Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 18:46

Maar als het paard in de wei staat, waarom dan nog extra wandelen?

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 18:47

Maris schreef:
Mijn paard staat ook op de wei ! Maar is mega druk. Hij heeft de stapversnelling er soms niet eens opzitten.

Dan zou ik toch echt, als je perse wilt stappen naast dat die op de wei staat, muisjes voeren of een lichte verdoving geven. Dan haal je net dat drukke er vanaf. Tot je weer mag beginnen met draven. Want na 5 weken al stukken draven is echt niet bevorderlijk voor het herstel.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 21:43

en een stapmolen? altijd nog beter dan draven, als je tenminste niet een molen hebt met kleine draaicirkel.

Ik heb vandaag, totaal onverwacht, heel goed nieuws gehad!! :D
Ze hoeven geen volledige zenuwsnede uit te voeren *\o/* En daardoor werd het ineens een heel ander verhaal!
De pezen meer ruimte geven en kleine vertakking "doorhalen" is voldoende en dat is toegestaan!
Daar mag je dus gewoon wedstrijden mee rijden, paard is daarna geheel pijnvrij,
de kans van slagen blijft 70 procent en de verzekering ziet dat zitten en vergoed het dus!
Die kans gaan we hem natuurlijk geven!!!! Ik ben echt helemaal happy :)

Natuurlijk ga ik morgen alles nog even checken en details bespreken, maar er is weer hoop _/-\o_

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 21:54

linda2008 schreef:
en een stapmolen? altijd nog beter dan draven, als je tenminste niet een molen hebt met kleine draaicirkel.

Ik heb vandaag, totaal onverwacht, heel goed nieuws gehad!! :D
Ze hoeven geen volledige zenuwsnede uit te voeren *\o/* En daardoor werd het ineens een heel ander verhaal!
De pezen meer ruimte geven en kleine vertakking "doorhalen" is voldoende en dat is toegestaan!
Daar mag je dus gewoon wedstrijden mee rijden, paard is daarna geheel pijnvrij,
de kans van slagen blijft 70 procent en de verzekering ziet dat zitten en vergoed het dus!
Die kans gaan we hem natuurlijk geven!!!! Ik ben echt helemaal happy :)

Natuurlijk ga ik morgen alles nog even checken en details bespreken, maar er is weer hoop _/-\o_

Wat een opluchting Linda, heel erg fijn! Geweldig nieuws zeg!! *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 21:55

Fijn Linda!

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 09:18

Wat een goed nieuws!!

kruimeltje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 12:13

Top Linda !

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 12:48

Omdat Xander woensdag nieuwe schoenen heeft gekregen heb ik even lekker een paar dagen rustig aan gedaan. Woensdag 40 minuten gestapt en gisteren alleen uitgedraafd met zijn neus op de grond. Hij gaat echt heeel fijn lopen van het losmaken in stap. Van het weekend weer een stukje galop pakken *\o/*

_E_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 09:11

Gisteren goed nieuws in de kliniek! *\o/*
Scheurtje in de pees was niet meer te zien, maar het weefsel eromheen is nog wel aardig onrustig. Maarja dat is ook wel normaal, na 6 wkn kan een paad gewoon nog niet genezen zijn van een peesblessure. Maar de DA was heel tevreden!
Moet nu nog 4 weken doorgaan met een uur stappen per dag, daarna mag ik 2 weken proberen telkens 5 minuten stap en 1 minuutje draf. Tenzij het been dan weer iets reageerd dan gewoon weer stappen. Over 6 weken weer controle.
Volgens de DA had koelen nu niet veel nut meer, alleen als het been een keer weer wat dikker zou zijn. Tot hoelang zijn jullie blijven koelen?

Ben blij met het goede nieuws, weet je tenminste dat je niet voor niks elke ochtend om 5.40u uit bed gaat om met het paard te stappen.. :z

