.
En hij vroeg gelijk je heb er toch niet op het gras gezet omdat het beter gaat. Naah gelukkig niet ben een angsthaas. :p

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 08:23

Moet je dat niet afbouwend doen of gaat dat met metacam niet?

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 09:42

Tja geduld is een schone zaak, maar soms erg lastig. Ik vind het zo sneu voor mijn paard. Eerst 8 maanden lang last van z'n luchtwegen en dat gaat weer goed en dan nu dit weer.

Ik heb in het verleden ook een HB paard gehad, die was erger bevangen dan mijn huidige en dat had een andere oorzaak. Ik weet wel dat ik toen snel merkte dat hij medicijnen kreeg, de pijnstiller gaf hem toen der tijd duidelijk verlichting.
Mijn huidige paard krijg zins vrijdag de medicijnen en dus ook pijnstiller, maar bij hem zie ik niet dat de pijnstiller hem verlichting geeft.

De DA zei dat ik met hem over het harde moest gaan stappen, maar heb zelf het idee dat ik beter met hem over een zachte ondergrond kan gaan stappen, dat doet hem minder pijn.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 09:45

flappie2 schreef:
Tja geduld is een schone zaak, maar soms erg lastig. Ik vind het zo sneu voor mijn paard. Eerst 8 maanden lang last van z'n luchtwegen en dat gaat weer goed en dan nu dit weer.

Ik heb in het verleden ook een HB paard gehad, die was erger bevangen dan mijn huidige en dat had een andere oorzaak. Ik weet wel dat ik toen snel merkte dat hij medicijnen kreeg, de pijnstiller gaf hem toen der tijd duidelijk verlichting.
Mijn huidige paard krijg zins vrijdag de medicijnen en dus ook pijnstiller, maar bij hem zie ik niet dat de pijnstiller hem verlichting geeft.

De DA zei dat ik met hem over het harde moest gaan stappen, maar heb zelf het idee dat ik beter met hem over een zachte ondergrond kan gaan stappen, dat doet hem minder pijn.

Als ik je een tip mag geven, idd op het zachte stappen.
Harde grond is veel pijnlijker voor je paard.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 09:46

jesito schreef:
Moet je dat niet afbouwend doen of gaat dat met metacam niet?

Zal vast wel kunnen maar mijn dierenarts heeft daar niets over gezegd. Gewoon dit nog even opmaken gezien ze nog niet helemaal zuiver is en dan gewoon stoppen. Krijgt nu voor 400 kg sinds 1 juni.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 09:50

flappie2 schreef:

Weet je da wel zeker dat hij HB is? Zijn er foto's gemaakt? Ik heb pas kort een hb-er dus niet veel ervaring hiermee, maar heb wel veel ervaring met een spierbevangen paard. Bij mijn sb-er hielp de pijnstilling nl ook niet. Na veel (lees heeeel veeeel) onderzoeken was de oorzaak voor mijn sb-paard duidelijk (voordroog, kuil). Na 1 week op kwalitatief goed hooi, nooit meer ergens last van gehad.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 10:25

Nee er zijn geen foto's gemaakt, zover ik weet hoeft niet ieder HB paard een kanteling of een sincker te krijgen. Ook denk ik dat als het HB proces nog bezig is en er nog geen verbetering waar te nemen is een foto ook weinig zin heeft, vandaag kan de foto goed zijn morgen misschien wel niet.

Ik weet voor 95% zeker dat hij HB is. Dacht eerst ook aan SB vanwegen de stijfheid, maar toen waren de symptomen van HB nog niet duidelijk genoeg. Het gevoelig lopen komt duidelijk uit de hoeven vandaan, op het zachte loopt hij beter dan op het harde. Ook zie ik dat hij eerst zijn hielen op de grond neerzet en zijn voeten niet volledig afwikkeld en vrij kort loopt. De ene keer gaat hij als een berggeit staan (met 4 benen iets onder de massa) en de andere keer zet hij links voor en rechts achter wat naar voren en na een paar minuten wisselt hij dat om.

Woensdag zou ik weer overleg hebben met de DA, maar ik denk dat ik de DA langs laat komen zodat ze kan zien hoe het dan met hem gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 10:43

Het klinkt idd als hb. En je hebt zelf al meer ervaring met hb las ik. Het was ook zomaar even een gedachtengangetje van mij. Omdat het bij mijn sb paard in eerste instantie totaal onduidelijk was waar het nu vandaan kwam.

Mijn eigen hb-er liep nl dezelfde dag van de diagnose al ruim 80% beter, met ijzers en "buut".

Hoop voor je dat hij snel opknapt. Het is sneu dat hij het ene na het andere krijgt.

Sterkte!

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 11:01

Heb mijn DA gisteren een mailtje gestuurd over 'hoe nu verder?'.
Dit was haar reactie:

Beste Marije,

Goed om te horen dat het zo goed gaat en dat Marcel van Bladeren ook tevreden is.

