[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sassie76

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 15:28

Ik meld me weer even. Ik ben vooral een stille meelezer ;-)

Mijn paarden staan nu weer in Noord-Holland en vraag me af of jullie goede ervaringen hebben met de smeden daar. Ik twijfel aan de smid die ik nu heb en mijn paard gaat niet/ niet graag de trailer in dus naar een smid rijden is echt geen optie.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen want door de bomen zie ik het bos niet meer

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-10 15:39

sassie76 schreef:
Ik meld me weer even. Ik ben vooral een stille meelezer ;-)

Mijn paarden staan nu weer in Noord-Holland en vraag me af of jullie goede ervaringen hebben met de smeden daar. Ik twijfel aan de smid die ik nu heb en mijn paard gaat niet/ niet graag de trailer in dus naar een smid rijden is echt geen optie.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen want door de bomen zie ik het bos niet meer

Mijn voormalige hoefsmid John Haine werkt sinds kort in Noord-Holland: http://www.hoefsmederijjohnhaine.nl/index.htm - is een prettige vent en prima met de paarden. Heeft een ieder geval een 'open mind' en is bij problemen goed aanspreekbaar en bereid om met kliniek of DA samen te werken. Op zijn site staat nog dat hij in Gelderland zit maar volgens mij is hij nu definitief vertrokken naar N.H.
"Paars" in dit topic heeft hem ook als smid en volgens mij is zij erg over hem te spreken. ;)

Amable_Chica

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 15:52

John Haine is idd in Noord-Holland aan het werk, heb hem sinds kort ook als mijn smid!!
Is ook zeker bereid om samen te werken met dierenartsen en andere diciplines, en in mijn ogen een goede smid!

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 16:38

Hey,
Hier een update over haf. Hij is er niet vooruit op gegaan en medicijnen lijken niet aan te slaan.
Heb hem vanmorgen naar de kliniek gebracht. Hier blijft hij even omdat ze met injecties gaan proberen hem beter te krijgen dat ik daarna zelf verder kan met poeders.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 16:49

jeetje wat gaan jullie hard opeens...
Ik had Ronal gevraagd te reageren vanwege jullie verbazing over het beslag van Chico zónder foto's. Gelukkig heeft hij dat gedaan. Kreeg zelf ook ineens twijfels....Geerke, JP en Isapaardje, hopelijk is het nu wel duidelijk waarom hij dit deed.

nav de filmpjes: ik zal over een paar weken weer filmen en foto's maken en de volgende beslagbeurt eveneens op de foto zetten.

Vandaag groter stuk gereden en gedraafd. Paarden hebben een half uur weer op de wei gestaan. Dit gaat gelukkig goed.

Ash_ : wat klote zeg !!!! Goed dat je hem naar de kliniek hebt gebracht.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-10 17:01

Ash_ schreef:
Hey,
Hier een update over haf. Hij is er niet vooruit op gegaan en medicijnen lijken niet aan te slaan.
Heb hem vanmorgen naar de kliniek gebracht. Hier blijft hij even omdat ze met injecties gaan proberen hem beter te krijgen dat ik daarna zelf verder kan met poeders.

Zo, je bent er kennelijk in geslaagd vervoer te vinden. Gelukkig maar. In welke kliniek staat je paard nu?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 17:49

@ash
:(:) ik hoop dat de behandeling snel aanslaat.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 18:30

ElCamino schreef:
nav de filmpjes: ik zal over een paar weken weer filmen en foto's maken en de volgende beslagbeurt eveneens op de foto zetten.

Vandaag groter stuk gereden en gedraafd. Paarden hebben een half uur weer op de wei gestaan. Dit gaat gelukkig goed.

Fijn om te horen dat Chico het zo goed doet ,
Ik ben absoluut benieuwd naar filmpjes en foto's, dus spammen maar ;)

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 19:23

Ash_ schreef:
Hey,
Heb hem vanmorgen naar de kliniek gebracht.