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 09:30

helaas kom ik mij ook melden hier.
Mijn merrie heeft dinsdag een uitglijder gemaakt in het gangpad. Op eerste gezicht leek er niets aan de hand maar woensdag een dikke pees voor, de achterkant van haar voorbeen boven de kogel lijkt wat bol te staan. Stokkreupel ook en dik en warm. veearts gebeld die donderdagochtend is komen kijken. Voor mij ook de eerste ervaring met zoiets. Had haar wel direct boxrust gegeven. Veearts dacht ook aan een peesblessure maar vanwege de zwelling kan het scannen toch niet dus na het weekend pas na de kliniek.
Ik ben ook meteen aan de weer gegaan met coolinggel en klei. Gister moest de veearts weer komen om een merrie te scannen en ze heeft weer gekeken.
In 24 uur is de zwelling duidelijk aan het afnemen. Aan de binnenkant is het been nagenoeg weer normaal met een harde plek(vermoedelijk heeft ze zich daar geraakt)
Buitenkant wel dik.Veearts wilde een stukje draf op het harde zien en ze is alleen nog iets licht onregelmatig> Ik stap haar 3 x daags 10 min over het harde. Dit omdat er ook een veulen bui loopt en die laat ik dan los mee lopen zodat ze nog wat kan rennen en springen (veulen dan, merrie is zoet)

Maandag maar bellen met de kliniek. ben benieuwd hoe erg het is. Ik vind het iig echt verschrikkelijk

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 10:31

Stapmolens zijn vaak niet ruim genoeg,hier werd t mij echt afgeraden!

Ravina staat op de wei en 's avonds stap ik ook nog een kwartiertje met r over harde ondergrond. Ik mocht er ook zeker nog niet op,we zijn as dinsdag 5 weken terug naar de kliniek geweest,en we stappen al bijna 8 weken in totaal,de 31 moet ik weer terug voor een scan om te kijken hoe het zich hersteld.

Nimber,wat vervelend,ik duim voor je dat het meevalt!

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 10:41

_E_ schreef:
Tot hoelang zijn jullie blijven koelen?

Volgens mij heb ik dat nooit gedaan? :+ Ik doe het wel na een flinke training. Dan stap ik uit. Koel. En stap weer uit.
Fijn dat je goed nieuws had.

Nimber balen zeg... hopelijk valt het op de scan mee.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 10:42

Telkens maar 1 minuut draven ? Ik dacht dat ze daarvan teruggekomen waren ? Dat het beter is meerdere minuten ( b.v. 3 ) te draven ipv steeds 1 minuut.

Tip : Traumeel gel smeren helpt echt om de zwelling zo snel mogelijk weg te laten gaan ! En je kan het daarnaast ook nog inwendig geven.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 10:58

fijn dat het er zo goed uit zag _E_, wat moet jij overigens vaak scannen. Beetje afzetterij lijkt mij, ik moet pas na 10/11 weken terug te komen om te kijken hoe het gevorderd was en of ik weer kon draven.

Ik moet ook beginnen met 1 minuut draven hoor Maris, snap niet wat daar mis mee is in de begin fase? Je wilt het been niet gelijk 'zwaar' aan het werk zetten lijkt mij :) Eerst rustig opbouwen om te zien hoe het been reageert.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 11:04

Ik moest ook 6 weken na mijn allereerste bezoek weer terugkomen,dat is de 31e deze maand.

Klopt het trouwens dat de zwelling altijd wat zichtbaar zal zijn bij een checkligament blessure? stalgenoot loopt met haar paard bij de Raaphorst met ook een checkligament blessure,daar hadden ze dat tegen dr gezegd

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 11:05

Volgens mij las ik het in dit topic, ik zal zo wel even zoeken. telkens 1 minuut draven en dan weer naar stap is te belastend voor de benen. De overgang ertussen in ieder geval, daarom adviseren ze langer draven en dan maar 1 keer, ipv 3 keer 1 minuut ( dus 3 overgangen terug ) dan 1 keer 3 minuten ( 1 overgang terug ).

Grrr, ik kan het niet vinden, maar ik heb het echt gelezen. Volgens mij zei van Toor dat ...

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 11:13

Ik vond wel dit :
geschreven door focussed hier op Bokt :
Dit schema had ik na revalidatie van pees blessure. Mijn paard heeft 2 jaar stil gestaan en had een lichte verreking, geen gaten of scheuren werk.