Wat betreft het trainen / rijden raad ik aan om dit langzaam op te bouwen.
Begin eens met een kwartiertje rijden, de dag erop longeren of met hem wandelen. Dan wat langer rijden en dag erna weer longeren of wandelen.
Dit opbouwen tot een uur rijden en dan langzaamaan iedere dag gaan rijden.
Belangrijk is het om goed op zijn signalen te letten of het goed gaat met hem. Daarom aanvankelijk steeds de dag na het rijden longeren of wandelen om goed te kunnen controleren of hij niet kreupel loopt. Liever te langzaam opbouwen dan te snel uiteraard.

Succes weer!

Met vriendelijke groeten,

Leonie Saarloos
DAP Dwingeloo

Ik moet nog even kijken wanneer het voor mij het beste is om dit 'schema' op te gaan pakken. Heb het nu druk met tentamens en werk, maar denk dat het een goed voorstel is van mijn DA.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 11:06

Ik vind het nog wel vrij snel gaan, longeren zou ik ook nog even laten, vooral lange stukken rijden/wandelen en bochten ruim nemen. Met longeren lopen ze op een relatief kleine cirkel en dat kan toch nog wat last geven. Mss vinden jullie dat ik het te langzaam heb opgebouwd, maar liever te langzaam dan dadelijk een terugval krijgen.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 11:13

Ik moest toen ook lange stukken rijden of aan de hand en zo in een maand tijd uitbouwen naar 1 uur ongeveer.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 11:27

Marijuhhhhh schreef:
Bedankt voor je reactie.
Pony staat nu al met al twee maanden stil (kreupelheid was eerst niet te verklaren, na een maand kwam diagnose HB). Heb vanmiddag mijn DA een mailtje gestuurd over hoe nu verder. Hebben geen foto's laten maken. Hoefsmid is donderdag geweest en zag linksvoor een oude ontsteking, maar deze was niet gevoelig meer.

Ik ben het met je eens hoor dat het verstandig is om het langzaam aan te pakken. Daarnaast hoor je alleen ook dat beweging wel goed is voor de doorbloeding. Hoop dat mijn DA hier meer duidelijkheid over kan geven.

Tja, ik zou toch een beetje rekenen vanaf het moment dat je medicijnen bent gaan geven en de behandeling gestart is, en niet de 2 maanden daarvoor. Doorbloeding is inderdaad goed voor het herstel, maar dat is meer de boodschap hem niet meer op stal te laten staan bijvoorbeeld, maar veel (aan de hand) te stappen/wandelen, recht lijnen en op zachte bodem.
Ik vindt de opbouw van je DA ook iet wat snel als ik eerlijk ben, zeker omdat je niet exact de ernst weet (geen foto's) mocht jou paardje een kanteling hebben of mocht de kanteling bezig zijn kan teveel belasting dit alleen maar verergeren. Ik zou het toch de tijd geven weer vast te zetten en liever te lang wachten dan te snel opbouwen, maar dat is mijn mening :)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 11:37

Ik zou je aanraden vooral geen schema te volgen. En alles af te laten hangen van jouw paard. Heel goed kijken en voelen. En dan vooral na de dag erna! Heeft het paard reactie de dag erna, dan meteen een flinke stap terug.

Verder kan je het herstel met geen ander paard vergelijken, omdat alles afhangt van de zwaarte van de aanval, de schade in de hoeven en de reactie van het lichaam van het paard.
Longeren lijkt mij uit den boze, omdat juist de zijwaartse druk in de hoef het meeste irritatie geeft. Maar dat is ook afhankelijk van de schade in de hoef.

Image heb ik pas maanden later opgepakt. Ze heeft maanden lekker in de paddock de hele dag zelf haar beweging gekozen. :j

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 11:49

Bedankt voor jullie reacties.
Ik ben in ieder geval niet van plan om te longeren.
Ben op dit moment bezig om stukken rechtuit/rechtaan te lopen door het land (lange lijnen).

Het woord 'schema' zette ik ook tussen aanhalingstekens. Het is niet echt een schema, maar een manier waarop ik de training van mijn paard weer kan opbouwen. Daarnaast heeft de DA aan dat het wandelen na het rijden gezien moet worden als check. Het is de eerste keer dat ik meemaak dat een van mijn pony's hoefbevangen is, dus ik probeer te vertrouwen op het advies van mij DA. En natuurlijk op jullie ervaringen, al spreekt dat elkaar soms wel eens tegen.

Wij hebben op stal geen paddock en ik wil mijn pony nog niet volledig op het land, dus de beweging die hij krijgt zijn de vier uurtjes dat hij buiten staat in zijn schrale weilandje.

Capopjekop: ik ben niet van mening dat jij te langzaam hebt opgebouwd. Ik denk dat je moet vertrouwen op wat je ziet en wat je voelt. Iedereen probeert het beste voor zijn paard te doen en ieder paard zit weer anders in elkaar. De één zal dan wellicht ook sneller herstellen dan de ander of eerder een terugval krijgen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 11:58

Bij mij wisselde het per pony hoe ik ze op gebouwd heb. Roos loopt nu met 9 maanden weer ZZ dressuur en ZZ vaardigheid. Dennis op het zachte wel aardig, maar op het harde nog niet. Whitney het zelfde, maar die heeft ook tussendoor nog een veulen gehad (en die heeft altijd poezelige voetjes op het harde gehad).