Kan toch nog altijd een hoefzweer zijn ... dan helpen de medicijnen tegen bevangenheid niet (sowieso helpen ontstekingsremmers niet bij grote hoefzweer; enige wat je dan doet is de boel onderdrukken wat continu pijn oplevert.
Ik neem aan dat ze ook een röntgenfoto gaan maken? Daarop is (bij goede apparatuur) naast bevangenheid / geroteerd hoefbeen, ook te zien of er een hoefzweer zit en waar die zit.
Beterschap.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 22:00

Hey,
Bedankt allemaal.
Ja morgen gaan ze de foto maken. Moet zeggen dat hij er net al vrolijker bij stond. (ben net terug)
Isapaardje hij neemt echt een bevangenstand aan. De veearts heeft ook wat testen gedaan waaruit eigelijk wel heel duidelijk werd dat hij zowieso bevangen is.
Hoefzweer zit er mogelijk ook. Er komt ook elke dag wat pus van het verband af waar zijn voet mee in gepakt is.

Hoop op een goede uitslag morgen qua foto. Duimen jullie mee?

Hij staat in voorschoten.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 22:43

@Ash

Heel veel sterkte met je paardje :(:) .
Ik ga duimen voor je...

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 23:39

Hier is de hoefsmid vandaag geweest.
Dus tijd voor een nieuwe foto ;) .

Dit was de hoef in juni, nadat uit de rontgen gebleken was dat rechtsvoor een kanteling had.
nog niet veel te zien qua vervorming, alleen een opgezette kroonrand
Afbeelding

Dit was dezelfde hoef op 15 juli, nu is duidelijk te zien dat de hoef afwijkend begint af te groeien.
De hoef is hier nat gemaakt en de kroonrand was nog wat "sponsig".
De hielen zijn door de HS inmiddels al wat verlaagd
AfbeeldingAfbeelding

Deze foto is van 22 augustus, de afgroei is duidelijk te zien en uit de rontgen van 17 augustus is gebleken dat de nieuwe afgroei parallel zit aan het hoefbeen.
Afbeelding Afbeelding

En de laatste tot nog toe....
Deze foto is van vandaag, gemaakt nadat de HS weg was.
Check de nieuwe afgroei, hij is al zowat op de helft ;) .
Afbeelding Afbeelding

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 08:32

de hoefjes zien er prima uit!
En weer een bewijs dat genezing ook prima gaat zonder de banana shoe!
Die volgens mijn hoefsmid(die er gisteren was)voornamelijk gebruikt wordt voor hoefkatrol.
Bij gebruik bij hoefbevangenheid krijgt de diepe buiger onnodig op zijn donder.Toch ook weleens leuk dat van een andere hoefsmid te horen.

Want ik kreeg toch even de indruk dat een ex bevanger of acute bevanger toch echt beslagen moest worden met een banana shoe...anders was het reddeloos verloren.

LC..volgend jaar zie je er niets meer van!
Gelukkig dat er ook hoefbevangenheden zijn die wat minder slecht aflopen!

(misschien dat ik ook nog 1 foto plaats,even moed verzamelen...want dat ziet er dus niet uit...fijne bijkomstigheid is dat het paard in kwestie wel rad loopt,wederom zonder bananen)

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 08:40

geerke schreef:
Want ik kreeg toch even de indruk dat een ex bevanger of acute bevanger toch echt beslagen moest worden met een banana shoe...anders was het reddeloos verloren.

Haha, nou nee die indruk had ik dus helemaal niet aan deze kant van de pc.
Gewoon een normaal goed beslag doet ook vaak al wonderen volgens mijn hoefsmid. Wel met de nadruk op goed. Knutselprojecten houdt de mijne niet zo van.
Liefst beslaat hij trouwens helemaal geen paarden in de acute fase.
Zo zie je maar ... er zijn meerdere wegen naar genezing mogelijk.