Iedere stap doe je 2 weken lang, dan ga je naar de volgende stap.
1) 2x per dag 10 min stappen aan de hand (rechtuit op het harde)
2) 20 min stappen in de bak onder het zadel (zo veel mogelijk rechtuit, af en toe een simpel figuur als volte of gebroken lijn)
3) 40 min stappen onder t zadel (al wat meer figuren rijden, maar geen kleine voltes of zijgangen)
4) 20 min instappen, 3 min draven , 15 min uitstappen
5) 20 min instappen, 3 min draven, 4 min stappen, 3 min draven, uitstappen
6) Alles hetzelfde, maar 1x draf erbij, tussen de drafblokken door steeds 4 min stappen. Je zit nu dus op 3 drafblokken
7) Alles hetzelfde, maar 1x draf erbij, tussen de drafblokken door steeds 4 min stappen. Je zit dus nu op 4 drafblokken
8) In plaats van 4x 3 min doe je 3 x 4 min draf
9) Na ieder drafblok doe je 1 hoefslag galop (1 ronde dus). Wissel per ronde galop wel van hand, dus niet 4x rechtergalop
Etc

Dus je begint niet met 1 enkele minuut draf maar meteen met 3. Dit omdat een pees ook een lichte trigger nodig heeft om te herstellen. Daarnaast is draf in vergelijking met stap niet een extra zware belasting, zolang je maar zo veel mogelijk rechtuit rijdt. En overgangen zijn een stuk zwaarder voor de pees, dus het is beter 1 blok van 3 minuten te doen dan 3 blokjes van 1 minuut.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 11:14

Nog eentje :
Focussed schreef:
Ik kan er met m'n verstand niet bij dat dierenartsen geen opbouwschema geven. Snappen ze nou nooit dat klanten dat gewoon fijn vinden, omdat je anders nooit weet waar je aantoe bent..

Ik heb een heel uitgebreid schema van dhr van Toor, zal m straks posten zit nu op mijn telefoon.
Hij is toch wel enigzins de pezengoeroe in Nederland, en gaf ook een ander schema dan mij eigen DA.
(eigen DA gaf bijv 3x 1 minuut draf, en hij 1x 3 min omdat de overgangen veel zwaarder zijn dan in 1 draftempo door draven)

nancyimka schreef:
Nou dan ook nog maar even een kleine update van Imka en mij. Ik ben na de laatste controle bij mijn eigen dierenarts naar van schie/van Toor geweest in wassenaar (is een pezenarts). Mijn eigen dierenarts had Imka opgegeven. Van Toor dus niet, hij zei er zit idd schade maar ze is 18 en zo rot voor een 18 jarig paard vind ik haar niet. Ok een opbouw schema mee naar huis eerst drie weken 30 min stappen. Dan drie weken 45 min stappen daarna drie weken eerst een kwartier stappen dan 4 min draven dan 5 min stappen dan 4 min draven en daarna weer een kwartiertje uitstappen. Goed het opbouw schema was afgelopen en ik weer terug. Nou dr pees zag er super goed uit.
Groetjes Nancy

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 12:43

Handig schema, die ga ik eens opslaan en mee nemen woensdag :)

snoevie: Mijn paard heeft ook nu na 11 weken nog steeds een verdikking op het checkligament. En mijn dierenarts zei inderdaad ook dat het waarschijnlijk nooit meer helemaal weg gaat.

_E_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 21:04

N0a schreef:
fijn dat het er zo goed uit zag _E_, wat moet jij overigens vaak scannen. Beetje afzetterij lijkt mij, ik moet pas na 10/11 weken terug te komen om te kijken hoe het gevorderd was en of ik weer kon draven.

Ik moet ook beginnen met 1 minuut draven hoor Maris, snap niet wat daar mis mee is in de begin fase? Je wilt het been niet gelijk 'zwaar' aan het werk zetten lijkt mij :) Eerst rustig opbouwen om te zien hoe het been reageert.

Ja opzich is na 6 wkn scannen al wel weer snel. Maar vind het eigenlijk niet erg, kost wel veel natuurlijk maar vind het wel fijn om bevestiging te krijgen dat we op de goede weg zijn. En ik vind 6 weken al lang duren, laat staan 12 weken. Haha. Zoals de dierenarts al zei: 'Het geduld van de eigenaar is vaak erger dan de blessure van het paard'. Bij mij wel van toepassing, ik vind al dit stappen maar niks. Maarja je moet er wat voor over hebben he dus we doen het braaf hoor ;)

En wat dat draven betreft.. Mijn dierenarts zei inderdaad 1 minuutje, maar ik denk dat iedereen daar zijn eigen mening over heeft. Maar ik neem aan dat hij er ook wel wat verstand van heeft, en misschien verschilt dat ook wel per blessure maar dat weet ik niet. Ik hou maar gewoon het schema aan wat ik meegekregen heb.
Moet trouwens nog wel steeds gewoon alleen op het harde, ook draven. En dan alleen recht uit.