Aan Marcel heb je een fijne smid!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 12:22

Eigenlijk moesten we al onze hb-ers ergens bij elkaar zetten, gewoon ergens op zand met wat arm hooi en dan af en toe even op gras eventueel.
Allemaal samen dus toch kudde, dezelfde kwaal en dezelfde therapie.
Want dat is wat ik zo vervelend vind, die van mij staat alleen, wel tussen de anderen maar hij ziet de rest wel gras eten en ik vind dat best sneu.
Als hij nou al eens een vriendje zou hebben met dezelfde kwaal zou ik er meer vreden mee hebben.
Maar goed het is niet anders.

Smid is net geweest en hij liep ietwat stijf maar komt het nu door gras, door de hypermetrie of doordat hij net van stal komt en eerst gekapt is??
Erg frustrerend.
Heb de dierenarts nog even gebeld of ik misschien bloed moest laten prikken op magnesium ofzo.
Hij zei dat gras momenteel echt de boosdoener is en dat ik echt streng moet zijn, arme knul.
Ik hoop voor hem dat het snel winter is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 12:42

Ja dat vind ik nou ook! Maar ja, het is natuurlijk fijner voor het paard zonder pijn en zonder paarden, dan met pijn en paarden.

Ik vraag me af of het met mijn hb-er dan wel goed gaat komen als ik jullie berichten zo lees. Hij is na de "diagnose" niet van het gras afgeweest.... Wel krijgt hij veel minder gras, maar hij staat nog steeds op een heel groot stuk met 2 andere paarden.
Heb hem nu om de dag zo'n 15-20 min aan de longe lopen. En dit gaat nog steeds goed.

Wandelen langs de weg gaat niet en rijden kan ook niet meer. Ik blijf goede hoop houden.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 12:48

[***] schreef:
Ja dat vind ik nou ook! Maar ja, het is natuurlijk fijner voor het paard zonder pijn en zonder paarden, dan met pijn en paarden.
Ik vraag me af of het met mijn hb-er dan wel goed gaat komen als ik jullie berichten zo lees. Hij is na de "diagnose" niet van het gras afgeweest.... Wel krijgt hij veel minder gras, maar hij staat nog steeds op een heel groot stuk met 2 andere paarden.
Heb hem nu om de dag zo'n 15-20 min aan de longe lopen. En dit gaat nog steeds goed.

Wandelen langs de weg gaat niet en rijden kan ook niet meer. Ik blijf goede hoop houden.

Ja maar geestelijk moet het voor een paard ook leuk blijven.
Zo hameren we op dat paarden niet alleen horen te staan en door hb zou dat ineens minder erg zijn.
Tuurlijk moet je paard wel gezond blijven.
Maar ik zeg altijd zo: het is een kunst om je paard zowel lichamelijk als geestelijk gezond te houden, zeker met Hb.
Je kunt nou eenmaal geen ijzer met handen breken (dan had ik het allang gedaan) ;)
Het blijft me bezig houden, ook het verschil met vorig jaar kan ik niet bevatten.
Vorig jaar stond hij gewoon op wei, vanaf het gras begon te groeien tot er geen meer was.
Dit jaar kan hij niks hebben.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 13:02

Die van mij staan altijd in een groep. Bevangen of niet. Mijn groepje ex-bevangen pony's staat in de paddock en gaat overdag een paar uurtjes de groep op het land in. Van de winter word de paddock gebruikt om m'n land te sparen, dan staan ze er met een grotere groep in.

Ik ga mijn pony's niet isoleren als het niet nodig is :).

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 13:05

Ja maar ik heb maar 1 bevangen pony en de rest staat de hele dag op de wei en dat gaat echt niet goed, beetjes lastig

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-12 13:13

Is er eigenlijk iemand onder de schrijvers of lezers die ervaring heeft mt de Happyhoof Pads?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 13:13

Toen ik er 1 bevangen had hadden er 2 andere strafkamp ;). Zodat als ik er 1 mee nam de laatste niet alleen bleef. En de 2 die strafkamp hadden wisselde, de dikste het vaakst, maar wel roulerend tussen alle overige pony's.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 13:16

Dennis schreef:
Toen ik er 1 bevangen had hadden er 2 andere strafkamp ;). Zodat als ik er 1 mee nam de laatste niet alleen bleef. En de 2 die strafkamp hadden wisselde, de dikste het vaakst, maar wel roulerend tussen alle overige pony's.

Ja maar jij hebt van jezelf meerdere pony's, ik heb er twee en die tweede is al ouder en heeft het gras nodig.
Daarom opperde ik het idee om alle hb pony's uit dit toppic ergens bij elkaar te gooien :j

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 13:17

Jannepauli schreef:
Is er eigenlijk iemand onder de schrijvers of lezers die ervaring heeft mt de Happyhoof Pads?

Wat is dat??

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-12 13:32