Lolclub; die hoeven zien er mooi uit. Geleidelijk aan wat corrigeren werkt zo te zien erg goed bij Hittie en het groeit netjes uit.
Hier groeit het ondertussen ook allemaal gestaag door ... nog altijd veel wildgroei aan de toon (dus ik blijf vijlen :P ) en ze heeft, eigenlijk wel apart, witte zolen gekregen ipv de zwarte die ze voorheen altijd had. Dubbele zool of storing door verminderde doorbloeding? Geen idee, zal het de hoefsmid eens vragen.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 08:58

Ach en zo heeft iedere smid zijn eigen versie toch?
De eerste keer had Chico ook geen bananashoe maar een ander ijzer met siliconen.
Iedereen heeft ook vertrouwen in zijn smid en zo hoort het ook, tenslotte moet je het met je eigen smid en dierenarts klaren....
Ik vind het wel leuk dat Ronald en andere smeden hier hun visie geven.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-10 09:34

Heeft iemand de webinar op The Horse.com gezien|beluisterd?
Nou ik wel... en ik vond het zeer leerzaam!
Leerzaam in meerdere opzichten, want ik kan mijn verhaaltje van vandaag wel op de eerste plaats beginnen met toe te geven dat ik een eigenwijze tante ben. :o Hoewel eigenwijsheid soms zo z'n voordelen heeft (zoals niet zomaar iets aannemen, zaken verder willen onderzoeken, steeds maar dieper graven of niet opgeven waarin je gelooft) wil het ook wel eens een sta-in-de-weg zijn als het het verrijken van je kennis betreft.
Het zullen weinigen ontgaan zijn dat ik mij t.o.v. Ron Aalders ( en de banana shoe) zeer kritisch heb opgesteld en dat daardoor ook wel enige spanning in dit overigens zo prettige topic is ontstaan.Althans dat heb ik zelf zo ervaren. Maar... I stand corrected en hoewel ik geen 180* draai maak, heb ik aan de hand van de X-rays, venograms en andere voorbeelden, en vooral ook de 'hands-on' uitleg van Amy Drucker uit de presentatie van de webinar, het principe van de rocker shoe heel wat beter begrepen dan voorheen.
De lezing is, zelfs voor ervaringsdeskundigen die wij menen te zijn, in vele opzichten verhelderend. In een kort tijdsbestek wordt in woord en beeld uitgelegd hoe de effecten zijn van het verbreken van de laminae, het roteren van het hoefbeen en de effecten die dat op de soft-tissues én de botvorming van het hoefbeen heeft. Ook wordt getoond hoe een bepaalde manier van beslaan ( o.a. met de banana shoe!) een effect kan hebben op het herstel. Het toepassen van de venograms ( inspuiten met contrastvloeistof om de doorbloeding in de hoefcapsule te beoordelen) geeft een nog completer beeld.

Ik zou iedereen aanraden om deze webinar te bekijken. Ik ben in de gelukkige omstandigheid dat Engels mijn oorspronkelijke voertaal is, maar zelfs als je niet 'totally fluent' bent, is het de moeite waard - als je engels een klein beetje kunt volgen dan is er ook in combinatie met de beelden, veel van te begrijpen.

Zoals ik zelf ervaren heb zijn er ook andere wegen die naar Rome leiden maar de bedenker van de rocker shoe heeft absoluut een punt en ik neem de informatie en opgedane kennis mee in mijn rugzakje. Waarvan akte Ron Aalders! :D

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 09:42

+:)+ JP

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 09:44

JP, jij eigenwijs? Hoe kom je daar nu bij? :D :D
Maar je heb mij nieuwsgierig gemaakt. Als ik binnenkort wat ruimer in mijn tijd zit, ga ik de webinar zeker tot mij nemen.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 13:17

Net positief nieuw gehad.
Hoefbeen in totaal niet gekanteld. :D
Ziet er erg positief uit alleen loopt hij op het moment heel erg om zijn tenen bij de voorbenen. Hier moet iets aan gedaan worden en gaat bekeken worden hoe.
Wel werd vertled dat er bloed in de witte lijn zit. (hebben ze mijn vriend verteld)
Wat houd dit in?

Bedankt voor het duimen!!!