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-12 08:03

Linda wat een supernieuws!!!!! Hartstikke fijn. Wat een pak van je hart zal dat zijn.

_E_ ook gefeliciteerd met het goeie nieuws.

Zelf gisteren in Duitsland weer een rondje gesprongen. Het ging heel fijn. Voor t eerst was t weer eens mijn tempo en luisterde ie goed en wachtte hij netjes. Dressuurmatig wordt t langzaam allemaal wat beter en dat begint nu zijn vruchten af te werpen. Hij kon zijn oren niet verder naar voren doen zeg haha. Fijn om te merken hoe leuk hij het zelf ook vindt. Ben na 1 rondje gestopt. Het was goed.

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-12 08:08

Trouwens... Ik moest ook na 6 weken mn 2e scan. Daarna pas na een maand of 3. In totaal is is ie 13 maanden geloof ik 4x gescand. En de laatste keer op mijn eigen verzoek. Geen geldklopperij ervaren gelukkig. Ik wou zelf al eerder weer de 3e x maar hij zei dat dat geen nut had en dat er te weinig te zien zou zijn. Vond ik heel fijn dat ie dat zei... Zeker omdat ik toen ook nog eens zonder werk zat. Hij dacht echt mee en heeft toen zelfs 1x het kreupelheidsonderzoek a 75 excl btw niet gerekend. Ook mocht ik in meerdere keren betalen.

Zo maar eens opstaan. Straks een houding/zitclinic van een cesartherapeute. Erg leuk en leerzaam.

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 08:57

qizz dat is wel echt lief als ze daar zo rekening mee houden.

Ik ben nu maar 3 x daags aan het stappen.Zwelling trekt nu idd erg mooi weg maar er blijven harde bulten op de pees achter....:\ morgen bellen voor de scan

jipje_niekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 11:05

Wat balen Nimber.... Hopelijk blijkt het mee te vallen op de scan!
Qizz wat fijn dat je weer zo lekker hebt kunnen springen! En doe ze de groetjes vandaag ;)

Hier nog steeds rustig aan mijn eerste opbouwblok bezig met mijn merrie, been blijft gelukkig wel heel mooi :) Ze loopt ook weer in de molen en dat gaat gelukkig goed. In de molen met stappen heb ik haar geen peesbeschermers meer om, dit had ze voor de blessure ook niet. Dit heb ik alleen de eerste week even gedaan, omdat ze nogal fris was :o Met rijden heb ik mijn dalmar crossbeschermers om, maar daar krijgt ze wondjes van helaas als ik die elke dag gebruik. Dus gisteren heb ik nieuwe 'air' peeskappen van eskadron gekocht om ze te proberen. Het lijkt goed op het eerste gezicht.
Verder is met rijden wel steeds wat druk en heeft ze af en toe ook wel een flinke uitspatting, maar gelukkig blijft haar been heel mooi. Ik moet dus ook opbouwen met 1 min draf en dan elke 2 weken 1 min draf erbij doen. Ik heb het bij verschillende DA gevraagd en allemaal deden ze het met minuten opbouwen, dus hou mijn schema toch maar braaf aan.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 14:10

Qizz wat fijn dat jullie weer lekker aan het springen zijn!
Nimber ik hoop voor je dat het mee blijkt te vallen :)
Jipje super fijn dat het been zo mooi blijft, top! Hoeveel weken zit je nu vanaf de blessure?

Ik moet woensdag richting de kliniek en hopelijk kunnen we dan rustig beginnen met draven. Klein beetje alle energie eruit. En hopelijk kan ze dan ook weer op de wei, want in de stal wordt ze helemaal gek op dit moment. Als het zo warm is gaat ze toch niet lopen rennen, dus dat scheelt weer haha.
Been ziet er super uit, ook nu het weer zo veranderd van warm naar koud blijft die strak met alleen een kleine bobbel ter hoogte van het checkligament. Vandaag was ik rustig aan het wandelen en plotseling vanuit het niets gaat ze weer op haar achterbenen staan en begint ze me toch een partij te gillen. Gek beest is het ook soms.. Heb der daarna lekker gewassen, vond ze een partij fijn.

Die van mij komt nog steeds heel moeilijk uit de wintervacht, hebben die van jullie dat ook?