Renate1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 13:19

helaas is mijn pony naar 3 jaar toch weer bevangen geraakt . Ze krijgt nu pro dynam en ascal, en ze heeft een silconen steun in haar ijzer, nu is mijn vraag of er hier ervaring is met het geven van devils relief als pijnstiller.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-10 13:53

Ash_ schreef:
Net positief nieuw gehad.
Hoefbeen in totaal niet gekanteld. :D
Ziet er erg positief uit alleen loopt hij op het moment heel erg om zijn tenen bij de voorbenen. Hier moet iets aan gedaan worden en gaat bekeken worden hoe.
Wel werd vertled dat er bloed in de witte lijn zit. (hebben ze mijn vriend verteld)
Wat houd dit in?

Bedankt voor het duimen!!!

Heb je enig idee of op de foto's iets duidelijk is over de verbinding van de lamellen met hoefwand/hoefbeen? En de positie van het hoefbeen t.o.v. de zool?
Dat er geen kanteling is kan natuurlijk positief zijn maar wat ik dan ook hoop is dat er niet sprake is van een sincker - daarbij kantelt het hoefbeen niet maar zakt rechtstandig naar beneden....
Nu hoop ik heel erg dat dit niet het geval is want dan is de situatie echt heel ernstig en zal je echt expertise nodig hebben bij arts en hoefsmid om dat goed te houden..
Als je met de arts spreekt zou ik dit zeker navragen.
Sterkte!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-10 14:28

Renate1970 schreef:
helaas is mijn pony naar 3 jaar toch weer bevangen geraakt . Ze krijgt nu pro dynam en ascal, en ze heeft een silconen steun in haar ijzer, nu is mijn vraag of er hier ervaring is met het geven van devils relief als pijnstiller.

Devil's Relief is een natuurlijke pijnstiller - ik ben echter niet zeker of het ook ontstekingsremmend is..
Waarom zou je dit willen gebruiken? In plaats van één of beide genoemde medicijnen?
Als je bang bent dat ProDynam te sterk inwerkt op de maag, kun je je DA vragen om GastroGuard - dat beschermt de maagwand tegen al te sterke inwerking van ProDynam ( = buut).
Ascal kan er niet mee vervangen worden - dat is voornamelijk bloedverdunnend en dat zal nu nodig zijn.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 14:54

Klopt, Ascal is een bloedverdunner, dit heeft weinig met ontstekingsremmers te maken.
Ik hoor verschillende dingen over Devil's Relief (is dit duivelsklauw?)schijnt soms ook juist niet te werken....ik zou er voorzichtig mee zijn.

Renate1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 15:38

Ik ben idd. bang dat de ProDynam maag problemen gaat geven, maar ik zal morgen eens naar de GastroGuard vragen. Zag trouwens dat er in de DevilsRelief ook melasse zit, dus dat lijkt me geen goed idee om dat te gaan geven. De Ascal krijgt ze al 3 jaar (sinds de vorige bevangenheid) en het is dus een hele tijd goedgegaan. Helaas heb ik een tijd in het ziekenhuis gelegen, ze heeft toen een paar weken stilgestaan ( wel iedere dag met haar zus naar buiten geweest op het zand) en is gevoerd door anderen, en dat heeft niet goed uitgepakt, ze stond zo zielig te kijken dus toch maar een schepje brok of een handje kuil terwijl ze van mij alleen oud hooi krijgt en een handje safe en sound na het werk.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-10 16:08

ProDynam kán inderdaad maagproblemen opleveren maar ik heb het idee dat de angst ervoor groter is dan dat het middel concreet uitpakt. Het is ook bepalend hoeveel het paard per dag toegediend krijgt en voor hoe lang. Er zijn verschillende mensen in dit topic ( waaronder ikzelf) die ProDynam in erg hoge dosis hebben moeten geven over een langere periode en voor zover ik voor mezelf kan spreken: ik heb geen schade kunnen constateren. Wel ben ik na overleg met de arts GastroGuard gaan gebruiken uit voorzorg.